۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۴۷
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85106756
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پزشک خانواده به شهرهای کردستان رسید

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۴۷
کد خبر: 85106756
پزشک خانواده به شهرهای کردستان رسید

سنندج- ایرنا- ۲ دهه از طرح پزشک خانواده در روستاهای کشور می‌گذرد و این طرح در قالبی جدید در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر در کردستان نیز به اجرا در آمده که دیواندره اولین مقصد آن است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت سیزدهم در راستای توسعه پوشش چتر درمان و سلامت، طرح جدیدی را با عنوان پزشک خانواده (سلامت خانواده) در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت آغاز کرده؛ طرحی که محوریت آن بر نظام ارجاع بیماران استوار است.

این طرح که ۲ دهه پیش در روستاها آغاز شد، در برنامهای چهارم، پنجم و ششم توسعه مورد تاکید ولی همچنان بی سرانجام مانده بود. طرح مذکور در دولت یازدهم نام تحول سلامت گرفت و هدف اصلی آن کاهش پرداخت هزینه های درمان از جیب مردم بود ولی کم توجهی به راهنمای بالینی، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت باعث شد تا این طرح هم نیازمند هزینه‌های گزافی شود و به بن بست بخورد و هزینه ها همچنان از جیب مردم باشد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، پزشک خانواده بار دیگر مطالبه شد و مرداد سال گذشته، وزیر بهداشت از طراحی جدید برای اجرای پزشک خانواده در کشور خبر داد.

در شکل جدید، استفاده از پزشک خانواده اختیاری و کسانی که از پزشک خانواده استفاده کنند و پزشکان مشارکت‌کننده در این طرح، مزایایی را دریافت خواهند کرد؛ این خبری بود که دکتر عین اللهی اعلام کرد و به تدریج در کل کشور به اجرا در آمد.

سال گذشته نظام ارجاع و پزشک خانواده در تمام روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر کشور اجرا شد و از اردیبهشت ماه امسال نیز این طرح به شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر رسید تا نظام شبکه بهداشت در کشور با تمرکز بر کاهش هزینه های درمان از جیب بیماران به اجرا در آیند؛ طرحی که تنها بر پزشکان توجه ندارد و نیروهای بهداشتی و مراقبین سلامت نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند تا در عرصه پیشگیری از بروز بیماری، فعالیت کنند.
پزشک خانواده به شهرهای کردستان رسید
دیواندره اولین مقصد پزشک خانواده در کردستان

"هر ایرانی باید یک مراقب بهداشت داشته باشد"؛ این شعاری است که دولت به دنبال عملی کردن آن است و در کردستان که کمتر توسعه یافته، به سرانجام رسیدن این طرح بخش زیادی از مشکلات حوزه بهداشت و سلامت را برای مردم، مرتفع می‌کند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در زمینه اجرای طرح "پزشک خانواده" در این استان اظهار کرد: این طرح در ادامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است که از سال ۱۳۸۴در مراکز روستایی و با عنوان طرح پزشک خانواده و تحول شهری از سال ۱۳۹۲ در کشور به اجرا در آمد.

دکتر فرزام بیدارپور اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح این است که جمعیت مناطق شهری مراقب سلامت خود بوده و پزشک خود را بشناسند و پزشک و مراقب سلامت هم با توجه به وضعیت جنسیتی و سنی مراقبتهای ویژه مورد نیاز را ارائه و برای خدمات تخصصی ارجاع و نتیجه ارجاع را دریافت کنند.

وی ادامه داد: طرح " پزشک خانواده" از ابتدای اردیبهشت در دیواندره به اجرا در آمده و در طول ماههای بعد هم در دیگر شهرستانهای استان اجرایی می شود که با توجه به شرایط مالی و امکانات درباره این طرح تصمیم گیری خواهد شد ولی تلاش این است تا پایان سال در همه شهرها به اجرا درآید.

به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در برنامه پزشک خانواده شهری، به ازای هر سه‌هزار نفر یک پزشک خانواده و به ازای هر هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت در نظر گرفته شده است، یعنی در هر سه‌هزار نفر جمعیت ۲ مراقب با پزشک خانواده فعالیت دارند که ترجیحا یکی ماما و یکی مراقب خواهد بود.

بیدارپور با اشاره به کمبود پزشک برای اجرای این طرح گفت: گام اول این طرح برای جمعیت ۸۷ هزار نفری دیواندره از اول اردیبهشت آغاز شده که با توجه به امکانات بخش خصوصی و دیگر بخش ها حدود ۱۳ پزشک، هفت ماما و سه مراقب سلامت کمبود داریم.
مردم در سرشماری همکاری کنند

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره آغاز سرشماری در دیواندره برای این طرح، اظهار کرد: از مردم می خواهیم تا به پایگاهها و مراکز سلامت مراجعه و پرونده مراقبتهای خود را کامل کنند تا در مرحله اول برنامه های سلامت به آنان ارائه شود.

بیدارپور افزود: قرار بر این است که هر ۲ ماه یک بار یکی از شهرستانها زیرپوشش این طرح قرار گیرد ولی از آنجا که برنامه سخت و مختص کشورهای توسعه یافته است لذا باید مرحله به مرحله به پیش برویم و امکانات را فراهم کنیم.

وی گفت: هدف اصلی از اجرای این طرح این است که ارتقای کیفیت و ذخیره منابع و استفاده از آن به بهترین نحو انجام گیرد؛ چرا که بسیاری از هزینه‌هایی که انجام می شود مورد نیاز نبوده و حذف خواهد شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: مصرف دارو و خدمات درمانی اضافی در قالب این طرح حذف می شود، چون اطلاعات افراد بر اساس آخرین دستورالعملهای علمی در پرونده خانوار ثبت می شود.

بیدارپور تاکید کرد: این طرح نیاز به بحثهای فرهنگی و اجتماعی دارد تا هر فردی تنها از مراقب خود استفاده کند.

پزشک خانواده به شهرهای کردستان رسید

ارائه بسته کامل سلامت به کردستانی‌ها تا پایان سال

در کنار تکامل طرح پزشک خانواده، پوشش بیمه‌ای همه اقشار جامعه از دیگر اقدامات دولت در حوزه سلامت است.

در حال حاضر یک میلیون و ۱۰۰هزار نفر در کردستان تحت پوشش بیمه سلامت هستند و به گفته مدیرکل بیمه سلامت کردستان ۱۰۰هزار نفر به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

مدیرکل بیمه سلامت کردستان با اشاره به صندوقهای زیرمجموعه بیمه سلامت گفت: صندوق بیمه روستایی با ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش و صندوق بیمه همگانی شهری با ۳۵۰ هزار نفر تحت پوشش از بزرگترین صندوق های زیرمجموعه بیمه سلامت در استان است.

انور اسماعیلی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۰ پزشک به ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی تحت پوشش بیمه سلامت خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می کنند، افزود: در نظام ارجاع شهری حدود ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش ۱۸۰ پزشک هستند.

وی اضافه کرد: تا پایان سال با همکاری معاونت بهداشتی و بیمه های پایه تامین اجتماعی و نیروهای مسلح کل جمعیت کردستان را زیر پوشش پزشک خانواده برده و بسته کامل سلامتی به مردم استان ارائه می‌شود.


پزشک خانواده به شهرهای کردستان رسید
هیچ دردی غیر از رنج مریضی نداری

حرکت دولت سیزدهم در مسیر کاهش هزینه‌های درمان و سلامت ، عمل به این فرمایش رهبر معظم انقلاب است که " کاری کنید که بیماران غیر از درد و رنج بیماری، ناراحتی دیگری نداشته باشد".

این طرح اگرچه ممکن است با موانعی در مسیر ارجا همراه باشد ولی با رفع اشکالات احتمالی در کنار پوشش بیمه‌ای مناسب می تواند آثار بسیار خوبی در حوزه سلامت همه اقشار داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha