استاندار: سمنان رتبه دوم کشور در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ را از آن خود کرد

سمنان- ایرنا- استاندار سمنان گفت: براساس ابلاغ رسمی وزارت کشور، استان سمنان در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ مبنی بر  «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» رتبه دوم کشوری را از آن خود کرد.

به گزارش ایرنا، سیدمحمدرضا هاشمی شامگاه دوشنبه در آیین تجلیل از اعضای هیات علمی دانشگاه سمنان به مناسبت گرامیداشت روز معلم در سالن همایش بین‌المللی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی این دانشگاه اظهار کرد: براساس ابلاغ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، استان سمنان از لحاظ شاخص رشد اقتصادی نیز جزو سه استان برتر کشور در سال گذشته معرفی شد.

وی افزود: سمنان از استان‌های سرآمد کشور از لحاظ تعلیم و تربیت است که نشان از تلاش‌های بی‌چشم داشت معلمان و اساتید است.

استاندار سمنان تصریح کرد: نرخ با سوادی در استان سمنان ۹۸ و پنج دهم درصد و بالاتر از میانگین کشوری است.

وی ادامه داد: ۵۶ درصد مواد معدنی کشور در استان سمنان وجود دارد و ۶۵۰ واحد معدنی در استان سمنان فعال است.

هاشمی تاکید کرد: افزایش تعداد واحدهای فرآوری مواد معدنی در استان سمنان از سه به ۱۳ واحد از موفقیت‌های این استان در تولید ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی و از دستاوردهای دولت سیزدهم است.

استاندار سمنان بیان کرد: بعد از ۱۸ سال، نرخ بیکاری در استان سمنان به پنج و هفت دهم درصد کاهش یافت به گونه‌ای که به عنوان اولین استان پیشگام کشور در کاهش نرخ بیکاری قرار گرفت.

وی یادآور شد: استفاده از فکر و اندیشه اساتید دانشگاه موجب کاهش نرخ بیکاری، افزایش ماندگاری مسافر و کاهش تصادفات در استان سمنان شده است.

هاشمی ادامه داد: استفاده از کارها و تجربه‌های پژوهشی در اشتغال‌زایی و کارآفرینی از رویکردهای استان سمنان در اشتغال دانش‌آموختگان بیکار است.

وی با اشاره به نیاز صنعت استان سمنان به ۲۰ هزار نیروی کارگر، افزود: مهارت‌آموزی به منظور اشتغالزایی باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

استاندار سمنان با اعلام این که تخصیص اعتبارات به دانشگاه‌ها از اولویت‌های بودجه‌ای این استان است، گفت: دانشجویان استان سمنان در سال گذشته به صورت هوشمندانه مطالبه‌گری کردند و تحقق مطالبات این قشر تحصیل کرده با اهتمام ویژه در دست پیگیری است.

هاشمی یادآور شد: ۹۰۰ میلیارد تومان مازاد سفر رییس جمهور به استان سمنان برای پیشبرد و تکمیل طرح‌ها پیگیری و درنظر گرفته شد.

وی با اعلام این که بحران آب و کاهش جمعیت ۲ چالش مهم استان سمنان است و انتظار می‌رود اساتید در زمینه رفع این چالش‌ها در مدیریت شرایط و بهبود وضعیت همراهی کنند، گفت: در زمینه بهبود چالش کم‌آبی، ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار به جهاد کشاورزی برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری مصوبه سفر رییس جمهور در نظر گرفته شده است.

استاندار سمنان فرهنگ‌سازی در زمینه فرزندآوری را مهم ارزیابی کرد و گفت: پیری جمعیت چالش مهم این استان است که از وضعیت قرمز به سیاه نزدیک می‌شود و باید چاره‌ای اندیشید.

دانشگاه سمنان هم اکنون دارای ۳۸۰ عضو هیات علمی است. این استان بیش از ۶۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی و حدود ۷۰ هزار دانشجو دارد و در نسبت دانشجو به جمعیت استان برتر کشور محسوب می شود.

در این آیین، از یادنامه شعر فصل عبور صنوبر زنده یاد دکتر عصمت اسماعیلی از اعضای هیات علمی دانشگاه سمنان که در دوره کرونا فوت کرد، رونمایی شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha