هر آنچه که از سفر رئیسی به آمریکای لاتین باید بدانید/ در کاراکاس چه خبر است؟

تهران- ایرنا- رئیس جمهور اسلامی ایران روز گذشته در صدر هیأتی عالی‌رتبه به ونزوئلا رفت؛ سفری پنج روزه به منطقه آمریکای لاتین که با هدف ارتقای روابط در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی بین تهران- کاراکاس صورت گرفته است. جزییات این سفر مهم را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش ایرنا، «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور اسلامی ایران که بامداد دوشنبه - ۲۲ خرداد - در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو، عازم کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا شده است، پس حدود ۱۶ ساعت وارد کاراکاس پایتخت ونزوئلا به عنوان اولین مقصد سفر پنج خود به منطقه آمریکای لاتین شد.

این سفر در شرایطی انجام شد که پیش تر تعاملات سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای منطقه آمریکای لاتین و تبادل ظرفیت‌های دوجانبه در دولت‌های نهم و دهم رو به گسترش بوده اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم روند نزولی گرفت به طوری که در این هشت سال تنها یک سفر به منطقه آمریکای لاتین، آن هم در حاشیه عزیمت به نیویورک برای شرکت در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۹۵ انجام شد که طی آن رئیس دولت یازدهم برای شرکت در هفدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرتعهد و تحویل دادن ریاست دوره‌ای این اجلاس به ونزوئلا سفر کرد و پس از شرکت در این اجلاسیه، سفر کوتاهی نیز به کوبا داشت.

اما دولت سیزدهم توجهی ویژه‌ای به این پهنه جغرافیایی دارد و همزمان با تقویت و توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه خاورمیانه، در صدد توسعه مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت آمریکا نیز برآمده است. ونزوئلا که به عنوان یکی از نقاط مهم کانون دیپلماسی در دولت سیزدهم بشمار می‌رود، در دو سال اخیر مسیر تازه‌ای برای گسترش همکاری‌ها در این زمینه توسط کاراکاس و تهران برنامه ریزی شده است.

نمود این تعاملات؛ سندی بلندمدت با سرزمین نفت در سفر یکسال اخیر «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ضد امپریالیستی ونزوئلا به تهران بوده است و این سفر رئیس جمهور کشورماه به منطقه آمریکای لاتین سفری دیپلماتیک و راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد اقتصادی، سیاسی و امنیتی است.

از طرفی با توجه به عُمق روابط بین تهران و کاراکاس و سفر رئیس جمهور به منطقه آمریکای لاتین، واکنش کاخ سفید را هم به همراه داشته که جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته در جمع خبرنگاران در واشنگتن درباره سفر رئیس جمهوری ایران به آمریکای لاتین گفت که ایران باید در خصوص اهداف سفر رئیس جمهور این کشور به آمریکای لاتین صحبت کند. ما مسلماً نگران رفتار بی ثبات کننده ایران هستیم و به انجام تمهیدات برای مقابله با این رفتار ادامه خواهیم داد.

این اظهارات در شرایطی بیان شد که ایران، ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا نگاه مشترکی به مبارزه با نظام سلطه دارند.

رئیسی در دفتر یادبود سیمون بولیوار چه نوشت

رئیس جمهور پس از حدود ۱۶ ساعت سفر به منطقه آمریکای لاتین ساعت ۲۱:۴۹ دقیقه به وقت تهران وارد کاراکاس شد و مورد استقبال وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت.

آیت الله رئیسی پیش از آغاز آئین استقبال از وی توسط همتای ونزوئلایی خود در «کاخ میرافلورس» با حضور در مقبره «سیمون بولیوار» رهبر انقلاب‌های آزادیبخش آمریکای لاتین، با اهدای تاج گل به مقام این سیاستمدار فقید ونزوئلایی ادای احترام کرد.

هر آنچه که از سفر رئیسی به آمریکلای لاتین باید بدانید/ در کاراکاس چه خبر است؟

رئیس جمهور در دفتر یادبود سیمون بولیوار متنی با عنوان «مبارزات مردم آمریکای لاتین بویژه مردم ونزوئلا علیه سلطه و استکبار جهانی قابل تقدیر می‌باشد بدون تردید راه استقلال و آزادی اجرای عدالت و مقاومت و ایستادگی می‌باشد. بدون تردید مردم و نهادهای او در دولت می‌تواند کشور خود را بدون دخالت بیگانگان بویژه امریکایی‌ها بسازند. به امید پیروزی و نهایی و اجرای عدالت» به یادگار نوشت و آن را مضاء کرد.

سیمون بولیوار در قرن نوزدهم به عنوان رهبر انقلاب‌های آزادیبخش در آمریکای جنوبی توانست مردم کشورهایی همچون ونزوئلا، بولیوی، کلمبیا، اکوادور، پرو و پاناما را از استعمار امپراتوری اسپانیا نجات دهد.

‏‬استقبال رسمی و اعطای نشان ملی / ‏‬ وقتی ونزوئلایی‌ها سرود ملی را به زبان فارسی خواندند

«نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا در محل کاخ ریاست جمهوری این کشور، موسوم به «میرا فلورس» به صورت رسمی از آیت‌الله رئیسی استقبال کرد که پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور و ثبت عکس یادگاری، رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا اعضای هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور را به یکدیگر معرفی کردند.

اما در حین نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران جمعی از کودکان و نوجوانان ونزوئلایی سرود ملی کشورمان را با زبان فارسی همخوانی کردند.

هر آنچه که از سفر رئیسی به آمریکلای لاتین باید بدانید/ در کاراکاس چه خبر است؟

همچنین مادورو نشان افتخار ملی ونزوئلا (نشان درجه یک زنان و مردان آزادی‌بخش ونزوئلا) را به رئیس جمهوری اسلامی ایران اعطا کرد.

دومین امضا همکاری بین ایران و ونزوئلا در دولت ۱۳ در کاراکاس

مراسم امضای اسناد همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا در حضور رؤسای جمهور دو کشور برگزار شد و مقامات عالی‌رتبه حاضر ۱۹ سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند. همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی نظیر «ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی، بیمه، حمل و نقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی» از جمله اسناد مهم امضا شده میان وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتایان ونزوئلایی بود.

سپس رئیس جمهور در نشست مشترک مطبوعاتی گفت که ملت ایران دوستی خود را با مردم ونزوئلا اثبات کرده و نشان داده که دوست روزهای سخت آنان است.

رئیسی با اشاره به اینکه روابط میان ایران و ونزوئلا روابط دیپلماتیک معمولی نیست، بلکه راهبردی است، گفت که برخورداری از منافع، نگاه و دشمن مشترک، همکاری‌های فیمابین را عمیق و راهبردی کرده است و از طرفی حجم تبادلات تجاری میان دو کشور به بالای ۳ میلیارد دلار رسیده است

رئیس جمهور همچنین در پایان بار دیگر به قهرمانان ملی ونزوئلا ادای احترام کرد و یاد و نام شهید مقاومت حاج قاسم سلیمانی را گرامی‌داشت و به روح بلند او درود فرستاد.

در همین راستا وزیر امورخارجه کشورمان که رئیس جمهور را در این سفر همراهی کرده است در فضای مجازی نوشت که بهره‌مندی ایران و ونزوئلا از منابع سرشار انرژی، ظرفیت‌های مکمل و مشترک اقتصادی و تجاری و وجود اراده‌ی جدی، ضامن اجرای توافق راهبردی ۲۰ ساله و تحقق عملی منافع دو ملت است.

هر آنچه که از سفر رئیسی به آمریکلای لاتین باید بدانید/ در کاراکاس چه خبر است؟

حاج قاسم و سیمون بولیوار در دل نشست هیأت‌های عالی رتبه

آیت‌الله رئیسی و همتای ونزوئلایی اش در بخش بعدی دیدارها در نشست مشترک هیأت‌های عالی رتبه ایران و ونزوئلا حضور یافتن و طرفین بر تسریع در روند اجرایی تفاهم نامه‌ها و ارتقا سطح روابط تاکید کردند.

در همین نشست رؤسای جمهور دو کشور با تمجید از شهید «حاج قاسم سلیمانی» و «سیمون بولیوار» به عنوان قهرمانان مبارزه با سلطه و امپریالسیم یاد کردند.

رئیس جمهور با اشاره به توانمندی‌های کشورمان در عرصه صدور خدمات فنی-مهندسی و فرآوری محصولات کشاورزی و معدنی، خاطرنشان کرد: ملت ایران به‌واسطه ایستادگی در برابر نظام سلطه و غلبه بر تحریم‌ها تجربیات و دستاوردهای ارزشمندی در زمینه علمی و فناوری به‌دست آورده است که می‌تواند این دستاوردها را با ونزوئلا تبادل کند.

هر آنچه که از سفر رئیسی به آمریکلای لاتین باید بدانید/ در کاراکاس چه خبر است؟

ضرورت راه اندازی دفاتر بازرگانی و فناوری در ونزوئلا

رئیس جمهور در روز نخست این سفر در نشست مشترک بازرگانان ایران و ونزوئلا شرکت کرد و مؤثرترین راه مقابله با تحریم را قدرتمندشدن در زمینه اقتصاد دانست و گفت: جوانان ایرانی به‌وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان از تحریم‌ها فرصت ساختند و توانستند ایران را در برابر تکانه‌ها به آرامش و ثبات برسانند.

وی همچنین بر ضرورت ایجاد دفتر فناوری در ونزوئلا تاکید کرد و گفت: در جهت تسهیل و تسریع توسعه مبادلات اقتصادی، با اجرای توافقات انجام شده، موانع گمرکی، بانکی و تعرفه‌ای مرتفع خواهد شد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های به‌کار گرفته نشده قابل ملاحظه‌ای برای افزایش مبادلات اقتصادی میان ایران و ونزوئلا وجود دارد، راه تحقق مناسبات ۲۰ میلیارد دلاری را فعالیت و سرمایه‌گذاری جدی میان دو کشور عنوان کرد.

رئیس جمهور وظایف سفرای ایران، دفاتر بازرگانی، خانه علم و فناوری و تمامی بخش‌های فعال در حوزه‌های صنعت، معدن و امور بانکی را تسهیل امور تجاری میان دو کشور و حل مشکلات شرکت‌های ایرانی دانست.

این سیزدهمین سفر دپیلماتیک رئیس جمهور در ۲۱ ماه اخیر بود که در ادامه سفر پنج روز خود به نیکاراگوئه و کوبا هم سفر می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha