مجموعه آثار علامه "سید علی شهرستانی" در مشهد رونمایی شد

مشهد- ایرنا- مجموعه آثار ۲۳ جلدی علامه محقق استاد "سید علی شهرستانی" روز پنجشنبه طی مراسمی با حضور استادان حوزه علمیه استان خراسان رضوی و قم در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رونمایی از آثار علامه شهرستان با حضور حجت الاسلام "احمد مروی" تولیت آستان قدس رضوی، آیت الله "جعفر سیدان" عالم و مدرس درس فقه خارج، دکتر "محمد تقی سبحانی" رییس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با باورهای انحرافی تبلیغات اسلامی، آیت الله "نجم الدین طبسی" عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اساتید حوزه علمیه استان خراسان رضوی و قم برگزار شده است.

رییس قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با باورهای انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی در آیین رونمایی از مجموعه آثار و تکریم تلاش علمی علامه محقق استاد سید علی شهرستانی گفت: جامعیت علوم و اندیشه های نویسنده، تخصص و نقطه زنی در حوزه فکر و اندیشه بزرگان مذاهب مختلف و داشتن تحلیل و عمق نگری در زوایای اندیشه های مختلف از جمله ویژگی های استاد سید علی شهرستانی است.

دکتر محمد تقی سبحانی با بیان اینکه امامت پژوهی از مهمترین ویژگی های آثار علامه شهرستانی است، افزود: دفاع کلامی از مبانی فقهی شیعه از دیگر ویژگی های این عالم ربانی است.
وی بیان کرد: از نظر استاد شهرستانی فقه کلام اثبات مرجعیت اهل بیت و معصومین (ع) در خلال دانش فقه است.

مجموعه آثار علامه "سید علی شهرستانی" در مشهد رونمایی شد


عضو هیات علمی گروه فقه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان و مسوول گروه فقه و اصول مدرسه عالی نواب نیز در این مراسم گفت: علامه شهرستانی نظریه پرداز است و جوهر کار وی تحلیلی و با تاکید بر گزاره های بزرگان پیشین است.

استاد محمدحسن ربانی بیرجندی با بیان اینکه علامه شهرستانی پس از عالم بودن، مولف نیز است، افزود: ایشان رسالت محور و بر اساس نیاز جامعه امروز کتاب می نویسد که کتابهای نظریه آمینه نبی، نظریه مصحف امام علی(ع)، نظریه جمع القران و نظریه منع تدوین الحدیث نمونه بارز آن است.

نویسنده، پژوهشگر، رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی، عضو کمیته تخصصی الهیات و مسئول کمیته علمی الهیات نیز در این مراسم گفت: بزرگترین دغدغه حدیث پژوهان مسلمان و غیر مسلمان(خاورشناسان) در عصر حاضر مسأله اعتبار و چگونگی حدیث است.

دکتر مجید معارف افزود: برای مسلمانان حدیث دارای ۲ کارکرد است، یکی اینکه پس از قران، حدیث منبع شناخت اسلام و منبع دریافت معارف دینی است و دیگر آن که حدیث منبع و سند شناخت تاریخ اسلام است. به همین دلیل غرب گرایان برای هر حدیث تاریخ گذاری روایات دارند.

وی ادامه داد: حدیث شناسی و حدیث معتبر کلید دارد و کلید آن چیزی جز تدوین الحدیث نیست و علامه سید علی شهرستانی در آثار خود به این مسأله پرداخته و توجه داشته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدیریت موسسه ولاء صدیقه کبری (ع) نیز در این مراسم گفت: قلم موهبت است و خداوند به بعضی افراد این نعمت را عنایت می کند که در طول عمر خود کتابی را نگارش می کنند که که بسیار مفید و ماندگار می شود و خداوند این موهبت را به علامه شهرستانی عطا کرده است.

ایت الله نجم الدین مروجی طبسی افزود: آثار وی تحقیقی و تهاجمی است و انفعالی و دفاعی نیست.

مجموعه آثار علامه "سید علی شهرستانی" در مشهد رونمایی شد


عالم و مدرس درس خارج فقه حوزه علمیه مشهد نیز در این مراسم گفت: آثار علامه شهرستانی عالمانه، محققانه، شگفت انگیز و فوق معمول است.

آیت الله سید جعفر سیدان افزود: کار این عالم محقق در موضوعاتی است که تبیین و تحقیق آن بسیار مهم است و در این آثار به شایستگی به آنها پرداخته شده و تحقیقات بسیار عالمانه انجام شده است.

وی با بیان این که روش تحقیقی علامه شهرستانی با تکیه بر کتاب و عترت است، افزود: هرآنچه غیر از اهل بیت رسیده باشد و با بیانات اهل بیت هم‌خوانی نداشته باشد باطل و نادرست است و تنها آن چیزی درست است که از قرآن و حدیث گرفته شده باشد و آثار علامه شهرستانی اینگونه است.

به گفته وی، روش علامه شهرستانی زنده کننده حق است، چرا که بر اساس کتاب و حدیث آثار خود را تدوین کرده لذا روش ایشان باید در مراکز علمی مد نظر قرار گیرد.

مجموعۀ آثار استاد سید علی شهرستانی در ۲۳ جلد توسط عتبه عباسیه به چاپ رسیده است. این آثار در موضوعاتی چون، قرآن، حدیث، فقه کلامی، عقیده و رد شبهات، تاریخ و لغت است

میزبانی این رویداد با عتبة عباسیه، آستان قدس رضوی، حوزه علمیه خراسان و موسسه علمی پژوهشی کلامنا و مشارکت بیش از ۲۰ نهاد حوزوی صورت گرفت.

علامه محقّق استاد حاج سیّد علی شهرستانی در ۲۸ رمضان ۱۳۷۷ قمری، ۲۹ فروردین۱۳۳۷شمسی، در شهر مقدس کربلا در خانواده ای دینی و علمی دیده به جهان گشود.

پدرش، آیت الله سیّد عبدالرضا مرعشی شهرستانی و مادرش دختر آیت الله سیّد محمّد طاهر بحرانی است که هر دو از عالمان سرشناس آن دیار بودند.

اَجداد پدری و مادری استاد محقق شهرستانی، همگی در زمره علما و بزرگان قرار دارند.

علامه محقق استاد شهرستانی، در سال ۱۳۵۶ شمسی به ایران هجرت کرد و در شهر مشهد ساکن شد و داماد آیت الله شیخ حسنعلی مروارید است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha