به گزارش ایرنا، مازندران ۲۲ شهرستان دارد که رامسر، تنکابن، عباس آباد، کلاردشت، نوشهر، چالوس و نور با افزون بر یک میلیون نفر جمعیت ثابت و پنج برابر جمعیت شناور جزو شهرستان های گردشگرپذیر غرب مازندران محسوب می شوند ضمن این که مسافت رامسر غربی ترین شهر استان با مرکز مازندران حدود ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد.
با شکل گیری دولت سیزدهم که شعارش توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات، تمرکز زدایی، توجه به معیشت، تامین رفاه و بهبود معیشت مردم، توجه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته بود، طی یک سال و نیم اندی فعالیت دولت در رفع نیازمندی های منطقه غرب مازندران گام های خوبی برداشته است.
با این وجود، غرب مازندران همچنان به لحاظ زیرساختی با مشکلات عدیده ای مواجه است که انتظار بیشتر است دولت مردمی سیزدهم با راهبرد جهادی نیازها و مشکلات فراروی این منطقه را بتدریج برطرف کند.
راه اندازی مرکز تجزیه و مبادلات پستی در غرب مازندران به مرکزیت نوشهر و راه اندازی شعبه دفتر نمایندگی استانداری در نوشهر و ایجاد دانشگاه علوم پزشکی غرب مازندران از جمله دستاوردهای دولت طی مدت فعالیتش در غرب مازندران بوده که پس از چهار دهه انتظارات اهالی محقق شد و امید است شعبه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز به مرکزیت چالوس راه اندازی شود.
به عنوان مثال، کندوان یکی از محورهای ارتباطی پرتردد کشور است که در غرب مازندران در حوزه جغرافیایی شهرستان چالوس واقع شده است که رسیدگی همه جانبه فقط در این محور نیازمند رسیدگی مستمر و ویژه است که با استقرار شعبه اداره کل مربوط می شود دغدغه های این محور ملی و بین المللی را کاهش داد.
استقرار شعبه اداره کل راهداری نیاز ضروری
نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی گفت :استقرار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در غرب مازندران به خاطر وجود جاده کندوان ضروری است.
محمدعلی محسنی بندپی افزود: به علت وقوع حوادث طبیعی نظیر ریزش کوه و سقوط سنگ در جاده کندوان امکانات و تجهیزات راهداری و نیروی انسانی پاسخگو نیست.
وی بیان داشت : نگاه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای باید نسبت به محور پرتردد و حیاتی چالوس تغییر کند.
به گفته وی بررسی ها نشان داده حدود ۹۰ درصد تردد خودروها در محور کندوان غیر بومی است.
نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : باید از نگاه انفعالی به جاده کندوان دوری جست و متاسفانه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای متاسفانه این جاده را رها کرده است.
محسنی بندپی اضافه کرد: سال گذشته حدود ۱۷ هزار نفر برابر آمار در جاده های کشور فوت کردند و این جای تاسف است و این آمار فوتی ها و افراد زخمی هزینه گزافی بر دولت تحمیل کرده است.
وی سقوط سنگ را یکی از چالش های محور کندوان برشمرد و بیان داشت : طرح لق گیری جاده کندوان باید به صورت مقطعی انجام گیرد.
این نماینده مجلس یادآور شد : سزاوار نیست ماموران پلیس راه و نیروهای راهداری بدون استراحت باید در جاده کندوان پای کار باشند اگر اداره کل راهداری در غرب مازندران راه اندازی شود به طور قطع کمبودهای مربوط این بخش برطرف خواهد شد.
محسنی بندپی خاطرنشان کرد: این موضوع با امضای سه نماینده مجلس شورای اسلامی غرب مازندران نزد وزیر راه و شهرسازی مطرح خواهد شد و باید کندوان باید ویژه و جدای از جاده های دیگر دیده شود.
محسنی با انتقاد از کندی روند اجرای قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال از استاندار مازندران خواست تا برای تسریع در روند اجرای این طرح برنامه ریزی اصولی انجام شود.
کارشناسان امر معتقدند که هفت شهرستان غرب مازندران در بخش تجهیزات و امکانات راهداری نیازمند توجه اساسی است تا بتواند علاوه بر نگهداری محورهای ارتباطی منطقه در مواقع وقوع حوادث خدمات مطلوبتر ارایه کند.
به گفته روسای اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان های غرب مازندران بسیاری از ماشین آلات سبک و سنگین راهداری این منطقه فرسوده و بالای ۴۰ سال قدمت دارد که هزینه نگهداری و تعمیرات آن ها بسیار هزینه بر شده است.
مسوولان این منطقه معتقدند با استقرار اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای غرب مازندران به طور قطع چالش کمبودهای اعتبار و تجهیزات و امکانات مربوط و نیروی انسانی و نگهداری راه ها برطرف شده و خدمات رسانی در مواقع وقوع حوادث جاده ای به نحو احسن انجام خواهد گرفت.
استاندار مازندران هم معتقد است در جاده چالوس - کرج با وجود استفاده ملی از این مسیر در تقسیم بودجه، عدالت اعمال نشده است.
سیدمحمود حسینی پور یادآور شد: کندوان جاده بین المللی است و خیلی از مسافران از محورهای هراز و سواد کوه وارد مازندران می شوند اما در برگشت علاقه مند هستند از جاده چالوس بازگشت کنند.
استاندار مازندران خاطرنشان کرد: انتظار این است که سازمان راهداری در تخصیص بودجه توجه خاصی برای ایمن سازی به جاده چالوس داشته باشند.
رییس اداره راهداری شهرستان نور اعتبار موردنیاز برای نگهداری محورهای ارتباطی این شهرستان غرب مازندران را سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
سیدرضا سجادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر دولت به محورهای ارتباطی این شهرستان افزود: هم اکنون میانگین قدمت یازده دستگاه ماشین آلات سنگین سبگ و سنگین فعال موجود محورهای ارتباطی این شهرستان بالای ۴۰ سال است.
وی هزینه نگهداری این ماشین آلات فرسوده را که با وجود انجام تعمیرات سالانه بسیار بالا دانست و اظهارداشت : باید تدابیری برای جایگزینی این ماشین آلات اندیشیده شود.
وی مجموع نیروی انسانی این نهاد شهرستانی اعم از اداری و راهداران را ۲۵ نفر اعلام کرد و با هدف خدمات رسانی مطلوب افزایش این تعداد به ۴۰ نفر را خواستار شد.
رییس اداره راهداری شهرستان نور بیان کرد : کمبود نیروی انسانی سبب می شود تا خدمات این بخش کاهش یابد و نگهداری جاده ضعیف شود و سرمایه ملی که با اندک هزینه ای می شود آن را حفظش کرد آنگاه نتوان خوب نگهداری کرد.
به گفته وی سالانه برای نگهداری جاده های این شهرستان اعتبار اختصاص می یابد که بهتر است هدفمند تر بشود.
مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار کیلومتر از آن جاده اصلی و بقیه محور روستایی است.
نظر شما