از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

تهران-ایرنا- درخواست آمریکا از اروپا علیه سپاه، تاکید یمن بر آمادگی برای گزینه‌های مختلف، استقبال مسکو از تقویت حضور ایران در بازار لبنیات و ماهی روسیه، احضار ترامپ به دادگاه این بار برای پرونده کلاهبرداری و عمیق شدن اختلافات در اسرائیل مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**مقام حزب‌الله: اسرائیل دیگر توان حمله به نوار غزه را ندارد
یک عضو شورای مرکزی جنبش حزب‌الله لبنان دوشنبه شب گفت: اسرائیل دیگر قادر نیست به نوار غزه حمله کند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

«حسن البغدادی» عضو شورای مرکزی جنبش حزب‌الله لبنان که در سخنانی در مراسم چهل و سومین سالگرد شهادت سید محمد باقر صدر در شهرک انصار بر انسجام همه جبهه‌های دفاع از مقدسات اسلامی و مسائل مسلمانان تاکید کرد و افزود: مسجدالأقصی و آرمان ملت فلسطین تنها مختص فلسطینی‌ها نیست.

وی گفت: آنچه که دیروز درخصوص تعدی توجیه ناپذیر صهیونیست‌های بزدل علیه نمازگران بی دفاع انجام دادند، احساسات مسلمانان و جوامع بشری را صرف نظر از اعتقادات‌شان جریحه‌دار کرد.

البغدادی در باره شرایط داخلی لبنان نیز تصریح کرد : مردم از مقاماتی که فقط به فکر خودشان هستند و ثبات کشور و درد مردم برای آنها هیچ اهمیتی ندارد؛ نفرت دارند.

وی ادامه داد: آنچه برای این مسؤولان مهم است، تنها رضایت آمریکا و انجام برنامه‌های کینه توزانه و پر از نفرت آنهاست.

البغدادی در پایان تنها راه‌ برون رفت بحران لبنان را بازگشت به گفت‌وگوی جدی در داخل کشور و در نظر گرفتن مصلحت این کشور و خارج شدن از بحران معیشتی لبنانی‌ها دانست.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان نیز بعد از ظهر دوشنبه تاکید کرد که صهیونیست‌ها با ادامه تجاوزات روزافزون خود علیه ملت فلسطین به سمت شکست پیش می‌روند و در مقابل فلسطینی‌ها نیز به راز پیروزی پی برده‌اند.

مناطق شمالی فلسطین اشغالی و شهرک‌های صهیونیست نشین طی روزهای اخیر شاهد حملات موشکی چند جانبه از خاک سوریه، لبنان و نوار غزه و همچنین عملیات‌های ضد صهیونیستی در پاسخ به تجاوزات صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی بوده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.
https://irna.ir/xjMb۲R
**ساکنان سرزمین‌های اشغالی باردیگر در اعتراض به نتانیاهو تظاهرات کردند
هزاران تن از ساکنان سرزمین‌های اشغالی دوشنبه شب پس از سخنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم راهی خیابان‌ها شدند و به آن اعتراض کردند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

بندر «حیفاء» نیز صحنه تظاهرات اعتراضی شهرک نشینان علیه سخنان بنیامین نتانیاهو بوده است.

این سخنان با واکنش منفی مقامات و سیاستمداران صهیونیست همراه بود و بسیاری از آنها اعلام کردند که این سخنان ثابت می‌کند که نتانیاهو لیاقت نخست وزیری ندارد.

نتانیاهو دوشنبه شب در سخنانی اظهار کرد که «به دنبال جنگی گسترده نیستیم و به هر شیوه‌ای در تلاش برای ممانعت از وقوع آن هستیم، اما در صورت وقوع چنین جنگی، همه قدرت خود را بکار خواهیم گرفت.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین به موضوع «اصلاحات قضایی» به عنوان یکی دیگر از موضوعات مورد اختلاف میان راست‌گراها و چپ‌گراها اشاره کرد و افزود: «به اختیارات واضحی برای انجام اصلاحات قضایی دست یافتیم».

وی تصریح کرد:باید در مورد اصلاحات قضایی و موضوع امتناع از خدمت به اجماع برسیم.

نتانیاهو در ادامه حماس را به تلاش برای ایجاد زیرساخت‌ها در جنوب لبنان متهم کرد و تصریح کرد: «اجازه ایجاد زیرساخت‌های حماس در جنوب لبنان را نخواهیم داد.

وی که از سال‌ها پیش به اتهام فساد، رشوه و خیانت در امانت تحت محاکمه قضایی قرار دارد، بنا دارد با طرح موسوم به «اصلاح نظامی قضایی» که اپوزیسون از آن به عنوان «کودتای قضایی» یاد می‌کند، از محاکمه فرار کند و به دنبال این طرح، سرزمین‌های اشغالی شاهد تظاهرات هفتگی است.

در طرح کابینه نتانیاهو موسوم به اصلاح قانون قضایی، از اختیارات دستگاه قضایی این رژیم کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه قوه مجریه و مقننه در این رژیم تقویت خواهد شد.

در این طرح از اختیارات مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی و همچنین اختیارات مشاوران قضایی دیگر وزارتخانه‌های این رژیم گرفته خواهد شد و وزیر این امکان را خواهد داشت هر مشاور قضایی را که بخواهد در دفتر خود برکنار یا منصوب کند.

این لایحه پیشتر در جلسه کنست در قرائت اول با ۶۳ رأی موافق و ۴۷ رأی مخالف به تصویب رسید.
https://irna.ir/xjMb۲Y
**دبیر شورای امنیت بلاروس: دکترین امنیت ملی ما مقابله پیشدستانه با تهدیدهای جدید است
الکساندر ولفوویچ دبیر شورای امنیت بلاروس گفت که دکترین امنیت ملی کشور، مقابله پیشدستانه با تهدیدهای جدید بروزرسانی شد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

ولفوویچ دوشنبه اظهار کرد: امروزه تهدیدهای زیاد و بزرگی علیه امنیت ملی وجود دارد. ما نمی‌خواهیم صدای توپ را در خاک بلاروس بشنویم. به همین دلیل، به ابزارها و سازوکارهایی نیاز داریم تا بتوانیم بموقع به خطرات و چالش‌ها پاسخ داده و از بروز فاجعه جلوگیری کنیم.

به گفته وی، دکترین امنیت ملی بروزرسانی شده بلاروس «دستورالعملی برای فعالیت ارکان دولت در همه حوزه‌هاست تا امنیت کشور را حفظ کرده و از مردم و منافع ملی دفاع کنند.»

پیش از این در هفته گذشته ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو رهبران روسیه و بلاروس در مسکو درباره گسترش روابط سیاسی، نظامی و اقتصادی گفت‌وگو کردند.

گفت‌وگوهای دو طرف که در مسکو انجام شد، شامل برنامه استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس بود.

رییس‌جمهوری بلاروس روز دوشنبه نیز در دیدار با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در میسنک، گفت که کشورش نیاز دارد تضمین‌های امنیتی در خصوص حمایت همه جانبه روسیه از بلاروس را در صورت وقوع یک تهاجم خارجی دریافت کند.

لوکاشنکو تاکید کرد: مینسک نیاز دارد مسکو،‌ ضمانت‌های امنیتی به بلاروس ارائه و تضمین کند که در صورت هرگونه تهاجم‌ خارجی به این کشور، از خاک آن مانند خاک خود دفاع خواهد کرد.

رییس‌جمهوری بلاروس با اشاره به گفت‌وگو با پوتین در این خصوص و حمایت همه جانبه رئیس جمهوری روسیه از او، تصریح کرد: به گفته پوتین باید با بازبینی معاهدات و توافقات میان دو کشور درباره نوع قانون نظارتی حقوقی بین دولتی که می‌توان برای اطمینان از امنیت کامل بلاروس تصویب گردد، تصمیم گیری شود.
https://irna.ir/xjMb۲X
**عرین الاسود: خائنان به نیروهای مقاومت را مجازات می‌کنیم
گروه عرین الاسود (کنام شیران) دوشنبه شب در بیانیه‌ای هشدار داد که تمام کسانی که برای ترور و خیانت به نیروهای مقاومت برنامه‌ریزی کنند، مجازات خواهند شد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

در بیانیه این گروه آمده است که گفتیم و بار دیگر تکرار می‌کنیم که کسانی که گمان می‌کنند ما از مسائل آگاه نیستیم، متوهم هستند، ما از هر اسم و هر گروهی اطلاع داریم که نسبت به علیه اعضای عرین الاسود یا دیگر فرزندان ملت فلسطین دست به جنایت می زنند.

این گروه اعلام کرد: به نظر می رسد این افراد، پیام‌هایی ارسال ما را به خوبی نمی‌خوانند و این آخرین پیام ما به آنها خواهد بود.

صدور این بیانیه یک روز پس از آن روی می دهد که عرین الاسود بامداد یکشنبه از اعدام یک جاسوس رژیم صهیونیستی در نابلس خبر داد و اعلام کرد که پس از اتخاذ تدابیری امنیتی، اسناد جاسوسی این فرد را در اختیار افکار عمومی قرار می دهد.

خبرگزاری «شهاب» فلسطین گزارش داد که یک جوان فلسطینی، شنبه شب در شهر نابلس به ضرب گلوله افرادی نقاب پوش کشته شد و منابع محلی گزارش دادند که که جوان به اتهام همکاری با اشغالگران و دست داشتن در ترور شماری از نیروهای مقاومت در شهر نابلس پاکسازی شد.

در پی این حادثه، نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین بلافاصله در محل حاضر شدند و با پرتاب گلوله های گاز اشک آور و بمب های صوتی، تلاش کردند تا جمعیت حاضر در محل حادثه را متفرق کنند.
https://irna.ir/xjMb۳۲
**ژاپن خواستار ثبات در تنگه تایوان و چین خواهان عدم مداخله توکیو شد
مقام‌های ژاپنی در دیدار با مسئولان چینی نسبت به صلح و ثبات در تنگه تایوان تاکید کردند و چینی‌ها نیز خواستار عدم مداخله توکیو در امور تایوان شدند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

وزارت خارجه ژاپن دوشنبه در بیانیه‌ای با اعلام اینکه این دیدار پس از پایان رزمایش سه روزه چین در اطراف تایوان برگزار شد، گفت: ما نگرانی عمیق خود را در مورد اوضاع دریاهای شرق و جنوب چین ابراز کرده و بر اهمیت صلح و ثبات در تنگه تایوان تاکید کردیم.

توکیو همچنین خواستار جلوگیری از ورود کشتی‌های گارد ساحلی چین به آبهای ژاپن شد و نسبت به فعالیت نظامی پکن در نزدیکی ژاپن و همکاری چین و روسیه عمیقا ابراز نگرانی کرد.

«هیروکازو ماتسونو» وزیر کابینه ژاپن به خبرنگاران گفت: صلح و ثبات در تنگه تایوان، نه تنها برای امنیت ژاپن بلکه برای ثبات جامعه جهانی نیز مهم است.

در همین حال، مقام‌های چینی در دیدار دوشنبه با مسئولان ژاپنی از «اقدامات منفی» توکیو در مورد دریاهای شرق و جنوب چین، جزایر دیائوکو (سنکاکو) و تنگه تایوان انتقاد کردند.

به گزارش وزارت خارجه چین، پکن از توکیو خواست تا «همه اظهارات و اقداماتی» که تمامیت ارضی چین را نقض و حقوق و منافع دریانوردی را تضعیف می‌کند، خودداری کند.

چین همچنین از ژاپن خواست تا از دخالت در امور تایوان پرهیز کند.

توکیو و پکن مرز رسمی در دریای شرق چین ندارند اما ماه گذشته یکی خط تماس نظامی ایجاد کردند تا از هرگونه برخوردی در این آبها جلوگیری کنند.
https://irna.ir/xjMb۳c
**مقام انصارالله: آماده هر گزینه ای در مورد یمن هستیم
«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن دوشنبه شب گفت: ما برای همه گزینه‌ها حاضریم، اگر آنها [ائتلاف عربی] به دنبال صلح باشند، ما اهل صلح هستیم، و اگر آنها به دنبال جنگ نیز باشند، ما ۸ سال آن را تجربه کردیم.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

الحوثی در ادامه گفت: گفت وگو با عربستان بعنوان کشوری که پس از آمریکا، ائتلاف عربی را رهبری می کند، بر این اساس است و نتایج آن بصورت رسمی برای ملت یمن اعلام خواهد شد.

الحوثی در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین با انتقاد از رویکرد ائتلاف عربی گفت: در هر دور از مذاکرات، دشمن به انتشار شایعه‌ها و درز اطلاعات [از مذاکرات] مبادرت می‌ورزد.

اظهارات الحوثی به دنبال سفر هیأت عربستانی به همراه یک هیأت عمانی به صنعا برای رسیدن به آتش‌بس دائم بیان می‌شود.

در همین راستا، «محمد بن سعید آل جابر " سفیر عربستان دوشنبه شب گفته که سفرش به صنعا با هدف تثبیت آتش بس و یافتن و بررسی راه‌های گفت وگو میان یمنی‌ها و رسیدن به راه‌حل سیاسی صورت گرفته است.

آل جابر افزود که وی به همراه یک هیأت از سلطان نشین عمان و با هدف تثبیت آتش‌بس و توقف درگیری‌ها و حمایت از روند تبادل اسرا راهی صنعا شده است.

شامگاه شنبه (۱۹ فروردین ماه) ساعاتی پس از سفر یک هیات عمانی به پایتخت یمن، یک هیات عربستانی وارد صنعا شد. این نخستین سفر یک هیات عربستانی به صنعا پس از آغاز جنگ یمن علیه یمن در (فروردین ماه ۱۳۹۴) است.

خبرگزاری رویترز جمعه گذشته به نقل از دو منبع آگاه نوشته بود که یک هیات سعودی - عمانی تصمیم دارد به زودی به منظور دستیابی به توافق و آتش‌بس دائم در یمن، به صنعا سفر کند.

این دو منبع آگاه تأکید کردند که «مذاکرات هیات‌های سعودی و عمانی در صنعا، روی بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه‌های یمن، پرداخت حقوق کارکنان و انتقال سیاسی قدرت متمرکز خواهد بود».

پیش از این خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع یمنی نوشته بود که آتش بس جدید ممکن است حاوی چندین نکته از جمله از سرگیری صادرات نفت از میادین نفتی در جنوب و از مارب در شمال، لغو تمام محدودیت‌ها در بندر الحدیده، گسترش پروازها به فرودگاه صنعا و باز کردن تمام راه‌ها بین مناطقی که تحت کنترل دولت نجات ملی یمن و قسمت‌هایی که تحت کنترل نیروهای وفادار به دولت مستعفی و فراری یمن است، باشد.

این منبع اظهار کرده که ائتلاف عربی نیز متعهد شده بدون استثنا حقوق تمام کارکنان یمنی در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی و سایر مناطق را بپردازد و کمیته‌هایی را برای محدود کردن خسارات ناشی از جنگ، رسیدگی به آن‌ها و پرداخت خسارت به آسیب دیدگان تحت نظارت سازمان ملل و ضمانت بین المللی کشورهای بزرگ تشکیل دهد.

«محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن نیز در آستانه ورود دو هیأت عمانی و عربستانی به صنعا گفت: خروج نظامیان خارجی از کشور، پرداخت خسارت‌ها و بازسازی از خواسته‌های عادلانه ما است.

وی افزود: از دیگر خواسته‌های ما توقف تجاوز، برداشته شدن کامل محاصره و پرداخت حقوق همه کارمندان از درآمدهای نفتی و گازی است.

وی تأکید کرد که بر موضوع اسیران بیشتر تمرکز خواهیم کرد تا مانند گذشته هیچ مشکلی آن را به تاخیر نیندازد.

به گفته وی، «قول‌هایی داده شده که این کار در ماه مبارک رمضان به سرانجام برسد».
https://irna.ir/xjMb۳g
**استقبال مسکو از تقویت حضور ایران در بازار لبنیات و ماهی روسیه
رئیس سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی روسیه با استقبال از ورود فعال تر شرکت‌های ایرانی در بازار لبنیات و ماهی روسیه یادآور شد: روسیه پیش‌تر مجوز ورود شرکتهای ایرانی به این بازار بزرگ را صادر کرده است.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

سرگئی دانکورت شامگاه دوشنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ در دیدار رئیس سازمان دامپزشکی ایران که به منظور بازدیدی رسمی در مسکو حضور دارد، همچنین آمادگی خود را برای برگزاری دوره های آموزشی برای آشنایی طرفین با سیستم های نظارت بهداشتی بر محصولات پروتئینی و لبنی اعلام کرد.

سید محمدآقامیری معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران نیز با استقبال از همکاری دو سازمان طی سال گذشته ابراز امیدواری کرد که تجار و مردم دو کشور از نتایج این همکاریها بهره مند شوند.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در این دیدار تاکید کرد که مناسبات دو دولت در همه زمینه ها با سرعت در حال رشد است و دو کشور از ظرفیتهای بزرگی در همکاریهای تجاری برخوردارند که می باید آنها را بالفعل کنند.
در این دیدار، درباره توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه های دامی، لبنی و آبزیان گفتگو شد و طرفین بر افزایش مبادلات تجاری در این حوزه ها تاکید کردند.
طی سال ۱۴۰۱، شرکتهای صادرکننده آبزیان ایران برای اولین بار اجازه ورود به بازار روسیه را دریافت کردند و بر تعداد شرکتهای ایرانی مجاز صادرکننده لبنیات افزوده شده است.

دیدار معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با مقام روس
میثم عابدی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در رأس یک هیأت برای شرکت در نمایشگاه فناوری اطلاعات روسیه و سخنرانی در مسکو بسر می برد، با شادیف وزیر توسعه دیجیتال و ارتباطات جمعی روسیه دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار که سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در آن حضور داشت، طرفین با تمجید از روند رو به رشد تعاملات دوجانبه، طیف متنوعی از موضوعات مورد علاقه برای همکاری بین تهران و مسکو را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
نشست با شرکت های ایرانی دانش بنیان
بنا بر خبر دیگری، در نشست مشترک کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با میثم عابدی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سید محمد آقامیری معاون وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان تعدادی از شرکت های ایرانی فعال در حوزه ICT ، روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و موضوعات و مباحث مربوط به این حوزه ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این نشست، جلالی با اشاره به روابط رو به رشد ایران و روسیه ، دوره کنونی را فرصت مناسبی برای همکاری های اقتصادی و تحقق شعار سال رهبر معظم انقلاب برای رشد تولید برشمرد و بر آمادگی سفارت ایران برای مساعدت به شرکت های ایرانی در این مسیر تاکید کرد.
در ادامه، معاونین دو وزارتخانه حاضر در این نشست، گزارشی از فعالیت وزارتخانه های متبوع خود در همکاری و تعامل با روسیه ارائه کردند.
در پایان مراسم، نمایندگان شرکت های حاضر در این نشست که برای حضور در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات در مسکو حضور یافته‌اند، به بیان نظرات و دغدغه های خود در عرصه تجاری و همکاری های دوجانبه پرداختند.
https://irna.ir/xjMb۳k
**رهبر کره شمالی خواستار اقدامات تهاجمی تر در برابر آمریکا و کره جنوبی شد
کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بر تقویت بازدارندگی جنگی کشور در مقابل اقدامات تجاوزکارانه آمریکا و کره جنوبی به شیوه‌ای «تهاجمی تر و عملی‌تر» تاکید کرده است.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

کیم دوشنبه در جلسه «کمیسیون مرکزی ارتش» کره شمالی این اظهارات را بیان کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی کره شمالی، این جلسه با هدف بحث درباره تقویت بازدارندگی جنگی به منظور مقابله با «اقدامات تنش‌زای امپریالیست‌های آمریکایی و خائنان و دست‌نشانده‌های کره جنوبی و جلوگیری از بروز جنگی تجاوزکارانه» برگزار شد.

کره شمالی به رزمایش‌های مشترک نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه واکنش خشمگینی داده است و خبرگزاری کره شمالی هدف از این رزمایش‌ها را آمادگی برای «یک جنگ تمام عیار» خوانده که پیونگ یانگ را وادار کرده است تا به دنبال «اقدام عملی قدرتمند» از جمله گزینه‌های نظامی باشد.

کیم در جلسه دوشنبه کمیسون مرکزی ارتش خواستار تقویت بیشتر بازدارندگی جنگی کشور «با سرعت فزاینده» و به شیوه‌ای «تهاجمی تر و عملی‌تر» شد.

در این جلسه درباره «موضوعات و اقدامات عملی برای آماده کردن گزینه‌های نظامی بحث و رایزنی شد.»

به نوشته خبرگزاری کره شمالی، این گزینه باید به گونه‌ای باشد که «هیچ ابزار و راهی برای اقدام متقابل دشمن باقی نگذارد.»

کره جنوبی و آمریکا اخیرا رزمایش بهاره خود را که شامل تمرینات دریایی و هوایی با حضور ناو هواپیمابر و بمب‌افکن‌ها بی-۱بی و بی. ۵۲ آمریکاست، برگزار کردند.

کره شمالی نیز در هفته‌های اخیر چندین اقدام نظامی انجام داده و از کلاهک‌های هسته‌ای جدید و کوچک‌تر رونمای کرده است.

پیونگ یانگ همچنین یک پهپاد تهاجمی زیردریایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و موشک بالستیک قاره‌پیما آزمایش کرد.
https://irna.ir/xjMb۳r
**ترامپ در پرونده کلاهبرداری به پرسش‌های دادستان کل نیویورک پاسخ می‌دهد
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به نیویورک باز می‌گردد تا در پرونده کلاهبرداری وی و شرکتش به سوالات دادستان کل ایالت نیویورک پاسخ دهد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود، به آسوشیتدپرس گفت که انتظار می‌رود ترامپ در دفتر «لتیشیا جیمز» دادستان کل نیویورک در منهتن مورد پرسش و پاسخ قرار گیرد.

ترامپ در ماه اوت گذشته یعنی چند هفته پیش از آنکه جیمز رسما پرونده شکایت از وی را ارائه کند، از پاسخ دادن به پرسش‌های دادستان کل خودداری کرد.

جیمز در شکوائیه خود ترامپ و «سازمان ترامپ» را به گمراه کردن بانک و سایرین متهم و اعلام کرده است که خوداظهاری آنها درباره حساب‌های مالی سالانه اشتباه بوده و ارزش واقعی دارایی‌های خود از جمله زمین‌های بازی گلف و هتل‌ها را درست اعلام نکرده‌اند.

جیمز به دنبال جریمه ۲۵۰ میلیون دلاری ترامپ و ممنوعیت فعالیت تجاری وی در ایالت نیویورک است.

ترامپ چهارم آوریل (۱۵ فروردین) به اتهام پنهانکاری و پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶ درباره روابطش، در دادگاه منتهن حضور یافت و پس از حدود یک ساعت با ۳۴ فقره اتهام از این دادگاه کیفری خارج شد.
https://irna.ir/xjMb۳t
**روسیه: چین حق دارد با برگزاری رزمایش به اقدامات تحریک‌آمیز پاسخ دهد
روسیه اعلام کرد که چین حق دارد به اقدامات تحریک‌آمیز پاسخ داده و در اطراف تایوان رزمایش نظامی برگزار کند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین دوشنبه به خبرنگاران گفت که همه باید به چین و اقداماتش که در راستای قوانین بین‌المللی است، احترام بگذارند.

پسکوف اظهار کرد: من و شما در یک دوره بسیار کوتاه شاهد تکرار اقدامات تحریک‌آمیز علیه جمهوری خلق چین بوده‌ایم.

وی افزود: البته چین این حق حاکمیتی را دارد که به این اقدامات تحریک‌آمیز از جمله با برگزاری رزمایش‌های نظامی پاسخ دهد.

پس از دیدار هفته گذشته تسای اینگ ون رئیس حکومت تایوان با مقام‌های کنگره آمریکا، چین رزمایشی سه روزه در اطراف این جزیره برگزار و اعلام کرد که ارتش این کشور «برای جنگ در هر زمانی آماده است و می‌تواند در هر زمانی جنگ کرده و قاطعانه هر نوع استقلال تایوان و دخالت خارجی را در هم بشکند.»

پسکوف درباره فرانسه نیز گفت که پاریس نمی‌تواند میانجیگر صلح در اوکراین باشد زیرا این کشور «هم مستقیم و هم غیرمستقیم در جانبداری از اوکراین درگیر شده است.»

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در سفر اخیر خود به پکن از شی جینپینگ رئیس جمهوری چین خواست تا در مورد مساله اوکراین، «روسیه را سر عقل بیاورد.»

چین طرحی ۱۲ ماده‌ای درباره پایان جنگ اوکراین ارائه کرده که با استقبال روسیه مواجه شده است اما غربی‌ها نسبت به این طرح و همکاری‌های پکن و مسکو خوشبین نیستند.
https://irna.ir/xjMb۳C
**۳ کشته و ۲ زخمی در تیراندازی پورتوریکو
تیراندازی در پورتوریکو که قلمرو آمریکا به شمار می‌آید، سه کشته و ۲ زخمی بر جای گذاشت.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

این تیراندازی دوشنبه به وقت محلی و در فروشگاهی در شهر ساحلی «گویاما» رخ داد.

پلیس اعلام کرد که هنوز علت شروع این تیراندازی مشخص نیست.

پورتوریکو ۳.۲ میلیون نفر جمعیت دارد و تیراندازی‌های مرگبار در این جزیره از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۱۴۰ کشته بر جای گذاشت. این آمار در مدت مشابه سال گذشته میلادی ۱۷۱ نفر بود.

این در حالی است که پلیس آمریکا اعلام کرد در پی تیراندازی صبح روز دوشنبه در بانکی در لوئیزویل واقع در ایالت کنتاکی، پنج نفر کشته و ۶ تن دیگر از جمله یک افسر پلیس زخمی شدند.

شمار بالای اسلحه (۱۲۰ اسلحه به ازای هر ۱۰۰ نفر)، قانون ناکارآمد محدودیت معاملات و آزادی حمل سلاح، نفوذ و قدرت چشمگیر لابی‌های پرقدرت اسلحه‌سازی در آمریکا از عوامل اصلی خشونت‌های مسلحانه در این کشور است.
https://irna.ir/xjMb۳D
**علی‌اف: باکو به عادی‌سازی روابط با ارمنستان متعهد است
الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان گفت کار روی پیمان صلح با ارمنستان آنگونه که انتظار می‌رفت، روان پیش نمی‌رود اما باکو به عادی‌سازی روابط با ایروان متعهد است.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

علی‌اف دوشنبه در سفر به قزاقستان اظهار کرد: همتای قزاق خود قاسم جومارت توکایف را از وضعیت فعلی روند مذاکرات با ارمنستان مطلع کردم.

وی افزود: ما به عادی‌سازی روابط و پایان دادن به جنگ دوم قره‌باغ متعهد هستیم. جمهوری آذربایجان آغاز کار روی پیمان صلح را پیشنهاد داده و این کار عملا شروع شده است اما آنگونه که می‌خواستیم روان پیش نمی‌رود.

علی‌اف گفت: اما جایگزین دیگری برای آن وجود ندارد و برغم تاریخ اندوه‌بار سی سال اشغال، رنج مردم جمهوری آذربایجان و ویرانی‌هایی که اینک بازسازی کرده‌ایم، روابط میان این دو همسایه باید عادی شود.

وی افزود: ما معتقدیم که می‌توانیم یک پیمان صلح بر اساس حاکمیت، تمامیت ارضی، عدم نقض مرزها، منشور سازمان ملل و همه اصول و هنجارهای نبیادین حقوق بین‌الملل به یک پیمان صلح دست پیدا کنیم.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان پنجم فروردین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: با وجود فرمت توافق شده مذاکرات توافقنامه صلح، ارمنستان هنوز به مذاکرات صلح با آذربایجان بازنگشته است.

این در حالی است که وزارت خارجه ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای و با ادعای این که باکو هر کاری انجام می‌دهد تا صلح در منطقه را غیر ممکن سازد، اعلام کرد که جمهوری آذربایجان برای یک تجاوز جدید به منطقه قره‌باغ و نسل‌کشی ارامنه آماده می‌شود.
https://irna.ir/xjMb۳J
**منابع خبری : نتانیاهو به رغم عدم تمایل بایدن و برای رفع اختلاف به آمریکا می رود
منابع خبری اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی که جو بایدن تمایلی به دیدار بی بی ندارد ، در پایان ماه جاری میلادی به واشنگتن سفر می کند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

یک مقام بلندپایه آمریکایی در گفت وگو با تارنمای روزنامه صهیونیستی معاریو که به نام و منصب آن اشاره نکرد، خبر سفر بی بی به آمریکا را اعلام کرد.

سخنان این مقام آمریکایی درحالی مطرح می شود که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اخیرا طی سخنانی گفته که فعلا تصمیمی برای دعوت از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن ندارد.

این مقام آمریکایی ادعا کرد که حزب الله ، حماس را به موشک‌های پیشرفته مجهز کرده تا از آنها علیه "رژیم صهیونیستی" در مرزهای شمالی سرزمین های اشغالی استفاده کند.

نتانیاهو از چند ماه پیش که به قدرت بازگشته و مجددا نخست وزیر رژیم صهیونیستی شده است، هنوز به واشنگتن سفر نکرده است.

شورای امنیت ملی آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که فعلا سفر نتانیاهو به واشنگتن در دستور کار نیست، اما با این حال «توماس نایدز» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی نیز پیش‌بینی کرده بود که او به زودی به واشنگتن سفر و با بایدن دیدار کند.

یائیر لاپید نخست وزیر پیشین و رهبر کنونی اپوزیسیون در فلسطین اشغالی نیز پیشتر به شکرآب شدن روابط میان رژیم صهیونیستی و آمریکا انتقاد و در یک پیام توئیتری نوشت:اسرائیل چندین دهه نزدیکترین متحد ایالات متحده بود، افراطی‌ترین دولت در تاریخ اسرائیل در سه ماه آن را خراب کرد.

این اظهارنظر توئیتری ساعاتی بعد از آن منتشر شد که اظهارات بایدن و نتانیاهو خطاب به یکدیگر خبرساز شده بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه هشتم فروردین ماه در جمع خبرنگاران این کشور درباره اوضاع در فلسطین اشغالی ابراز نگرانی کرد. بایدن گفت: امیدواریم که نتانیاهو از طرح اصلاحات قضایی در اسرائیل عقب نشینی کند.

بایدن اضافه کرد:در آینده نزدیک دعوتی از نتانیاهو برای سفر به کاخ سفید وجود ندارد.
https://irna.ir/xjMb۳K
**رئیس تایوان در واکنش به رزمایش چین: غیرمسئولانه بود
تسای اینگ ون رئیس حکومت تایوان رزمایش سه روزه چین در اطراف این جزیره را «نگرش غیرمسئولانه یک کشور بزرگ» خواند و گفت این تمرینات نظامی باعث بی‌ثباتی در تایوان و منطقه شده است.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

تسای بامداد سه‌شنبه در صفحه خود در فیسبوک نوشت، هر چند رزمایش چین پایان یافته اما تیم نظامی و امنیت ملی تایوان به مسئولیت‌های خود ادامه داده و از این جزیره دفاع خواهند کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ارتش چین دوشنبه پس از اتمام رزمایش سه روزه خود اعلام کرد که «برای جنگ آماده» است.

ارتش آزادیبخش خلق چین در بیانیه‌ای گفت که نیروهای این کشور «برای جنگ در هر زمانی آماده است و می‌تواند در هر زمانی جنگ کرده و قاطعانه هر نوع استقلال تایوان و دخالت خارجی را در هم بشکند.»

کارشناسان نظامی می‌گویند که این رزمایش فرصتی برای تمرین محاصره دریایی و هوایی تایوان بود و ممکن است که ارتش چین این گزینه راهبردی را در برابر تایوان به کار ببرد.

پیشتر وزارت خارجه تایوان در واکنش به رزمایش نظامی چین اعلام کرد که پکن صلح و ثبات منطقه را تضعیف و می کند.

تایوان از سال ۱۹۴۹ تاکنون جدا از چین اداره می‌شود اما پکن این جزیره را بخشی از خاک خود می‌داند.

https://irna.ir/xjMb۳v
**حماس: تهدیدهای نتانیاهو و رژیم اسرائیل برای کل منطقه خطرناک است
سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو گفت که تهدیدهای نتانیاهو علیه فلسطین، سوریه، لبنان و ایران ثابت کرد که رژیم صهیونیستی برای کل منطقه خطرناک است.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

حازم قاسم در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: تهدیدهای نتانیاهو هرگز موجب ترس و هراس ملت فلسطین نخواهد شد، مردمی که به نبرد دفاع از هویت مسجد الاقصی ادامه می‌دهد.

وی افزود: سخنان نتانیاهو تلاشی برای وارونه نشان دادن حقایق است، زیرا پایه و اساس تنش‌ها و تمام ناامنی‌ها، رژیم اشغالگر صهیونیستی است و همین رژیم است که بصورت نظام‌مند دست به اقدامات تروریستی می‌زند.

قاسم افزود: ملت فلسطینی وارد یک نبرد قانونی برای گرفتن حق خود و دستیابی به آزادی و استقلال شده‌اند.

«عبداللطیف القانوع» دیگر مقام جنبش حماس گفت: تهدیدهای نتانیاهو تنها موجب می شود که ملت ما پافشاری بیشتری به مقاومت و دفاع از خاک و مقدسات داشته باشند و تمام تلاش‌ها برای نابودی ملت فلسطین و مقاومت آن محکوم به شکست است.

وی افزود: نتانیاهو دچار بحران داخلی است و تهدیدهای او تلاشی برای جبران شکست در این بحران‌ها و انحراف افکار عمومی از مشکلاتی است که در درون رژیم صهیونیستی جریان دارد.

تهدیدات نتانیاهو علیه فلسطینیان، سوریه، لبنان و ایران ثابت می‌کند که رژیم صهیونیستی خطری برای کل منطقه است.

بنیامین نتانیاهو دوشنبه شب در سخنانی حماس را به تلاش برای ایجاد زیرساخت‌ها در جنوب لبنان متهم کرد و گفت: اجازه ایجاد زیرساخت‌های حماس در جنوب لبنان را نخواهیم داد.

وی در ادامه لفاظی‌های خود علیه ایران، و سخنان تکراری خود، کشورمان را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد و افزود: نباید به ایران اجازه دستیابی به این نوع از سلاح را بدهیم.

بی بی همچنین مدعی شد: در سوریه علیه اهداف ایرانی اقدام کردیم و در صورت ادامه شلیک موشک، حکومت بشار اسد بهای سنگینی خواهد پرداخت.

رژیم صهیونیستی به بهانه شلیک چندین فروند موشک از خاک سوریه به سوی مواضع ارتش این رژیم در بلندی های اشغالی جولان، شنبه شب در دو نوبت سوریه از جمله حومه دمشق را بمباران کرد.
https://irna.ir/xjMb۳۳
*تایوان: گشت زنی کشتی‌های جنگی چین به رغم پایان رزمایش در جزیره هنوز ادامه‌ دارد
وزارت دفاع تایوان بامداد سه‌شنبه و با وجود پایان رزمایش ارتش چین، از ادامه تردد کشتی‌های جنگی پکن در اطراف این جزیره خبر داد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

خبرگزاری رویترز به نقل از این وزارت تایوان اعلام کرد که همچنان هشت کشتی جنگی چینی درحال تردد در اطراف جزیره تایوان هستند.

رویترز به نقل از وزارت دفاع تایوان: ۸ کشتی جنگی چینی همچنان در اطراف جزیره در حال تردد هستند.

رویترز ساعاتی پیش به نقل از تسای اینگ ون رئیس حکومت تایوان گزارش داد: ارتش و نهادهای امنیتی همچنان برای دفاع از کشور و با وجود پایان رزمایش چین در حالت آماده باش باقی خواهند ماند.

پکن روز دوشنبه اعلام کرد که آخرین رزمایش های نظامی این کشور در اطراف تایوان "هشدار جدی به نیروهای جدایی طلب تایوانی و تبانی آنها با نیروهای خارجی" است.

رئیس‌ حکومت تایوان پیشتر این رزمایش‌ها را محکوم کرد و متعهد شد در مواجهه با ادامه «توسعه طلبی مستبدانه» با «آمریکا و دیگر کشورهای مشابه» همکاری کند.

چین بارها به مقامات آمریکایی هشدار داده است که با تسای ملاقات نکنند. تسای برای اولین بار از سال ۲۰۱۹ تاکنون در آمریکا حضور یافته است.

تسای اینگ ون رئیس حکومت تایوان در سخنانی در شهر نیویورک گفت: تایوان در مواجهه با اقدامات تحریک آمیز عمدی چین، آرامش خود را حفظ خواهد کرد.

این سفر در زمانی انجام شد که روابط ایالات متحده با چین در بدترین سطح خود از زمان عادی سازی روابط واشنگتن با پکن در سال ۱۹۷۹ و تغییر به رسمیت شناختن دیپلماتیک از تایپه است.

تایوان از سال ۱۹۴۹ تاکنون جدا از چین اداره می‌شود اما پکن این جزیره را بخشی از خاک خود می‌داند.
https://irna.ir/xjMb۳M
**گام‌های آسیایی‌ در مسیر دلارزدایی
دلار آمریکا که دهه‌ها بر تجارت جهانی سلطه داشته و در موارد متعدد به عنوان اهرم فشار و نوعی سلاح ازسوی دولت واشنگتن برای پیشبرد اهداف سیاسی و توسعه طلبانه بکار رفته است، حالا با چالش‌هایی روبرو شده و اقتصادهای آسیایی برای پیشگیری از تبعات و لطمات احتمالی در آینده،مسیر دلارزدایی را درپیش گرفته اند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

به دنبال ایجاد نوسانات شدید در دلار در سالهای اخیر، بنظر می رسد ارزش ارزهای محلی بیشترین آسیب پذیری را در برابر ارز رایج آمریکا داشته باشند و در نتیجه کشورها برای مقاوم کردن اقتصاد خود به دنبال جایگزین مناسبی برای دلار در معاملات تجاری جهانی هستند.

به تازگی انور ابراهیم نخست وزیر مالزی با برگزاری مذاکرات مختلف و سفر به شماری از کشورها کوشیده است زمینه را برای جایگزینی ارزهای محلی در مبادلات تجاری مطرح کند.

به عنوان مثال، ابراهیم در سفر اخیر خود به چین و ملاقات با رئیس جمهوری این کشور، پیشنهاد تاسیس " صندوق پول آسیایی " را مطرح کرد. وی در بازگشت به پارلمان مالزی گفت با قدرت اقتصادی بخشیدن به کشورهای آسیایی نظیر چین و ژاپن، دلیلی وجود ندارد تا این کشور به دلار وابسته بماند و بانک های مرکزی چین و مالزی گفت و گوهای خود را درباره اجرای تجاری به ارزهای یکدیگر آغاز کردند.

به گفته او بانک نگارا مالزی یکی از بانکهایی پیشگام کردن در انجام امور بانکی با استفاده از ارزهای محلی رینگیت و رنمینبی در سفر اخیر خود به چین مطرح کرده است.

به باور مالزی، دلار زدایی و تقاضای کمتر این کشور برای استفاده از دلار در مبادلات تجاری می تواند زمینه برای تثبیت رینگیت را فراهم کند.

بر اساس این گزارش، رواج استفاده از ارزهای دیگر می تواند سبب تقویت سایر ارزهای محلی در برابر دلار در مبادلات بین المللی شود.

به باور کارشناسان اقتصاد بین الملل، کاهش استفاده از دلار و همچنین دلار زدایی یک مساله جدید نیست اما بنظر می رسد به تازگی این رویکرد به شدت در حال جریان است و می توان شاهد تغییرات چشمگیر در آینده بود.

چانگ هوا سفیر چین در تهران نیز معتقد است از آنجایی که دولت ایالات متحده آمریکا از دلار به عنوان ابزاری برای حفاظت از منافع ژئوپلتیکی خود و مهار توسعه سایر نظام‌های اقتصادی استفاده می‌کند، میزان اعتماد جهان خارج به دلار به شدت کاهش یافته است، و بسیاری از کشورهای در حال توسعه خواهان کنار گذاشتن دلار به عنوان ارز اصلی در تجارت هستند و روند ”دلار زدایی“ در تجارت بین المللی با سرعت بیشتری در حال پیشرفت است. این نتیجه اجتناب ناپذیر استفاده آمریکا از دلار به عنوان ابزاری برای اجبار اقتصادی و بازی‌های ژئوپلیتیک است. چین همواره مخالف اعمال تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی آمریکا علیه ایران بوده است، و به همکاری‌های متقابل و سودمند با ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی ادامه خواهد داد تا به توسعه بیشتری در مشارکت راهبردی همه جانبه چین و ایران در دوره جدید دست یابد.

نگاهی به تاریخ نشان می دهد، ایالات متحده تقریباً تقریبا یک شبه به قدرت مالی پیشرو پس از جنگ جهانی اول تبدیل شد. این کشور تنها در سال ۱۹۱۷ وارد جنگ شد و بسیار قوی تر از همتایان اروپایی خود ظاهر شد.

در نتیجه، دلار به جای پوند استرلینگ به عنوان ارز ذخیره بین‌المللی جایگزین شد و ایالات متحده نیز به دریافت کننده قابل توجهی از جریان طلای دوران جنگ تبدیل شد.

در اواخر دهه ۱۹۶۰، صادرات اروپا و ژاپن با صادرات ایالات متحده رقابتی تر شد. عرضه دلار زیادی در سرتاسر جهان وجود داشت که حمایت از دلار با طلا را دشوار می کرد. نیکسون تبدیل مستقیم دلار آمریکا به طلا را در سال ۱۹۷۱ متوقف کرد. این امر هم به استاندارد طلا و هم به محدودیت مقدار پول قابل چاپ پایان داد.

اگرچه دلار به عنوان ارز ذخیره بین المللی باقی مانده است، اما از آن زمان به بعد دلار آمریکا به طور فزاینده ای قدرت خرید خود را از دست داده است.
تاثیر جنگ اوکراین در دلارزدایی

تحریم های غرب به ویژه تحریم های ایالات متحده علیه روسیه به دلیل درگیری با اوکراین سبب شد بر میزان محبوبیت یوان و استفاده از آن در مبادلات میان چین و روسیه افزوده شود.

به عبارت دیگر، از آنجایی که ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه وضع کردند، مسکو و دولت چین برای کاهش وابستگی به دلار و ایجاد همکاری بین سیستم‌های مالی خود با یکدیگر متحد شده‌اند.

پس از آنکه میزان استفاده از یوان در مبادلات تجاری با چین افزایش یافت، مالزی نیز تلاشهایی را برای استفاده از ارزهای محلی آغاز کرده است.

به باور کارشناسان روابط بین الملل، جنگ اوکراین ممکن است روند سست شدن نظام مالی غرب‌محور که از مدت‌ها قبل آغاز شده بود را سرعت بخشیده و مجموعه‌ای از کشورها را به سمت تضعیف نظام تحریم‌ها سوق دهد.

جنگ اوکراین، هم‌اکنون در دو میدان اقتصادی و نظامی در جریان است. کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا علاوه بر ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین، نظام مالی‌شان را هم به سلاحی علیه بخش‌های اقتصاد روسیه تبدیل کرده‌اند.

این وضعیت احتمالاً باعث خواهد شد روندی که از مدت‌ها قبل‌تر در تضعیف نهادهای مالی غربی آغاز شده بود تسریع شده و مجموعه‌ای از کشورهای ثروتمندتر را به فکر تضعیف سلاح تحریم‌ها بیندازد، چرا که هیچ تضمینی وجود ندارد کشورهای دیگر از اتفاقی که برای روسیه افتاده مصون باشند. همان‌طور که پیشتر گفته شد، چنین روندی از پیش در میان حتی برخی از متحدان اروپایی آمریکا آغاز شده، اما اکنون احتمال بیشتری دارد که سرعت گرفته و به راهکارهای عملیاتی‌تر تبدیل شود.

تشدید نگرانی نهادها و رسانه‌های غربی از بروز چنین تحولی در نتیجه جنگ اوکراین، در روزهای گذشته مشهودتر از هر زمان دیگر بوده. مثلاً «گیتا گوپیناث»، معاون اول صندوق بین‌المللی پول ۱۱ فروردین‌ماه سال جاری هشدار داد که تحریم‌ها علیه روسیه ممکن است باعث چندپاره‌گی ذخایر پولی شده و سلطه جهانی دلار را کاهش دهد.
هند و دلار زدایی

براساس اطلاعات رسانه های هندی ، روز اول آوریل (۱۲ فروردین ماه جاری) وزارت امورخارجه هند نیز اعلام کرد که تجارت میان هند و مالزی می تواند به روپیه هند انجام شود که اشاره به گامی قاطعانه بر دلارزدایی درحالی است که تجارت این کشور در سایه جنگ روسیه و اوکراین قرار گرفته است.

با افزایش اعضای سازمان همکاری شانگهای و قدرتمند تر شدن این تشکل بزرگ اقتصادی جهان و نیز با توجه به سیاست های کشورهای حوزه بریکس برای رسیدن به راهکارهایی برای کنار گذاشتن دلار از همکاری های تجاری و اقتصادی، روند دلارزدایی و شکسته شدن هژمونی دلار امریکا در جهان سرعت بیشتری به خود گرفته است و چین به عنوان قدرت اقتصادی بزرگ جهان که پیش بینی می شود در آینده نزدیک گوی سبقت قدرت اول اقتصادی جهان را از آمریکا برباید، نقش موثری در تلاش ها برای کنار زدن دلار از عرصه اقتصاد جهان ایفا می کند.

زمانی دلار آمریکا یکی از مهم ترین ارزهای خارجی تجاری برای روسیه بود اما اکنون به شکلی فزاینده از سوی بسیاری کشورها کنار گذاشته شده است. در جلسه وزیران دارایی و روسای بانک مرکزی در پایان ماه مارس، سازمان کشورهای جنوب شرقی آسیا ( آ سه آن ) پیرامون استفاده از ارزهای داخلی در انجام تجارت برای کاهش وابستگی به ارزهای مهم خارجی به بحث و تبادل نظر پرداختند. براساس گزارش ها قرار است چین و برزیل نیز از ارزهای خود برای تجارت دوجانبه به جای دلار آمریکا به عنوان ارز واسطه ای استفاده کنند.

اکنون سوالی مطرح می شود که چرا کشورها از استفاده دلار آمریکا در انجام تجارت در حال فاصله گرفتن و حتی به دنبال تاسیس صندوق پول آسیایی هستند. دلیل این موضوع بسیار ساده است. در سالهای اخیر و به ویژه از زمان آغاز جنگ اوکراین آمریکا از دلار به عنوان سلاحی برای اعمال تحریم ها بر روی کشورهایی که دوست نداشت کرد و موجب خسارت های جدی به آنها شد. هر چه کشورها بیشتر به دلار آمریکا وابسته باشند کمتر احساس امنیت می کنند.

صندوق پول آسیایی پیشنهاد شده به نوعی شبیه بانک زیرساختی سرمایه گذاری آسیایی است که موسسه مالی بین المللی به ابتکار چین است که کنترل نظم مالی جهانی را که در کنترل غرب بود درهم شکست و مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفت.
https://irna.ir/xjM۹KX

**جمهوریخواهان آمریکا به دنبال مقابله نظامی با کارتل‌های مواد مخدر مکزیک
شماری از جمهوریخواهان برجسته آمریکا برای حل بحران مواد مخدر در این کشور به دنبال اعزام نیرو به مکزیک و مقابله نظامی با کارتل‌های مواد مخدر در این کشور هستند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

در هفته‌های اخیر دونالد ترامپ درباره اعزام نیروهای ویژه و استفاده از نرم افزار سایبری برای هدف قرار دادن روسای کارتل‌های مواد مخدر درصورت انتخابش به عنوان رئیس جمهور، صحبت کرده است.

در همین راستا، دن کرنشاو و مایک والتز نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا به تازگی یک طرح برای کسب مجوز استفاده از قدرت نظامی علیه کارتل‌های مواد مخدر در مکزیک ارائه کردند.

تام کاتن سناتور جمهوریخواه نیز اعلام کرده است که وی با ارسال نیروهای نظامی به داخل مکزیک حتی بدون اجازه این کشور برای هدف قرار دادن باندهای قاچاق مواد موافق است. از سوی دیگر قانونگذاران در هر دو حزب قصد دارند برخی از کارتل‌ها را به عنوان سازمان خارجی تروریستی مشخص کنند.

مایک والتز نماینده ایالت فلوریدا در این خصوص گفت: ما باید این گروه‌ها را بیشتر مانند داعش در نظر بگیریم تا مافیا.

اما به نظر می رسد تمام جمهوریخواهان پشت این قضیه نیستند. جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که در حال بررسی نامزدی خود در انتخابات است، می‌گوید که عملیات نظامی یکجانبه مشکل را حل نخواهد کرد.

مایک مک‌کال رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز هنوز در حال ارزیابی این مساله است اما نگرانی‌هایی درباره تاثیرات مهاجرت و روابط دو جانبه با مکزیک دارد.

اما اشتیاق برخی از جمهوری خواهان برای تصویب آشکار یک قانون یا پذیرش استفاده از نیروی نظامی در مکزیک نشان می دهد که این ایده در داخل حزب ریشه دوانده است.

نزدیک به ۷۱ هزار آمریکایی در سال ۲۰۲۱ بر اثر مصرف بیش از حد مواد افیونی مصنوعی که تحت عنوان فنتانیل شناخته می‌شود، کشته شدند. این آمار بسیار بیشتر از ۵۸ هزار و ۲۲۰ نظامی آمریکایی کشته شده در طول جنگ ویتنام است.

آژانس مبارزه با مواد مخدر در دسامبر مدعی شد که «بیشتر» فنتانیل توزیع شده، به‌طور انبوه توسط دو کارتل در کارخانه‌های مخفی در مکزیک با مواد شیمیایی که به طور عمده از چین تامین می‌گردد، تولید می‌شود.

با اینحال، دموکرات‌ها به پیشنهاد جمهوری خواهان در این زمینه حساسیت نشان دادند. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نمی خواهد تهاجم نظامی را آغاز و کارتل‌ها را تروریستی اعلام کند.
https://irna.ir/xjMb۶Y
**افشاگری های جنجالی در تاریخ آمریکا
تارنمای هیل در مطلبی با اشاره به تازه‌ترین افشاگری درمورد اسناد مربوط به وزارت دفاع آمریکا درخصوص اطلاعات جنگ اوکراین، به پنج مورد از بزرگترین افشاگری‌های اطلاعاتی تاریخ ایالات‌متحده پرداخته‌ است.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

در پی درز حجم عظیمی از اسناد محرمانه از وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در هفته گذشته که بخش عمده ای از اطلاعات ناتو در جنگ اوکراین را فاش می کند، مقام های دفاعی غربی در تکاپوی پیدا کردن سرمنشا این اقدام هستند.

این تارنمای آمریکایی آورده است: درحالی که برخی در آمریکا این احتمال را مطرح کرده اند که دولت روسیه یا منابع طرفدار آن پشت پرده این افشاگری قرار دارند، اما هنوز مشخص نیست که چه گروه و یا سازمانی دست به این اقدام زده اند.

کارشناسان این افشاگری را که جنجال گسترده ای هم بپا کرده، یکی از بزرگترین موارد نقض اطلاعات دفاعی آمریکا در یک دهه اخیر می دانند که پرده از اسرار نظامی گسترده ای برداشته است.

این تارتمای متعلق به کنگره آمریکا در ادامه به پنج مورد از بزرگترین درز اسناد محرمانه در تاریخ ایالات متحده پرداخته است؛

افشای اطلاعات آژانس امنیت ملی (NSA) از سوی ادوارد اسنودن

نخستین درز اطلاعات از نگاه این تارنما، افشاگری‌های ادوارد اسنودن کارمند پیشین سازمان سیا در سال ۲۰۱۳ است که جزئیات جالب توجهی از اقدامات دولت آمریکا به منظور نظارت مخفیانه بر میلیون‌ها شهروند این کشور را فاش کرد.

ماجرای جاسوسی دولت آمریکا از شهروندان خود درواقع یک برنامه نظارتی بود که در پی حملات ۱۱ سپتامبر آغاز گردید تا بدین ترتیب برنامه های امنیتی و عملیات نظارتی با هدف مقابله با تهدیدات جنایی و تروریستی احتمالی تقویت شود. اما در پی افشاگری اسنودن مشخص شد که دولت واشنگتن با انجام عملیات نظارتی مخفیانه نه در پی جمع آوری اطلاعات از تهدیدات بالقوه تروریستی، بلکه به دنبال جاسوسی از شهروندان عادی بود.

افشاگری های این کارمند پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که بعدها از ترس جانش نخست به هنگ کنگ و در نهایت به روسیه گریخت، از برنامه های جاسوسی واشنگتن از دولت های خارجی نیز پرده برداشت. درز این اطلاعات نشان داد که دولت آمریکا تعدادی از دفاتر اتحادیه اروپا را هدف کاوش های خود قرار داده و از دستکم ۳۸ سفارت خارجی جاسوسی کرده بود.

اسناد پنتاگون

هیل مورد دوم افشاگری تاریخی گسترده در ایالات متحده را درز یک گزارش فوق محرمانه در حوزه دفاعی عنوان کرده است که موضوع آن دخالت آمریکا در جنگ ویتنام بود. جزئیات این سند بسیار محرمانه در مارس ۱۹۷۱ در روزنامه نیویورک تایمز درز کرد. در نتیجه انتشار این گزارش جنجال بسیار گسترده‌ای در دولت فدرال برپا شد.

افشای این اطلاعات ضربه بزرگی به ساختار نظامی و سیاسی آمریکا وارد کرد؛ جزئیاتی که مقامات سال ها برای مخفی نگه داشتن آنها تلاش کرده بودند.

گزارش جنگ عراق

سومین مورد از افشاگری اسناد محرمانه از نگاه این پایگاه خبری، درز اسناد محرمانه در خصوص جنگ عراق است. جولین آسانژ بنیانگذار رسانه افشاگر ویکی لیکس در سال ۲۰۱۰ مجموعه‌ای از اسناد محرمانه نظامی را منتشر کرد که جزئیات اقدامات واشنگتن و نیروهای ائتلاف را در جنگ عراق از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ نشان می‌داد.

در این اسناد محرمانه فاش شده، جزئیات نگران کننده ای از جنگ به ویژه شمار غیرنظامیان کشته شده‌ مورد توجه بسیاری قرار گرفت. این اطلاعات همچنین حاوی جزئیات تکان دهنده ای از شکنجه زندانیان و سپردن برخی زندانی ها به یک گروه عراقی به منظور استفاده از تاکتیک های گسترده شکنجه و اعتراف گیری بود.

جاسوسی رابرت هانسن

ماجرای جاسوسی این مامور ویژه اف بی آی به سال ۱۹۷۶ بازمی گردد، زمانی که وی به اداره پلیس فدرال (FBI) پیوست. رابرت هانسن در طول ۲۵ سال حضور خود در اف بی آی به عنوان مجری قانون، از دولت آمریکا برای اتحاد جماهیر شوروی و سرویس های اطلاعاتی روسیه جاسوسی کرد.

در طول جنگ سرد، هانسن به عنوان یک جاسوس برای اتحاد جماهیر شوروی فعالیت داشت و تا سال ها شناسایی نشد. وی که به دلیل جایگاهش در اداره پلیس فدرال به اطلاعات محرمانه ای دسترسی داشت، هزاران سند را به منابع شوروی فروخت و از جزئیات برنامه های نظامی واشنگتن، راهبردهای های اتخاذ شده در صورت بروز جنگ هسته ای و فناوری های تسلیحاتی به روس ها خبر می داد.

وی در نهایت در سال ۲۰۰۰ و حین تحویل برخی اسناد طبقه بندی شده به روس ها در پارکی در ویرجینیا دستگیر و زندانی شد.

نشت اطلاعات جنگ اوکراین

اما جدیدترین درز اسناد در تاریخ آمریکا مربوط به افشای اطلاعات جنگ اوکراین است که یکی از بزرگترین نقض‌های نظامی و اطلاعاتی در تاریخ ایالات متحده برشمرده شده است.

هرچند تاکنون هیچ مقام دولت آمریکا صحت یا منبع افشای اطلاعات را تایید نکرده، اما این اسناد بینش جالبی از جنگ در اوکراین ارائه می دهد. برخی منابع داخل آمریکا احتمال داده اند که این اقدام با دخالت منابع روس صورت گرفته باشد.

در این اسناد از جزئیات حمایت واشنگتن و غرب از اوکراین، از جمله پیشرفت کمک های تسلیحاتی شرح داده شده است. علاوه بر این به نظر می رسد که آمریکا از رهبران روسیه و اوکراین برای نظارت بر جنگ جاسوسی کرده است.
https://irna.ir/xjMb۷X
**منابع سوری: پیشرفت در مذاکرات با آنکارا در گرو پایان اشغالگری ترکیه است
روزنامه «الوطن» چاپ سوریه به نقل از منابع سوری در واکنش به اظهارات وزیر خارجه ترکیه نوشت که آنکارا به ظاهر دنبال حل و فصل مسائل خود با دمش است اما عملا بدون توجه به خواست اصولی سوریه، به اشغالگری نظامی خود در این کشور ادامه می دهد اما باید بداند که پیشرفت در مذاکره در گروه پایان اشغالگری است.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

روزنامه الوطن امروز چهارشنبه در گزارشی از آخرین وضعیت پرونده از سرگیری روابط بین ترکیه و سوریه و پیش شرط های دمشق در این زمینه نوشت: درحالی که دمشق اصول ثابتی همچون حفاظت از تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت ملی خود را شرط پیشرفت مذاکرات می داند، ترکیه بدون ورود به این امر، صرفا از ضرورت گفتگو حرف می زند و به نوبه خود همکاری دمشق برای نابود کردن گروه مسلح موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) را پیش شرط ورود به مذاکرات دوجانبه می داند.

این روزنامه نوشت که ترکیه در همین راستا از مذاکرات در چارچوب گروه چهارگانه شامل روسیه، سوریه، ایران و ترکیه حمایت می کند و در عین حال مدعی است که ترکیه از این گفت وگوها دنبال دستاوردهای سیاسی برای خود نیست.

به نوشته الوطن، دمشق بر اصول خود که مهمترین آنها پایان دادن به اشغالگری و مبارزه با تروریسم است، همچنان پافشاری می کند اما ترکیه دستور کار و منافع خود را دنبال می کند. در همین راستا به ترویج برگزاری نشست گروه چهارگانه شامل روسیه، سوریه، ایران و ترکیه در سطح وزیران در اوایل ماه مه آینده در مسکو می پردازد؛ بدون این که هیچگونه پاسخ یا اشاره ای به مطالبات اصولی سوریه مبنی بر ضرورت پایان حضور نظامی ترکیه در خاک خود و توقف کامل از حمایت تروریسم در سوریه، داشته باشد.

یک روز پس از آن که الکساندر یفیموف سفیر روسیه در سوریه در گفت وگو با الوطن تاکید کرد که نشست چهارجانبه در سطح وزرای خارجه در اوایل ماه مه برگزار می شود، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز همین سخنان را تکرار کرد و افزود: در باره این نشست با وزیر امور خارجه روسیه گفت وگو کردم و بر اساس اطلاعاتی که از طرف روسی گرفتیم، فکر می کنم این نشست اوایل ماه مه در مسکو برگزار خواهد شد.

وزیر امور خارجه ترکیه مدعی شد که «نقشه راه» سوریه شامل برگزاری نشست بین سران روسیه، سوریه، ایران و ترکیه است و وزیران خارجه این چهار کشور برای ایجاد هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری چنین نشستی تلاش خواهند کرد. این نشست همچنین درباره اطمینان از بازگشت داوطلبانه پناهجویان سوری از ترکیه و کشورهای همسایه بحث خواهد کرد.

وی با بیان اینکه "هماهنگی های دیدار احتمالی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و بشار اسد همتای سوری او در جریان نشست مسکو انجام خواهد شد"، مدعی شد که دولتمردان ترکیه از این دیدار یا دیدارهایی که در سطح وزرا برگزار می شود، بدنبال هیچ دستاورد سیاسی (و انتخاباتی) نیستند.

الوطن نوشت: اظهارات این مقام ترکیه ای درخصوص نشست چهارجانبه در سطح وزیران، با سکوت رسمی سوریه همراه شده است، چرا که دمشق - به گفته منابع الوطن – پیش تر و در نشست معاونان وزیران خارجه این چهار کشور، دیدگاه خود را به روشنی بیان کرده و آن پایبندی به اصول اساسی خود است که مهمترین آن، ضرورت پایان اشغالگری و مبارزه با تروریسم است. سوریه تحقق این اصول را حق خود می داند و حاضر نیست آن را با هیچ معامله ای بدست آورد؛ همانگونه که حتی از یک وجب از خاک اشغالی خود نیز دست برنخواهد داشت.

این روزنامه به نقل از منابع خود ادامه داد که دمشق هر چند از روابط خوب با کشورهای همسایه استقبال می کند و در این خصوص آماده گفت وگو است اما روی اصول خود ایستاده است. این اصول شامل پایبندی به حاکمیت بر همه سرزمین خود، کوتاه نیامدن از فداکاری شهدا و مجروحانی که به خاطر بازگرداندن سرزمین و حفاظت از آن جنگیدند و همچنین دفاع از مردم سوریه در مقابل تروریست ها و پروژه تکفیری آنهاست.

به گفته این منابع، مذاکره کننده سوری پیش از هر چیز دیگری بر منافع مردم سوریه تاکید دارد؛ بنابر این هرگونه پیشرفت در مذاکرات با آنکارا کاملا منوط به دستیابی به این منافع است که مهمترین آن پایان دادن به اشغالگری ترکیه است.

الوطن در پایان نوشت: مقامات ترکیه تاکنون در اظهارات خود هیچ اشاره ای به آمادگی ترکیه برای احترام به اصول مورد نظر دمشق نکرده اند و همچنان حضور نظامی خود را به حضور گروه تروریستی "قسد" که تحت حمایت آمریکاست، ربط می دهند اما به حضور دیگر گروههای تروریستی در سوریه اشاره نمی کنند. آنکارا در همین حال هرگونه مذاکره جدی برای عقب نشینی از خاک سوریه را منوط به از بین بردن این گروه تروریستی می داند و از دمشق انتظار همکاری دارد؛ بدون اینکه توجهی به خواسته های اصولی سوریه مبنی بر حفظ تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت ملی این کشور داشته باشد.
https://irna.ir/xjMb۶W
**"لولا" در راه چین؛ از روابط دوجانبه تا رایزنی برای حل بحران اوکراین در دستور کار
در آستانه سفر مهم رئیس جمهوری برزیل به چین، روزنامه چینی گلوبال تایمز در گزارشی سفر لولا داسیلوا به پکن را در راستای طیفی از اهداف اقتصادی-سیاسی و در راس آن دو هدف مهم تقویت همکاری دوجانبه و دستیابی به راهکاری برای حل و فصل سیاسی جنگ اوکراین عنوان کرد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل پس از گذراندن دوران نقاهت بیماری که باعث به تعویق افتادن برنامه سفر از پیش برنامه ریزی شده وی به چین شد، از امروز سه شنبه(۲۲ فروردین) تا جمعه به این کشور شرق آسیا سفر می کند. کارشناسان معتقدند این سفر در تحکیم و تقویت روابط دوجانبه به سطحی بالاتر و همکاری همه جانبه نه تنها در زمینه های سنتی مانند تجارت و سرمایه گذاری بلکه در زمینه هایی همچون مسائل مالی و ضد فقر در کنار همکاری در چارچوب پروژه نوآوری کمربند و جاده و میانچیگری در بحران اوکراین منجر خواهد شد.

از آنجا که چین و برزیل به عنوان بزرگترین قدرت های اقتصادی آسیا و آمریکای لاتین به شمار می روند، هر دو مواضعی مشترک و نزدیک به هم در خصوص مقابله با یکجانبه گرایی های آمریکا و تلاش برای مستقل کردن اقتصادهای خود از دلار آمریکا دارند و هر دو دولت مواضعی نزدیک و همسو در خصوص مهم ترین مسائل جهانی نظیر جنگ اوکراین دارند، سفر لولا داسیلوا به چین را باید یکی از مهم ترین رویدادهای بین المللی در شرایط کنونی دانست. این سومین سفر رسمی لولا داسیلو به چین محسوب می شود . وی در دوران ریاست جمهوری خود در دولت های پیشین برزیل دو بار به چین سفر کرده بود.

براساس گزارش گلوبال تایمز، کارشناسان چینی و برزیلی از برنامه ریزی سریع این دیدار متعجب شدند و این موضوع نشان می دهد که دولت های هر دو کشور اشتیاق بسیاری برای پیشبرد شراکت استراتژیک جامع دارند و قصد دارند تا با تلاش هایشان بر شک و تردیدها در حوزه بین المللی فائق آیند.

برزیل از جمله چندین کشوری است که قرار است به پروژه کمربند و جاده بپیوندد. وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه آیا سفر رئیس جمهوری برزیل به چین در جهت توافقنامه همکاری این پروژه است پاسخ داد این پروژه ابتکاری برای همکاری شفاف و آزاد است و ما مشتاقیم تا با تمام کشورهای جامعه جهانی برای پیشبرد همکاری مشترک در ساختن کمربند و جاده مشارکت کنیم و شاهد توسعه مشترک تمامی کشورها در کنار هم باشیم.

گوئو کونهایی کارشناس مطالعات آمریکای لاتین در دانشکده علوم اجتماعی به روزنامه گلوبال تایمز گفت اگر سفر لولا داسیلوا به چین، برزیل را به شکل رسمی وارد پروژه کمربند و جاده کند بدین معناست که ۲۲ کشور آمریکای لاتین رسما به این پروژه خواهند پیوست و نشانگر این است که این ابتکار در این قاره مورد استقبال قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود آرژانتین در سال ۲۰۲۲ تفاهمنامه ای همکاری در چارچوب پروژه ابتکار کمربند و جاده امضا کرد. اگر برزیل این بار به این پروژه ملحق شود بدین معناست که این پروژه به شکلی موثر تمامی قسمت های آمریکای جنوبی را پوشش خواهد داد و این موضوعی نمادین است.

علاوه بر این جدا از همکاری پروژه کمربند و جاده اعلام تبادل تجاری برزیل و چین با واحد پول یوآن نشانه مهم دیگری به عنوان اقتصاد در حال رشد و اصلی برای جهان بود. چین و برزیل تصمیم دارند تا دوران پس از همه گیری ویروس کرونا را با همکاری یکدیگر سپری کنند و از شک ها و تردیدها و اختلالاتی که آمریکا و برخی متحدانش ایجاد کردند خلاص شوند. همچنین کارشناسان معتقدند این دو کشور در تلاش برای برطرف کردن وابستگی به دلار آمریکا در تجارت و سرمایه گذاری بین المللی هستند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد این کشور از تمامی تلاش ها برای کمک به دستیابی راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ اوکراین استقبال می کند. وی افزود: « ما مشتاقیم که با تمامی کشورهای جامعه جهانی از جمله برزیل برای ایجاد نقشی سازنده در پیشبرد راه حل سیاسی بحران اوکراین همکاری کنیم. »

روزنامه فایننشال تایمز روز ۲۴ مارس و پیش از بیماری لولا داسیلوا که منجر به لغو سفر ماه گذشته این مقام سیاسی به چین شد در گزارشی نوشته بود قرار است رئیس جمهوری برزیل در سفر به چین پیشنهادی مبنی بر " باشگاه صلح " با چین برای میانجیگری در پایان دادن به جنگ در اوکراین ارائه کند.

مائورا ویئرا وزیر امورخارجه برزیل نیز در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت : « ما علاقه مندیم تا برای کمک به تشکیل و برگزاری برخی جلسات که منجر به روند صلح در اوکراین شود مشارکت کنیم. رئیس جمهوری بارها گفته درباره جنگ اوکراین بسیار شنیده اما کمتر درباره صلح حرفی به میان آمده است. وی به گفتگوهای صلح آمیز علاقه مند است. »

گوئو کونهایی کارشناس چینی نیز خاطرنشان کرد چین و برزیل هر دو از قدرت های اصلی بی طرف با تاثیرگذاری جهانی هستند که قادربه تاب آوری فشار هستند تا استقلال خود را برای تصمیم گیری و دیپلماسی حفظ کنند. ایده رئیس جمهوری برزیل برای ایجاد " باشگاه صلح " کشورهای بی طرف بسیاری را به همکاری و میانجیگری دعوت می کند. برزیل نقش سازنده چین را در کمک به حل و فصل سیاسی بحران ها به رسمیت می شناسد. بنابراین بسیار محتمل است که دو طرف همکاری و مشارکتی برای میانجیگری در جنگ اوکراین داشته باشند.
https://irna.ir/xjMb۷x
**پمپئو: مکرون از آمریکا متنفر است
وزیر امور خارجه پیشین آمریکا با انتقاد از سخنان اخیر رئیس جمهوری فرانسه در سفر به چین گفت که مکرون نماینده اروپا نیست و همیشه از آمریکا متنفر بوده است.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

مایک پمپئو ساعاتی پیش در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: (امانوئل) مکرون همیشه از آمریکا متنفر بوده است. او نماینده تمام اروپا نیست و لهستانی ها، فنلاندی ها و استونیایی ها همیشه از خطر روسیه و چین آگاه بوده‌اند.

وی افزود که سیاست های شکست خورده بایدن چین و روسیه را در کنار هم قرار داده و سخنان مکرون یک پیروزی تبلیغاتی برای شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، است.

پمپئو با رد سخنان مکرون که آمریکا را مقصر افرایش تهدیدها علیه تایوان دانسته بود، گفت: مکرون همیشه از آمریکا متنفر بوده و مایه تاسف است که بایدن هنوز متوجه این موضوع نشده است.

به گفته پمپئو، با وجود آنکه سیاست های اقلیمی بایدن در اولوین واشنگتن قرار داشته و از حمایت اروپای غربی برخوردار است، با این وجود چین هفته ای یک نیروگاه برق زغالسوز افتتاح می کند.

وی با انتقاد از دیدارهای آتی وزیران کابینه بایدن با مقام های چینی، این سیاست را مماشات با کشوری دانست که بالن های جاسوسی آن چندی پیش بر فراز آمریکا مشاهده شدند.

مکرون در جریان سفر سه روزه به چین در مصاحبه با نشریه‌های پولیتیکو و لزکو گفت: بدترین چیز این است که فکر کنیم ما اروپایی‌ها باید در این مساله (تایوان) دنباله ‌رو بوده و خود را با ضرب‌ آهنگ آمریکا یا واکنش شدید چین وفق دهیم.

رئیس جمهور فرانسه گفت: استقلال راهبردی بدین معنا است که فرض کنیم دیدگاه‌های مشابهی با آمریکا داریم، اما چه در مورد اوکراین، چه رابطه با چین یا تحریم‌ها، ما یک راهبرد اروپایی داریم. ما نمی‌خواهیم وارد منطق بلوک به بلوک شویم. برعکس، ما باید مدل خود را «ریسک‌ زدایی» کنیم، نه اینکه به دیگران وابسته باشیم.
https://irna.ir/xjMb۹C
**چین، روسیه و پاکستان خواستار تعامل با طالبان شدند
یک رسانه افغانستان گزارش داد در جلسه‌ی غیرعلنی اخیر شورای امنیت سازمان ملل درباره بررسی اوضاع این کشور، نمایندگان چین، روسیه و پاکستان خواهان تعامل جهان با طالبان شده و فشار بر طالبان به عنوان حکومت فعلی افغانستان را بی‌نتیجه دانستند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

در جلسه پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل که برای بررسی اوضاع افغانستان برگزار شد، چین، روسیه و پاکستان کشورهای دیگر را به تعامل با طالبان دعوت کردند.

به گزارش رسانه‌ها، در جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل نمایندگان چین، روسیه و پاکستان خواهان تعامل با طالبان شده و فشار بر حکومت فعلی افغانستان را بی‌نتیجه دانستند.

منابعی در سازمان ملل به رسانه‌ها گفته‌اند چین و برخی کشورها باوجود محدودیت‌های موجود برای حکومت طالبان مذاکره می‌کنند.

گفته می‌شود در جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل که به ‌خاطر ممنوعیت کار زنان در سازمان ملل برگزار شده بود، موضوع خروج «یوناما» از افغانستان در صورت ادامه این شرایط بحث شد، اما نماینده چین شدیداً از این موضوع انتقاد کرده است.

در عین حال، اخبار منتشر شده از این جلسه غیرعلنی حکایت از آن دارد که در برابر این موضعِ چین، نماینده‌ چند کشور دیگر واکنش نشان داده و گفته‌اند که تعامل با طالبان و نادیده گرفتن وضعیتی فعلی افغانستان، این کشور را در سطح جهان به انزوای سیاسی می‌کشاند.
https://irna.ir/xjMb۹n
**ژاپن بحران اوکراین را نماد پایان دوران پساجنگ سرد می‌داند
گزارش سیاست سالانه وزارت امور خارجه ژاپن مشهور به کتاب آبی، بحران اوکراین را نماد پایان دوران پس از جنگ سرد می‌داند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

وزارت امور خارجه ژاپن در گزارش سیاست سالانه خود که روز سه شنبه منتشر شد، اعلام کرد که جنگ روسیه و اوکراین به «نماد» پایان دوران پس از جنگ سرد تبدیل شده است و جامعه بین المللی را مجبور به مواجهه با یک نقطه عطف تاریخی کرده است.

در کتاب آبی دیپلماتیک ۲۰۲۳(نامی که این گزارش های ژاپنی به آن شهرت دارد)، ژاپن نیز موضع سخت تری در برابر چین، به دلیل افزایش فعالیت های نظامی دریایی خود را در منطقه هند و اقیانوس آرام نشان داده است. ژاپن برای اولین بار در این گزارش متعهد شد که همکاری با کشورهای «جنوب جهانی» را تعمیق بخشد.

در این گزارش آمده است: روند همکاری‌های بین‌المللی به رغم تقویت آن، پس از پایان جنگ سرد در سال ۱۹۸۹ در سطح جهانی در حال تضعیف است.

این گزارش اضافه کرده است: اکنون برای مقابله با اقدامات تهاجمی روسیه علیه اوکراین و سایر مسائل جهانی، از جمله تغییرات آب‌وهوایی، همکاری بین‌المللی نیاز است.

ژاپن هشدار داد تنش دیپلماتیک و رویارویی در سراسر جهان ممکن است در پس زمینه ناکارآمدی بین المللی تشدید شود و شرایطی را ایجاد کند که روابط بین المللی به روشی پیچیده با رویارویی، رقابت و همکاری در هم تنیده شود.

این گزارش در حالی رونمایی شد که شکاف بین کشورهای توسعه‌یافته افزایش یافته و مشکلات در اردوگاه روسیه و چین تشدید شده است، که نشان‌دهنده ناکارآمدی شورای امنیت سازمان ملل در رسیدگی به جنگ اوکراین است.

روسیه و چین دو کشور از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که حق وتو دارند، سه عضو دیگر که شامل ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه هستند که تحریم‌های اقتصادی را علیه مسکو اعمال کرده‌اند.

این کتاب آبی می‌گوید: برخی کشورها نگرش چالش‌برانگیز خود را نسبت به نظم بین‌المللی موجود، بر اساس دیدگاه‌های منحصربه‌فرد خود از تاریخ و ارزش‌ها و ابراز وجود، تقویت می‌کنند.

در این گزارش، ژاپن همچنین موضع سخت گیرانه تری در برابر چین اتخاذ کرد و سیاست های دیپلماتیک و تحولات نظامی حزب کمونیست حاکم را بزرگترین چالش استراتژیک خواند. در نسخه ۲۰۲۲، توکیو گفته بود: که آنها نگرانی های امنیتی زیادی دارند.

از سوی دیگر نگرانی‌ها در مورد استفاده احتمالی چین از نیروی نظامی علیه تایوان، افزایش یافته است.

کتاب آبی می گوید توکیو از نزدیک تمرینات نظامی مشترک چین و روسیه در نزدیکی خاک ژاپن را زیر نظر خواهد داشت. این اولین بار است که ژاپن در این گزارش از روابط نظامی دو کشور ابراز نگرانی می کند.

در همین حال، این گزارش می‌گوید جنوب جهانی، (اصطلاحی که در مجموع به کشورهای در حال توسعه در مناطقی مانند آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین اشاره می‌کند)، پس از بحران اوکراین اهمیت بیشتری پیدا کرده است زیرا آنها سعی کرده‌اند از جانب داری اجتناب کنند.

در این گزارش آمده است: همکاری با هر چه بیشتر کشورهای نوظهور و در حال توسعه به شیوه ای جامع که بر تفاوت ارزش ها و منافع تحت چندجانبه گرایی غلبه کند، بسیار مهم است.

در گزارش کتاب آبی در مورد کره جنوبی آمده است: این کشور، همسایه مهم ژاپن است اما این گزارش از عبارتی که در نسخه سال گذشته دیده شد استفاده نکرد که بگوید روابط دوجانبه در شرایط بسیار دشواری قرار دارد.

این تغییر منعکس کننده اقدامات اخیر به سمت افزایش روابط پس از پیشنهاد راه حل کره جنوبی است که در ماه مارس در مورد اختلاف طولانی مدت این کشور با ژاپن بر سر موضوع غرامت نیروی کار در زمان جنگ که روابط بین همسایگان آسیایی را تیره کرده بود، اعلام شد.
https://irna.ir/xjMb۶v
**شهرک نشینان صهیونیست بار دیگر به مسجد الاقصی یورش بردند
صدها شهرک‌نشین صهیونیست در ششمین روز عید موسوم به "فصح" (پسح) بار دیگر تحت حمایت کامل نظامیان رژیم صهیونیستی و بدون توجه به موج محکومیت‌های منطقه ای و جهانی، به مسجد الاقصی در شهر اشغالی قدس هجوم بردند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

خبرگزاری فلسطینی شهاب روز چهارشنبه با انتشار ویدئوهایی از هجوم صدها شهرک نشین افراطی به مسجد الاقصی تحت حفاظت شدید نظامیان رژیم اشغالگر قدس خبر داد و نوشت: این گروه از سمت دروازه مغاربه به مسجد الاقصی یورش بردند.

پیش از یورش، نیروهای اشغالگر تدابیر امنیتی در بخش قدیمی شهر بیت المقدس را تشدید کردند و از ورود مردان جوان فلسطینی به مسجد الاقصی و اقامه نماز صبح در آن جلوگیری کردند.

شهرک نشینان اشغالگر در حالی که نظامیان صهیونیستی، فلسطینی ها را از مسیر آنها دور می کردند، وارد بخش های مختلف مسجد شدند و دست به اقدامات تحریک آمیز زدند و در نهایت مقابل قبه الصخره مراسم دینی موسوم به "تلمودی" خود را انجام دادند.

همزمان با هجوم شهرک نشینان اشغالگر، نظامیان رژیم صهیونیستی نیز واحدهای ویژه خود را در صحن ها و دروازه های ورودی مسجد الاقصی مستقر کردند تا شرایط برای ورود و تهاجم شهرک نشینان افراطی آماده شود. در مقابل نیز شهروندان فلسطینی با حضور خود در مسجدالاقصی در برابر شهرک نشینان صهیونیست فریاد الله اکبر سردادند و بر حمایت و پاسداری از این مسجد مبارک تاکید کردند.

نظامیان اشغالگر در همین راستا از ورود جوانان و حتی افراد زیر ۵۵ سال به داخل مسجد و محوطه های اطراف آن جلوگیری کردند.

گزارش ایرنا همچنین حاکی است که دیروز دوشنبه نیز شهرک نشینان اشغالگر صهیونیستی در سایه حمایت نیروهای ارتش این رژیم تعرض به مسجد الاقصی را تکرار کردند.

شهرک نشینان اشغالگر امروز در دسته های جداگانه تحت حمایت نظامیان اسرائیلی، وارد مسجد الاقصی شدند و اداره اوقاف اسلامی قدس اعلام کرد که بیش از ۱۴۰۰ شهرک نشین یهودی به مسجد الاقصی تعرض کردند. برخی صهیونیست ها نیز با لباس مخصوص مذهبی های تندرو، وارد این مسجد مبارک شدند.

روز یکشنبه نیز بیش از ۱۰۰۰ شهرک نشین اشغالگر صهیونیست به بهانه عید پسح به مسجد الاقصی تعرض کردند.

اشغالگران صهیونیست به هر شیوه ای به دنبال تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی به منظور اجرای طرح های شوم خود هستند.

نظامیان صهیونیستی دور تازه‌ای از خشونت با فلسطینیان در مسجدالاقصی را آغاز کرده‌اند و بامداد چهارشنبه گذشته به معتکفان داخل مسجد القبلی در صحن مسجد الاقصی حمله و تلاش کردند آنان را از مسجد بیرون کنند.

در این حمله صهیونیست‌ها، بیش از ۲۰۰ نفر از نمازگزاران فلسطینی زخمی و ۴۰۰ نفر دیگر بازداشت شدند.

از چهارشنبه گذشته تاکنون مسجدالاقصی مکان درگیری و تنش میان نظامیان مسلح صهیونیستی و فلسطینیان معتکف در مسجد است.

در پاسخ به این حملات و جنایات رژیم صهیونیستی، گروه‌های مقاومت فلسطین چندین بار شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف مرز نوار غزه و شمال سرزمین اشغالی را با راکت هدف قرار داده‌اند.
https://irna.ir/xjMb۹Q
**تردید کارشناسان نظامی روس درمورد درز اسناد محرمانه پنتاگون؛ جعلی و با هدف گمراهی است
چندین فرضیه و احتمال تاکنون در رابطه با موضوع افشای اسناد محرمانه وزارت دفاع آمریکا که بخشی از آن به جنگ اوکراین مربوط می‌شود، مطرح شده است که در این میان عده‌ای از کارشناسان نظامی روس نظریه "جعلی بودن" این اسناد و انتشار "عمدی" آن را محتمل‌تر می‌دانند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

کمتر از یک هفته از درز اسناد به ظاهر محرمانه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) حاوی طرح‌های این کشور در اوکراین و همچنین اطلاعات حساس در رابطه با چین و خاورمیانه می‌گذرد و در این مدت فرضیه‌های متعددی درمورد منبع، ارزش، اصالت و هدف از افشای این اسناد مطرح شده است.

در این میان، یوری کنوتوف مورخ نظامی، ناشر و رئیس موزه دفاع هوایی روسیه در گفت‌وگو با اسپوتنیک دو فرضیه را مطرح می‌کند.

این مقام نظامی روسیه گفت: یک دلیل برای افشای این اسناد را می‌توان درگیری‌های سیاسی داخلی در آمریکا دانست. اگر در سرویس‌های اطلاعاتی و ویژه آمریکا و یا پنتاگون افرادی [جمهوری‌خواهان] حضور داشته باشند که به دنبال ناتوان جلوه دادن دموکرات‌ها، جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا و دولت او در حفاظت از اطلاعات و یا نشان دادن بازی خوردن او از دشمن هستند، ممکن است این اسناد را منتشر کرده باشند.

رئیس موزه دفاع هوایی روسیه البته فرضیه دوم خود را محتمل‌تر دانسته و گفت: در دومین حالت، نکته اصلی این است که این نشت اطلاعاتی می‌تواند سازماندهی شده و عمدی باشد. به این معنی که از میان اسناد فاش شده، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد اصلی و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد جعلی هستند.

کنوتوف با اشاره به اسناد مربوط به ضد حمله اوکراین، بیان کرد که ایجاد سردرگمی میان تصمیم‌گیران در ستاد کل ارتش روسیه و در نهایت غافلگیری روس‌ها، می‌تواند هدف از افشای این اطلاعات باشد.

این مورخ نظامی خاطرنشان کرد: مشابه همین طرح توسط آلمان نازی قبل از ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱ (۱ تیر ۱۳۲۰ خورشیدی)، زمانی که نیروهای نازی به اتحاد جماهیر شوروی حمله کردند، مورد استفاده قرار گرفت.

دیمیتری کورنف کارشناس نظامی و بنیانگذار پورتال روسیه نظامی نیز در این رابطه گفت: نمی‌توان این فرضیه را رد کرد که این اسناد توسط مخالفان پنتاگون به عنوان مثال ادوارد اسنودن [افشاگر شناخته شده و کارمند سابق سازمان اطلاعات آمریکا] سازماندهی شده باشد.

وی فارق از اینکه کدام فرضیه صحت داشته باشد، «گنجینه» فاش شده را شایسته بررسی دانست و گفت: هرگونه اطلاعات درباره یک عملیات ویژه نظامی صرف‌نظر از منبع و چگونگی انتشار آن، برای همه طرف‌ها جذابیت دارد. در عین حال که آن را بررسی می‌کنیم باید بدانیم یک منبع اطلاعاتی مشکوک است.
کنوتوف با اشاره به محتوای اسناد افشا شده پنتاگون در رابطه با اوکراین گفت: در بخشی از این اسناد به درحال اتمام بودن موشک‌های ضد هوایی کی‌یف اشاره شده که در نهایت می‌تواند زیرساخت‌های اوکراین را در برابر حمله‌های هوایی روسیه آسیب پذیر کند.

به اعتقاد وی، این که در رسانه‌ها گفته می‌شود اوکراین مهمات کافی در اختیار ندارد به این معنی است که کی‌یف آن را برای استفاده در عملیات ضد حمله انبار کرده است.

کنوتوف با تاکید بر حتمی بود ضدحمله اوکراین علیه روسیه، ادامه داد: آخرین بسته‌های نظامی ارسالی از سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی (ناتو) به کی‌یف نشان می‌دهد که به احتمال زیاد اوکراینی‌ها حجم قابل توجهی از ذخایر تسلیحاتی را در اختیار دارند.

او با اشاره به وعده‌های اخیر ناتو برای ارسال تانک‌های جنگی به اوکراین اضافه کرد که این احتمال نیز وجود دارد که برخی از این تانک‌ها اکنون در لهستان مستقر شده باشد و به سرعت در ۲ تا سه روز به اوکراین انتقال داده شوند.

نکته قابل توجهی که این کارشناس نظامی روس به آن اشاره می‌کند اینکه اگرچه این احتمال وجود دارد که بخشی از وضعیت وخیمی که این اسناد [از اوکراین] به تصویر می‌کشد، صحت داشته باشد اما ظرفیت نظامی ائتلاف ناتو، کشورهای غربی و شرکایشان قابل توجه است که فرضیه ساختگی بودن این درز اطلاعاتی را پررنگ می‌کند.

کورنف، زمان عملیات ضد حمله اوکراین را با توجه به شرایط آب و هوایی، اواخر آوریل و اوایل مِه پیش بینی کرد و افزود: آن‌ها از ۵ تا ۷ منطقه به طور همزمان و با هدف ایجاد هرج و مرج در این نقاط حمله خواهند کرد اما در واقع عملیات حمله اصلی احتمالا از دو نقطه انجام خواهد شد.

این کارشناس نظامی روسیه با تاکید بر اینکه نباید دشمن را دستکم گرفت، تنها راه مقابله را پرداختن همزمان و موازی به چندین احتمال عنوان و تصریح کرد: اکنون همه چیز به توانایی کارشناسان دفاعی روسیه در جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مربوط به برنامه حمله‌های آینده اوکراین بستگی دارد.
https://irna.ir/xjMb۵M
**لابی صهیونیستی در آمریکا: اختلافات در اسرائیل عمیق شده است
یک لابی صهیونیستی در آمریکا از تعمیق اختلافات در درون رژیم صهیونیستی و بین سران صهیونیست بر سر تصیممات جنجالی کابینه راست افراطی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» بویژه لایحه تغییرات در قوانین قضایی این رژیم ابراز نگرانی کرد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

«جولی پلات» رئیس لابی صهیونیستی موسوم به «فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی» در نشستی با حضور «یائیر لاپید» رهبر ائتلاف مخالفان در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی گفت: ما می دانیم که اختلافات در اسرائیل عمیق و چالش برانگیز است اما از همه طرف ها می خواهیم که دنبال راهی برای سازش باشند.

این لابی صهیونیستی، سازمانی مشتکل از ۱۴۶ فدراسیون یهودی و ۳۰۰ انجمن یهودی در ایالات متحده و کانادا است که سالانه ۳ میلیارد دلار پول جمع آوری و برای بهبود وضعیت صهیونیستها در سراسر جهان هزینه می کند.

یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در این نشست، خواستار حمایت این لابی صهیونیستی از دموکراسی مورد ادعای این رژیم شد.

شبکه تلویزیونی صهیونیستی «آی۲۴نیوز»، صهیونیستهای ساکن آمریکای شمالی و دولت آمریکا را نیز مخالف لایحه تغییرات قضایی عنوان کرد که کابینه راست افراطی رژیم صهیونیستی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» خواهان تصویب آن در پارلمان است.

ماه گذشته نیز، هیاتی از این لابی صهیونیستی به سرزمین های اشغالی سفر کرد و خواستار توقف یا اصلاح لایحه تغییرات قضایی شد.

سرزمین های اشغالی شامگاه شنبه و دوشنبه شب نیز به روال گذشته صحنه تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو بود و ساکنان صهیونیستِ سرزمین های اشغالی برای چهاردهمین هفته متوالی به خیابان ها آمدند و علیه لایحه جنجالی تغییران قوانین نظام قضایی که آنها از آن به "کودتای" نتانیاهو نام می برند، اعتراض کردند.

پایگاه خبری صهیونیستی «واللا» تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو در تل آویو را بیش از ۱۴۵ هزار نفر اعلام کرد.

شهرک‌نشینان معترض بار دیگر مخالفت خود را با تعلیق فرآیند تصویب لایحه تغییرات قضایی اعلام کرده و خواستار توقف کامل آن شدند.

معترضان می‌گویند لایحه تغییرات قضایی ضربه سختی به دموکراسی مورد ادعای صهیونیستها وارد می‌کند، زیرا تأثیر دیوان عالی (بالاترین نهاد قضایی رژیم صهیونیستی) را بر روند تصویب "قوانین پایه" محدود می‌کند و به اعضای کنست اجازه می‌دهد که مصوبات آن را تعویق بیندازد.

اپوزیسیون رژیم صهیونیستی معتقد است که این لایحه به کابینه اجازه می‌دهد بر کمیته‌ای که قضات را منصوب می‌کند، سیطره یابد.

نتانیاهو مدعی است این طرح بر دموکراسی مورد ادعای صهیونیستها تاثیری نخواهد گذاشت و هدف آن بازگرداندن تعادل بین قوا (قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی) است اما مخالفان این لایحه تاکید می کنند که نتانیاهو از طریق آن بدنبال فرار از محاکمه در سه پرونده کلاهبرداری، رشوه خواری و فساد مالی است.
https://irna.ir/xjMb۹z
**کارخانه کشتی سازی چینی ۱۶ کشتی باربری برای فرانسه می سازد
کارخانه کشتی سازی دولتی چین توافقنامه همکاری با گروه شرکت سی ام ای سی جی ام فرانسه برای تولید ۱۶ کشتی باربری به ارزش ۲۱ میلیارد یوآن معادل ۳ میلیارد دلار امضا کرد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

امضای قرارداد تولید ۱۶ کشتی باربری چینی برای فرانسه، رکوردی جدید به عنوان یک سفارش در صنعت کشتی سازی چین است. این قرارداد شامل ۱۲ کشتی بزرگ دو موتوره مدل ۱۵۰۰۰-TEU که عمدتا با سوخت متانول کار می کنند و ۴ کشتی یک موتوره مدل ۲۳۰۰۰-TEU با گاز طبیعی مایع است.

براساس اطلاعات کارخانه کشتی سازی چینی هرکدام از کشتی های متانولی ۳۶۶ متر طول و ۵۱ متر عرض دارد و برای ظرفیت حمل ۱۵۶ هزار تن محموله طراحی شده است.

به علاوه این نخستین سفارش گروه کشتی سازی چین برای تولید کشتی های باربری است. این کشتی های پیشرفته به شکل مستقل قادر به حذف استفاده از کربن در طول سفر هستند.
https://irna.ir/xjMbbp
**حملات هوایی آمریکا به شرق سوریه
جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی موسوم به "ائتلاف ضد داعش" شمال شرق استان دیر الزور سوریه را هدف قرار دادند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

شبکه روسیه الیوم امروز (سه شنبه) به نقل از منابع رسانه‌ای گزارش داد که نیروهای ائتلاف آمریکایی شمال شرق دیرالزور را مورد حمله هوایی قرار دادند.

این منابع گفتند که این بمباران مناطق «حطله» و «خشام» در شمال شرق استان دیرالزور را هدف قرار داد.

بر اساس این گزارش، پیشتر فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی اعلام کرده بود که نیروهای ائتلاف آمریکایی در پایگاه کونیکو در سوریه شامگاه دوشنبه مورد حمله یک موشک قرار گرفتند اما به ادعای او، این حمله خسارات جانی و مالی نداشت.

این درحالی است که خبرگزاری اسپوتنیک پیشتر از انفجارهای پیاپی در منطقه درپی این حمله موشکی خبر داده بود.

این خبر همزمان با اعلام ائتلاف آمریکایی مستقر در پایگاه کونیکو مبنی بر سرنگونی یک پهپاد در روستای الطابیه در حومه شرقی دیرالزور، منتشر شد.

میدان گازی کونیکو یکی از بزرگترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در دیرالزور در شرق سوریه است.

با شکست گروه تروریستی داعش به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آن‌ها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.
https://irna.ir/xjMbcK
**جاسوسی اف‌بی‌آی از کلیسای کاتولیک به بهانه مقابله با نژاد پرستی
اظهارات یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا حاکی از آن است که اف‌بی‌آی از مجموعه کلیسای کاتولیک در آمریکا به بهانه مقابله با نژادپرستی جاسوسی کرده است.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

جیم جردن نماینده کنگره آمریکا اعلام کرده که اف‌بی‌آی از یک مامور مخفی برای هدف قرار دادن روحانیت و رهبری کلیسای کاتولیک در آمریکا استفاده کرده است.

به گزارش این روزنامه، جردن رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان در نامه‌ای به «کریستوفر ری» رئیس اف‌بی‌آی به وی اخطار داد که برای تحقیقات درباره عملکرد این آژانس در تحلیل افراط گرایی کلیسای کاتولیک احضار شده است.

در ماه فوریه کایل سرافین مامور سابق پلیس فدرال آمریکا یک یادداشت محرمانه را افشا کرد مبنی بر اینکه این آژانس قصد جاسوسی از فرقه کاتولیک در ریچموند ایالت ویرجینیا را داشته است. حفاظت از مردم در برابر تهدید برتری نژادی سفید پوستان بهانه‌ای برای جاسوسی از کلیسای کاتولیک بوده که به گفته اف‌بی‌آی این رویکرد نژادپرستانه در داخل کاتولیک‌ها علیه جمعیت لاتین تبار ایجاد شده است.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا فاش کرده که طرح جاسوسی از کلیساهای کاتولیک از دفتر اف‌بی‌آی در ریچموند به دیگر دفاتر این آژانس در سراسر ایالات متحده ارسال شده است.

اسناد فاش شده نشان می‌دهد که اف‌بی‌آی قصد داشت منابع مخفی در کلیساهای کاتولیک به کار گیرد و این اقدام توسط دو تحلیلگر اطلاعاتی و مشاور ارشد دفتر ریچموند نیز مورد بررسی و تایید قرار گرفته بود.

پلیس فدرال آمریکا ماه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که این یادداشت استانداردهای آژانس را ندارد و دفاتر مرکزی به محض اطلاع آن را از سیستم خود حذف کردند.

کمیته اطلاعات سنا در جلسه روز ۸ مارس، مدعی شد که از این یادداشت مبهوت شده و اف‌بی‌آی مبتنی بر وابستگی مذهبی تحقیقات خود را انجام نمی‌دهد. کریستوفر دانهام دستیار معاون امور کنگره‌ای اف‌بی‌آی در ۲۳ مارس اعلان کرد که اف‌بی‌ای به هیچ وجه، شکل یا ظاهری ضد کاتولیک نیست و اعضای هیچ فرقه‌ای را به علت باورهای مذهبی‌شان هدف قرار نمی‌دهد.
https://irna.ir/xjMb۹Y
**شرکت‌های آمریکایی در چنبره سقوط شدید سهام
تحلیلگران اقتصادی برآورد کرده‌اند که در پی بروز تورم و رکود، شرکت‌های آمریکایی با بیشترین سقوط سهام از زمان وقوع همه‌گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ مواجه شده‌اند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

براساس پیش‌بینی‌های تحلیلگران وال استریت، شرکت‌های آمریکایی با شدیدترین کاهش سود خود نسبت به ماه‌های نخست پس از آغاز همه گیری کووید-۱۹ روبرو شده‌اند و دلیل این امر تورم بالا و ترس از رکود و کاهش تقاضا عنوان شده است.

بر اساس برآورد این تحلیلگران، شرکت‌های موجود در شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ (فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نَزدَک) کاهش ۶.۸ درصدی درآمد را سه ماهه نخست سالجاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تجربه می‌کنند که به عقیده کارشناسان این بزرگترین سقوط از سال ۲۰۲۰ و آغاز کووید-۱۹ است که منجر به تعطیلی گسترده اقتصادی شد.

بر اساس این گزارش، دورنمای غم‌انگیزی که تحلیلگران وال استریت ترسیم کرده‌اند، بازار پررونق را برای سال جاری رد می‌کنند و شاخص S&P هم خود دلیلی بر این مدعاست.

گفته می‌شود در سال ۲۰۲۳ شرکت‌ها بیش از پیش نسبت به کاهش سود در سه ماهه نخست هشدار داده‌اند و در این زمینه می‌توان به اخطار ۷۸ شرکت نسبت به کاهش عایدی اشاره داشت. در این میان صنعت نیمه هادی‌ها که مربوط به بخش گسترده فناوری اطلاعات است، ۱۱ هشدار از این دست ارائه کرده است.
افزایش فشار بر کسب و کارهای آمریکایی

همزمان تحلیلگران گلدمن ساکس نیز در یادداشتی خطاب به مشتریان اعلام داشتند: «از آنجا که ورشکستگی‌های اخیر بانک‌ها در چند هفته آخر سه ماهه اتفاق افتاد، تاثیر کامل آن در گزارش‌های سه ماهه نخست ثبت نمی‌شود».

بنابراین به گفته کارشناسان، ورشکستگی سه بانک در سال جاری می‌تواند بر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط تا پایان سال ۲۰۲۳ فشار بیشتری وارد کند.

برآورد نه چندان خوشانید تحلیلگران از رشد سهام در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در حالی است که آن‌ها پیش از سه ماهه انتظارات بالاتری داشتند و در آخرین ماه از سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش ۰.۳ درصدی سود را پیش‌بینی کرده بودند.
https://irna.ir/xjMbcD
**سفر مقام ارشد نظامی جمهوری آذربایجان به آمریکا همزمان با تنش‌ها در قفقاز
خبرگزاری آذربایجانی آذرتاج 'گزارش داد که فرمانده نیروی هوایی این جمهوری در سفر به آمریکا با فرمانده ستاد مشترک نیروی هوایی این کشور میزبان دیدار و تبادل‌نظر کرد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

در جریان دیدار "رامیز طاهروف" که معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز است و چارلز براون، طرفین در مورد وضعیت فعلی همکاری های نظامی واشنگتن و باکو و مسائل امنیتی منطقه تبادل نظر کردند.

سفر این مقام نظامی جمهوری آذربایجان به آمریکا در حالی انجام شد که "باب منندز" سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا پیشتر با محکوم کردن"حمله نیروهای جمهوری آذربایجان به شهرهای ارمنستان" توییت کرده بود: به شدت نگران گزارش حملات (جمهوری آذربایجان) به قلمرو ارمنستان هستم. گلوله باران شهرهای ارمنستان و غیرنظامیان بی گناه غیرقانونی و غیرقابل قبول است. آمریکا باید تمامی کمک های امنیتی به (جمهوری) آذربایجان را هم اکنون پایان دهد.

جمعی از اعضای دو حزب کنگره نیز اخیرا در نامه ای به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، از وی خواسته بودند تا ضمن ارسال کمک های بشردوستانه به مردم محاصره شده قره باغ، دست به تحریم جمهوری آذربایجان زده و کمک های نظامی به این کشور را قطع کند.
https://irna.ir/xjMbdM
**معضل اشتغال زنان در هند
معضل بیکاری زنان در هند که در حال پیشی گرفتن از چین برای به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان است، به مساله ای لاینحل برای این کشور آسیایی تبدیل شده است.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

اگرچه اقتصاد هند در رده بندی های جهانی در زمره اقتصادهای با رشد سریع به طبقه بندی شده است، اما درصد زنان شاغل آن در زمره ۲۰ کشوری به شمار می آید که پائین ترین نیروی کار زنان را به خود اختصاص می دهند.

به گفته رزا ابراهیم اقتصاددان دانشگاه عظیم پریمجی در هند، نرخ اشتغال زنان در سال ۲۰۰۴میلادی به ۳۵ درصد رسید و در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۵ درصد کاهش یافت.

این در حالیست که بر اساس ارقام رسمی اگر شخصی حداقل یک ساعت در هفته مشغول به انجام کاری باشد، در هند شاغل به شمار می آید.

بر پایه گزارش اعلام شده از سوی مرکز نظارت بر اقتصاد هند که به بیان تعریف محدودتری از اشتغال پرداخته است، تنها ۱۰ درصد از زنان هندی در سن کار در سال ۲۰۲۲ شاغل بوده اند یا به دنبال شغل بودند. این بدان معناست که تنها ۳۹ میلیون زن در مقایسه با ۳۶۱ میلیون مرد در هند مشغول به کار هستند.

کارشناسان می گویند اگر هند بتواند از پتانسیل زنان فاقد شغل بهره گیرد، می تواند فرصت بسیار مناسبی را برای اقتصاد این کشور فراهم آورد.

موسسه تحقیقاتی مک کینزی در گزارشی در سال ۲۰۱۸ تخمین زده که هند حداقل از ۱۰ درصد جمعیت زنان مناسب در سن اشتغال بهره گیرد، می تواند ۵۵۲ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی خود بیفزاید.
https://irna.ir/xjMb۸Q
**سفیر روسیه در انگلیس: تا زمانی که غرب بر شکست مسکو اصرار دارد آتش‌بس محقق نمی‌شود
سفیر روسیه در انگلیس با بیان اینکه مسکو برای برقراری آتش‌بس در اوکراین در هر زمانی آمادگی دارد تصریح کرد تا زمانی که کی‌یف و غرب بر شکست نظامی روسیه اصرار دارند، دورنمای چنین تحولی ممکن نیست.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

اندری کلین در گفت‌وگو با نشریه تایمز خاطر نشان کرد: اوکراین به‌حدی "جنگجو" است که تحقق آتش بس واقع بینانه نیست. وی عنوان کرد که پیشنهادات پکن برای صلح در اوکراین هم تنها یک چارچوب بشمار می‌رود، نه یک طرح دقیق. سفیر روسیه با بیان اینکه چین تنها کشوری نیست که پیشنهاد میانجیگری مطرح کرده است افزود: «ما پیشنهادهای میانجی‌گری متعددی از خاورمیانه، آمریکای لاتین، ترکیه و دیگران دریافت کرده‌ایم.»

کلین گفت: «جنگ جنگ است و کار ناتمام به عنوان یک نتیجه خوب تلقی نمی‌شود». سفیر روسیه عنوان کرد که تصرف باخموت توسط روسیه نزدیک بود، اما دو شهر دیگر اسلویانسک و کرماتورسک، نیاز به «آزادسازی» داشتند.

وی که از سال ۲۰۱۹ سکان سفارت روسیه در انگلیس را برعهده گرفته است گفت: افکار عمومی روسیه از رئیس جمهوری این کشور حمایت می کند، اما هیچ کس جنگ را دوست ندارد و هر چه زودتر درگیری با روش های صلح آمیز حل شود، بهتر است.

کلین آماری از تلفات روسیه ارائه نکرد اما با استناد به آمار کارشناسان بی طرف گفت که به ازای هر شهروند کشته شده روس، هفت اوکراینی جان خود را از دست داده‌اند.

این دیپلمات روسی در بخش دیگری، به فروپاشی اقتصاد اوکراین اشاره کرد و مدعی شد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته ۳۵ درصد و امسال ۱۰ درصد کاهش یافته است. سفیر روسیه عنوان کرد که از ۴۵ میلیون نفر در اوکراین قبل از آغاز جنگ، اکنون تنها ۱۹ تا ۲۰ میلیون نفر باقی مانده اند و این کشور برای استخدام سربازان جوان مشکل دارد.

این درحالیست که به گفته او، اقتصاد روسیه به سختی تحت تأثیر تحریم‌های غرب قرار گرفته است و خودروها، هواپیماها و سایر واردات از غرب با خودروهای ساخت روسیه جایگزین شده‌اند.

کلین که پنج سال در بروکسل به عنوان معاون نماینده روسیه در ناتو فعالیت داشت، این ائتلاف نظامی را متهم کرد که از اوکراین به عنوان سکویی برای تهدید کرملین استفاده می کند. او گفت که بریتانیا و سایر کشورهای غربی برای ایجاد یک کارازر ضد روسیه در تلاش بودند و در این زمینه سلاح و ایدئولوژی به اوکراین ارائه می کردند.

سفیر روسیه همچنین عنوان کرد که رئیس جمهوری اوکراین اخیراً با اخراج اجباری کشیشان ارتدوکس وفادار به مسکو از کلیساها و صومعه ها و مصادره اموال آن‌ها، درگیری مذهبی «بسیار جدی» در اوکراین به راه انداخته و میلیون ها شهروند این کشور را از حقوقشان محروم کرده است. وی دولت اوکراین را به تلاش برای از بین بردن زبان و ریشه‌کن کردن فرهنگ روسی در این کشور متهم کرد.

جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهور روسیه شهریور سال گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.
https://irna.ir/xjMbdN
**ایران و پاکستان بر تقویت همکاری‌های نظامی-امنیتی تاکید کردند
رئیس ‌کمیته ستاد مشترک نیروهای مسلح پاکستان و سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور بر لزوم توسعه همکاری‌های دوجانبه نظامی و امنیتی تاکید کردند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

«سید محمدعلی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران اسلام‌آباد و ژنرال «ساحر شمشاد میرزا» امروز در ملاقاتی آخرین تحولات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه ایران و پاکستان را بررسی کردند.

در این دیدار برخی از مقامات مقر ستاد مشترک نیروهای مسلح پاکستان و همچنین سرهنگ «مصطفی قنبرپور» وابسته نظامی ایران در پاکستان نیز حضور داشتند.

سفیر ایران در این دیدار آمادگی ایران را برای توسعه همکاری‌های دوجانبه با پاکستان در حوزه‌های نظامی، دفاعی، امنیتی و آموزشی اعلام کرد.

رئیس کمیته ستاد مشترک نیروهای مسلح پاکستان با تاکید بر اهمیت روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، گفت: ارتش پاکستان اهمیت بالایی به روابط با کشور دوست و همسایه ایران قائل است و مصمم به توسعه همکاری‌های فی مابین می‌باشد.

وی همچنین با اشاره به نقش مهم تهران و اسلام‌آباد برای صلح و ثبات منطقه‌ای، نسبت به تحولات اخیر در روابط ایران و عربستان ابراز خرسندی کرد.

ژنرال ساحر شمشاد از تلاش‌های سفیر ایران در پاکستان در راستای ارتقای سطح روابط دوجانبه به ویژه رشد قابل توجه مناسبات میان نیروهای مسلح دو کشور همسایه در طول دوران ماموریت وی قدردانی کرد.

طرفین وضعیت امنیت در مرزهای مشترک ایران و پاکستان را رضایتبخش دانسته و بر تاثیر فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی در کمک به توسعه مناطق مرزی و همچنین تقویت مراودات اقتصادی و تجاری میان دو کشور همسایه تاکید کردند.

نشست امروز بخشی از دیدارهای خداحافظی سفیر کشورمان در پایان ماموریت وی در پاکستان محسوب می‌شود.

سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اواسط دیماه سال گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح پاکستان انتصاب وی را تبریک گفت و بر عزم ایران برای توسعه همکاری‌ها با پاکستان تاکید کرد.
https://irna.ir/xjMb۹J
**تحلیلگر صهیونیست: از همه چیز خسته‌ایم و تاوان می‌دهیم؛ ترس و بی‌عدالتی بر ما حکفرماست
یک نویسنده و تحلیلگر صهیونیست، رژیم صهیونیستی را "ویران شده" توصیف کرد و با اشاره به شکاف طبقاتی و تبعیض بین صهیونیستهای سکولار و افراطگرایان دینی ارتدوکس و ترس آنها از مقاومت فلسطین نوشت که زندگی در سرزمین های اشغالی بسیار خسته کننده شده و تا کجا باید تاوان بدهیم.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

«روگل الفر» نویسنده و تحلیلگر صهیونیست در مقاله‌ای در روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: عملیات‌ها (ضد صهیونیستی) وحشتناک هستند. ما از ترس خسته شده ایم. اسرائیلی ها با ترس در خیابان‌ها می دوند. هر لحظه امکان وقوع عملیات (ضد صهیونیستی) وجود دارد. آنچه اتفاق می‌افتد به طرز وحشتناکی ناراحت کننده است.

وی افزود: ما خود را به طور خودکار توجیه می کنیم که وضعیت خوب خواهد شد. اما آیا واقعا خوب خواهد شد؟!

این تحلیلگر صهیونیست نوشت که رژیم صهیونیستی، یک رژیم "ویران شده و خشن است که درحال فرسایش بوده و ساکنان خود را عذاب می‌دهد".

وی افزود: بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر) خسته کننده است. او حدود ۳۰ سال است که ما را خسته کرده و عذاب می دهد. او مثل ماشینی است که از حرکت نمی‌ایستد. این عذاب بویژه برای برای مخالفانش است. ما از دیدن و شنیدن سخنانش خسته شده ایم، چقدر انرژی نیاز داریم تا یک روز دیگر را با او پشت سر بگذاریم؟

الفر ادامه داد: ما از فجایعی که نتانیاهو به بار می آورد، خسته شده ایم. ما از توئیت‌های او، از تهدیداتش و از دیوانگی او خسته شده ایم. به نظر می‌رسد که او همیشه برای ادامه دادن به این شیوه برای سال‌ها انرژی دارد. ما از کودتای نظام‌مند و از روزمرگی خسته شده ایم. از سخت کار کردن برای تامین هزینه زندگی حریدی ها (افراطیان دینی ارتدوکس) خسته شده ایم.

شکاف و تبعیض بین صهیونیستهای سکولار و ارتدوکس های حریدی هر روز درحال گسترش است. درحالی که قدرت در آغاز تاسیس رژیم جعلی اسرائیل در دست سکولارهای چپگرا بود اما هرچه از عمر این رژیم جعلی گذشت، قدرت در دست راستگراهای سکولار و افراط گرایان ارتدوکس قرار گرفت و این ارتدوکس ها در نهادهای ثروت رژیم صهیونیستی نفوذ زیادی پیدا کردند و توانستند اکثریت منابع را برای خود و پایگاه خاص خودشان تخصیص دهند. درحالی که ارتدوکس های حریدی کار نمی کنند و خدمت وظیفه ندارند و تنها به عبادت می پردازند، از نهادهای رسمی رژیم صهیونیستی کمک هزینه زندگی و امتیازات زیادی دریافت می کنند و از همین رو میزان زاد و ولد نیز در بین آنها زیاد است؛ سکولارها از این منابع و کمک ها بی بهره هستند. همین امر نیز صدای سکولارها را درآورده و آنها در تظاهرات های خود خواهان پایان دادن به این تبعیض هستند و می گویند که کار می کنند و به نهادهای رسمی مالیات می دهند اما پول این مالیات ها به جیب های حریدی ها می رود.

الفر گفت: آن‌ها (ارتدوکس های حریدی) در زمانی که ما (جمعیت) در حال کاهش هستیم، در حال افزایش هستند. آن‌ها در کیف پول ما دست می برند و از گفتن اینکه چگونه زندگی خود را اداره کنیم، خودداری می‌کنند. ما مدتها است به دنبال حفظ حداقل حقوقمان هستیم، زندگی به این صورت خسته کننده است.
این نویسنده صهیونیست سپس به ترس، خستگی و ناامیدی در سایه تهدید همیشکی مقاومت فلسطین سخن گفت و تصریح کرد که از موشک‌ها و آژیرهای خطر و انفجارها خسته کننده ایم و آن‌ها در آسمان و خیابان‌ها ما را خسته کرده اند.

وی همچین از زندگی در سایه ترس از تهدیدات حزب الله لبنان گفت و افزود: صدها هزار موشک به دنبال فرصتی برای فرود آمدن بر سر ما هستند.

الفر نوشت: ما از هزینه‌های سنگین زندگی خسته شده ایم، از کار سخت که در پایان آن پول بسیار کمی در دستان ما می‌ماند، خسته شده ایم.

این تحلیلگر صهیونیست افزود: از اینکه کابینه به ما خدمت نمی‌کند بلکه ما را می‌ترساند، خسته شده ایم. خسته از سوء استفاده، خسته از شلوغی، خسته از سر و صدای ساخت و ساز و خسته از اعیادی هستیم که باعث شلوغی مکرر می‌شود. ما خسته از اعیاد نژادپرستانه هستیم. اینها ما را از کودکی خسته کرده است.

وی اضافه کرد: ویرانی ما را خسته کرده است و ما در محاصره آن هستیم... شّر اسرائیلی پایان خواهد یافت. زندگی روی لبه شمشیر و افتادن بر روی آن خسته کننده است.

این نویسنده صهیونیست در پایان با اشاره به پاسخ مبارزان و جوانان فلسطینی به افزایش حملات رژیم صهیونیستی به همه فلسطینی‌ها به ویژه در شهر قدس اشغالی و مسجد الاقصی افزود که جوانان فلسطینی در روزهای گذشته عملیات‌های متعددی را در این منطقه انجام دادند که نشان دهنده شکست امنیتی، اطلاعاتی و نظامی اسرائیل در مقابله با عملیات فلسطینی‌ها است که برخی از آن‌ها در قلب بیشتر شهرهای سرزمین های اشغالی (تل آویو) انجام شد.

https://irna.ir/xjMb۷h
**سهم روبل در پرداخت‌های صادراتی روسیه به سطح دلار رسید
بانک مرکزی روسیه اعلام کرد: سهم روبل در پرداخت محموله‌های صادراتی در پایان سال ۲۰۲۲ از ۳۰ درصد فراتر رفته و به سطح دلار رسیده است.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

بانک مرکزی روسیه روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای افزود: سهم روبل در صادرات روسیه همچنین به شکل قابل توجه از سهم یورو فراتر رفته است.

بر اساس این گزارش، بعد از تغییر پرداخت عرضه گاز طبیعی به کشورها از دلار به روبل در مه ۲۰۲۲، سهم ارز ملی روسیه در صادرات افزایش چشمگیری داشت (و در پایان این سال از ۳۰ درصد فراتر رفت). سهم روبل با این افزایش به سهم دلار در صادرات رسید و از سهم یورو به شکل قابل توجهی فراتر رفت.

همزمان، تا پایان سال ۲۰۲۲، سهم کلی دلار آمریکا و یورو در صورتحساب های صادرات و وارداتی روسیه کمتر از ۵۰ درصد بود که به طور کلی با ساختار فعلی این کشور در تجارت خارجی مطابقت دارد.

در بیانیه بانک مرکزی روسیه آمده است: با این حال این مساله ممکن است نشان دهد که خطرات تسویه حساب و تهدیدهای ناشی از مسدود کردن دارایی‌ها توسط کشورهای غیردوست برای شرکت‌های روسی و طرف‌های مقابل آنها همچنان باقی است.

روسیه از زمان تحریم های آمریکا و غرب علیه این کشور به بهانه الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴، به دنبال حذف دلار از تجارت خارجی خود بوده و مذاکراتی را با ایران، ترکیه و چین و برخی از کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا برای جایگزین کردن روبل با دلار داشته است.

روسیه بعد از اعمال تحریم ها علیه این کشور به بهانه آنچه که مسکو عملیات ویژه در اوکراین می نامد، تلاش های خود را برای حذف دلار از صادرات تشدید کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی روسیه موسوم «عملیات ویژه» را علیه اوکراین آغاز کرد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.
https://irna.ir/xjMbgx
**نگرانی مجلس نمایندگان آمریکا درمورد وابستگی تسلا به چین
کمیته منتخب رقابت راهبردی بین آمریکا و چین در مجلس نمایندگان ایالات متحده، نسبت به آنچه وابستگی شرکت خودروهای الکتریکی «تسلا» به چین خواند، ابراز نگرانی کرد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

مایک گلِگِر رئیس جمهوریخواه «کمیته منتخب رقابت راهبردی بین آمریکا و چین» روز دوشنبه به وقت محلی گفت: دوست دارد بداند که ایلان ماسک مدیر اجرایی تسلا چگونه بین حمایت دولت آمریکا از تسلا و عملیات کاری خود در چین توازن ایجاد می‌کند. وی افزود که در این مورد نگرانی دارد.

گلگر به خبرگزاری رویترز گفت که به نظر می رسد، تسلا کاملا وابسته به سخاوت دولت فدرال برای معافیت‌های مالیاتی و همچنین وابسته به دسترسی به بازار چین است.

این نماینده جمهوریخواه ابراز داشت: نوع توافق هایی که آنها در آنجا به دست می‌آورند بسیار نگران کننده است. من فقط می‌خواهم بدانم ایلان ماسک چگونه بین آنها توازن برقرار می‌کند.

ایلان ماسک در واکنش به این اظهارات، در حساب توئیتر خود نوشت: تسلا در حال افزایش تولید سریع در تگزاس، کالیفرنیا و نوادا است.

کارخانه تسلا در شانگهای در سال ۲۰۲۲ بیش از نیمی از تولید جهانی این شرکت خودروساز را به خود اختصاص داد. تسلا سال گذشته درآمد ۱۸.۱۵ میلیارد دلاری از چین داشته که بیش از یک پنجم مجموع درآمد این خودروساز است.

برنامه‌های این شرکت برای گشایش کارخانه «مگاپک» درحالی است که تنش‌ها بین چین و آمریکا رو به افزایش است.

گلگر در این راستا هفته گذشته در کالیفرنیا با شرکت‌های فناوری و سرگرمی از جمله اپل، دیزنی و گوگل آلفابت درباره تعاملات تجاری‌شان در چین گفتگو کرد. هدف کمیته منتخب رقابت راهبردی بین آمریکا و چین که کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آن را در ماه ژانویه تشکیل داد، متقاعد کردن آمریکایی‌ها در مورد رقابت شدید با چین است.
https://irna.ir/xjMbfS
**آغاز رزمایش مشترک آمریکا و فیلیپین
بیش از ۱۷ هزار سرباز آمریکایی و فیلیپینی بزرگترین رزمایش مشترک نظامی دو کشور را امروز سه شنبه در بحبوحه تنش های منطقه ای و باتوجه به گرم شدن روابط این دو متحد و افزایش نگرانی ها درباره نفوذ چین در منطقه آسیا-اقیانوسیه آغاز کردند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

رزمایش سالانه نظامی آمریکا و فیلیپین بر پیشرفت روابط دفاعی و نظامی در دوران ریاست جمهوری فردیناند مارکوس با آمریکا تاکید دارد، چرا که رئیس جمهوری پیشین این کشور خواستار روابط نزدیک تر با چین بود.

بدین ترتیب برای نخستین بار فیلیپین و آمریکا رزمایش آتش گشودن در دریا را طی رزمایش ۳ هفته ای با عنوان بالیکاتان که به رزمایش "شانه به شانه" معروف است برگزار خواهند کرد. این رزمایش در بخش های مختلف فیلیپین انجام خواهد شد و شامل تمرینات در عملیات آبی و خاکی، عملیات هوایی، دفاع سایبری، عملیات شهری، ضد تروریسم و امداد و نجات بشردوستانه خواهد بود.

براساس اطلاعات یک مقام نظامی فیلیپینی قرار است رئیس جمهوری این کشور شاهد رزمایش دریایی باشد.

ژنرال ماروین لیسودین مدیر رزمایش فیلیپین در سخنرانی مراسم افتتاحیه گفت: «نکته مهم این رزمایش عملیات ساحلی مشترک با هدف دستیابی به تاکتیک های فنی مشترک و روندهای انجام حمله دریایی است. »

وزارت امورخارجه چین روز گذشته با انتقاد از این رزمایش مشترک گفت آمریکا و فیلیپین نباید در مناقشات، حق حاکمیت، حق دریایی، منافع و امنیت دریای چین جنوبی مداخله کنند.

این رزمایش بلند مدت درحالی آغاز می شود که چین به رزمایش ۳ روزه خود اطراف تایوان پایان داد. این رزمایش شامل حمله و محاصره این جزیره پس از دیدار تسایی اینگ ون رئیس اجرایی تایوان با کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در شهر لوس آنجلس بود.

چین همواره تایوان را بخشی از خاک خود می داند.

از سوی دیگر ژنرال اریک آستین مدیر آمریکایی رزمایش در مصاحبه با خبرنگاران گفت رزمایش بالیکاتان نشان خواهد داد که ما آماده پاسخگویی به چالش های واقعی جهان در کنار یکدیگر هستیم.

روابط فیلیپین و امریکا از ماه فوریه به شکل قابل توجهی با نشان دادن چراغ سبز رئیس جمهوری این کشور به تضمین افزایش دسترسی واشنگتن به پایگاه های نظامی در فیلیپین رو به گرمی رفته است. قرار است برای نخستین بار پس از ۷ سال وزیران امورخارجه و دفاع دو کشور این هفته در واشنگتن دیدار کنند.
https://irna.ir/xjMbgM
**سمرقند ۲۴ فروردین میزبان نشست همسایگان افغانستان/ جای طالبان خالی است
چهارمین دور از نشست های دوره ای وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان روز پنجشنبه هفته جاری(۲۴ فرورین) به میزبان شهر سمرقند ازبکستان برگزار می شود و این در نشست هم، جایی برای حضور نماینده ای از حکومت طالبان در نظر گرفته نشده است.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

وزیران امور خارجه و نمایندگانی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان به عنوان کشور میزبان در این نشست شرکت خواهد کرد.
ریاست هیات چینی حاضر در این نشست برعهده آقای «چین گانگ» وزیر امور خارجه این کشور خواهد بود و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز شخصا ریاست هیات روس شرکت کننده در نشست سمرقند را برعهده خواهد داشت.

دومین دور نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در آبان ماه سال ۱۴۰۰ به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران و دور سوم آن نیز فروردین ماه ۱۴۰۱ به میزبایی چین برگزار شد.

در نشست چهارم نیز همچون دیگر نشست های منطقه ای و بین المللی درباره افغانستان، نماینده از حکومت طالبان حضور نخواهد داشت؛ موضوع که مورد انتقاد حکومت کنونی افغانستان است چرا که آنها اعتقاد دارند در هرگونه نشستی که با موضوع بررسی مسائل افغانستان برگزار می شود، باید نماینده ای از این کشور حضور داشته باشد. اما به رسمت شناخته نشدن حکومت طالبان از سوی کشورهای جهان باعث شده تا فعلا تقریبا تمام نشست های منطقه ای و بین المللی با موضوع افغانستان بدون حضور نماینده حکومت طالبان برگزار شود.
سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر معتقد است نماینده حکومت طالبان باید در چنین نشست‌هایی دعوت شود.

به باور سهیل شاهین «هر نشستی که در مورد افغانستان صورت می‌گیرد، اگر در سطح منطقه باشد یا جهانی، لازم است که هیات طالبان به عنوان یک طرف اصلی دعوت شود تا حقایق عینی در مورد افغانستان را در برابر شرکت کنندگان قرار دهد و راهکار خود را روشن کند.»

با توجه به وضعیت پیچیده‌ امنیتی و افزایش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان و مسائل مرتبط با تولید مواد مخدر در این کشور، انجام هماهنگی های منطقه ای و تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم و مبارزه با مواد مخدر از سوی کشورهای منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
https://irna.ir/xjMbhQ
**رویترز: تعلل اروپا در خرید سوخت «ال‌ان‌جی» برایش گران تمام می‌شود
اتحادیه اروپا در شرایط بحرانی تامین انرژی، سال گذشته (۲۰۲۲) سوخت «ال ان جی» را جایگزین گاز روسیه کرد که این تصمیم برای این بلوک گران تمام شد؛ اما ادامه این روند بدون برنامه‌ریزی بلند مدت و اقدام سریع اروپا را در معرض یک زمستان گرانتر قرار خواهد داد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

اتحادیه اروپا سال گذشته با واردات گاز طبیعی مایع (LNG)، محدودیت‌های واردات بخش انرژی از روسیه را جبران کرد و اولین زمستان سخت خود پس از شروع جنگ اوکراین را پشت سر گذاشت.

واردات ال ان جی اروپا در سال ۲۰۲۲، با ۶۰ درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن به ۱۲۱ میلیون تن رسید. اما به چه قیمتی؟

براساس این گزارش، اروپا در سالی که گذشت بیشتر سوخت موردنیاز خود را از بازار نقدی خریداری کرد. بنابر اعلام آژانش بین‌المللی انرژی، هزینه واردات سوخت ال ان جی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ سه برابر شده و به ۱۹۰ میلیارد دلار رسید.

در بازارهای نقدی برخلاف بازار معاملات آتی، تبادل کالا به صورت فوری انجام می‌شود و کالاها با قیمتی بسیار بالاتر از آنچه در قردادهای بلندمدت توافق می‌شود، عرضه می‌گردد.

در چنین موقعیتی، اروپا همچنان پیشرفت چندانی درخصوص بستن قراردادهای طولانی مدت با عرضه کنندگان این سوخت نداشته است و این می‌تواند یک زمستان گرانتر را برای اروپا به دنبال داشته باشد.

این درحالیست که افزایش تقاضا برای «ال ان جی» از ظرف چین نیز می‌تواند با تاثیری که بر بازار عرضه خواهد داشت شرایط را برای اروپا دشوارتر کند.

تحلیلگران تخمین می‌زنند که سهم اروپا در معاملات سال گذشته بازار نقدی از ۱۳ درصد در ۲۰۲۱ به یک سوم (حدود ۳۳ درصد) رسیده است. بنابراین در صورتی که بلوک اروپا نتواند قرارداد طولانی مدت برای واردات ال ان جی منعقد کند، این مقدار ممکن است در سال آینده به بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد.

در این میان، اهداف محیط زیستی اروپا از جمله کاهش دستکم ۵۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا ۲۰۲۳ و درنهایت انتشار صفر در ۲۰۵۰، خریداران اروپایی ال ان جی را برای توافق‌های طولانی مدت در تنگنا قرار می‌دهد.

مورتن فریش بنیانگذار شرکت مشاوره فراورده‌های نفتی در این رابطه گفت برای اروپا ایده آل خواهد بود که حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از LNG مورد نیاز خود را از قراردادهای بلندمدت تامین کند.

از طرف دیگر تولیدکنندگان سوخت ال ان جی نیز به دنبال یک بازار تضمین شده برای چند دهه آینده هستند. بنابراین طبق گفته رعد الکدیری مدیر عامل انرژی، اقلیم و پایداری گروه اوراسیا، تا زمانی که اتحادیه اروپا سوخت ال ان جی را به عنوان سوخت انتقالی [در مسیر رسیدن به اهداف محیط زیستی] تلقی می‌کند، نمی‌تواند آن را جایگزین گاز روسیه کند.

ویکتور تنف مشاور بازرگانی LNG شرکت مشاوره انرژی رویتی گفت: شرکت‌های اتحادیه اروپا باید برای محافظت از خود در برابر تغییرات قیمت در بازار متشنج ال ان جی، یک سری از قراردادهای طولانی مدت و سبک چینی‌ها را نهایی کنند.

تولیدکنندگان و بازرگانان عمده LNG از جمله شورون (Chevron)، شل (Shell)، قطر انرژی (QatarEnergy) و کنکوفیلیپس (ConocoPhillips) همگی در ماه‌های اخیر در رابطه با قراردادهای عرضه ال ان جی با کشورهای اروپایی مذاکره داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، قطر انرژی با دولت آلمان و شرکت‌های بزرگ انرژی این کشور گفت‌وگوهایی داشته که به دلیل اختلاف نظرها بر سر مدت زمان قرارداد هنوز به نتیجه نرسیده اند.

منابع می‌گویند که قطر خواستار قرارداد ۲۵ ساله است در حالی که آلمان به دلیل تعهدات محیط زیستی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در پی قراردادی ۱۰ تا ۱۵ ساله است.

به گفته منابع رویترز، قطر برای حل این مشکل پیشنهاد قراردادی ۱۵ ساله با قیمتی بالاتر را داده است.
https://irna.ir/xjMbbS
**درخواست قانونگذاران آمریکایی از اتحادیه اروپا علیه سپاه
یک گروه از قانونگذاران دو حزبی آمریکا در نامه‌ای از اتحادیه اروپا خواستند که سپاه را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

بیش از ۱۳۰ تن از اعضای کنگره در این نامه مدعی شدند که به مدت چندین دهه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به صورت آزادانه و علنی طرح‌هایی را برای هدف قرار دادن شهروندان در کشورهای سراسر اتحادیه اروپا، انجام داده.

آنها با اعتراف به پیچیدگی‌های موجود در قانون اتحادیه اروپا که این بلوک را از تروریستی اعلام کردن سپاه ناتوان ساخته، به دنبال تحریک اروپا هستند تا این تصمیم را از طریق یک مرجع قضایی یا "مرجع صلاحیتدار معادل" اتخاذ نماید.

به گزارش تارنمای صدای آمریکا انگلیسی، قانونگذاران دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در این نامه خواستند تا این اقدام با اولویت فوری انجام شود.
https://irna.ir/xjMbjj

**تیراندازی به جوان فلسطینی به ادعای عملیات ضد صهیونیستی
منابع خبری رژیم صهیونیستی امروز از تیراندازی نظامیان این رژیم به یک جوان فلسطینی در شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری رود اردن به ادعای قصد وی برای عملیات ضد صهیونیستی خبر دادند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

رسانه های رژیم صهیونیستی گفتند که خبرهای اولیه از وقوع یک حادثه امنیتی در نزدیک شهرک صهیونیست نشین «کریات اربع» در شهر الخلیل حکایت دارد.

همزمان رسانه های فلسطینی نیز از زخمی شدن یک جوان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در نزدیک این شهرک صهیونیست نشین خبر دادند.

هنوز جزئیات بیشتری در این باره نرسیده است.
https://irna.ir/xjMbkF
**همکاری‌های حوزه انرژی محور سفر وزیر خارجه مجارستان به مسکو
«پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان به منظور مذاکره درباره همکاری در بخش انرژی با هدف تضمین امنیت انرژی بوداپست امروز (سه‌شنبه) وارد مسکو شد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

وزیر امور خارجه مجارستان در این سفر با الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه و الکسی لیخاچِف (Alexey Likhachev) رئیس شرکت دولتی روس اتم دیدار می‌کند.

سیارتو در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: ما امروز در مسکو درباره مسائل مهم همکاری به منظور تضمین امنیت انرژی مجارستان ابتدا با الکساندر نواک معاون نخست وزیر و بعد با الکسی لیخاچف مذاکره می‌کنیم.

وزیر امور خارجه مجارستان یادآوری کرد که اروپا توانسته با موفقیت از فصل زمستان که گرم و از لحاظ تامین انرژی مطلوب بود، جان سالم بدر ببرد اما سازمان بین المللی انرژی به طور شفاف هشدار داده که به دلیل افزایش شدید تقاضای انرژی به دنبال احیای اقتصادی چین و روند بسیار کند توسعه زیرساخت های انرژی در اروپا، مشکلات واقعی در زمستان سال آینده بروز خواهد کرد.

وی در پیام فیسبوکی خود تاکید کرد که امنیت تامین انرژی مجارستان مستلزم انتقال بدون وقفه گاز، نفت و سوخت هسته ای است. برای تامین این سه شرط، همکاری مجارستان و روسیه در بخش انرژی باید بدون وقفه ادامه یابد. این مساله ارتباطی با ترجیحات سیاسی ندارد بلکه فقط به مساله انرژی مربوط می شود.

تاس نوشت: مجارستان همچنان نفت روسیه را از طریق خط لوله دروژبا و گاز را از طریق خط لوله ترک استریم و برخی دیگر از شعب آن از طریق بلغارستان و صربستان دریافت می کند.

نیروگاه برق هسته ای پاکس (Paks) به عنوان تامین کننده نیمی از برق مجارستان، از سوخت هسته ای روسیه استفاده می کند. این نیروگاه آماده ساخت دو واحد برق هسته ای جدید است که شرکت هسته ای روس اتم روسیه آن را طراحی کرده است.

از زمان تصویب بسته‌های تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه، مجارستان همواره بر نبود جایگزین مناسب برای گاز روسیه تاکید کرده و در این راستا با توجه به وابستگی بالای این کشور به گاز روسیه از این اتحادیه مجوز ادامه واردات از روسیه را دریافت کرده‌ است.
https://irna.ir/xjMbjv
**حمله سایبری به باشگاه ورزشی رژیم صهیونیستی
منابع خبری گزارش دادند که یک گروه هکری سایت رسمی یک باشگاه فوتبال رژیم صهیونیستی را هک کرد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

گروه هکری «ترک گروپ» شب گذشته سایت رسمی باشگاه "هابوئل تل آویو" را هک کردند.

برپایه این گزارش، هکرها محتوای سایت را تغییر داده و مطالبی در حمایت از فلسطین و قدس و علیه رژیم صهیونیستی منتشر کردند.

هکرها خود را گروه «ترک گروپ» معرفی کرده اند.

آن ها همچنین یک پیام در صفحه رسمی این باشگاه صهیونیستی منتشر کردند.

در این پیام آمده است: ای اسرائیل فلج به حرف ما گوش کن، دست مظلوم بر روی گردن توست، حملات وحشیانه بهای سنگینی خواهد داشت، به تو می گوییم و یادآور می شویم که قدس یک سرزمین اسلامی است و حتی وارد رویاهایت نیز خواهیم شد، منتظر ما باش.

این پیام به دو زبان انگلیسی و ترکی نوشته شده است.

پیش از این نیز سایت ها و پایگاه های رژیم صهیونیستی بارها هدف حمله هکری قرار گرفته است.
https://irna.ir/xjMbkK
**آلمان مناطق سلاح ممنوع را افزایش می‌دهد
وزیر کشور آلمان در پی افزایش جرائم مربوط به استفاده از چاقو در این کشور از برنامه خود برای تشدید اقدامات امنیتی در این رابطه خبر داد و گفت باید حمل چاقو در وسایل نقلیه عمومی ممنوع و "مناطق بدون سلاح" در شهرها ایجاد شود.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

نانسی فایزر در اظهاراتی عنوان کرد: همانگونه که هنگام پرواز با هواپیما مسافران اجازه حمل چاقو با خود ندارند، باید حمل چاقو در وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس‌ها و قطارها ممنوع شود.

وی افزود: ایجاد محوطه‌های عاری از سلاح در بخش‌هایی از مناطق شهری نیز می‌تواند راهکار دیگر برای برخورد با این مساله باشد.

این اظهارات وزیر کشور آلمان در حالیست که چند روز پیش از این هولگر مونچ رئیس اداره پلیس جنایی فدرال (BKA) آلمان نیز خواستار ایجاد مناطق عاری از سلاح در داخل و اطراف ایستگاه‌های قطار و در مراکز شهرهای این کشور شده بود.

پلیس آلمان ماه ژانویه ۲۰۲۳ در گزارشی اعلام کرد که جرائم ثبت شده در قطارها و ایستگاه‌های قطار در ۲۰۲۲، نسبت به سال پیش از آن ۱۲ درصد افزایش داشته که از این مقدار درگیری‌های فیزیکی و استفاده از چاقو طی یک سال بیش از ۲ برابر شده است.

ایجاد مناطق سلاح ممنوع البته با انتقادهایی مواجه است؛ النا راوش جرم‌شناس که تحقیقاتی را در مورد جنایت با استفاده چاقو انجام داده، می‌گوید که هیچگونه مدرک واقعی وجود ندارد که نشان دهد مناطق عاری از سلاح راه‌حل مناسبی برای مبازره با این دست از جرائم هستند.

به گفته راوش، بیشتر جرائم مربوط به خشونت با چاقو در خانه‌ها اتفاق می‌افتد و اغلب الکل، مواد مخدر و مشکلات روانی در شکل گیری آن نقش دارند.

بر اساس این گزارش، تعدادی از شهرهای آلمان پیش از این مناطق سلاح ممنوع را ایجاد کرده‌اند.

در شهرهای کلن و دوسلدورف، نورد راین-وستفالن هرکسی که تفنگ بی‌حس کننده، چاقوی با تیغه‌ای بلندتر از ۴ سانتی‌متر (۱.۵ اینچ)، گاز اشک‌آور یا اسپری فلفل در دست داشته باشد، تا ۱۰ هزار یورو (۱۰ هزار و ۸۸۲ دلار) جریمه خواهد شد.

حمله با چاقو در قطاری از کیل به هامبورگ در ماه ژانویه که ۲ کشته و هفت زخمی بر جا گذاشت، بار دیگر توجه‌ها را نسبت به این موضوع منعطف کرد.

همچنین در دسامبر ۲۰۲۲ نیز بر اثر حمله مردی مسلح به چاقو به مدرسه ای در یک روستای جنوبی آلمان یک دختر ۱۴ سال کشته و یک کودک دیگر به شدت زخمی شد.
https://irna.ir/xjMbjH
**افشاگری فرمانده سابق نتانیاهو؛ «بی بی» یک متمرد اخراجی بود
فرمانده سابق «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی ملقب به «بی بی» در واکنش به تهدید کابینه او برای اخراج نظامیان ذخیره متمرد گفت که خود نتانیاهو یک نیروی متمرد بود که از یگانش اخراج شد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

«شلومی رایزمن» سرهنگ بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی که در زمان جنگ اول علیه لبنان، فرمانده یگان تکاوری «سایرت متکال» بوده است در نامه ای از سیاست های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم علیه نیروهای ذخیره ارتش انتقاد کرد.

حمایت نتانیاهو از طرح برخی فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی از جمله فرمانده نیروی هوایی این رژیم برای اخراج نیروهای ذخیره ای که در اعتراض به سیاست های کابینه حاکم در تمرینات شرکت نکنند، انتقادات فراوانی را در پی داشته است.

«رایزمن» که در جنگ اول علیه لبنان در سال ۱۹۸۲، فرمانده نتانیاهو در یگان تکاوری «سایرت متکال» بوده است از رویکرد نتانیاهو در قبال نیروهای ذخیره ارتش انتقاد کرد و گفت: خود تو به عنوان یک نیروی ذخیره در جنگ اول لبنان از انجام ماموریت تمرد کردی و چون این ماموریت را دوست نداشتی، از حضور خودداری کردی و غیب شدی.

وی خطاب به نتانیاهو گفت: تو خودت یک روز هم به عنوان نیروی ذخیره خدمت نکردی و به همین خاطر هم، اخراجت کردم. خود تو یک متمرد هستی!

هرزی هالوی فرمانده ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نیز اخیرا درباره تمرد نظامیان ذخیره از حضور در ارتش به خاطر اختلاف نظر با کابینه حاکم رژیم صهیونیستی درباره لایحه تغییرات قضائی نیز گفت: بیشتر نظامیان اسرائیلی در قالب واحدهای ذخیره سازماندهی شده اند و آنها باید بدون قیدوشرط، برای انجام وظیفه آماده باشند.

سرزمین های اشغالی در هفته های اخیر عرصه تظاهرات مخالفانِ تصمیمات کابینه بنیامین نتانیاهو بویژه لایحه تغییرات در دستگاه قضایی بوده است. مخالفان این تغییرات را «کودتا» علیه دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی می دانند. شدت اعتراضات بیش از پیش شکاف و چند دستگی در بین صهیونیستها را نمایان کرده است.این شکاف باعث بروز نافرمانی در درون نیروهای مختلف ارتش رژیم صهیونیستی از جمله نیروهای ذخیره شده است. نتانیاهو زیر فشارهای داخلی و خارجی در نهایت مجبور شده است تا فرایند تصویب این تغییرات قضایی را در کِنِست (پارلمان) را به تعویق بیاندازد تا شاید سران صهیونیست بتوانند راهکاری برای آن پیدا کنند.

اولین قربانی جنگ قدرت در رژیم صهیونیستی، وزیرِ جنگ این رژیم است که نتانیاهو، وی را اخیرا به دلیل انتقاد از سیاست‌هایش از کار برکنار کرد.

نتانیاهو به گالانت گفته بود که دیگر اعتمادش را به وی از دست داده است زیرا علیه ائتلاف حاکم به ریاست نتانیاهو عمل می‌کند.

برپایه برخی گزارشها، گالانت هنوز به طور رسمی متن حکم برکناری خود را دریافت نکرده است و سران صهیونیست هم اکنون تلاش می کنند که او در پست خود باقی مانده و اختلافات بین گالانت و نتانیاهو حل و فصل شود.

سیاستمداران و ناظران سیاسی، نیت نتانیاهو برای به تعویق انداختن رای گیری درباره لایحه تغییرات قضایی را زیر سوال برده و گفته اند که وی در سایه افزایش تظاهرات و خودداری نظامیان از خدمت نظامی که به رژیم اسرائیل ضربه زده است، به تعلیق روند تصویب این لایحه متوسل شد.

معترضان می‌گویند لایحه تغییرات قضایی تأثیر دیوان عالی (بالاترین نهاد قضایی رژیم صهیونیستی) بر روند تصویب "قوانین پایه" را محدود می‌کند و به اعضای کنست (پارلمان) اجازه می‌دهد که مصوبات آن را تعویق بیندازد.

این لایحه به کابینه اجازه می‌دهد بر کمیته‌ای که قضات را منصوب می‌کند، سیطره یابد. مخالفان نتانیاهو یکی از اهداف او برای تصویب این لایحه را فرار از محاکمه می دانند زیرا او در سه پرونده رشوه خواری و کلاهبرداری درحال محاکمه است.
https://irna.ir/xjMbkJ
**تدابیر امنیتی عراق برای سالروز شهادت امام علی (ع) در نجف اشرف
سازمان «الحشد الشعبی» از اجرای طرح ویژه مشترک با نهادهای امنیتی نجف اشرف برای تأمین امنیت زائران حرم امام علی (ع) همزمان با سالروز شهادت امام اول شیعیان و لیالی قدر خبر داد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

«طاهر الخاقانی» فرمانده تیپ دوم الحشد الشعبی در این باره گفت: یگان‌های ما از روز گذشته با هماهنگی مقامات امنیتی در شهر نجف اشرف مستقر شده‌اند.

الخاقانی افزود: برنامه ما بر تقویت خندق امنیتی نجف با استقرار نیروهای اضافی، استقرار نیرو در خط راهبردی و تشدید تدابیر امنیتی در محله قدیمی و منطقه اطراف حرم مطهر امام علی (ع) متمرکز است.

وی ادامه داد: همچنین واحدهای اطلاعاتی میدانی به واحدهایی دیگر برای پیگیری پهپادهای غیرمجاز از طریق نصب دستگاه‌های پارازیت در نزدیکی حرم مطهر و مسجد کوفه مستقر شده‌اند.

الخاقانی همچنین از استقرار یگان‌های پزشکی و استقرار آمبولانس‌ها برای انتقال موارد بحرانی و همچنین نصب موکب‌های خدماتی برای ارائه خدمات به زائرین خبر داد.
https://irna.ir/xjMbkL

**اعلام آمادگی دولت مستعفی یمن برای تبادل ۸۷۷ اسیر با دولت نجات ملی
به دنبال اعلام تعویق اجرای توافق تبادل اسرا میان دولت نجات ملی یمن و ائتلاف متجاوز و دولت مستعفی مورد حمایت این ائتلاف، این دولت از آمادگی خود برای تبادل ۸۸۷ اسیر با صنعا خبر داد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

«ماجد فضائل» رئیس کمیته اسرای دولت مستعفی یمن در توییتی در این باره نوشت: همه مقدمات تکمیل شده و همه آماده‌ هستند تا در زمان مقرر، فرآیند تبادل اسرا را اجرا کنند.

وی افزود: این تبادل، مبادلات دیگری را در آینده درپی خواهد داشت تا زمانی که تمام اسرا و ربوده شدگان بر اساس اصل «همه در برابر همه» آزاد شوند.

این اظهارات درحالی بیان شده که «عبد القادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرای دولت نجات ملی یمن در این باره اعلام کرد: کمیته بین المللی صلیب سرخ به کمیته ملی اسرای یمن اعلام کرد که به دلیل عدم آمادگی متجاوزان در جبهه «مأرب»، اجرای توافق تبادل اسرا را به تعویق انداخته است.

المرتضی در توییتی در این باره نوشت: این اتفاقات به منزله مانع تراشی آشکار بر سر توافق و چشم پوشی از تعهدات است.

وی در ادامه از «سازمان ملل خواست که طرف‌های متجاوز را تحت فشار قرار دهند تا این اقدامات غیرمسئولانه و غیرانسانی را متوقف کنند.»

رئیس کمیته ملی امور اسرای دولت نجات ملی یمن هشتم فروردین از دستیابی به توافق تبادل اسرای میان صنعا و دولت مستعفی و ائتلاف متجاوز خبر داده و گفته بود که این تبادل از نوزدهم ماه رمضان (۲۱ فروردین) طی سه مرحله آغاز خواهد شد.

المرتضی در این باره اظهار داشت: سازمان بین المللی صلیب سرخ مبادله ۷۰۶ اسیر یمنی و ۱۸۱ اسیر از طرف مقابل را از ۱۹ ماه رمضان و طی سه مرحله انجام خواهد داد.

وی افزود: در اولین روز از مبادله، اسرای بین صنعا و عدن، روز دوم اسیران صنعا با عربستان و در روز سوم نیز اسرای صنعا با مارب مبادله خواهند شد.

المرتضی ادامه داد: در دور آخر مذاکرات توافق شد که کمیته‌هایی از هر دو طرف زیر نظر سازمان ملل برای بازدید از بازداشتگاه‌ها در صنعا و مارب به منظور آماده‌سازی زمینه تبادل اسیران تشکیل شود.

وی اضافه کرد: برای استقبال شایسته از اسیران قهرمان، بزرگ، مقاوم و صبور خود در صنعا آماده می‌شویم.

پیشتر «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن اول فروردین از توافق صنعا و ائتلاف سعودی برای تبادل اسرا استقبال کرد و گفت: طرف‌های درگیر در یمن، نشستی ۱۰ روزه در سوئیس را به پایان رساندند که در آن طرح اجرایی برای آزادی ۸۸۷ زندانی مرتبط با جنگ، نهایی شد.

وی اضافه کرد: طرفین توافق کردند که در ماه می‌ آینده برای گفت وگو درباره آزادی اسرای بیشتر تشکیل جلسه دهند.

نماینده سازمان ملل همچنین ابراز امیدواری کرد که رنج یمنی‌هایی که همچنان در انتظار عزیزان خود هستند و از سرنوشت آن‌ها اطلاعی ندارند، به زودی پایان یابد.

نماینده سازمان ملل متحد در ادامه دو طرف را تشویق کرد تا ابتکارات فردی را برای آزادی بیشتر بازداشت شدگان به صورت مستمر انجام دهند.

پیشتر «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره‌کننده صنعاء، از توافق قریب الوقوع عربستان و یمن بر سر تبادل اسرا خبر داده بود.

سخنگوی انصارالله گفته بود: براساس توافق سوئد و بعد از چند دوره مذاکره، مذاکرات فعلی در ژنو تحت نظارت سازمان ملل به سمت دستیابی به یک معامله بشردوستانه پیش می‌رود که بر اساس آن ۷۰۰ اسیر از جمله زنان و غیرنظامیان در مقابل آزادی ۱۵ اسیر جنگی سعودی آزاد خواهند شد.

مبادله اسیران از موضوع‌های اساسی در گفت وگوهای یمنی - یمنی در سوئیس است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی مبادله شماری از اسیران انجام شده است.

پیشتر نیز تعدادی از اسرای ارتش یمن و نیروهای وابسته به دولت مستعفی این کشور در چند مرحله از طریق واسطه‌های محلی آزاد شدند.
https://irna.ir/xjMbm9
**مقاومت فلسطین خطاب به صهیونیستها: تاوان جنایات خود را می‌دهید
گروه‌های مقاومت فلسطین امروز سه شنبه پس از نشست دوره‌ای خود در بیانیه‌ای تأکید کردند که تهدیدهای رژیم صهیونیستی ملت فلسطین را نخواهد ترساند و این رژیم تاوان هر جنایتی را که انجام دهد، پس خواهد داد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

گروه‌های مقاومت فلسطین در این نشست آخرین تحولات اوضاع در فلسطین را مورد بررسی قرار دادند.

گروه‌های مقاومت فلسطین در بیانیه خود ضمن تمجید از مقاومت فلسطینی‌ها در جبهه‌های مختلف و در رأس آنها اعتکاف کنندگان در مسجد الاقصی، خواستار تشدید حضور و اعتکاف در این مسجد با هدف مقابله با یورش‌های روزانه صهیونیست‌های تندرو و هتک حرمت این مکان مقدس اسلامی شدند.

در این بیانیه آمده است: عملیات قهرمانانه در «غور اردن»، «تل ربیع» اشغالی، حملات موشکی غزه، لبنان و سوریه، حمایت مردمی ما در داخل اراضی اشغالی و درگیری‌های مستمر و فزاینده در سراسر کرانه باختری اشغالی نشان دهنده اتحاد و همبستگی متقابل همه جبهه‌های رویارویی و جبهه‌های درگیری با رژیم اشغالگر بود و توانایی ملت ما برای شکست دشمن را به اثبات رساند.

گروه‌های مقاومت فلسطین در ادامه تأکید کردند: تهدیدات رهبران دشمن شکست خورده صهیونیستی ملت ما و مقاومت دلیرانه آنها را نمی‌ترساند، بلکه با تشدید مقاومت، انقلاب و قیام در همه اشکال آن علیه دشمن جنایتکار و شهرک نشینان آن مواجه خواهد شد. رژیم صهیونیستی تاوان هر حمله‌ای را خواهد پرداخت و مردم ما به حفاظت از حقوق خود و دفاع از مسجد الاقصی ادامه خواهند داد.

گروه‌های مقاومت افزودند: ما در آستانه روز جهانی قدس هستیم که درواقع در راستای یاری فلسطین، بیت‌المقدس و مسجدالاقصی است. به همین مناسبت ما به امت عربی و اسلامی و همچنین به محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران درود می‌فرستیم و از آنها به خاطر تلاش و نقش فعال در حمایت از مسئله فلسطین و حمایت از مقاومت فلسطین و ملت آن تشکر و قدردانی می‌کنیم.

اشغالگران صهیونیست به هر شیوه‌ای به دنبال تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی به منظور اجرای طرح های شوم خود هستند.

به همین منظور نظامیان صهیونیستی دور تازه‌ای از خشونت با فلسطینیان در مسجدالاقصی را آغاز کرده‌اند و بامداد چهارشنبه گذشته به معتکفان داخل مسجد القبلی در صحن مسجد الاقصی حمله و تلاش کردند آنان را از مسجد بیرون کنند.

در این حمله صهیونیست‌ها، بیش از ۲۰۰ نفر از نمازگزاران فلسطینی زخمی و ۴۰۰ نفر دیگر بازداشت شدند.

از چهارشنبه گذشته تاکنون مسجدالاقصی مکان درگیری و تنش میان نظامیان مسلح صهیونیستی و فلسطینیان معتکف در مسجد است.

در پاسخ به این حملات و جنایات رژیم صهیونیستی، گروه‌های مقاومت فلسطین چندین بار شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف مرز نوار غزه و شمال سرزمین اشغالی را با راکت هدف قرار داده‌اند.
https://irna.ir/xjMbmT
**رومانی جنگنده‌ اف۳۵ آمریکایی می‌خرد
شورای عالی دفاع کشور رومانی (CSAT) اعلام کرد که این کشور در حال خرید جت‌های جنگنده اف۳۵ ساخت آمریکاست.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

این شورا روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رومانی قصد دارد آخرین نسل هواپیماهای جنگنده اف۳۵ ساخت آمریکا را برای تقویت ناوگان هوایی خود خریداری کند.

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو ناتو در واکنش به جنگ روسیه و اوکراین، بودجه و هزینه‌های نظامی خود را تا ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری افزایش داده‌اند.

رومانی ۶۵۰ کیلومتر مرز مشترک با اوکراین دارد و در حال حاضر سامانه موشکی بالستیک آمریکا در آن مستقر شده است.

در بیانیه شورای دفاعی رومانی آمده است: حفظ قابلیت‌های دفاع هوایی کارآمد به عنوان بخشی از تعهدات ما به‌عنوان یک کشور عضو ناتو و اتحادیه اروپا، کلید تحقق اهداف سیاست دفاعی رومانی است.

این شورا ضمن اعلام خبر خریداری جت‌های جنگنده اف۳۵ شرکت لاکهید مارتین آمریکا جزئیاتی درباره تعداد این جنگنده‌ها ارائه نداد.

کلاوس یوهانیس رئیس جمهور رومانی سال گذشته در سخنانی گفته بود که کشورش در حال بررسی موضوع خرید جت‌های آمریکایی است.
https://irna.ir/xjMbns
**نقش الیزابت در اعزام نوه‌هایش به جنگ افغانستان
فرمانده پیشین ارتش انگلیس فاش کرد که الیزابت دوم در اقدامی که نشانگر مواضع جنگ‌طلبانه و نقش عالی‌ترین مقام این کشور در جنگ افغانستان بود، نوه‌هایش را به جنگ افغانستان اعزام کرد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

مایک جکسون در یک مستند تلویزیونی گفت که ملکه پیشین انگلیس به دلیل خطرات جانی برای ویلیام (ولیعهد کنونی انگلیس) از اعزام وی به منطقه جنگی منصرف شد اما با اعزام هری موافقت کرد.

او در این مستند مدعی شد که شاهزاده انگلیسی حق دارد بعد از اعزام به جنگ افغانستان، احساس اضافی بودن (نام کتاب جنجالی خاطرات هری) کند.

فرمانده پیشین ارتش انگلیس که برخلاف رویه مرسوم، مراوداتش با اعضای سلطنتی را فاش کرده است، گفت: «من استثنائا قانون را زیر پا می‌گذارم چون او (ملکه) خیلی روشن و شفاف گفت نوه‌هایم از پوندهای من استفاده کرده‌اند بنابراین باید وظایف خود را انجام دهند. اما بعدا تصمیم گرفته شد که حضور ویلیام در افغانستان به دلیل اینکه او وارث تاج‌وتخت بشمار می‌رود پرخطر است. این درحالیست که همان سطح از خطر برای برادرش هری قابل قبول بود.»

افشاگری این مقام نظامی انگلیس درحالی مطرح می‌شود که اعترافات هری درباره نقش او در کشتن شهروندان افغان در جریان جنگ این کشور، خبرساز شد.

هَری موسوم به دوک ساسکس پسر کوچک چارلز سوم، شاه کنونی انگلیس، که چندی است از حلقه سلطنت خارج شده و به همراه زن آمریکایی خود با انجام مصاحبه و انتشار مستندهایی در تلاش برای ضربه زدن به وجهه خانواده سلطنتی انگلیس است، به کشتن دست کم ۲۵ نفر در جریان جنگ افغانستان اذعان و اعتراف کرده است.

هری، ۳۸ ساله در کتاب خود با نام «Spare» که ترجمه تحت الفظی آن «فرعی» است اما در اصل معنای «اضافی» می‌دهد عنوان کرده که در جریان دومین دور حضور خود در جنگ افغانستان دست کم موجب قتل ۲۵ نفر شده است.

بنابراین گزارش، هری دو بار بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ میلادی به عنوان نیروی زمینی و پس از آن طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ به عنوان خلبان در بالگردهای تهاجمی «آپاچی» در جنگ افغانستان حضور داشت.

هری در کتاب خاطرات خود عنوان کرده که در انجام این ماموریت ها، «افراد» و «مردم» (انسان ها)، را به عنوان مهره های شطرنجی که باید از صحنه نبرد برداشته شوند، می‌دیده است.

پسر کوچک چارلز نوشته است که از کشتار در افغانستان نه پیشمان است و نه به آن افتخار می کند. او در کتاب خود این قتل ها را به‌عنوان از میان برداشتن مهره های شطرنج از صفحه نبرد توصیف کرده است.

این اعترافات با واکنش‌های گسترده ای مواجه شد و از جمله انس حقانی عضو ارشد طالبان در رشته توییتی خطاب به هری و مسئولان انگلیس گفت: آنهایی که شما کشتید انسان بودند و خانواده داشتند.

در همین حال یک هنرمند روس ساکن فرانسه، در اقدامی نمادین تعدادی از نسخ کتاب جنجالی خاطرات هری را به خون آغشته کرده و برای نمایش نقش سلطنت انگلیس در جنایات افغانستان، به فروش گذاشته است.
https://irna.ir/xjMbnJ
**کسری بودجه در جمهوری چک؛ دولت دست به دامن افزایش مالیات شد
دولت جمهوری چک در گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های این کشور برای فرار از کسری بودجه، سطح مالیات بر ارزش افزوده را افزایش می‌دهد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

طبق گزارش تلویزیون دولتی جمهوری چک برنامه‌ اصلاحات اقتصادی اعلام شده توسط زبینک استانجورا وزیر دارایی این کشور حاکی از افزایش مالیات بر ارزش افزوده بسیاری از کالاها از جمله سوخت و گرمایش است.

بر اساس این گزارش، دولت تاکید دارد که این اصلاحات برای جلوگیری از کسری بودجه انجام خواهد شد.

این اصلاحات که تلویزیون چک آن را بزرگ‌ترین تحولات اقتصادی در هشت سال گذشته یاد می‌کند، نرخ مالیات بر ارزش افزوده را می‌تواند از 14 تا 21 درصد افزایش دهد.

در این گزارش که به نقل از وزیر دارایی منتشر شده، دولت چک امیدوار است بتواند با این اصلاحات 24 میلیارد کرون برای بودجه سال آینده اضافه کند.

وزارت دارایی جمهوری چک به طور مستقیم هیچ اظهارنظری درباره این گزارش نداده است ولی پتر فیالا نخست وزیر این کشور گفت که گزارش‌های منتشر شده برنامه‌های نهایی دولت نیستند.
https://irna.ir/xjMbnL
**شهادت دو جوان فلسطینی و زخمی شدن یک نظامی صهیونیست در کرانه باختری
منابع عبری‌زبان از شهادت دو جوان فلسطینی در شرق نابلس و همچنین زخمی شدن یک نظامی صهیونیست در الخلیل خبر دادند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

عصر امروز (سه‌شنبه) دو جوان فلسطینی بر اثر تیراندازی نظامیان رژیم اشغالگر در روستای «دیرالحطب» واقع در شرق نابلس (کرانه باختری) به شهادت رسیدند.

رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند که نظامیان «اسرائیلی» دو نفر از فلسطینیان را به بهانه تیراندازی آنها به سمت یک مرکز ایست‌بازرسی در نابلس به شهادت رساندند.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد که این دو جوان فلسطینی در درگیری های مسلحانه با نظامیان اشغالگر در نزدیک شهرک «الون موریه» واقع در روستای دیر الحطب در شرق نابلس شهید شدند.

در همین حال، منابع صهیونیستی گزارش دادند که یک نظامی صهیونیست در عملیات استشهادی با سلاح سرد در نزدیکی شهرک «کریات» در الخلیل زخمی شد.

این در حالی است که گروه‌های مقاومت فلسطین امروز سه شنبه در بیانیه‌ای پس از نشست دوره‌ای خود اعلام کردند که تهدیدهای رژیم صهیونیستی ملت فلسطین را نخواهد ترساند و این رژیم تاوان هر جنایتی را که انجام دهد، پس خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: عملیات قهرمانانه در «غور اردن»، «تل ربیع» اشغالی، حملات موشکی غزه، لبنان و سوریه، حمایت مردمی ما در داخل اراضی اشغالی و درگیری‌های مستمر و فزاینده در سراسر کرانه باختری اشغالی نشان دهنده اتحاد و همبستگی متقابل همه جبهه‌های رویارویی و جبهه‌های درگیری با رژیم اشغالگر بود و توانایی ملت ما برای شکست دشمن را به اثبات رساند.
https://irna.ir/xjMbpj
**تعطیلی آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای آلمان
آلمان اعلام کرده تا اواخر هفته جاری آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تعطیل خواهد کرد.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

دولت آلمان درصدد تعطیلی آخرین تاسیسات نیروگاه‌های هسته‌ای خود است که گفته می‌شود قرار است تا اواخر هفته جاری انجام شود.

دولت این کشور می‌گوید تا چهار روز دیگر نیروگاه‌های ایالت نیدرزاکسن، راکتورهای ایسار۲ و نکاروستم را تعطیل خواهد کرد.

آلمان در طول ۲۰ سال گذشته شروع به حذف تدریجی نیروگاه‌های هسته‌ای خود کرده است؛ روندی که بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین به خاطر کمبود انرژی این روند کند شده بود. ۱۶ نیروگاه از سال ۲۰۰۳ تا کنون تعطیل شده است.

طبق گزارش‌های منتشر شده از منابع دولتی آلمان، این کشور هنوز در مورد نحوه جایگزینی نیروگاه‌های هسته‌ای با مشکلات عدیده‌ای روبرو است و زغال سنگ هنوز یک سوم سهم تولید برق آلمان را تشکیل می‌دهد.

آلمان اعلام کرده قصد دارد تا سال ۲۰۳۸ همه نیروگاه‌های زغال سنگ خود را تعطیل کند.

این کشور در حال سرمایه‌گذاری هنگفتی در فناوری‌های خورشیدی و بادی است، اما بسیاری بیم دارند که سرعت پیشرفت فعلی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر برای آلمان کافی نباشد تا به اهداف خود دست یابد.
https://irna.ir/xjMbp6
**مخترعان ایرانی در مسابقات بین‌المللی روسیه عناوین برتر کسب کردند
تیم اعزامی جمهوری اسلامی ایران به بیست و ششمین مسابقات بین المللی و تخصصی اختراعات و فناوری‌های نوآورانه کشور روسیه، عناوین برتر این رقابت فناورانه را کسب کردند.

از ورود ایران به بازار لبنیات و ماهی روسیه تا عمیق شدن اختلافات صهیونیست‌ها

بنا بر اعلام روز سه‌شنبه بخش رسانه‌ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، تیم ایران متشکل از هانیه قصاب‌زاده علمداری، پدرام فروغی شاد، رسول نقاش صورتگر، ابراهیم لک و عارف فرخی در این مسابقات شرکت کرده بود.
آنها با ارائه ۱۴ اختراع در زمینه داروسازی، پزشکی، حمل نقل، ایمنی، الکترونیک، ابزار آلات و کامپیوتر موفق به کسب ۶ مدال طلا و ۳ مدال نقره و دو جایزه ویژه بهترین اختراع در دو رشته از کشور روسیه و دو جایزه ویژه از طرف سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان (WIIPA) و چندین تندیس از دانشگاه های معتبر کشور میزبان شدند.
این مسابقات با عنوان ارشمیدس ۲۰۲۳ زیر نظر دفتر مالکیت فکری ملل متحد (WIPO)، فدراسیون بین‌المللی مخترعین (IFIA)، سازمان مالکیت معنوی جهان (WIIPA)، ریاست جمهوری کشور روسیه و با حمایت دانشگاه ها و سازمانهای علمی و تحقیقاتی و مراکز مرتبط با مخترعین در کشور روسیه برگزار شد.
این رویداد جهانی یکی از رویدادهای مهم علمی و پژوهشی کشور روسیه است و مسابقات نیز زیر نظر وزارت علوم فدرال این کشور برگزار می‌شود.
بنا بر این گزارش، در این دوره از نمایشگاه ۳۶۰ مخترع از ۲۴ کشور ازجمله انگلستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند، ویتنام، چین،مالزی، کامبوج، ماکائو، صربستان، هند، بلاروس و ایران اختراعات خود را به مدت سه روز به نمایش گذاشتند.
طرح ارائه شده مخترعان ایرانی در این مسابقات دارای گواهینامه ثبت اختراع و تأییدیه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است.
بنا براین گزارش، کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو در نشستی از مخترعان افتخارآفرین کشورمان تجلیل کرد.
https://irna.ir/xjMbpv

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha