جاده میان‌گذر، آتش‌سوزی و آفت، سه چالش جدی پارک ملی گلستان است

گنبدکاووس - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با مهم و منحصر به‌فرد دانستن پارک ملی گلستان گفت: جاده میان‌گذر، آفات و بیماری‌ها و حریق، سه چالش جدی این زیست‌گاه طبیعی با تنوع گونه های جانوری و گیاهی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا کنعانی روز سه‌شنبه در نخستین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت افزود: این چالش ها سبب شده تا پارک ملی گلستان با مشکلات جدی مواجه شود.

وی گفت: به سبب وجود جاده میان‌گذر با ۵۰ کیلومتر طول از 2 دهه قبل تاکنون ۲ هزار و ۶۸۳ راس گونه جانوری براثر تصادفات جاده ای تلف شوند که ارزش آن ۵۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: با اینکه از سال ۸۲ هیات دولت مصوب کرده جاده جایگزین جاده میان‌گذر احداث شود و یا در سال ۸۵ مقرر شد مکان‌هایی زیرگذر یا روگذر برای عبور جانواران گیاهی در جاده میان‌گذر احداث شود اما تاکنون اقدامی در این مورد انجام نکرده است.

کنعانی آفات و بیماری ها را دومین چالش پارک ملی دانست و افزود: بخش قابل توجهی از درختان این پارک دچار آفت شدند که طرح مطالعات آن انجام و با اعتباراتی که امسال داده شده عملیات سمپاشی و مبارزه با آفات در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرکل محیط زیست گلستان همچنین حریق را سومین چالش پارک‌ ملی گلستان دانست و ادامه داد: اگرچه با اقدامات انجام شده وسعت حریق ها کاهش یافته اما تعداد آن بیشتر شد.

کنعانی یادآور شد: از سال ۵۷ تا ۹۷ سالانه ۶ حریق با مجموع وسعت ۲۱۳ هکتار حریق رخ داد اما این رقم در سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ به ۱۷ حریق در سال اما با وسعت بسیار کمتر شد.

وی بابیان اینکه تعداد حریق ها در پارک ملی گلستان و طی سال گذشته ۹۲.۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش یافت، افزود: طرح جامع اطفای حریق در این پارک مورد بازنگری قرار گرفته و با استفاده‌ از ظرفیت بسیج و برپایی چادرهای حفاظتی و افزایش تجهیزات و امکانات اطفای حریق از دلایل کاهش‌ آمار حریق بوده‌ است.

کنعانی ادامه داد: این اقدامات با ۶ میلیارد تومان اعتبار در سال های اخیر انجام شد ضمن اینکه در سفر رییس جمهور به گلستان ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با اطفای حریق در پارک ملی گلستان مصوب شد که تاکنون ۵۰ درصد آن هزینه شده است.

وی ادامه داد: پارک ملی گلستان از بهترین و داری اولین ها در بسیاری از شاخص ها از جمله تنوع جانوری و گیاهی در بین پارک های حفاظت شده کشور است و باید مورد توجه و حمایت ویژه قرار گیرد.

کنعانی ادامه داد: باید الگوی حفاظت را از حفاظت دولتی و پادگانی به حفاظت مشارکتی و مردمی تغییر دهیم و از ظرفیت های جوامع محلی در حفاظت از پارک‌های ملی از جمله پارک ملی گلستان نهادینه کنیم.

وی افزود: استفاده از مشارکت مردمی باید با در نظر گرفتن معیشت جوامع محلی و با برنامه های طبیعت گردی محقق شود.

همچنین رئیس پارک ملی گلستان هم در این همایش گفت: اکوسیستم این پارک از منحصربفرد ترین ها در بین پارک‌های حفاظت شده کشور است که باید مورد توجه و حمایت بیشتر مسوولان سیاسی قرار گیرد.

مهدی تیموری افزود: پارک ملی گلستان منطقه‌ ای خاص است که ۱۴۰۰ گونه گیاهی و تنوع جانوری دارد و در اطراف آن جوامع محلی از اقوام مختلف زندگی می‌کنند.

وی اضافه کرد: پارک ملی گلستان لوکوموتیو و پیشران محیط زیست کشور است و باید مورد توجه و اهتمام ویژه قرار گیرد چراکه هیچ چیز در این دنیا مهمتر از حفاظت از محیط زیست و پارک‌های حفاظت شده نیست.

تیموری ادامه داد: برخی افراد در مقوله حفاظت از این پارک ملی کارشکنی می‌کنند درحای که ما برای حفاظت از آن شهید دادیم.

وی تصریح کرد: بدون تردید این همایش که در راستای ارتباط بیشتر بین دانشگاه و محیط زیست درحال برگزاری است، به حفاظت بهتر و علمی این پارک کمک خواهد کرد. به گفته وی، نخستین لوگو پارک ملی گلستان نیز طراحی شده است.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است و بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha