ارتقای کیفیت نظام آموزشی از محورهای برنامه هفتم توسعه است

نوشهر- ایرنا- معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش گفت: ارتقای کیفیت نظام آموزشی و توجه به آموزش و پرورش با محوریت مدرسه و با تاکید بر مدارس دولتی از محورهای مهم برنامه هفتم توسعه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قاسم احمدی لاشکی روز یکشنبه در مراسم رونمایی کتاب معلم مدرسه نویسنده ارسلان رسولی عمارلویی در سالن آموزش و پرورش شهرستان کلاردشت افزود: از جمله توجه به ارتقای آموزشی در برنامه هفتم، توسعه و ایجاد دوره‌های کاردانی برای تامین نیاز مناطق خاص صرفا به روش بومی‌گزینی است دولت مجاز خواهد بود در صورت تامین اعتبار پاداش بازنشستگی معلمان را در سال سی ام خدمت پرداخت و با استمرار خدمت آنان تا پنج سال با رعایت سقف ۶۵ سالگی موافقت کند.

وی با بیان این که در این برنامه اصل مدرسه‌محوری با تاکید بر مدارس دولتی مورد توجه قرار گرفته است، اظهارداشت: اعطای اختیارات اداری و مالی لازم و تقویت سطح تصمیم‌گیری توسط ارکان مدرسه است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد : البته ریل‌گذاری‌هایی در حال انجام است، رکن اساسی نظام نگاه بسیار بلند و عمیقی نسبت به آموزش و پرورش دارد، به فرموده مقام معظم رهبری اگر قرار است از پیچ‌های سخت عبور کنید آموزش و پرورش را دریابید.

معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد : ایراد ما این است که به ارزیابی چند ساله آموزش و پرورش می‌پردازیم، آموزش و پرورش را نمی‌توان در مقطع زمانی محدود بررسی کرد و کارنامه ارائه داد.

ارتقای کیفیت نظام آموزشی از محورهای برنامه هفتم است

احمدی لاشکی با اشاره به راهکارهایی برای توجه به آموزش و پرورش، گفت: اول این که باید نیروی انسانی درست داشته باشیم، اصل تحول به انتخاب معلم است، باید معلم درست تربیت کنیم تا جامعه ساخته شود.

وی با بیان اینکه از این به بعد درگاه ورودی ما دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است، اضافه کرد: فقط باید در این حوزه کار کنیم، شروع هم کردیم، به تازگی سه برابر ظرفیت آزمون ابتدایی ثبت‌نام برای استخدام ۲۸هزار و ۱۸ نفر، برای دوره متوسطه ۲۲ هزار و ۱۸۴ نفر و اخذ مجوز برای ثبت‌نام از مربیان تربیتی به تعداد ۱۱ هزار نفر در حال انجام است.

معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: سال گذشته ۳۱۴ هزار و ۸۱۳ نفر ردیف گرفتیم طبق ماده ۲۴ جذب شوند ۹ هزار و ۷۸۹ نفر جذب نشدند و سهمیه ماند که به‌دلیل نبود نیروی دارای سهمیه در آن منطقه بود.

وی افزود: در سال گذشته نزدیک به ۱۰۰هزار نفر در سامانه نقل و انتقالات ما وارد شدند که خیلی زیاد است، بنابراین باید نیروی انسانی را سامان ببخشیم، بین ساماندهی و سازماندهی تفاوت وجود دارد.

احمدی لاشکی گفت: نکته خیلی مهم مدرسه‌محوری است، ۴۶ هیات در بحث رسیدگی به تخلفات مدارس داریم، مدرسه دولتی را دولتی صرف معنی کنید مدرسه‌ای که هیچ سرپناهی ندارد، در زمان حاضر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی داریم، ۴۵۰ هزار نفر در شاهد، ۱۲۵ هزار نفر در سمپاد استعدادهای درخشان، یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر در مدارس هیات امنایی داریم، ۴۶ هزار نفر در مدارس سما داریم که اینها را باید از مدارس دولتی جدا کنیم.

معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش، از برقراری عدالت در حوزه اختصاص سرانه به مدارس دولتی در مازندران خبر داد و تصریح کرد: در بحث رتبه‌بندی کار بزرگی انجام شد اما نقص داریم، هیات علمی دانشگاه آزاد، وزارت علوم، وزارت بهداشت و درمان، موسسات و غیره همه ۹۰ هزار نفر نمی‌شوند، ما ناگهانی یک میلیون نفر که ۱۳ هزار نفر آن بازنشسته شدند را رتبه بندی کردیم که معلوم است کار سنگینی است و اشتباه در آن صورت می‌گیرد.

ارتقای کیفیت نظام آموزشی از محورهای برنامه هفتم است

احمدی لاشکی ادامه داد: اگر می‌خواهیم مقتدر باشیم باید بگویید ما می‌توانیم، الان ۴۰درصد نمره قطعی کنکور سراسری از نمره‌ای است که معلمان درج می‌کنند که سال آینده این عدد به ۵۰درصد خواهد رسید، عمومی‌ها را هم خواهیم دید، اینکه کسی که رتبه یک می‌آورد چه اندازه حاج قاسم، شهید چمران و شهدای موفق دیگر را می‌شناسند مهم است.

کتاب "معلم مدرسه" تالیف ارسلان رسولی عمارلویی معلم کلاردشتی امروز با حضور جمعی از مسوولان کشوری، استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات آموزش و پرورش این منطقه رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، در این آیین که قاسم احمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و حسین کمالی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران و شماری از مسوولان و مدیران مدارس کلاردشت و جمعی از فرهنگیان حضور داشتند از کتاب "معلم مدرسه" ارسلان رسولی عمارلویی رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha