کاهش ارزبری ۱۲۰ میلیون دلاری صنایع سمنان با توسعه داخلی‌سازی

سمنان- ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به رویکرد توسعه و افزایش داخلی‌سازی صنعت استان، گفت: ۱۲۰ میلیون دلار نتیجه این رویکرد در صنایع استان طی سال ۱۴۰۱ بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یادگار احمدی روز چهارشنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: سال گذشته با تلاش و همت واحدهای تولیدی استان و با اجرای برنامه تعمیق داخلی سازی در صنعت و جایگزینی واردات ، محصولاتی که در گذشته از طریق واردات تأمین می شد، به ساخت داخل تبدیل و از ورود آن و خروج ارز از کشور جلوگیری شد.

وی تصریح کرد: حدود ۳۰ واحد تولید صنعتی استانسمنان که جز شرکت های دانش بنیان هستند، با تعمیق ساخت داخل و جایگزینی واردات و صرفه جویی ارزی منجر به کاهش ارزبری بیش از ۱۲۰ میلیون دلاری در استان شدند و از خروج ارز از کشور جلوگیری کردند.

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به عمده محصولاتی که به ساخت داخل تبدیل شدند اظهار داشت: کرد: این محصولات شامل نخ پنبه ای ظریف ، پارچه جین ، انواع سنسور، سامانه تهویه مطبوع خودرو، انواع موتور هود ، تخته فیبر با چگالی متوسط از چوب (MDF) ، شیر خشک، کاتالیست، مصنوعات کوچک‌مقیاس غیرالکترونیکی، ریخته‌گری قطعات فولادی به روش دقیق ، ژئو کامپوزیت از ژئو تکستایل ، و داروهای انسانی بود.

وی اضافه کرد: این برنامه علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور در این شرایط سخت جنگ اقتصادی، موجب رونق واحدهای تولیدی و حفظ و افزایش اشتغال در این واحدها شد.

احمدی اضافه کرد : با توجه به توانمندی و دانش واحدهای تولیدی مستقر در استان می توان تا حد زیادی از نیاز ارزی کشور را کاهش داد که لازمه آن شناسایی نیازمندی ها و توانمندی ها است.

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت استان سمنان تاکید کرد: وزارت صمت با راه اندازی سامانه توانیران به دنبال این ماموریت است که از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان درخواست می شود با مراجه به این سامانه نسبت به ورود و ثبت نام دقیق توانمندی ها و نیازمندی های خود اقدام کنند.

سمنان دومین استان برتر کشور در زمینه اشتغالزایی و راستی‌آزمایی براساس گزارش‌ها در سال ۱۴۰۱ معرفی شد و از لحاظ رشد اقتصادی نیز در جایگاه سومین استان کشور قرار گرفت.

با رویکرد دولت مردمی آیت الله رئیسی و دولتمردان و مسوولان استان سمنان، رشد اقتصادی استان با احیای بالغ بر ۸۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد موجب شد تا نرخ بیکاری استان در سال ۱۴۰۱ پس از سالها به عدد پنج و هفت دهم درصد کاهش یابد.

صنایع استان سمنان با سرمایه گذاری ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی برای ۵۸ هزار نفر اشتغالزایی داشتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha