۱۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۲۹
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85278552
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

رفع مشکلات زیست محیطی گیلان نیازمند یاری نخبگان است

رشت - ایرنا - استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی نخبگان و نظرات آنان در بخش‌های مختلف گفت: برای رفع مشکلات زیست محیطی استان نیاز به یاری و کمک نخبگان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی روز پنجشنبه در نشست با نخبگان و روسای دانشگاه‌های گیلان در استانداری با اشاره به مشکلات ۴۰ ساله محل دفن زباله در منطقه سراوان رشت به عنوان یکی از مشکلات زیست محیطی به جامانده از گذشته اظهار کرد: با اجرای ساماندهی و بهسازی این محل اکنون اقدامات خوبی انجام گرفته و کارها رو به جلو است.

وی با بیان اینکه موضوع پسماند در گیلان و مازندران نسبت به بقیه استان‌های کشور متفاوت است، اضافه کرد: رطوبت بالا، سبک زندگی و تولید پسماند این تفاوت را موجب شده است؛ از اینرو برای رفع مشکلات زیست محیطی همه باید کمک کنند.

عباسی همچنین با تشریح چشم انداز آمایش سرزمینی گیلان در افق ۱۴۱۴ بیان کرد: استقرا صنعت پاک و دانش بنیان با فناوری نوین، قطب محصولات کشاورزی و صادرات محور بودن از جمله افق آینده است که برای دستیابی به این چشم انداز باید از جامعه نخبگان بهره گرفته شود.

وی تهدید جمعیتی را یکی دیگر از مشکلات گیلان عنوان کرد و ادامه داد: نخبگان و اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در کارهای پژوهشی مختلف در این موضوع و سایر موارد کمک کنند؛ بنابراین برای حضور آنان در شورای اداری متناسب با موضوعات هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

استاندار گیلان با مهم دانستن گروه اندیشه ورز در همه زمینه‌ها و بهره‌مندی از اندیشه‌های نخبگان برای توسعه و تعالی استان اضافه کرد: برای دستیابی به توسعه پایدار به اندیشه‌های پاک و خلاق نخبگان نیاز است از اینرو در بهره‌گیری از توانمندی‌های آنان نباید غفلت شود.

عباسی با اشاره به اهمیت تحقیق و با تاکید بر اینکه همه کارها باید بر اساس پژوهش انجام شود، اظهار کرد: برای توسعه در استان همه کارها باید بر اساس پژوهش انجام شود در غیراینصورت ضریب خطا افزایش می یابد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه موضوعات باید به صورت مساله محور مورد توجه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم، چهارم و پنجم گام برداریم؛ البته از آموزش محوری عبور کردیم .

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید بخشی از بودجه و اعتبارات خود را به سمت پژوهش سوق دهند، اضافه کرد: زمینه تجاری‌سازی پژوهش‌ها در استان باید فراهم شود.

استاندار گیلان با اشاره به مشکلات مربوط به کمبود امکانات و تجهیزات مطرح شده در این جلسه بیان کرد: اگر چه پیش از این از دانشگاه‌های مختلف استان بازدید انجام دادم اما در کوتاهترین زمان برای بررسی امکانات و تجهیزات به این مراکز حضور خواهم یافت.

عباسی در ادامه سخنانش با تاکید بر ضرورت بهره گیری از دانش روز در بخش های مختلف اضافه کرد: در این ارتباط باید به سمت اقتصاد دانش بنیان پیش رویم که این مهم امری اجتناب ناپذیر است.

بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان ضرورتی اجتناب ناپذیر

رئیس بنیاد نخبگان گیلان نیز در این جلسه گفت: استفاده از ظرفیت نخبگان برای حل مشکلات و معضلات همیشه بود و امروز نیز ضرورتی اجتناب ناپذیر است و این مساله به یک انتظار عمومی تبدیل شده که در گفتمان همه اقشار در بخش های مختلف مشاهده می‌شود.

دکتر فرهاد شیرینی با بیان اینکه سپردن کار به نخبگان و مشورت با آنان فواید زیادی به همراه دارد، اظهار کرد: با این کار می توان ضمن کاهش هزینه‌ها با سرعت بیشتری به اهداف رسید و گستردگی و اثرگذاری تصمیمات افزایش می‌یابد.

وی شناسایی، توانمندسازی و کمک به نخبگان در اثرگذاری جامعه را از وظایف بنیاد نخبگان عنوان کرد و افزود: گستره حضور نخبگان در جامعه زیاد است که دانشجویان، کشاورزان، هنرمندان و نخبگان را شامل می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان گیلان به طرح شهید بهشتی با موضوع ارائه راهکار برای معضلات اشاره کرد و ادامه داد: بودجه خوبی در بنیاد نخبگان برای این کار در نظر گرفته شده که جذب آن به سرعت عملکرد ما در استان بستگی دارد.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان نیز در نشست با نخبگان و روسای دانشگاه‌های گیلان در استانداری با اشاره به ارائه تسهیلات برای افراد دارای اندیشه و فکر گفت: برای تبدیل ایده به ثروت تسهیلات در نظر گرفته شده ضمن اینکه برای در اختیار قراردادن امکانات گام‌های خوبی برداشته شده است.

عبدالله حاتم‌زاده با بیان اینکه ۳۶۵ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری گیلان فعال است که ۶۵ مورد از آنها فناور است، اظهار کرد: تعداد محصولات از این شرکت‌ها در استان نسبت به استان‌های دیگر چشمگیر است.

در این جلسه هر یک از نخبگان به بیان نقطه نظرات خود در بخش های مختلف فعالیت خود پرداختند که ضرورت ارتباط صنعت با دانشگاه، اهمیت رشته های علم پایه، حمایت مالی از متخصصان و نخبگان و کاربردی شدن پژوهش ها از مهمترین موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha