۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۱۱
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85100901
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

استاندار گیلان: آلودگی رودخانه‌های زرجوب وگوهررود مساله‌ همه استان است

رشت- ایرنا- استاندار گیلان با بیان اینکه کاهش مشکلات محیط‌زیستی و آلودگی‌های رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود به همه گیلانی‌ها ربط دارد، گفت: بزودی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نیرو منعقد می‌شود که با انجام آن فاضلاب دوطرف رودخانه‌ها برطرف خواهد شد و تالاب انزلی نجات خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی شامگاه چهارشنبه در همایش شوراهای گیلان با بیان اینکه علت ۳۶ درصد از آلودگی‌های رودخانه‌های رشت شیرابه شهرک صنعتی است، اظهار داشت: این آلوگی‌ها وارد رودخانه‌ها شده و از آنجا به تالاب انزلی می‌ریزد که‌ با ایجاد تصفیه‌خانه این مشکل درحال رفع است.

وی جمع‌آوری زباله را از وظایف ذاتی و قانونی شوراها، دهیاران و شهرداران دانست و افزود: با قصور دهیاران، شهرداران و شوراها در این زمینه و توجه نکردن به مسائل محیط‌زیستی برخورد خواهد شد و ملاک و شاخص در انتخاب شهردار و دهیار نمونه توجه به مسائل محیط‌زیستی است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات محیط‌زیستی محل دفن سراوان گفت: مسوولان وقت ۳۸ سال در حل مشکلات سراوان کوتاهی کردند اما ما در سراوان کار را با همراهی همه شروع کردیم و یقین بدانید که در سراوان درصدی از کار انجام شده و حل مشکلات سایر پهنه‌ها نیز در حال انجام است.

عباسی اولین قدم در حل مشکل پسماند را تفکیک زباله اعلام کرد و افزود: هیچ دستگاه هوشمندی قادر به تفکیک زباله‌های تولیدی نیست و نیروی کافی برای جداسازی حجم انبوه زباله‌ها نیز وجود ندارد، حلقه اول در زنجیره ساماندهی پسماند تفکیک زباله از مبدا است.

وی تصریح کرد: در حوزه محیط‌زیست و پسماند همه باید به هم کمک کنیم و جلوی سوء استفاده از موقعیت‌ برخی‌ها گرفته شود، باید هر آنچه در حیطه اختیارات‌ شماست انجام دهید و مابقی امور را به مسوولان بسپارید. با مردم گفت و گو کنید و اختلاف نداشته باشید و همدلی را فراموش نکنید؛ اختلاف سلیقه وجود دارد اما اعتماد مردم دغدغه‌مندی که به شما مراجعه کردند را نباید سلب کنید.

وی از شوراهای خواست، در انتخاب شهرداران با دقت همه جوانب را بسنجند و با نظارت مستمر ضریب خطا را کاهش دهند و مردمدار باشند و در تکریم ارباب رجوع و زیباسازی شهر و روستا کوشا بوده و برای ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کار کنند.

استاندار گیلان در ادامه از شناسایی ۳۱۶ عرصه سرمایه‌گذاری صدور ۲۱۹ مجوز بی‌نام در گیلان خبر داد و تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در روستاها باید نیاز سنجی شود تا سرمایه‌گذار بداند سرمایه خود را در چه بخشی می‌تواند سرمایه‌گذاری کند، همه اندوخته‌ها و تجارب و ظرفیت گیلان باید به سطحی برسد که شایسته مردم این دیار باشد.

عباسی خواستار پاسخگویی مسوولان و مدیران به شوراها شد و گفت: تکلیف قانونی ما حمایت از شوراهاست اما آنها نباید در برابر وظایف قانونی خود در صدور پروانه، نظارت بر ساخت و ساز و سایر مسئولیت‌های خود خلاف کنند، ما جلوی هرگونه خلاف را گرفته و از کاربری اراضی صیانت می‌کنیم.

وی خطاب به دهیاران شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: از اجرای طرح‌هایی مانند طرح هادی غفلت نکنید و با تشکیل کمیسیون‌ها مشکلات مردم را برطرف ساخته و با جلب مشارکت عمومی، مسائل اجتماعی و فرهنگی به خواسته مردم و توسعه روستایی توجه کنید.

عباسی میزان بیکاری استان را ۶.۲ درصد اعلام کرد و ادامه داد: دولت با فعال کردن بیش از ۱۷۰ واحد تولیدی بر اساس سامانه رسد تا پایان اسفند ۱۰۸ درصد اشتغال در استان محقق کرد در بسیاری از مناطق گیلان واحدهای تولیدی به کارگر نیاز دارند اما کارگر نداریم، بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی ما حاضر به کارگری نیستند.

وی شوراها را ظرفیت و فرصت مناسبی دانست که باید از آن برای شتاب بخشی به توسعه استان استفاده کرد و گفت: در اتاق بخشداران باید به روی شوراها و دهیاران باز باشد تا وحدت و همدلی در همه امور جریان یابد.

عباسی با بیان اینکه مردم‌محوری فقط نباید در شعار باشد، گفت: دهیاران باید مردم را در امور مشارکت داده مردم و مشکلات را پیدا و مطرح کنند.

استاندار گیلان تصریح کرد: با ایجاد رفاه، بهداشت و خدمات عمومی مانند آب، برق، گاز، تلفن و درآمدزایی و مهاجرت معکوس باید روستاییان را برگردانیم و با تغییر جهت مهاجرت به سمت روستاها از مشکلات بعدی مانند کاهش جمعیت جلوگیری کنیم.

در این همایش از شوراها و دهیاران برتر استان با اهدا لوح تقدیر شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha