۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۵۴
کد خبر: 82937994
T T
۰ نفر

دخانيات، عامل 12 درصد مرگ و ميرها در يزد است

۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۵۴
کد خبر: 82937994
دخانيات، عامل 12 درصد مرگ و ميرها در يزد است

يزد - ايرنا - سرپرست مركز بهداشت شهرستان يزد با بيان اينكه سالانه سه هزار نفر در اين شهرستان فوت مي كنند گفت: عامل 12 درصد اين مرگ و ميرها ناشي از مصرف دخانيات است.

به گزارش ايرنا 'محمدرضا اعلائي' روز شنبه در جمع خبرنگاران، چهارمين عامل مرگ و ميرها در يزد را مصرف مواد دخاني بيان كرد و افزود: اين استان از لحاظ سابقه مصرف مواد دخاني در رتبه 11كشور قرار دارد.
وي از افزايش گرايش به مصرف قليان و كاهش سن مصرف به ويژه در ميان دختران و زنان و خبر داد و اظهار كرد: متاسفانه سن مصرف از 16 سالگي به 12 سالگي رسيده كه اين يك زنگ خطر است.
اعلائي، دروازه ورود به اعتياد را مصرف سيگار عنوان كرد و گفت: با افزايش مصرف قليان در سطح جامعه به ويژه در بين نوجوانان و جوانان، شاهد افزايش بيماري هاي مزمن تنفسي و غيره در سالهاي آتي خواهيم بود.
سرپرست مركز بهداشت شهرستان يزد خاطر نشان كرد: عامل 80 درصد مرگ و ميرها در جهان به بيماريهاي غيرواگير بر مي گردد كه در اين ميان نمي توان نقش اعتياد و مصرف دخانيات در اين فوتي ها ناديده گرفت.
وي اضافه كرد: در حال حاضر در هشت ثانيه يك نفر در دنيا به علت مصرف دخانيات فوت مي كند و برآورد شده كه با توجه به اين روند گرايش به مصرف مواد دخاني طي 20 سال آينده در هر ثانيه يك نفر جان خود را از دست بدهد.
سرپرست مركز بهداشت شهرستان يزد ياد آورشد: استان يزد عليرغم اينكه سواد عمومي بسيار خوبي دارد، سطح سواد سلامت در آن بسيار پايين است .
مسئول بيماري‌هاي غيرواگير مركز بهداشت يزد هم گفت: مصرف مواد دخاني عامل بروز 14 نوع سرطان در بدن فرد و اطرافيان مي شود كه مي توان به سرطان هاي ريه ، پوست ، لوزالمعده ، خون ، پستان ، كبد ، لب ، زبان، حنجره و دهان اشاره كرد.
محمود فلاحتي افزود: پيري زودرس ، چين و چروك صورت ، سقط جنين و تولد نوزدان كم وزن از جمله مضرات مصرف دخانيات است كه متاسفانه بسياري از افراد جامعه نسبت به ضررهاي آن توجه نمي كنند.
مسئول بيماري‌هاي غيرواگير مركز بهداشت يزد گفت: هزينه درمان بيماري‌هاي ناشي از مصرف مواد دخاني بيش از سه برابر هزينه خريد دخانيات است.
فلاحتي نخستين عامل پرفشاري خون و بيماري قلبي و عروقي را مصرف دخانيات عنوان كرد و افزود: مصرف نكردن دخانيات عاقلانه ترين راه پيشگيري از سرطان هاو ساير نارسايي ها در اندام هاي بدن است.
مسوول بيماريهاي غيرواگيردار مركز بهداشت شهرستان يزد هم به موزه سلامت يزد ويژه آموزش عوامل و خطرات دخانيات اشاره كرد و گفت: اين موزه از سال 94 با هدف آموزش به نوجوانان و جوانان داير شده است.
ليلا ابدي افزود: تاكنون پنج هزار و 500 نفر از دانش آموزان استان از اين موزه بازديد كردند و با توجه به ماكت هاي كه در اين موزه به نمايش درآمده ، بازديدكنندگان در جريان خطرات و مضرات مواد دخاني قرار گرفتند.
وي آموزش و فرهنگ سازي را در كاهش و كنترل مصرف دخانيات مهم دانست و گفت: آموزش بايد از دوره ابتدايي آغاز شد.
20 درصد جمعيت استان يزد دخانيات مصرف مي كنند، طبق تحقيقات انجام شده ،40 درصد مردان و پنج درصد زنان بالاي 18 سال يزد سابقه مصرف دخانيات دارند.
14.5درصد جمعيت ايران مواد دخاني مصرف مي كنندو 10 درصد نيز به صورت روزانه سيگار استعمال مي كنند.
جمعيت ايران حدود 80ميليون نفر است.
آمار منتشره وزارت بهداشت حاكي است كه 15 و 44 دهم درصد جمعيت روستايي و 13 و 62 دهم جمعيت شهري ايران سيگاري هستند.
هر سال 65 ميليارد نخ سيگارت در كشور مصرف مي شود كه 30 هزار ميليارد ريال به اقتصاد خانوارها خسارت وارد مي كند.
2088/ 6197

سرخط اخبار استان‌ها