عملیات آبخیزداری در ۳۵۰ هزار هکتار اراضی همدان اجرا شد

همدان- ایرنا- معاون اداره کل منابع طبیعی همدان گفت: عملیات آبخیزداری در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی این استان اجرا و تاکنون ۲۴ هزار سازه برای کنترل سیلاب و رسوب ایجاد شده است.

«محمد مهدی آرتیمانی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: به ازای هر یک هکتار عملیات آبخیزداری می توان ۲۷۰ متر مکعب روان آب را کنترل و ۸۱ متر مکعب استحصال آب داشت و همچنین ۲ تن کنترل رسوب و افزایش ۱۰۰ کیلوگرم تولید علوفه از دیگر کارکردهای هر هکتار عملیات آبخیزداری است.

وی یادآوری کرد: سال گذشته به علت تزریق دیرهنگام و اندک اعتبارات تنها سه طرح آبخیزداری در شهرهای ازندریان ملایر، تویسرکان و نهاوند به بهره برداری رسید.

عملیات آبخیزداری در ۳۵۰ هزار هکتار اراضی همدان اجرا شد

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: ۵۶ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع ملی و ۶ میلیارد تومان از منابع استانی اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری پیش بینی شده بود که از منابع ملی ۲۰ میلیارد و منابع استانی چهار میلیارد تومان و در مجموع ۴۰ درصد اعتبارات مصوب سال گذشته تخصیص یافت.

آرتیمانی بیان کرد: اجرای هر متر مکعب سازه آبخیزداری از نوع سنگی ملاتی و گابیونی ۲ میلیون تومان و سازه خشک چین یک میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵ طرح مصوب و نیمه تمام آبخیزداری در این استان وجود دارد گفت: اولویت اداره کل منابع طبیعی استان همدان در سال جاری تکمیل طرح های نیمه تمام و مرمت و بازسازی سازهای تخریب شده ناشی از بارش باران، وزش باد و بروز سیلاب است.

عملیات آبخیزداری در ۳۵۰ هزار هکتار اراضی همدان اجرا شد

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان، کنترل سیلاب، کاهش خسارت سیل، کنترل فرسایش خاک، افزایش سفره آب های زیر زمینی، چشمه ها، قنات ها و چاه ها از مزیت های اجرای طرح های آبخیزداری است.

آرتیمانی اظهار داشت: با توجه به جمع شدن رسوب پشت سازه های آبخیزی داری و بندها، مکاتبات لازم با مدیر بحران استان برای تخلیه رسوب و لایروبی به ویژه در بند خاکی مرغ آباد و عشاق ملایر صورت گرفته است که انتظار می رود همکاری لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: سازه های آبخیزداری این استان بین یک تا ۱۵ متر ارتفاع دارند و سازهای با ارتفاع بالا در مکان هایی که حوزه های آبریز زیادی دارند البته به دنبال همکاری و درخواست و مطالبه مردمی دایر می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha