۵ مرداد ۱۴۰۱، ۸:۱۸
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 84834449
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سیبل پسماند گیلان در برابر اراده مدیران

۵ مرداد ۱۴۰۱، ۸:۱۸
کد خبر: 84834449
سیبل پسماند گیلان در برابر اراده مدیران

رشت - ایرنا - انباشت زباله و پسماند در گیلان همچنان به عنوان نقطه کانونی معضلات استان به شمار می رود که آمارها و گزارشات و همچنین ورود جدی مدیریت ارشد استان نشان دهنده عزم و اراده جدی دولت و مدیریت استان برای عبور از این ابرچالش است.

به گزارش ایرنا، انباشت زباله در منطقه سراوان رشت که امروزه کوهی از زباله را شامل می‌شود طی سالیان اخیر مشکلات زیادی را برای مردم این خطه و همچنین محیط زیست گیلان ایجاد کرده و از سوی دیگر ورود شیرابه‌های انباشت شده از زباله به رودخانه‌های رشت و در نهایت، سرازیر شدن آن به تالاب بندرانزلی و دریا، خطرات زیست محیطی زیادی را ایجاد کرده است.

این در حالی است که وجود مراکز دفن زباله نامناسب در گیلان و همچنین پیشرفت فیزیکی نامناسب سایت زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت ، ظرفیت کم شرکت کودآلی و به طور کل مدیریت پسماند رهاشده در یک دهه اخیر، باعث شده تا زباله و پسماند یکی از معضلات جدی گیلان قلمداد شودف تا اینکه سال گذشته آیت الله رئیسی رئیس جمهور و وزیر کشور در سفر به این استان آن را به عنوان مهم ترین مقصد سفر خود به گیلان دانسته اند.

برای ارزیابی عملکرد مسئولان در بخش پسماند نیز عصر سه‌شنبه هفته جاری در پنجمین کارگاه به ریاست اسدالله عباسی استاندار گیلان، آمارهایی در خصوص میزان زباله و همچنین عملکرد فرمانداران و شهرداران ارایه شد که استاندار گیلان از همه فرمانداران تلاش بیشتری را برای کاهش معضل زباله خواستار شد.

اتمام حجت نماینده دولت؛ دست مدیران در جلسات پُر باشد

استاندار گیلان در این جلسه با تاکید بر عبور از آمارگرایی و جلسه محوری تاکید کرد: حل معضل و بحران چندین دهه ای استان نیازمند حضور میدانی متولیان امر و عبور از فضای جلسه محوری است. 

عباسی خواستار دست پُر و پیشرفت محسوس طرح های مدیریت پسماند استان شد و گفت: مدیران باید در جلسات نسبت به پیشرفت طرح ها گزارش دهند و نباید شرایط با گذشته برابر باشد. 

سیبل پسماند گیلان در برابر اراده مدیران

او همچنین در جلسه ای دیگر که عصر دیروز برای ساماندهی مشکلات تالاب بین المللی انزلی برگزار شد، به مسئله ورود پسماند به رودخانه های استان اشاره کرد و نسبت به هرگونه رفع مسئولیت از سوی دستگاهها هشدار داد. 

استاندار گیلان تاکید کرد که برای حل مشکل پسماند باید دستگاهها در کنار یکدیگر و کامل کننده هم باشند و نباید وارد فضای موازی کاری یا سنگ اندازی شوند.

سخنان استاندار بار دیگر نشان از عزم جدی استان و دولت برای حل بحران زباله و پسماند گیلان دارد که حدود چهار دهه بلاتکلیف بوده است. 

بحران زباله در گیلان، دری که روی یک پاشنه می‌چرخد

بحران عظیم زباله گیلان شاید فراتر از تصور هر مدیریتی باشد که  آن را از دور تماشا می کند. با این حال دولت سیزدهم و نماینده عالی آن در گیلان حل اَبَر چالش زباله این خطه سبز شمال را از نخستین روز حضور به هدف اصلی خود تبدیل کردند. 

این مهم تا به امروز و تنها در ۶ ماه منجر به تزریق بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تنها از محل سفر رئیس جمهور به گیلان شد که در نوع خود گامی بزرگ برای پیشروی در طرح های مدیریت پسماند استان محسوب می شود. 

با این حال آمارها همچنان نگران کننده هستند. مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در جلسه مدیریت پسماند با ارایه آماری از آخرین میزان تولید زباله در گیلان اظهار داشت: متاسفانه هنوز شیرابه زباله سراوان به منابع آبی سرازیر می شود که این امر خطر جدی برای محیط زیست این استان است.

رضا زمانی افزود: هم اینک روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله در گیلان تولید می‌شود که از این مقدار حدود ۳۰ تن زباله صنعتی و حدود ۱۰ تن زباله بیمارستانی است که تقریباً نیمی از این میزان زباله در شهرستان رشت تولید می شود.

وی گفت: ۲۶ مرکز دفن رسمی زباله به وسعت ۱۵۰ هکتار در گیلان وجود دارد که روزانه یکهزار و ۶۰۰ تن زباله را در بر می‌گیرد که البته این مراکز نیز با مشکلات و معضلاتی مواجه هستند و از سوی دیگر سایت زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت که از سال ۹۲ قرارداد احداث آن منعقد شده، تاکنون فقط حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان به کارخانه‌های کمپوست این استان نیز اشاره و بیان کرد: کارخانه کمپوست رودسر با ظرفیت اسمی ۳۵۰ تن در روز فعالیت دارد که روزانه حداکثر ۵۰ تن زباله به کودآلی در این کارخانه تبدیل می شود و همچنین کارخانه کمپوست لاکان رشت نیز  با ظرفیت روزانه ۳۵۰ تن در فاز یک و ۲ فعالیت دارد.

زمانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر از سوی شهرداری رشت باید خطوط سه و چهار این کارخانه نیز تا پابان شهریور ماه امسال به بهره برداری و راه اندازی شود که با توجه به شرایط موجود، بعید است که تا پایان شهریور این امر تحقق یابد.

طرح تفکیک زباله از مبدا همچنان بر روی میز

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان به تفکیک زباله از مبدا نیز اشاره و خاطرنشان کرد: به طور حتم طرح تفکیک زباله از مبدا یکی از حلقه های مهم کاهش معضل زباله در گیلان و سایر استانهای کشور است که متاسفانه در گیلان به دلیل مشارکت پایین مردم و عدم سیاست‌گذاری صحیح ، در این بخش دچار چالش هستیم.

زمانی به شهرداریهای موفق در طرح تفکیک زباله از مبدا در گیلان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: شهرداری کیاشهر با ۹ درصد پیشرفت حجم تفکیک زباله از مبدا بهترین عملکرد را بین شهرداری های گیلان دارد و دهیاری سالکده آستانه اشرفیه نیز با نزدیک به یکصد درصد تفکیک زباله از مبدا، برترین دهیاری گیلان شناخته شد.

سیبل پسماند گیلان در برابر اراده مدیران

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در خاتمه سه طرح پیشنهادی برای تسهیل در امور پسماند ارایه کرد که واگذاری عرصه مرکزی به شرکتهای سرمایه و بخش خصوصی، اجرای ویژه زباله سوز در مقیاس کوچک و همچنین واگذاری تشکیلات استانی و مدیریتهای شهری به یک ساختار مرتبط با سازمان شهرداری های وزارت کشور بود.

پسماند گیلان در مسیر خبرهای خوش

همچنین سرپرست شهرداری رشت در ادامه پنجمین جلسه کارگروه پسماند استان گیلان با اشاره به راه اندازی خطور سه و چهار کارخانه کمپوست لاکان در موعد مقرر اظهار داشت: هم اینک ۳۵۰ تن زباله در این کارخانه به کودآلی تبدیل می‌شود.

سیدمجتبی خدمت‌بین دانا افزود: برای راه اندازی خطوط سه و چهار این کارخانه نیز هشت میلیارد تومان بودجه تزریق شده و با نظر پیمانکار، این خطوط طبق موعد اعلام شده تا پایان شهریور ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید تا میزان بیبشتری از زباله در این مرکز به کودآلی تبدیل شود.

وی به منطقه سراوان رشت نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به هماهنگی های انجام شده، ۲۰۰ تن شن و ماسه در این منطقه برای پوشش و دفن زباله‌ها به کار گرفته شد و مواد ضدعفونی کننده نیز در این منطقه استفاده می‌شود.

سرپرست شهرداری رشت به آخرین وضعیت سایت زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت نیز اشاره و بیان کرد: با توجه به تخصیص اعتیار به این پروژه بزرگ، هم اکنون روند رشد فیزیکی آن مناسب است و ۱۵ میلیارد تومان نیز برای پیشرفت این پروژه اعتبار تزریق شده تا تکمیل و احداث آن شتاب بیشتری گیرد.

همچنین در پایان این جلسه از سوی استانداری گیلان از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان خواسته شد تا به صورات رایگان مردم منطقه سراوان رشت را ویزیت کرده و آزمایشات آنان نیز رایگان انجام شود و آمار این کار نیز به استانداری اعلام شود.   

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha