نگرانی خودروهای غرب مازندران از خرابی آسفالت تا تحمیل خسارت بر اقتصاد ملی
عکس آرشیوی است

نوشهر- ایرنا - محورهای ارتباطی درون و برون شهری هفت شهرستان غرب مازندران به لحاظ خرابی آسفالت ، لکه گیری های نامناسب و چاله ها و دست اندازهای ناخوشایند به رسیدگی ویژه نیاز دارد تا با مرمت اصولی آن از تحمیل خسارت بر اقتصاد ملی و خودروهای اهالی و مسافران جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا، با وجود اقدامات یکسال گذشته دولت سیزدهم در رفع چالش های بخش راه سازی، اکنون آسفالت های نامناسب، لکه گیری های نامناسب، برآمدگی نقطه اتصال پل ها با جاده ، چاله ها و دست اندازهای ناخوشایند و سرعتگاه های بی شمار مرتفع در جاده‌های شهرستان های غرب مازندران که به شاخص ترین منطقه گردشگری کشور شهره است تصویر نامناسبی به همراه دارد که امید است این چالش نیز با همت جهادی مسوولان امر برطرف شود.

مازندران بیش از ۱۰ هزار ۴۰۰ کیلومتر جاده دارد که سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر آن را جاده‌های اصلی تشکیل می‌دهد، همچنین از حدود هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر خاکی است، بنابر گزارش های رسمی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد فضای شهری مازندران را خیابان‌ها تشکیل می‌دهند که به طور تقریبی همه آنها آسفالت هستند.

شهرستان های گردشگری غرب مازندران با افزون بر یک میلیون نفر جمعیت، سالانه پذیرای دهها میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است. طبق آمار هر روزه سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مردم مازندران به همراه سالانه ۵۰ میلیون گردشگر بر روی آسفالت‌های خیابان و جاده‌های این استان تردد می‌کنند.

بنا به گفته مسوولان امر در زمان حاضر حدود ۲۵ شرکت تولید کننده آسفالت در داخل و خارج مازندران با استان همکاری می کنند که اصلا در این حوزه کمبودی مشاهده نمی شود.

شماری از اهالی و مسافران و گردشگران در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا در غرب مازندران ، از خرابی آسفالت گرفته تا چاله ها و لکه گیری های نامناسب را از جمله چالش های محورهای ارتباطی این منطقه برشمردند و گفتند: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی برای رفع مشکلات حوزه راه سازی آغاز شده و ضروری است در این بخش نیز با اتخاذ برنامه های اصولی تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.

مجید حسینی اصل یک شهروند رامسری به خبرنگار ایرنا گفت : مسوولان امر باید به آسفالت این شهرستان که حال و روز خوشی ندارد بیشتر رسیدگی کنند چرا که داشتن جاده و آسفالت خوب هم یکی از شاخص های شهرهای گردشگرپذیر است.

وی اظهارداشت: محورهای ارتباطی این شهرستان و حتی غرب مازندران صرفا به عبور و مرور خودروهای اهالی اختصاص ندارد بلکه سالانه میلیون ها خودروی مسافران در این مناطق تردد می کنند به عبارتی دیگر این مناطق با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می کنند و مسوولان کلان کشوری نیز باید به این مهم در برنامه ریزی ها توجه کنند.

حسینی اصل از فرمانداران شهرستان های غرب مازندران خواست تا نسبت به حل این نیاز اساسی منطقه همت بیشتری کنند.

امیررضا ساداتی شهروند نوشهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : لکه گیری و آسفالت و روکش آسفالت جاده های برون و درون شهری باید به منظور بهسازی معابر و تسهیل در امر تردد خودروهای عبوری صورت گیرد و این طرح باید همه ایام در دستور کار مسوولان امر قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد : مسوولان امر باید به این درخواست رانندگان و شهروندان توجه ویژه کنند چرا که بهبود وضعیت معابر در ارتقای خدمات‌رسانی به شهروندان نقش بسزایی دارد.
ساداتی خاطرنشان کرد: با توجه به فرا رسیدن ایام پایانی سال و لزوم هماهنگی و برنامه‌ریزی در جهت بهبود کیفیت و سیما و منظر شهری، ترمیم و لکه‌گیری آسفالت معابر، امری مهم و ضروری است.

حسن موسوی مسافر تهرانی که به نوشهر سفر کرده است در پاسخ سووال خبرنگار ایرنا که جاده های غرب مازندران را در بخش آسفالت چگونه دیدید، آسفالت‌های نامناسب، چاله‌های ناخوشایند و دست‌اندازهای آزار دهنده را از جمله مشکلات این بخش برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر لکه گیری های انجام شده در سطح جاده ها استاندارد نیست و برآمدگی دارد که خودروها را آزار می دهد که به نظر می رسد کارگران این بخش باید مطلع باشند و مهمتر از همه متولیان امر نیز باید نظارت بر انجام امور داشته باشند تا کارهای به خوبی انجام شود.

این مسافر غرب مازندران آسفالت‌های نامناسب جاده‌ها و خیابان‌های شهری و برون شهری غرب مازندران را از جمله معضلاتی برشمرد که بر اقتصاد ملی و هم صاحبان خودروها خسارت می زند که مسوولان منطقه باید نسبت به رفع آن اقدام اساسی کنند.

مهرداد رضوان مقدم یکی از صافکاران و جلوبندی ساز خودرو در غرب مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاثیر خرابی های آسفالت بر جلوبندی خودرو را موثر دانست و گفت : دست اندازهای جاده ای موجب می شود تا مجموعه خودرو به ویژه جلوبندی آن دچار خسارت شود.

وی تصریح کرد : جاده ها باید طوری آسفالت باشد که خودرو به هنگام حرکت هیج لرزشی را احساس نکند در حالی که جاده های غرب مازندران از آسفالت گرفته تا لکه گیری های نامناسب دارای نواقص است که باید مسوولان امر نسبت به رفع آن چاره اندیشی کنند.

رضوان مقدم اضافه کرد : به عنوان مثال سرعت گاه های موجود محورهای ارتباطی غرب مازندران که به خاطر گردشگری بودن منطقه زیاد هم است جلوبندی هر خودرویی را با مشکل مواجه می کند بنابراین ارتفاع این سرعت گاه ها نباید زیاد باشد. ما در این بخش نیازمند فرهنگ سازی هستیم تا این که سرعت گاه ایجاد کنیم.

این تعمیرکار خودرو این سووال را هم پرسید که آیا مرجعی هست تا خسارت های ناشی از ایجاد سرعت گاه ها و دست اندازها و خرابی های آسفالت را بر اقتصاد کشور بررسی کند؟ تعریف یک آسفالت خوب چیست؟ چرا نباید جاده های درون و برون شهری ما آسفالت خوب نداشته باشند؟ البته این مشکلات فقط در منطقه ما نیست بلکه در همه جاده های کشور مشاهده می شود. چرا رسانه های گروهی کشور نسبت به این مهم بی تفاوت هستند و مطلب نمی نویسند.

نکته دیگر این که سالهاست برای حل مشکلات این بخش طرح نهضت آسفالت در کشور و این منطقه اجرایی شده است که این راهبرد گرچه نیاز اساسی بوده اما هم اکنون به اعتقاد برخی از کارشناسان به بازنگری نیاز دارد تا کارهای مربوط علمی و اصولی پیش برود و نتیجه بخش باشد.

بنا به گفته رانندگان خودروها حتی جاده‌های جدیدی که در منطقه غرب مازندران ساخته می‌شوند پس از چند ماه از بهره برداری آنها دچار مشکلاتی در حوزه آسفالت می شوند که کارشناسان معتقدند علت این امر نیز باید بررسی شود تا مشکل کار در کجاست؟ به طور قطع هر نوع چالشی به خصوص این بخش با همت جهادی دولت سیزدهم قابل رفع است.

نگرانی خودروهای غرب مازندران از خرابی آسفالت تا تحمیل خسارت بر اقتصاد ملی

به اعتقاد کارشناسان امر در مورد مساله آسفالت ضعف نظارت کامل مشهود بوده و علت آن عدم نظارت متمرکز است که به کاهش کیفیت اجرا منجر می شود.

آنان کیفیت پایین مصالح را علت دیگر مشکلات حوزه آسفالت برشمردند و گفتند: با توجه به شرایط جوی و پر بارش استان مازندران کیفیت آسفالت ها هیچ همخوانی با شرایط مذکور ندارد.

محورهای ارترباطی و خیابان‌های غرب مازندران به دلیل شمار زیاد گردشگری از استهلاک بالایی برخوردار هستند که می‌طلبد کیفیت آسفالت‌ها و مصالح با چنین حجمی از بهره‌برداری همخوانی داشته باشد.

به گفته مردم و مسوولان امر راه ساخته شده و تحت بهره برداری با گذشت زمان و با توجه به شرایط جوی و طبیعی ، حجم رفت و آمد ، بارهای وارده و مشخصات فنی و اجرایی اولیه، نیاز به نگهداری و رفع خرابی داشته بنابراین ضرورت دارد با آغاز بهره برداری از هر راهی عملیات نگهداری نیز بصورت مستمر در تمام مدت به انجام رسد تا ضمن افزایش عمر راه از متلاشی شدن و خرابی زودرس آن جلوگیری شود.

شرایط مهیا نیست/ اعتبار خیلی مهم است

در همین پیوند ، رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد گفت : اصول ترمیم نقاط فرسوده آسفالت راه های ارتباطی آن است که مدت ۶ ماه این مسیر را به روی وسائط نقلیه ببندند و یک مسیر جایگزین برای تردد خودروها برگزینند و پس از این اقدامات باید عملیات لکه گیری اصولی را به صورت اشکال هندسی مناسب ایجاد کنند و نقطه تخریبی و فرسوده آسفالت را پس از برش و زیرسازی کامل آنگاه قیرپاشی نموده و سپس با غلطک تسطیح کنند.

حمیدرضا مقتدر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در زمان حاضر این شرایط در مازندران مهیا نیست تا بتوان مدت ۶ ماه آن مسیرهایی که روکش آسفالت آن فرسوده و از هم پاشیده شده به روی وسائط نقلیه موتوری بست و این عملیات اصولی و اساسی انجام داد.

وی بیان داشت : از طرفی بارندگی مداوم هم در تخریب زودهنگام آسفالت شبکه های ارتباطی بی تاثیر نیست و متاسفانه بیشتر چاله و چوله های که در نقاط مختلف راه های ارتباطی مشاهده می شود پس از ترمیم و بارندگی ایجاد شده است و برای ترمیم دوباره این مسیر ها اعتبار مجدد اختصاص نمی دهند.

۲ میلیارد تومان برای روکش آسفالت یک کیلومتر نیاز است

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای تنکابن هم گفت : برای انجام عملیات اصولی و اساسی حذف دست اندازها در مسیر جاده های آسفالته در اختیار داشتن اعتبار به اندازه کافی بسیار مهم است اعتباری که امسال برای این دستگاه اجرایی در نظر گرفته شده حدود ۱۲ میلیارد تومان است و از این میزان اعتبار حدود ۵۰ درصد آن در صدد هستیم جذب کنیم .

علی نصیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بررسی ها نشان داده در میان اجرای طرح های عمرانی در کشور ، طرح های مربوط به حوزه راهسازی جزو هزینه ترین طرح ها در کشور محسوب می شود به عنوان نمونه اگر بخواهیم حدود یک کیلومتر از طول مسیر راه های ارتباطی این منطقه را به صورت اصولی و اساسی روکش اسفالت کنیم حدود ۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه دارد و در محاسبه کلی می توان گفت که اعتبار امسال این دستگاه اجرایی فقاط پاسخگوی روکش اسفالت حدود سه کیلومتر راه های ارتباطی این منطقه است.

وی بیان داشت : درحالی که این اعتبار فقط برای روکش آسفالت و لکه گیری نیست بلکه در کنار آن باید برای خط کشی ، تعمیر ماشین آلات ، حفظ علائم رانندگی و گاردریل هم هزینه کرد و با این وجود با توجه به برخورداری از حدود ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی ارایه خدمات این اعتبار تحت هیچ شرایطی ممکن نیست .

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان تنکابن گفت : هرچند از سال گذشته تاکنون در زمینه عملیات روکش آسفالت مسیرهای اصلی کنارگذر از رامسر نقطه غربی مازندران تا نقاط شرقی اقدامات خوبی انجام داده است اما لکه گیری ها اصولی و اساسی نیست به دلیل آنکه در گام نخست باید آن نقطه فرسوده اصولی برداشته شود به عبارتی برش زده شود و منوط به آنکه شرایط آب و هوایی هم مساعد باشد و پس از آن عملیات قیرپاشی انجام گیرد گذشته از این مسائل تا مدتی هم نباید خودروهای سنگین از روی این نقطه ترمیم شده گذر کند.

نصیری در باره ایجاد سرعت گاه در نقاط مختلف راه های ارتباطی غرب مازندران افزود : در مجموع ایجاد سرعت گاه براساس آیین نامه استانداردهای بین المللی و ملی در سطح جاده های ارتباطی ممنوع است و سرعت گاه باید آرام ساز باشد اما در کشور ما به علت فرهنگ نادرست رانندگی و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی برخی از مردم به ناچار سرعت گاه در سطح جاده ها ایجاد می کنند.

وی خاطرنشان کرد : اگرچه نصب سرعت گاه ها امروزه گلایه خیلی از مردم و حتی رانندگان آمبولانس های مراکز درمانی را به همراه داشته اما از طرفی آن ها تا حدودی آمار تصادفات را کاهش داده است و البته نصب این سرعت گاه نباید به دلخواه باشد بلکه باید تابع موازین و قوانین مدنظر انجام گیرد در زمان حاضر در برخی از شبکه های ارتباطی سرعت گا هایی نصب شده که به علت ارتفاع بالای آن ها سبب انحراف و حتی واژگونی خودروها هم شده است.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان های تنکابن گفت : هم اینک تا چشم کار می کند از غرب تا شرق استان تا چشم کار می کند سرعت گاه نصب شده است و به نظر می رسد در نصب آن مشخصات فنی برای آن ها تعریف نشده است.

با این وجود، بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای مازندران به عنوان یکی از اهرم‌های توسعه این استان پرتردد به اولولویتی جدی در برنامه‌ریزی‌های مدیران ارشد استان دولت سیزدهم تبدیل شده با نگاهی همه‌جانبه‌نگر به حوزه راه از سوی مدیران، فصل جدیدی در توسعه راه‌های استان را آغاز کرده است.

مدیران ارشد مازندران طی یک سال اخیر با احصا مشکلات این حوزه در تلاش هستند که از ابعاد گوناگون چالش‌های حوزه راه در مازندران را برطرف کنند. به طوری که علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی جدید، مسائلی مانند پاکسازی راه‌ها، نگهداری راه‌ها توسط بخش خصوصی و محرومیت‌زدایی از راه‌های روستایی در دستور کار قرار گرفته است.

نگرانی خودروهای غرب مازندران از خرابی آسفالت تا تحمیل خسارت بر اقتصاد ملی

بهبود و توسعه راه ها مهمترین برنامه مدیریت استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت استان در حوزه راه‌ها را بهبود و توسعه راه‌ها بیان کرد و گفت: برای تحقق این هدف نهضت ملی آسفالت در همه مسیرها اعم از معابر شهری، روستایی و محورهای بین شهری را در دست اجرا داریم. البته ادعا نداریم که آسفالت سراسری گلوگاه تا رامسر انجام می‌دهیم. اما برنامه‌ریزی شده که به طور گسترده برای بهسازی آسفالت مسیرها در سراسر استان اقدام شود.

رضا علیخانی با اشاره به کمبود اعتبار برای آسفالت محورهای مواصلاتی مازندران اظهار کرد: نیاز ما در مازندران به اعتبار و قیر برای بهسازی آسفالت محورهای مواصلاتی این استان هزار برابر اعتبارات و قیری است که به این استان داده می‌شود. اما با همین محدودیت‌ها و تنگناها نهضت آسفالت را با اولویت لکه‌گیری و درزگیری و حل مشکلات راه‌ها در مناطقی که آسفالت ندارند یا آسفالت‌ جاده از بین رفته انجام می‌دهیم.

این مسوول از برنامه‌ریزی برای واگذاری نگهداری راه‌ها به بخش غیردولتی خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌هایی که مد نظر داریم واگذاری عملیات نگهداری راه‌ها در قالب قراردادهای بی‌.‌او.تی / B.O.T است که روندی جدید محسوب می‌شود.

اعتبار و قیر اختصاصی استان کافی نیست

معاون عمرانی استاندار مازندران تصریح کرد: با توجه به این‌که وضعیت امکانات، منابع اعتباری و قیری که در اختیار استان گذاشته می‌شود کافی نیست، سعی ما بر این است که برای بهسازی و حفظ و نگهداری و مرمت و نوسازی جاده‌ها اعم از روکش آسفالت، رفیوژ میانی، شانه راه‌ها، خط‌کشی و مبلمان و روشنایی راه‌ها از توان سرمایه‌گذاران بهره بگیریم و در قبال دریافت خدمات، با توافق دستگاه‌های مربوطه و در چارچوب قوانین و مقررات نیازشان را در قالب تهاتر یا واگذاری امتیازات قانونی مرتفع کنیم.

علیخانی محرومیت‌زدایی از راه‌های روستایی را نیز از اولویت‌های مد نظر بیان کرد و گفت: با هماهنگی وزارت راه‌وشهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستعضفان و بسیج سازندگی استان گام‌های خوبی در رابطه با طرح محرومیت‌زدایی راه‌های روستایی استان انجام می‌شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات برای توسعه راه‌های مواصلاتی استان نیز پیگیری تأمین اعتبار برای انجام پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران است که ر حال رایزنی برای جذب اعتباری قابل توجه در این زمینه هستیم. موافقت اولیه پرداخت اعتبار را دریافت کردیم و در صورتی که کار به مرحله قرارداد برسد، قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) تجهیزات لازم برای اجرا و تکمیل پروژه‌ها را در استان مستقر می‌کند. در این زمینه ۲۴ پروژه مهم مرتبط با راه‌ها در استان تعریف شده که بعضی از آن‌ها چند زیرپروژه دارند و تعدادی نیز در حال اجرا هستند.

معاون عمرانی استاندار مازندران پیگیری برای تحقق ساخت آزادراه‌ها در مازندران را از دیگر اولویت‌های مد نظر برای حل چالش‌های ترافیکی در این استان بیان کرد و گفت: احداث طرح آزادراه سراسری گلوگاه رامسر به عنوان پروژه‌ای تحولی و توسعه‌ای یکی از مواردی است که به طور جدی پیگیر آن هستیم. مطالعات فاز صفر این پروژه مهم نیز در حال انجام است. البته نمی‌توانیم قول دهیم که آزادراه در این دولت ساخته شود. اما این پیگیری‌ها پله‌ای برای برداشتن گام‌های بعدی است.

این مسوول خاطرنشان کرد: پروژه آزادراهی دیگر هم آزادراه چالوس به رامسر است که مجوز ماده ۲۳ اخذ شد و در محرله پیگیری اجرای پروژه هستیم. نماینده منطقه نیز برای شیوه تأمین مالی و شیوه اجرا پیگیری‌های مستمری را در حال انجام دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha