نگهداری مشارکتی و اقتصادی بهترین راهکار حفاظت از پارک‌های ملی است

گنبدکاووس - ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای حفاظت از پارک‌های ملی و حفاظت شده چاره‌ای جز استفاده از مشارکت مردم و اقتصادی‌کردن پارک‌ها نداریم و این راهبرد سازمان محیط زیست است.

به‌ گزارش خبرنگار ایرنا، حسن اکبری روز سه‌شنبه در نخستین همایش ملی پارک های ملی و مناطق تحت حفاظت در پارک ملی گلستان: افزود: امسال بخش هایی از حفاظت پارک های ملی با مشارکت مردم و جوامع محلی محقق خواهد شد.

وی اضافه کرد: در سایه حفاظت مشارکت از بسیاری مسائل و چالش‌های زیست محیطی و جانوری مرتبط با پارک‌های ملی مانند قاچاق چوب، شکار غیرمجاز و برداشت های غیرمجاز کاهش خواهد یافت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حفاظت سنتی پاسخگو نیست و با روش پایه گذاری شده گذشته نمی‌توانیم طبیعت کشور را حفظ کنیم و باید تغییر روش دهیم.

اکبری این تغییر روش را نیازمند فکر و اندیشه افرادی دانست که می‌توانند راه را برای این کار باز کنند و بیان کرد: اگر معتقدیم ایران جز کشورهای برتر دنیا در بحث تنوع زیستی است باید این هنر را داشته باشیم تا بتوانیم حفاظت از تنوع زیستی را اقتصادی کنیم.

وی افزود: معتقدیم بخش زیادی از تنوع زیستی کشور را می‌توان اقتصادی کرد و با اقتصاد خودش آنها را حفاظت کرد پس چرا باید همه بار حفاظت را روی دوش دولت بگذاریم و بعد در نوساناتی که در بودجه و مدیریت‌های دولتی اتفاق می‌افتد دچار تغییرات شویم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: زمان آن رسیده که مثل همه دنیا ما هم بخشی از بار حفاظت را روی دوش مردم و جوامع محلی بگذاریم لذا باید به سمت حفاظت مشارکتی پیش برویم و این سیاست جدید سازمان است.

اکبری گفت: تکلیف رییس سازمان به مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌ها در سال ۱۴۰۲ این است که مصداقی از مشارکت در حفاظت را رقم بزنند تا بتوانیم حفاظت را اقتصادی و مردم را در آن دخیل کنیم که به طور قطع نتایج بهتری خواهیم گرفت.

وی افزود: بسیاری از مشکلات در حوزه حیات وحش از جمله قاچاق، بیماری،ها، شکار غیرمجاز، برداشت بی رویه از طبیعت و جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها با منابع مالی ناکافی که غالبا در اختیار سازمان قرار می‌گیرد قابل رفع نیست و با ایثارگری همکاران این حداقل‌ها حفظ شده و باید به سمت حفاظت مشارکتی حرکت کنیم.

اکبری ادامه داد: خیلی از دستاوردهای علمی که در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی فراهم می‌شود باید به شکل دستور العمل و ضابطه به تایید مجلس و دولت برسد تا قادر به اجرای آن باشیم در غیر این صورت در کتابخانه‌ها و مراکز دانشگاهی رسوب می‌کند و هیچ وقت به کار علمی نمی‌رسد.

وی گفت: در مورد اکوتوریسم، بهره برداری پایدار از حیات وحش و حفاظت مشارکی باید بتوانیم مدل‌های علمی را در ضوابط کشور نهادینه کنیم و نشست امروز فرصت خوبی برای بحث و تبادل نظر در حوزه مشکلات این حوزه با حضور کارشناسان، اساتید و پروهشگران دانشگاهی است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: انتظار داریم جامعه دانشگاهی در هدایت صحیح افکار عمومی در مورد اقتصادی کردن حفاظت و مشارکت در حفاظت نقش ایفا کنند تا این طور نشود که به جای کارشناسان مرتبط، طرفداران احساسی خیلی جاها بر ذهن افکار عمومی، رسانه و سیاست گذاران و تصمیم گیران خارج از محیط زیست تاثیر بگذارند.

اکبری افزود: جامعه دانشگاهی به عنوان صاحبان اندیشه در حوزه اقتصادی کردن حفاظت و تنوع زیستی باید هدایت صحیح رسانه‌ها و افکار عمومی را بر عهده بگیرند.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است و بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha