۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری میاندورود بدون کشت ماند

ساری- ایرنا- فرماندار میاندورود گفت: باتوجه به کمبود بارش‌ها و افت آب‌ پشت سد شهید رجایی، ۲ هزار هکتار از شالیزارهای منطقه گهرباران شمالی این شهرستان علاوه بر مشکل شورزاری، امسال امکان کشت شالی ندارد.

علی طالبی ورکلایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بروز پدیده خشکسالی از یک سو و سیاست گذارهای غلط در سال های گذشته باعث شده تا شهرستان میاندورود هم‌اکنون با بحران و تنش‌آبی مواجه شود.

وی با اشاره به سیاست و گام های جهادی دولت سیزدهم در توسعه کشاورزی و بهینه سازی مصرف آب، گفت: در راستای کشاورزی دانش بنیان نیز اقدامات مطلوبی در جهت ایجاد زیرساخت های لازم برای مشارکت بخش خصوصی در شهرستان میاندورود صورت گرفته است.

فرماندار میاندورود، وضعیت ذخیره آب در پشت سد شهید رجایی نامطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: هم اکنون ۳۷ میلیون مترمکعب آب در سد شهید رجایی ذخیره سازی شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

طالبی ورکلایی با اشاره به داده‌های آماری شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: هم اکنون ۱۳۳ میلیون متر مکعب آب معادل ۴۰ درصد در پشت سدهای استان ذخیره شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۶ درصد کاهش داشته است.

وی میزان ذخیره آب در آب‌بندان‌های مازندران را نیز در سالجاری ۲۳۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت که این میزان نیز در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

فرماندار میاندورود افزود: استفاده از تجربه نیروی انسانی بومی و همسان سازی صنعت کشاورزی سنتی با فناوری روز باعث افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‌ ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‌ ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.

۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری میاندورود بدون کشت ماند

به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‌ ۳۵۰ میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.

تاکنون ۲ سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک با ظرفیت ۳۲۴ میلون مترمکعب و ۸۰۰ قطعه آببندان با ظرفیت ۳۵۰ میلیون متر مکعب در مازندران ایجاد شد که مهار آبهای سطحی توسط سد ها کمتر از ۱۱ درصد است.

باوجود اهمیت آب در فعالیت های کشاورزی، به دلیل مهار نشدن و کنترل این منبع و نیز یکپارچه نشدن این اراضی، بخش مهمی از اراضی کشاورزی مازندران در پاییز و زمستان در وضعیت غرقاب است.

استان مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار زمین های زراعی و باغی سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی را تولید می کند که با تولید بیش از ۹۵۰ هزار برنج سفید، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و ۸۰ هزار تن آبزیان رتبه نخست کشور را دارد.

کاهش بارندگی و تغییر الگوی بارش، کم شدن دبی آب رودخانه‌ها، پایین رفتن ایستایی آب های زیر زمینی و پیش روی جبهه آب شور به جبهه آب شیرین در سواحل نشانه های پیش روی خشکسالی در استان مازندران است.

آمارهای هواشناسی و شرکت آب منطقه ای مازندران از کاهش بارندگی در ارتفاعات و دشت ها و تغییر الگوی بارندگی از نم نم باران به بارش های سیل آسا و در اصطلاع علمی باران های غیرموثر در مازندران نشان می دهد که خشکسالی در استان رخنه کرده است.

کاهش ۴۰ درصدی بارندگی، ۵۰ درصدی روان آب های رودخانه های دائمی و همچنین کم شدن حدود ۶۰ درصدی ذخایر آبی پشت سدها و آب بندان های مازندران، باعث بروز تنش آبی دراین استان شده است به‌گونه ای که مناطق شرقی با کمبود شدید آب در بخش کشاورزی مواجه اند و همین امر نیز شرکت آب منطقه‌ای را برآن داشت تا طرح نوبت بندی منابع آبی استان را حدود یک ماه زودتر آغاز و جهادکشاورزی نیز اخطار کم آبی صادر کند.

طبق گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، بارش تجمعی کشور در سال زراعی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ به ۱۸۰ میلی متر رسید که نسبت به سال زراعی گذشته ۲۳ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت نرمال ۲۳.۹ کاهش داشت بارش تجمعی سال در تمام استان های کشور به استثنای استان هرمزگان کمتر از نرمال بود کمترین کاهش بارش نسبت به نرمال با ۸.۹ در چهارمحال و بختیاری و بیشترین کاهش بارش نیز با ۱.۶۱ در استان ایلام ثبت شده است.

در سال زراعی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ دمای متوسط کشور و تمام استان ها بیش از نرمال بود استان های ایلام، خوزستان بوشهر فارس، هرمزگان، کرمان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بیشترین انحراف مثبت دما نسبت به دمای میانگیی بلند مدت را تجربه کردند

با توجه به بی هنجاری منفی بارش و کم بارشی، حاکم شاخص خشکسالی برای بازه های مختلف زمانی بیانگر رخداد خشکسالی هواشناسی متوسط تا بسیار شدید در بیشتر اغلب استانهای کشور است و نیز شاخص خشکسالی که از ترکیب کمیت های دما و بارش محاسبه می. شود برای بازه های مختلف سه ماهه تا سالانه بیانگر رخداد خشکسالی متوسط تا بسیار شدید در اغلب استان های کشور است.

نمودار مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می دهد که تا پایان اسفندماه پارسال، ۶۹.۹ درصد از مجموع مساحت مازندران تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید، ۱۸.۷ درصد در معرض خشکسالی شدید، ۷.۷ درصد خشکسالی متوسط، ۲.۵ درصد در معرض خشکسالی خفیف و ۱.۲ درصد نیز در حد نرمال است.

همچنین طبق گزارش این مرکز، در سطح حوزه آبریز اصلی دریای مازندران ۴۳.۸ درصد از مجموع مساحت در معرض خشکسالی بسیار شدید، ۳۲.۷ درصد در خشکسالی شدید، ۱۳.۹ درصد خشکسالی متوسط، ۶.۴ درصد خشکسالی خفیف و ۲.۱ درصد نیز در محدوده نرمال قرار دارد.

۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری میاندورود بدون کشت ماند

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha