سفر به آمریکای جنوبی نویدبخش روابط تجاری ده‌ها میلیاردی است

تهران-ایرنا- سفیر پیشین ایران در ونزوئلا گفت: سفر آیت الله رئیسی به سه کشور آمریکای لاتین، نوید این را می‌دهد که ما بتوانیم ریل‌گذاری مناسبی برای روابط تجاری چند ده میلیاردی با آن منطقه که رابطه‌ای بُرد بُرد برای دو طرف هم است، داشته باشیم.

احمد سبحانی سفیر پیشین ایران در ونزوئلا که در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهمیت و اهداف سفر «آیت الله ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان به سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه اظهار داشت: طبیعی است که همسویی سیاسی کشورها زمینه‌های لازم را جهت گسترش همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی فراهم می‌کند و سفر آیت الله ابراهیم رئیسی به کشورهای همسو در آمریکای جنوبی نویدبخش این است که ایران می‌تواند همکاری‌های بهتری را با این کشورها داشته باشد.

وی با بیان اینکه همکاری‌های میان ایران و «کشورهای همسو در آمریکای جنوبی» در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است، گفت: رابطه ما با آمریکای لاتین از یک واردکننده صفر به وارد کننده و صادر کننده تبدیل شده است.

سبحانی افزود: ایران همکاری‌های جدید را با کشورهای آمریکای لاتین شکل داده است که «همکاری در حوزه نفت» یکی از آنها به حساب می‌آید، در این خصوص باید گفت که هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد که دو کشور تولید کننده و صادر کننده نفت یعنی ایران و ونزوئلا، روزی مشتری نفت یکدیگر باشند و روابط چند صد میلیون دلاری را در این عرصه تجربه کنند.

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا ادامه داد: آمریکایی‌ها هیچ وقت از روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین و گسترش آن خوشحال نبودند و هر مانعی را ایجاد کردند تا این روابط شکل نگیرد و کاهش پیدا کند، اما ما شاهد بودیم زمانی که ایران دچار «تحریم بنزین» شد ونزوئلایی‌ها به ایران بنزین دادند و آن زمان که ونزوئلا دچار تحریم بنزین شد علی رغم تمام تهدیداتی که از سوی آمریکا وجود داشت ما به آنها سوخت رساندیم.

وی با بیان اینکه روابط میان ایران و ونزوئلا کاملاً رو به رشد و گسترش هست، تصریح کرد: تجربه دو دهه گذشته نشان داد که کشورهای آمریکای لاتین مشتری مناسبی برای تمام «تولیدات صادراتی ایران اعم از نفتی و غیرنفتی» به حساب می‌آیند.

سبحانی در پایان خاطرنشان کرد: آمار بسیار امیدوارکننده روابط تجاری میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین در سال گذشته و سفر این روزهای آیت الله ابراهیم رئیسی به سه کشور از آن منطقه، نوید این را می‌دهد که ما بتوانیم ریل‌گذاری مناسی برای «روابط تجاری چند ده میلیاردی» با کشورهای منطقه آمریکای لاتین که رابطه‌ای بُرد بُرد هم برای دو طرف به حساب می‌آید داشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha