حفظ سرعت اجرای ساخت سد هراز در گروِ حل معضل زباله سایت عمارت

ساری- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: برای استمرار و سرعت در اجرای عملیات ساخت سد هراز و به بهره‌برداری رسیدن این طرح حیاتی استان نیازمند عزم جدی همه مسوولان مرتبط در زمینه حل معضل سایت دپوی زباله عمارت هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساخت سد هراز به عنوان یکی از پروژه‌های مهم آبی کشور و مازندران، سال هاست به دلیل قرارگیری سایت زباله عمارت آمل و خطر نفوذ شیرابه به مخازن آن با یک چالش جدی زیست محیطی مواجه است و این مسئله هویت و نقش این پروژه را در هاله‌ای از ابهام برای مردم و دوستداران محیط‌زیست قرار داده است.

سد هراز یکی از ابر پروژه های مازندران محسوب می شود که در حال حاضر چهاردهمین سال آغاز عملیات اجرایی اش را طی می‌کند و طبق اعلام رسمی شخص استاندار مازندران که هفته گذشته از این سد بازدید داشته اند ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این سد که قرار است وظیفه تامین آب زراعی و کشاورزی ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در ۱۴ شهرستان و ۵۰۰ روستا را بر عهده داشته باشد، طبق پیش بینی ها با ظرفیت ۶۵۰ میلیون متر مکعبی فعال خواهد شد.

اگرچه تخصیص قطره چکانی اعتبارات یا لزوم ساخت راه جایگزین برای بخشی از جاده هراز که تحت تاثیر سد قرار می گیرد و عامل کندی اجرای این طرح بزرگ اعلام شده است، اما سد هراز از معضلی جدی و خطرناک رنج می برد که آن هم وجود دفنگاه زباله شهرستان آمل به نام «عمارت» با قدمتی ۴۰ ساله در همسایگی دیوار به دیوارش است؛ عمارت زباله ای که طبق گزارش های رسمی مسوولان محیط زیست در حال حاضر نیز سالانه حجم قابل توجهی از شیرابه را به رودخانه خروشان هراز روانه می کند.

از سوی دیگر تنش آبی و خشکسالی در دشت ۱۱۰ هزار هکتاری "هراز" که نیمی از زمین های برنجکاری مازندران را شامل می شود در حالی است که به اعتقاد کشاورزان منطقه غفلت و کم توجهی به تامین اعتبار برای سرعت بخشیدن به ساخت سد هراز (منگول) پس از گذشت حدود ۱۴ سال از آغاز عملیات این طرح مطرح است.

بررسی تاریخی نشان می دهد که کم آبی در مازندران در گذشته های دور بیشتر در مناطق شرقی و آن هم اواخر مرداد ماه رخ می داد، اما اینکه خشکسالی و کم آبی از سه سال گذشته به دشت ۱۱۰ هزار هکتاری هراز با رودخانه پر آب روان در آن منطقه آن هم در فروردین ماه از فصل بهار نمود پیدا کند، وضعیتی که علاوه بر این که تهدید جدی علیه کشاورزی استان محسوب می شود، این سوال از سوی کشاورزان منطقه مطرح است، چرا پس از گذشت سه دهه از مطرح شدن سد هراز، هنوز شاهد توقف و کندی اجرا این طرح مهم هستیم.

کشاورزان مازندران به خصوص شالیکاران دشت هراز در حالی از وضعیت کندی ساخت سد هراز و رخنه خشکسالی به پرآب ترین منطقه استان نگران هستند و گلایه دارند که سال ها حسرت مهار روان آب این رودخانه با متوسط سالانه یک میلیارد مترمکعب به هرز وارد دریای خزر می شود را می خورند.

زباله مانع اصلی جذب اعتبارات ملی برای سد هراز

به گزارش روابط عمومی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، حیدر داوودیان روز سه‌شنبه در جلسه با فرماندار ویژه آمل که با حضور معاونان و مدیران این شرکت به میزبانی فرمانداری آمل برگزار شد با اشاره به اهمیت و ضرورت ساخت سد هراز، اظهار کرد: در حالی که کل مهار آب‌های سطحی استان با وجود همه سدها و آب‌بندان‌های ما حدود ۱۰ درصد است، سد هراز به تنهایی می‌تواند ۱۴ درصد مهار آب داشته باشد و این نشان می‌دهد که سد هراز چقدر می‌تواند برای استان مهم باشد.

وی با بیان این‌که ساخت سد هراز نگرانی ما بابت تامین آب کشاورزی دشت مهم و استراتژیک هراز را برطرف می‌کند، افزود: فرآیند اجرایی ساخت سد طی دو سال اخیر با جدیت در حال پیشرفت است و رشد مطلوبی دارد تا هر چه زودتر این پروژه را تکمیل کنیم. تیمی هم برای پیگیری اعتبارات سد هراز تشکیل دادیم که توان رایزنی ما برای جذب اعتبار ساخت سد را افزایش داده است.

حفظ سرعت اجرای ساخت سد هراز در گروِ حل معضل زباله سایت عمارت

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: با حمایت دولت سیزدهم و با پیگیری شخص استاندار سال گذشته اعتبار مصوب سد از ۴۰ میلیارد تومان به ۴۴۰ میلیارد تومان رسید، اما معضل زباله سایت عمارت تخصیص این اعتبارات را با مانع بزرگی مواجه کرده و سبب شده که از ۴۴۰ میلیارد تومان مصوب فقط ۷۲ میلیارد تومان نقدی دریافت شود.

مدیر عامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: در حالی که ساخت سد هراز سبب می‌شود زباله از منطقه عمارت تعیین تکلیف و انباشت آن متوقف شود، برخی فشارها در جهت تسریع در تعیین تکلیف زباله سبب شده روند اجرای سد با چالش مواجه شود.

داوودیان اظهار کرد: متاسفانه جذب اعتبارات برای سد با مانع زباله روبه‌رو شده که انتظار داریم دستگاه‌های متولی هر چه سریع‌تر در تعیین تکلیف محل دپو اقدام کنند. در غیر این صورت برای تامین اعتبار ساخت سد مهم هراز با چالش مواجه می‌شویم.

داوودیان تصریح کرد: این معضل باید به هر شکل ممکن با یک برنامه‌ جامع برطرف شود. آب‌منطقه‌ای هم برای حل مساله و انجام تعهدات آمادگی کامل دارد. درخواست ما از مسوولان شهرستان و استان این است که در حل معضل زباله به ما کمک کنند تا عملیات ساخت سد با مشکل مواجه نشود.

وی با اشاره به در حال انجام بودن برخی طرح‌های زودبازده توسط آب‌منطقه‌ای در شهرستان آمل گفت: مسائل مرتبط با حوزه آب در شهرستان آمل پرتعداد است که یکی از موارد مهم آن‌ تعیین حریم بستر رودخانه هراز است که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد و در حال اجراست.

داوودیان از پیگیری برای ردیف اجرایی ماده ۲۳ آبرسانی به شهرهای آمل، نور، محمودآباد و رویان نیز خبر داد.

ذات الله زارعی فرماندار ویژه آمل نیز در این دیدار با بیان برخی پیگیری‌های انجام شده برای کمک به حل معضل زباله عمارت، گفت: استاندار با جدیت مسائل سد هراز را پیگیری می‌کند و در زمینه معضل زباله نیز با هماهنگی ایشان پیگیری‌های جدی در حال انجام است، به تازگی نیز با یک پیمانکار رایزنی شده و به نتایج مطلوبی رسیده‌ایم که امیدواریم به نتیجه مناسب برسد.

حفظ سرعت اجرای ساخت سد هراز در گروِ حل معضل زباله سایت عمارت

استاندار مازندران هفته گذشته دربازدید از سد هراز و جاده جایگزین آمل با اشاره به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی دولت در ساخت سد هراز گفت : ساخت این سد با ظرفیت مولدسازی و تهاتر شتاب می‌گیرد.

سید محمود حسینی پور افزود: روند تکمیل سد هراز در دولت سیزدهم شتاب گرفت و دولت تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان در این سد سرمایه گذاری کرد.

استاندار مازندران بیان داشت: با توجه به محدودیت‌های آبی پیش روی مازندران تکمیل این طرح برای استان بسیار حائز اهمیت و استراتژیک است، علاوه بر ظرفیت استانی تلاش می‌کنیم تا از اعتبارات ملی برای شتاب بخشی به روند تکمیل این سد بهره گیریم.

نیاز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای سد هراز

استاندار مازندران با ذکر این نکته که بر اساس آخرین برآوردی که صورت گرفته بود برای تکمیل این سد، دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است، گفت: اگر منابع مالی برای سد هراز تامین شود، این سد تا سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

این مقام ارشد استان مازندران نقش سد هراز را در توسعه بخش کشاورزی منطقه بسیار حیاتی برشمرد و گفت: افتتاح این سد در توسعه گردشگری مازندران نقش ممتازی دارد و با توجه به اینکه این سد در مسیر مواصلاتی تهران به مازندران قرار دارد، یک ظرفیت مهم گردشگری برای استان مازندران محسوب می شود.

حسینی پور در خصوص جاده جایگزین مسیر سد هراز نیز بیان داشت: هر چند به صورت موقت بخشی از این طرح با جاده موقت مورد استفاده قرار می گیرد اما همه تلاش ما این است تا خردادماه سال آینده بتوانیم این طرح را افتتاح کنیم.

استاندار مازندران اضافه کرد: سد هراز تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و همچنین جاده جایگزین سد هراز ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که دو لاین شامل ۱۱ کیلومتر و نیم و هر لاین حدود سه کیلومتر و نیم تونل دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha