تحلیلگر ونزوئلایی: سفر رئیس‌جمهوری ایران به آمریکای‌لاتین نشان از افول هژمونی آمریکا است

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر بین‌المللی با بیان اینکه کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه به دنبال ارتقای همکاری با ایران در حوزه های مختلف هستند، تصریح کرد: سفر آمریکای لاتین رئیس‌جمهوری ایران، به عنوان کشوری که سیاست خارجی کاملا مثمر ثمری داشته است، درشرایط افول سریع هژمونی آمریکا و ناتوانی آن کشور در برهم زدن این همکاری‌ها انجام می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، باسم تاخلدین (Basem Tajeldine) تحلیلگر بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرد که دولت‌های کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه، در جریان سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به آمریکای لاتین، قصد دارند به منظور مقابله با تحریم‌های غیر قانونی آمریکا، به توافق‌های دفاعی و نفتی با تهران دست یابند.

وی تصریح کرد: تا جایی که به ونزوئلا مربوط می‌شود، بحث در حوزه نفت است. در این بخش، ایران وارد عمل شده و ما در ونزوئلا تأیید کردیم که این صنعت توانسته است به لطف همکاری با ایران رشد کند. در حوزه دفاعی، ایران دانش عمیقی دارد. در این زمینه به طور مشابه، در کوبا و نیکاراگوئه نیز موضوعات مربوط به نفت و دفاع مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این مشاور سابق وزارت امور خارجه ونزوئلا خاطرنشان کرد: کشورهای نیکاراگوئه، کوبا و ونزوئلا برای غلبه بر آثار منفی تحریم‌های آمریکا تلاش می‌کنند.

تاخلدین تاکید کرد که آیت‌الله رئیسی، تور آمریکای لاتین خود را با سفر به کشورهایی انجام می‌دهد که پلیس جهانی (ایالات متحده آمریکا) به دلیل خروج این کشورها از هژمونی مورد نظر خود، آن‌ها را تحریم کرده است و این کشورها همچنین به دنبال روابط متقابل با یکدیگر برای مقابله با این تحریم غیرقانونی هستند.

وی افزود: روز به روز، شمار کشورهایی که قربانی تحریم‌های آمریکا می‌شوند، افزایش می‌یابد؛ کشورهایی که بیشتر و بیشتر، به دنبال ایجاد ارتباط با یکدیگر برای مقابله با این فشارهای امپریالیستی هستند نیز افزایش می‌یابد.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: ایران در مقابله با تحریم‌های آمریکا موفق بوده و سیاست خارجی کاملاً مثمر ثمری داشته است. آمریکا از سیاست دفاعی ایران ترسیده است. این سیاست و این رابطه (میان کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه و ایران) بسیار فراتر از آن چیزی است که آمریکا انتظار داشت، کشوری که تلاش کرد تا کشورهای ما را نابود کند.

وی در ادامه گفت این سفر در شرایط افول سریع هژمونی ایالات متحده در مواجهه با شکست در فاجعه جنگی که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اوکراین متحمل شده است، انجام می‌شود.

تاخلدین گفت: یک دنیای چندقطبی وجود دارد که هر روز بیشتر نمایان شده و حتی پذیرفته می‌شود. یک ژنرال آمریکایی به تازگی در یکی از سخنرانی‌های خود واقعیت را پذیرفت و گفت که دنیای چند قطبی وجود دارد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با تاکید بر اینکه سفر رئیس جمهوری ایران باعث ناراحتی آمریکا خواهد شد، گفت: واشنگتن اقدام بیشتری برای انجام ندارد.

به گفته تاخلدین، «ایالات متحده، مانند همیشه، متکبر است و هر کاری از دستش بر می‌آمد، پیشتر انجام داده و کودتاهایی علیه ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا انجام داد و هیچ تفاوتی ایجاد نشد. آمریکا همیشه آمریکای لاتین را به عنوان حیاط خلوت خود دیده است. او از حضور رهبری مانند رئیسی که برای رسیدگی به موضوع بسیار حساسی به کشورهای ما می‌آید، بسیار خشمگین خواهد شد، اما او پیشتر هرکاری می توانسته را انجام داده و شکست خورده است.

رئیس‌جمهوری ایران بامداد دوشنبه به وقت تهران در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو، عازم کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در آمریکای لاتین شد.

کاراکاس نخستین مقصد سفر پنج روزه آیت الله رئیسی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha