۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۶:۲۰
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85135365
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روسای جمهوری چین و آفریقای جنوبی درباره روابط دوجانبه و اوکراین رایزنی کردند

تهران- ایرنا- شی جینپینگ رئیس جمهوری چین در تماسی تلفنی با همتای آفریقای جنوبی خود سیریل رامافوزا درباره روابط دوجانبه و تلاش‌ها برای حل بحران اوکراینی گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، شی جمعه در این تماس تلفنی تاکید کرد که چین و آفریقای جنوبی دو کشور مهم و بزرگ در حال توسعه هستند و روابط دوستانه و برادرانه دارند.

وی افزود که روابط دو کشور از اهمیتی راهبردی برای حفظ منافع مشترک کشورهای در حال توسعه و تقویت همبستگی و همکاری میان چین و آفریقا برخوردار است.

به گفته شی، چی آماده همکاری با آفریقای جنوبی برای ارتقای روابط دوجانبه، ترویج چندجانبه‌گرایی واقعی و ایجاد یک نظم جهانی عادلانه‌تر و برابر است.

رئیس جمهوری چین تاکید کرد که پکن آماده است به آفریقای جنوبی به عنوان رئیس دوره‌ای بریکس کمک کند تا این کشور آفریقایی رویدادهایی این گروه در سال جاری را با موفقیت میزبانی کند.

رامافوزا نیز گفت که کشورش به مشارکت راهبردی قوی با چین افتخار می‌کند.

وی افزود که همکاری میان دو کشور به نفع آفریقاست و آفریقای جنوبی متعهد به ادامه همکاری برای توسعه روابط با چین است.

رامافوزا و شی درباره اوکراین نیز گفت‌وگو کردند. رئیس جمهوری آفریقای جنوبی اظهار کرد که کشورش از موضع چین درباره حل سیاسی بحران اوکراین حمایت می‌کند و امیدوار است که مذاکرات برای حل این بحران به زودی از سر گرفته شود.

وی افزود که ۶ رهبر آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی هیات صلحی تشکیل داده‌اند و به روسیه و اوکراین سفر خواهند کرد تا در اسرع وقت به این بحران پایان داده شود.

شی نیز تاکید کرد که موضع چین در قبال بحران اوکراین تغییری نکرده است و از گفت‌وگوهای صلح حمایت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha