موشکافی وعده‌های پوچ دولت قبل در کلاردشت/ "شناسنامه بهره‌برداری عمرانی" نیاز روز مازندران

نوشهر- ایرنا- بهره برداری نشدن طرح ملی چهار خطه کلاردشت-مرزن‌آباد از زمان تصویب اجرای آن در ۱۳۸۸ تا امروز این پرسش را در اذهان اهالی ایجاد می‌شود که مسوولیت خسارت تاخیر راه‌اندازی آن با چه نهادی است؟ نقش مدیریت علمی اجرای طرح‌ها کجاست؟ و یا خسارت های وارده این بخش تحمیل بر اقتصاد ملی نیست.؟

به گزارش ایرنا، طح چهار خطه کردن جاده مرزن آباد - کلاردشت به طول ۲۴ کیلومتر سال ۱۳۸۸ تصویب شد و قرار بود ظرف مدت ۲ سال تکمیل و بهره برداری بشود که شهروندان منطقه همچنان در آرزوی تکمیل و بهره برداری آن هستند.

تعریض این مسیر به طول ۲۴ کیلومتر از طرح های ملی سال ۱۳۸۸ بود و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی کشور وعده داده بود که آن را به مدت ۲ سال به سرانجام برساند اما به دلیل آنچه که مسوولان وقت برخورد با مشکلات زیست محیطی و کمبود اعتبار نامیدند، هرگز به مرحله بهره برداری نرسیده است.

علت وجود مصوبه ملی برای چهار خطه کردن این مسیر به گفته مسوولان امر وضعیت نامناسب آن از جمله داشتن شیب تند، پیچ های غیر استاندارد، تجهیز نشدن به سیستم روشنایی، وجود دست اندازهای خشن و فرسودگی روکش آسفالت بود.

این مسیر در عین حال محل تلاقی شهرهای ساحلی غرب مازندران و استان گیلان به شمار می آید و به همین دلیل هم همواره دارای ترافیک سنگین بویژه در فصول گردشگری بوده است تا جایی که مسافران برای رهایی از ترافیک بغرنج در زمان اوج سفرها، جاده جنگلی کلاردشت - عباس آباد را بر می گزینند.

اهمیت دیگر این مسیر هم جایگزین بودن برای دیگر جاده های اصلی منطقه است به طوری که در زمان بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل آبان ماه سال ۱۴۰۰ انسداد قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال و جاده قدیم کندوان، تردد خودروها از این مسیر جریان داشت.

سووال این است که چرا در کشور طرح های عمرانی شناسنامه بهره برداری ندارند؟ و چرا طرح های منطقه ای و ملی و استانی علمی بررسی نمی شود تا آغاز و انجام آن مشخص باشد؟ چرا نهادهای نظارتی نهادهای مقصر در امر تاخیر طولانی مدت یک طرح را معرفی نمی کنند؟ آیا برای رفع نیازهای اساسی یک منطقه باید سال ها نظیر طرح یادشده در انتظار بود و ده ها سووال دیگر مربوط که مسوولان ادوار گذشته تا امروز باید به شهروندان درخواست کننده پاسخ مستدل بدهند.

نکته مهم دیگر این که رسانه های گروهی هر منطقه برای هر طرحی که منابع آن را مردم می برند، باید پرونده خبری تهیه کرده و مطالبات مردمی را هدفمند و منسجم و مستمر پیگیری کرده و از مسوولان امر بخواهند پاسخگوی رفع هر نیازی شهروندان باشند.

موشکافی وعده‌های پوچ دولت قبل در کلاردشت/ "شناسنامه بهره‌برداری عمرانی" نیاز روز مازندران

طرح ملی چهار خطه شدن کلاردشت - مرزن آباد به روایت خبر

پانزدهم دی ۱۳۸۷

خبرگزاری دفتر غرب مازندران (نوشهر) در گزارشی با این تیتر " شماری از اهالی خواستار چهاربانده شدن محور مرزن آباد - کلاردشت شدند" با شهروندان کلاردشتی به گفت و گو نشست و مطالبات اساسی آنها را مطرح و انعکاس داد.

این شهروندان در این گزارش با اشاره به حادثه خیز بودن، عرض کم و تردد خودروهای زیاد در محور ارتباطی مرزن آباد به کلاردشت، چهاربانده شدن این محور واقع در غرب مازندران را خواستار شده بودند.
سالانه علاوه بر بومیان منطقه، میلیون ها مسافر و گردشگری داخلی و خارجی از محور ۲۴ کیلومتری مرزن آباد - کلاردشت تردد می کنند، به طور مثال به گفته فرماندار کلاردشت این شهرستان سال گذشته میزبان ۱.۵ میلیون مسافر خارجی بوده است.

کارشناسان امر می گویند محور ارتباطی مرزن آباد به کلاردشت و ادامه آن به شهرستان عباس آباد یکی از محورهایی ارتباطی گردشگری غرب مازندران است که نیازمند رسیدگی ویژه است.
به تاکید آنان توسعه صنعت گردشگری مناطق کلاردشت و مرزن آباد و حتی شهرستان های گردشگرپذیر غرب مازندران نیازمند و مستلزم توجه به توسعه راه های ارتباطی است.
در همین ایام یعنی پانزدهم دی ۱۳۸۷ بخشدار وقت کلاردشت(کلاردشت در این سال بخش شهرستان چالوس بود) در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت : عملیات اجرای طرح چهار بانده شدن محور ارتباطی کلاردشت - مرزن آباد به طول ۲۴ کیلومتر در سال جاری(۱۳۸۷) آغاز می شود و برای اجرای این طرح، ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار در جریان دور دوم سفر استانی هیات دولت وقت به مازندران در نظر گرفته شد.
این بخشدار یادآور شد که با چهار بانده شدن محور مرزن آباد - کلاردشت دیگر مردم شاهد تصادفات متعدد در این مسیر نخواهند بود.
کلاردشت در این سال بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت داشت.

موشکافی وعده‌های پوچ دولت قبل در کلاردشت/ "شناسنامه بهره‌برداری عمرانی" نیاز روز مازندران

در هشتم بهمن ۱۳۹۱

خبرگزاری ایرنا در این تاریخ در گزارش دیگر مطالبات شهروندان و اعضای دهیاری ها و شوراهای اسلامی کلاردشت را با این عنوان " اهالی کلاردشت خواستار توجه ویژه مسوولان به این منطقه شدند" انعکاس داد.

در این گزارش به چالش هایی از جمله کمبود آب آشامیدنی، نامناسب بودن راه ها، نداشتن گاز طبیعی، مهندسی نبودن اجرای طرح های هادی، آسفالت نامناسب، فرسودگی شبکه آبرسانی و نداشتن سالن و تجهیزات ورزشی اشاره شد.

در ۲۷ مرداد ۱۳۹۹

ایرنا در این تاریخ با این تیتر " بخت چهارخطه کردن مسیر مرزن‌آباد به کلاردشت پس از ۱۱ سال باز شد را در گفت و گوی اختصاصی با رییس وقت اداره راه و شهرسازی چالوس و کلاردشت انتشار داد.

رییس وقت اداره راه و شهرسازی چالوس و کلاردشت در این خبر گفت که کار ساخت محور مرزن‌آباد - کلاردشت پس از ۱۱ سال از بلاتکلیفی خارج شده و هم اکنون یک گروه از مشاوران مشغول انجام کارهای مطالعاتی و تهیه نقشه‌های عملیاتی هستند.

این مسوول ادامه داد که با رایزنی مسئولان استانی بویژه استاندار مازندران در ۲ سال گذشته، ‌ عملیات اجرایی طرح چهار خطه کردن این محور امسال(۱۳۹۹) از حالت بلاتکیلفی خارج و وارد فاز اجرایی شد.

وی همچنین یادآور شد امسال(۱۳۹۹) مبادلات اسنادی این طرح میان وزارت راه و شهرسازی و نیز سازمان برنامه و بودجه انجام و طرح تحویل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور شد.

در این گفت و گوی ایرنا با رییس وقت اداره راه و شهرسازی کلاردشت ابراز امیدواری شد که عملیات اجرایی طرح در دولت تدبیر و امید آغاز تا دغدغه های همیشگی مسئولان، مردم بومی و مسافران این مسیر رفع شود.

اداره راه و شهرسازی شهرستان چالوس و کلاردشت ۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی منطقه را زیر پوشش دارد.

دوم آبان ۱۴۰۰

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل وقت کشور در حاشیه بازدید از راه‌های مواصلاتی کندوان حد فاصل مرزن آباد تا دزدک گفته بود: طرح چهار خطه کردن جاده مرزن آباد به کلاردشت به طول ۲۰ کیلومتر سال ۱۳۸۸ تصویب شد که ۲ ساله باید اجرا، تکمیل و بهره برداری می‌رسید اما به دلیل نداشتن اعتبار و مشکلات زیست محیطی، اجرایی نشد.

موشکافی وعده‌های پوچ دولت قبل در کلاردشت/ "شناسنامه بهره‌برداری عمرانی" نیاز روز مازندران

یکم خرداد ۱۴۰۱

این رسانه ملی همچنین در تاریخ یادشده در تیتر دیگر گزارشی با عنوان " طرح چهارخطه کردن مرزن آباد - کلاردشت پس از ۱۳ سال وارد فاز اجرایی شد" را منتشر کرد.

در این گزارشی مورخ یک خرداد ۱۴۰۱ به نقل از رییس وقت اداره راه و شهرسازی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت آمده که طرح ملی چهار خطه کردن مسیر مرزن آباد - کلاردشت ۱۳ سال پس از دریافت مصوبه سرانجام با تخصیص و استقرار تجهیزات توسط پیمانکار وارد فاز اجرایی شده است.

این مسوول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یادآور شده بود که طلسم تعریض این مسیر با ابلاغ حدود ۶۷ میلیارد تومان اعتبار ملی که پیش بینی شده بود، شکشته شد.

در این خبر آمده که پیمانکار ماشین آلات و تجهیزاتش را به شهرستان کلاردشت منتقل شد و زمین مورد نیاز برای تجهیز کارگاه هم مکان یابی شد.

به گفته این مسوول طرح به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تحویل داده شد و بر اساس آن مشخصات فنی، قرار است عرض این محور از هفت متر و ۶۰ سانتی متر به ۱۶ متر افزایش یابد که حدود ۲۰ متر هم حریم برای ضلع شرقی و غربی این مسیر درنظر گرفته شد باید تملک و خریداری شود.

موشکافی وعده‌های پوچ دولت قبل در کلاردشت/ "شناسنامه بهره‌برداری عمرانی" نیاز روز مازندران

هیجده خرداد ۱۴۰۱

خبرگزاری ایرنا در این تاریخ در تیتر خبری با عنوان " سفر استانی رییس‌جمهور دولت سیزدهم طلسم ۱۳ ساله تعریض جاده کلاردشت را باز کرد" به موضوع ین طرح پرداخت.

در این خبر اشاره شد که اجرای طرح ملی چهار خطه کردن مسیر مرزن‌آباد - کلاردشت که پس از ۱۳ سال وعده‌های بی‌سرانجام در سفر استانی رییس جمهور ولت مردمی سیزدهم به مازندران مصوبه گرفت، امروز چهارشنبه هیجده خرداد ۱۴۰۱ با حضور میدانی استاندار مازندران و معاون وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

به گفته مسوولان امر فاز نخست اجرای این طرح ۴.۸ کیلومتر از این مسیر از کلاردشت به «اسپندکلا» تعریض و چهارخطه شود.

در مجموع این مسیر ۱۶.۵ کیلومتر طول دارد که برای تعریض آن سه فاز تعریف و یکهزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ساخت، تملک و خریداری اراضی حریم ۲۰ متری برآورد شد.

طبق اعلام مسوولان راه و شهرسازی مازندران، برای فاز نخست این طرح ۱۱۲ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که ۵۰ میلیارد تومان آن از محل سفر استانی رییس جمهور تامین شد.

خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در هیجده خرداد 1401 از آغاز عملیات اجرایی چهارخطه کردن و بهسازی قطعه اول محور مرزن آباد- کلاردشت گفت: با توجه به حجم بالای تردد وسایل نقلیه در این منطقه به ویژه در روزهای پایانی هفته و تعطیلات چهارخطه کردن و بهسازی این مسیر در اولویت قرار گرفت.

وی افزود: عملیات اجرایی چهارخطه کردن این محور با توجه به کوهستانی بودن منطقه و تسهیل دسترسی‌های محلی واقع در مسیر با هدف ایمن‌سازی و اصلاح هندسی راه و رفع نقاط حادثه خیز منطقه آغاز شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی طول محور مرزن آباد- کلاردشت را ۱۶.۵ کیلومتر اعلام کرد و گفت: عملیات چهارخطه کردن و بهسازی قطعه اول این مسیر به طول ۴.۸ کیلومتر امروز آغاز شد و عملیات اجرایی قطعات دیگر این محور نیز بعد از تکمیل مطالعات آغاز می‌شود.

خادمی اعتبار مورد نیاز برای احداث این پروژه را با تملک اراضی مسیر ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خواند و اظهار کرد: بخش عمده مسیر به مساحت حدود ۲۵۰ هزار متر مربع نیاز به تملک و آزادسازی مسیر دارد که با تامین اعتبار مورد نیاز انجام می‌شود.

به گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تاکید کرد: چهارخطه کردن و بهسازی محور مرزن آباد- کلاردشت علاوه بر تسهیل اتصال محور به چالوس و بالعکس نقش مهمی در رونق گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه دارد.

۲۲ شهریور ۱۴۰۱

سید محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با تشریح وضعیت اجرای طرح تعریض مسیر کلاردشت به سمت مرزن آباد گفت : عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده است، البته بخشی از دستگاه ها کمک کردند و تاسیسات خود را از بستر خارج کرده اند مثل فیبر نوری، لوله گاز، لوله آب و پیمانکار هم عملیات اجرایی را آغاز کرده است که پیش بینی می کنیم تا قبل از تغییر شرایط جوی یک فعالیت و رشد چشمگیری در حوزه تعریض این مسیر داشته باشیم.

اول آبان ۱۴۰۱

مسوولان امر در این تاریخ پیشرفت فیزیکی محور چهار خطه شدن کلاردشت - مرزن آباد را ۳۵ درصد اعلام کردند و گفتند برای این پروژه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات بانکی تخصیص یافت.

موشکافی وعده‌های پوچ دولت قبل در کلاردشت/ "شناسنامه بهره‌برداری عمرانی" نیاز روز مازندران

۲۵ اردی بهشت ۱۴۰۲

فرماندار کلاردشت در نشست خبری با رسانه های گروهی : " پیش بینی نشدن مطالعات زیرساختی علت کندی روند طرح ملی چهار خطه شدن کلاردشت - مرزن آباد"

فرماندار کلاردشت در این نشست خبری با انتقاد از کندی روند اجرای طرح چهارخطه کردن کلاردشت به مرزن آبادگفت : اجرای کامل این طرح تاریخی که از دولت های گذشته به این دولت رسیده جزو مطالبات بحق مردم این شهرستان گردشگرپذیر است.

فقیه نصیری اظهارداشت: متاسفانه ایرادی که بر این روند اجرای این طرح وارد شده متاسفانه مشاور آن طرح های مطالعاتی زیرساختی برای این طرح ملی پیش بینی نکرد و امروز در بازدیدهای هفتگی میدانی از روند اجرای این طرح متوجه می شویم که بابت جابجایی مستحدثات به عنوان موانع اجرای طرح هزینه های هنگفتی در بردارد که پیش بینی بودجه برای این بخش نشده است.

فرماندار کلاردشت خاطرنشان کرد : برای رفع موانع و مشکلات پیش روی این طرح ملی نامه نگاری های فراوانی انجام گرفته موضوعی که بارها با استاندار پرتلاش مازندران در میان گذاشته شده و وعده دادند به زودی عملیات اجرایی این طرح با رفع موانع پیش روی آن دوباره از سر گرفته خواهد شد.

با این وجود، شماری از اهالی کلاردشت و مرزن آباد از مسوولان امر دولت سیزدهم خواستند با توجه به طولانی شدن بهره برداری این محور ارتباطی گردشگری، تدابیر ویژه برای راه اندازی آن اتخاذ کنند.

کلاردشت از جمله شهرستان های گردشگرپذیر استان مازندران است که به خاطر برخورداری از موقعیت های منحصربفرد جغرافیایی و مناظر و چشم اندازهای طبیعی سالانه میلیون ها مسافر و گردشگرداخلی و خارجی به این منطقه سفر می کنند به طوری که در سال گذشته پذیرای یک میلیون و 500 هزار گردشگر خارجی بود.

موشکافی وعده‌های پوچ دولت قبل در کلاردشت/ "شناسنامه بهره‌برداری عمرانی" نیاز روز مازندران

در همین پیوند شماری از گردشگران و مسافران در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا بر ضرورت تکمیل طرح ملی چهار خطه محور گردشگری کلاردشت به مرزن آباد تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، مسکوت ماندن و گرفتار شدن در تله گذر زمان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مازندران در بخش زیرساخت‌های راه و شهرسازی بوده، معضلی که به گفته کارشناسان حل آن در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت و طبق تازه‌ترین گزارش‌های رسمی تمامی پروژه‌های این بخش حتی با به کارگیری چندین پیمانکار برای یک پروژه در مسیر حل شدن قرار گرفت.

بررسی های تاریخی نشان می دهد که این نیاز مبرم استان در دولت های مختلف مورد بی توجهی قرار گرفت و کار را به جایی رسانده است که امروزه ظرفیت گردشگر پذیری و اقتصادی استان با زیرساخت های آن همخوانی ندارند، گواه این ادعا ترافیک سنگین خودرویی در پایان هر هفته و دیگر تعطیلات رسمی بوده که اکنون به روزهای عادی نیز کشیده شده است.

علاوه بر این، باید به فرسودگی حوزه راه و شهرسازی اشاره کرد که در دوران مختلف با وجود تعریف پروژه ها و طرح های متعدد، مورد غفلت قرار گرفت تا انبوهی از عقب ماندگی ها در این بخش به دولت سیزدهم به ارث برسد، اگر چه بلاتکلیفی بعضی پروژه ها در مازندران عمر چندین دهه ای دارد، ولی بیشترین آسیب در این بخش به طرح های زیربنایی بخش حمل و نقل و نیازهای بر زمین مانده توسعه شهری وارد شده است، طرح های بلاتکلیفی که تنها بخش کوچکی از میراث بی توجهی ها به توسعه راه و شهرسازی این خطه سرسبز اما بازمانده از غافله توسعه محسوب می شوند.

طی سال های اخیر نیز با وجود تعریف پروژه های ضروری حوزه راهسازی، اما همواره این پروژه ها به گفته کارشناسان پس از مدت کوتاهی از آغاز عملیات اجرایی به دلایل متعدد همچون تخصیص ناکافی اعتبارات یا عدم تخصیص، عدم پیگیری جدی مدیران مرتبط، اهلیت سنجی نکردن پیمانکاران و در مجموع نبود عزم کافی در مدیران استان متوقف و به ورطه فراموشی سپرده شد.

با وجود تمامی این مشکلات عمیق و بر زمین مانده، دولت سیزدهم و مدیریت ارشد آن در استان مازندران با مدیرانی جهادی همراه با حمایت مالی دولت، بدون بهانه قرار دادن کاستی ها و مشکلات کلان کشور و همچنین کمبود منابع اعتباری ناشی از تحریم های ظالمانه، مازندران را در مسیری تازه ای از توسعه بویژه در بخش راهسازی و شهرسازی قرار داده است.

موشکافی وعده‌های پوچ دولت قبل در کلاردشت/ "شناسنامه بهره‌برداری عمرانی" نیاز روز مازندران

استان مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه ارتباطی شامل آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی و هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha