۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۱۳
کد خبرنگار: 1180
کد خبر: 85087678
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صنایع کوچک در خوزستان بازوی تولید و اشتغال

۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۱۳
کد خبر: 85087678
زینب فرحانی
صنایع کوچک در خوزستان بازوی تولید و اشتغال

اهواز- ایرنا- صنایع کوچک بعنوان یکی از بازوان رونق تولید وایجاد اشتغال محسوب می شود و خوزستان که از دیرباز همواره استانی صنعتی بوده را می توان از خاستگاه های فعالیت صنایع کوچک دانست.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب نیز در سال های اخیر نامگذاری سال را به نام تولید و اشتغال انتخاب نمودند تا بر این مهم تاکید نمایند که تولید اساس رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال است.

خوزستان با داشتن صنایع بزرگی همچون، نفت، پتروشیمی و فولاد یکی از استان هایی است که صنایع کوچک و پایین دست می توانند به خوبی رشد کنند.

یکی از ضروریات ادامه فعالیت صنایع کوچک حمایت از سوی صنایع بزرگ و خرید محصولات آن ها به جای کالاهای خارجی است.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی شوش و شهرک صنعتی شماره یک اندیمشک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: رشد صنایع کوچک می تواند زمینه ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در استان خوزستان را فراهم کند و رونق و توسعه این صنایع در گرو حمایت صنایع بالا دستی است، باید صنایع بزرگ در استان شرایط را برای ایجاد صنایع کوچک فراهم کنند و از آن ها حمایت نمایند.

علی مهدی پور با بیان اینکه ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد صنایع پایین دستی در استان وجود دارد بیان کرد: با وجود پتانسیل بالایی که در خوزستان برای ایجاد صنایع کوچک وجود دارد اما تعداد صنایعی که در این استان ایجاد شده است کافی نیست.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان ادامه داد: ایجاد ارتباط بین صنایع بزرگ و کوچک سخت است اما تلاش شده تا این ارتباط ایجاد شود که تا حدودی موفق بوده ایم.

مهدی پور با تاکید بر اینکه ایجاد صنایع پتروشیمی یکی از برنامه های شرکت شهرک های صنعتی استان است بیان کرد: ۳۰ مجتمع پتروشیمی در خوزستان وجود دارد که ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه صنایع پایین دستی این واحدها محسوب می شوند.

صنایع کوچک در خوزستان بازوی تولید و اشتغال

وی گفت: از شرکت های بالا دستی و بزرگ خواسته شده تا با خرید کالاها و تجهیزات داخلی از صنایع کوچک حمایت کنند.

مهدی پور با اشاره به ایجاد کمیته احیای واحدهای تولیدی راکد در خوزستان اظهارکرد: در این کمیته دستگاه های مربوطه حضور دارند و با شناسایی مشکلات واحدهای تولیدی راکد به دنبال راه اندازی مجدد آنها هستند.

مشکلات مالی مهمترین مسائل واحدهای تولیدی خوزستان است

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان در ادامه افزود: ۷۰ درصد مشکل واحدهای صنعتی راکد و غیر فعال استان به دلیل تامین نشدن منابع مالی است.

مهدی پور ادامه داد: از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی صنایع کوچک کمبود مواد اولیه و بازاریابی است که با کمک صنایع بزرگ استان بخش قابل توجهی از این چالش در واحدهای صنعتی پایین دست قابل رفع است.

وی افزود: بر اساس بررسی های انجام گرفته از ۳۹۲ واحد تولیدی راکد در استان ۱۰۵ واحد تولیدی قابلیت برگشت دارند که عارضه یابی این واحدها انجام شد و ۹۷ واحد تولیدی راکد یا نیمه راکد پارسال به چرخه تولید برگشتند.

در حاشیه بازدید از شرکت فولاد هفت تپه در شهرک صنعتی شوش، رییس شهرک صنعتی این شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۳۲ واحد بهره برداری در شهرک صنعتی شوش قرار دارد که ۲۶ واحد از این تعداد فعال است.

مرتضی حسینی اظهار کرد: مساحت این شهرک صنعتی ۵۰ هکتار است و یکهزار و ۲۰۰ نفر در واحدهای صنعتی این شهرک مشغول به کار هستند.

رییس شهرک صنعتی شوش بیان کرد: شهرستان شوش یکی از شهرستان های با ظرفیت استان برای ایجاد صنایع پایین دستی در بخش های مختلف به ویژه در حوزه کشاورزی است.

حسینی ادامه داد: در این راه نیاز به همکاری و مساعدت واحدهای تولیدی بزرگتر و بانک ها است تا تولید کنندگان امکان فعالیت در این بخش را داشته باشند.

وی افزود: شرکت فولاد هفت تپه یکی از شرکت های موفق پایین دست صنعت فولاد در استان است که در سال ۹۸ به بهره برداری رسید و در حال حاضر ۲۰۰ نفر اشتغال دارد، این شرکت ۵۰ درصد محصولات خود را به کشور عراق صادر می کند.

رییس شهرک صنعتی شوش بیان کرد: این شرکت تولید کننده شمش فولاد ساختمانی برای تولید نورد و تیرآهن است و یکی از شرکت های موفق پایین دست فولاد استان است.

کمبود نیروی تخصصی از مشکلات حوزه تولید است

در ادامه بازدید از واحدهای صنعتی شهرک صنعتی شماره یک اندیمشک یکی از کارآفرینان این شهرک در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: از سال گذشته شرکت تولید مصنوعات ام دی اف را با برند " اورنج دز" در این شهرک راه اندازی کردم و ۵۰ نفر در این صنعت مشغول کار شدند.

جلیل شنبه افزود: برای توسعه کار، ۲ شرکت راکدی که در این شرکت وجود داشت خریداری کردم و تلاش دارم تا پایان امسال این ۲ شرکت را نیز در این صنعت فعال کنم.

وی گفت: تلاش کردم تا از نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز نیروی کار جذب کنم و با آموزش مهارت آن ها را جذب کار کردم.

صنایع کوچک در خوزستان بازوی تولید و اشتغال

مدیر شرکت اورنج دز افزود: متاسفانه نبود نیروی ماهر و با مهارت یکی از مهمترین مشکلات حوزه تولید و صنعت است.

شنبه افزود: متاسفانه بانک ها هیچگونه کمکی به واحدهای تولیدی ندارند و من هیچگاه موفق به دریافت تسهیلات از بانک نشدم و با سرمایه شخصی این کارخانه را راه اندازی کردم.

وی ادامه داد: نوسانات برق به واحدهای تولیدی آسیب زیادی وارد می کند، در سال گذشته چندین دستگاه این کارخانه به دلیل نوسانات برق از کار افتاد.

همچنین از شرکت هاسمیک تولید کننده مربا و ترشی به عنوان یکی از صادر کنندگان موفق به کشور عراق و شرکت بسته بندی خوراک دام که دارای بزرگترین سیلوهای زیرزمینی استان است در شهرک صنعتی شوش بازدید شد.

در خوزستان ۵۳ شهرک و ناحیه صنعتی فعال وجود دارد که یکهزار و ۸۵۹ واحد تولیدی در این فضاها مستقر هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha