۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵
کد خبر: 85101422
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یزد در صدر استان‌های کم تحرک کشور قرار دارد

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵
کد خبر: 85101422
یزد در صدر استان‌های کم تحرک کشور قرار دارد

یزد- ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه این استان رتبه نخست را در بین کم تحرک‌ترین استان کشور دارد گفت: براساس آخرین مطالعات انجام شده در گروه سنی ۱۸ تا ۷۵ سال در استان، ۶۳ درصد آنها فعالیت فیریکی ندارند.

به گزارش ایرنا ، دکتر محسن میرزایی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در همین گروه سنی ۶۴ درصد دارای اضافه وزن و چاق هستند، افزود: این استان در مصرف غذاهای فوری (فست فودها) نیز در کشور چهارم و در مصرف سبزیجات و میوه ها در رتبه ۲۶ کشور قرار دارد که مبین آن است که سبک زندگی بخش زیادی از شهروندان استان مبتنی بر سبک زندگی سالم نیست.

وی شایع ترین علل مرگ و میر در استان را بیماری‌های قلبی و عروقی بیان و اظهار کرد: دلیل ۳۴ درصد مرگ و میر در استان یزد ابتلا به این گونه بیماری های بوده است.

دکتر میرزایی انواع سرطان، بیماری‌های دستگاه تنفسی، بیماری‌های غدد دورن ریز را از دیگر علل مرگ و میر عمده در استان دانست و تصریح کرد: یزد در زمینه ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در رتبه ۱۱ کشور قرار دارد که شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان، بیماری های تنفسی و اختلالات سلامت روان می باشند.

وی نداشتن فعالیت فیریکی ، تغذیه ناسالم ، مصرف الکل و مصرف دخانیات را از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری های غیرواگیربیان کرد و گفت: براساس آخرین مطالعات انجام شده در گروه سنی ۱۸ تا ۷۵ سال، ۳۹ درصد مردم استان فشار خون دارند که ۷۰ درصد این افراد درمان موثر می‌گیرند اما ۳۰ درصد نیز بنا به دلایل مختلف تحت درمان قرار ندارند.

میرزایی همچنین میزان ابتلا به بیماری دیابت را ۱۸ درصد جمعیت استان عنوان کرد و افزود: ۸۰ درصد مردم استان از بیماری دیابت خود اطلاع دارند، همچنین از مجموع بیماران دیابتی ۲۵ درصد انسولین مصرف می کنند و ۲۲ درصد نیز از داروهای گیاهی و سنتی برای درمان استفاده می کنند.

۱۸ درصد جمعیت یزد دیابت، ۳۹ درصد فشارخون بالا و ۸۲ درصد چربی خون بالا دارند

میرزایی با بیان اینکه از هر چهار بیمار دیابتی در استان یک نفر بیماری خود را کنترل می کند، اضافه کرد: استفاده از داروهای گیاهی و سنتی بعنوان مکمل خوب است اما برای درمان کامل مفید نیست.

وی ادامه داد: در گروه سنی ۱۸ تا ۷۵ سال در استان، ۸۲ درصد دارای چربی خون بالا هستند که ۹۲ درصد درمان موثر می گیرند که کنترل این بیماری باعث جلوگیری از دیگر عوارض آن و ابتلا به بیماری های دیگر می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان یزد گفت: استان یزد به لحاظ میزان شیوع مصرف دخانیات در رتبه نوزدهم کشور قرار دارد و در مطالعه ای که انجام شده ۱۲ درصد جمعیت استان دخانیات مصرف می کنند و مصرف الکل نیز در استان روند رو به افزایش دارد که نگران کننده است و باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

یک سوم سرطان ها قابل پیش بینی است

وی با بیان اینکه سرطان ها سومین علت و میر است گفت: عوامل ژنیتکی، فردی، محیطی ، بیماری های عفونی و ضعف سیستم ایمنی از عوامل افزایش بیماری سرطان است و یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری و یک سوم نیز در صورت تشخیص زودهنگام درمان‌پذیر هستند.

میرزایی در خصوص سیمای باروری استان یزد نیز گفت: ۸۰ درصد از خانوارهای یزدی در دوره های گذشته حداکثر سه فرزند داشته‌اند ولی به دنبال تغییرات فرهنگی، اکنون و در نسل جدید به طور متوسط هر خانواده یزدی حداکثر ۲ فرزند دارد.

فرشید رضایی مدیرکل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت نیز در ارتباط مجازی با این نشست پیرامون اجتماع محور بودن سلامت و بهداشت جامعه و نقش رسانه‌ها در ارتقای سلامت جامعه و سواد سلامت در بین مردم مطالبی را ارائه کرد.

استان یزد در مجموع از ۳۵۹ واحد بهداشتی و درمانی برخوردار است که ۹۰ مرکز در قالب مراکز جامع سلامت در شهرها و روستاها فعالیت دارند.

جمعیت استان یزد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha