۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۱۳
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85136528
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیدار روسای جمهور چین و آفریقای جنوبی/ طرح قاره سیاه برای حل بحران اوکراین

تهران - ایرنا - قرار است رئیس جمهوری آفریقای جنوبی با همتای چینی خود دیدار و درباره ماموریت آینده رهبران آفریقا در روسیه و اوکراین و تلاش آنها برای دستیابی به صلح بین مسکو و کی یف گفت وگو کنند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری العهد، دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی زمان گفت وگوی «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور این کشور با « شی جین پینگ» همتای چینی وی را مشخص نکرد.

بنا بر اعلام دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی، رئیس جمهور چین، از ابتکار قاره آفریقا استقبال و اعتراف کرد که جنگ بین روسیه و اوکراین، زندگی انسان و امنیت غذایی در این قاره را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی ماه گذشته اعلام کرده بود که «ولادیمیر پوتین» و «ولودیمیر زلنسکی» روسای جمهور روسیه و اوکراین برای استقبال از هیاتی متشکل از شش رهبر آفریقایی شامل روسای جمهوری دموکراتیک کنگو، مصر، سنگال، آفریقای جنوبی، اوگاندا و زامبیا در ماه جاری به توافق رسیده اند.

چین فوریه جاری یک طرح ۱۲ ماده ای را برای حل بحران اوکراین ارائه داد که بر احترام به حاکمیت دولت ها تاکید می کرد، اما از هرگونه انتقاد از مسکو خودداری کرد.

خبرگزاری شینهوا جمعه شب از تماس تلفنی رئیس جمهوری چین با همتای آفریقایی خود درباره توسعه روابط دو جانبه بین دو کشور خبر داد و افزود: در این تماس تلفنی ، طرفین درباره اوکراین نیز گفت‌وگو کردند.

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی اظهار کرد که کشورش از موضع چین درباره حل سیاسی بحران اوکراین حمایت می‌کند و امیدوار است که مذاکرات برای حل این بحران به زودی از سر گرفته شود.

وی افزود که ۶ رهبر آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی هیات صلحی تشکیل داده‌اند و به روسیه و اوکراین سفر خواهند کرد تا در اسرع وقت به این بحران پایان داده شود.

شی نیز تاکید کرد که موضع چین در قبال بحران اوکراین تغییری نکرده و از گفت‌وگوهای صلح حمایت می‌کند.

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی پیشتر گفته بود که کشورش در جنگ روسیه و اوکراین بی طرف است.

پیشنهاد کشورهای آفریقایی برای مهارت‌های میانجی‌گری در بزرگترین درگیری در خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم، به دنبال پیشنهاد مشابه چین است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha