۱۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۸:۳۹
کد خبر: 85077263
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نقش آفرینی بی‌بدیل پارس جنوبی برای خوداتکایی ایران در نیازهای سوختی

بوشهر - ایرنا - پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس‌جنوبی با ارسال به موقع خوراک به پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، نقشی راهبردی در خوداتکایی کشور برای تولید سبد سوختی مورد نیاز خود بویژه تامین بنزین و گازوئیل دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پالایشگاه‌های گازی فعال در جنوب بوشهر با پالایش گاز برداشت شده از میدان مشترک پارس‌جنوبی علاوه بر تامین نیاز کشور به گاز در بخش خانگی و صنعتی، حجم بالایی از میعانات و دیگر فرآورده‌های گازی نیز تولید می‌کند که ضمن تامین خوراک مورد نیاز صنایع کشور، صادرات و ارزآوری شایسته توجهی نیز دارد.

فرآورش گاز در پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی در ادامه منجر به هیدروکربن‌های مایع می‌شود که به صورت رسوب و ته‌نشین از گازهای استخراج شده حاصل می‌شود؛ این میعانات گازی ارزشمند با پالایش و فرآوری قابلیت تبدیل به نفت سفید، بنزین، گازنفت و سوخت جت را دارند.

مجتمع گاز پارس جنوبی به عنوان قطب تولید گاز و به دنبال آن میعانات گازی در ایران، با تامین خوراک مورد نیاز پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا، نقش بی‌بدیلی در تولید بنزین و خودکفایی کشور در تامین این انرژی راهبردی دارد.

زنجیره خودکفایی بنزین در جنوب ایران

براساس اعلام وزارت نفت متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور امسال به ۱۰۳ میلیون لیتر در روز رسیده است و حدود همین میزان نیز ظرفیت تولید پالایشگاه‌های کشور است و هر چند هشدارهای جدی برای ایجاد ناترازی از سوی مسئولان نفتی داده شده اما در زمان حاضر با افزایش روزانه تولید در مقاطعی خاص، این خوداتکایی حفظ شده است.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس یکی از پالایشگاه‌هایی است که با تولید روزانه ۴۲ میلیون لیتر بنزین و حدود ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل نقش بیش از ۴۰ درصدی در تامین سبد سوخت کشور بویژه بنزین دارد.

پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی تامین کننده همه خوراک مورد نیاز ستاره خلیج فارس برای تولید بنزین، گازوئیل، سوخت جت و دیگر تولیدات آن است؛ خط لوله‌ای ۳۸۸ کیلومتری که میعانات گازی پارس جنوبی را از عسلویه به غرب بندرعباس می‌رساند، نوعی زنجیره خودکفایی را در تولید فرآورده‌های انرژی مانند بنزین و گازوئیل در جنوب کشور شکل داده است.

آنطور که مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی به خبرنگار ایرنا گفت: در سال ۱۴۰۱ میزان ۱۱۰ میلیون بشکه میعانات گازی به عنوان ماده اولیه تولید سوخت به پالایشگاه ستاره خلیج فارس منتقل شده است.

احمد باهوش با اشاره به نقش راهبردی پارس جنوبی در تولید و خدکفایی بنزین کشور، بیان کرد: اکنون روزانه ۴۵۰ هزار بشکه میعانات گازی از خط سراسری میان پالایشگاه‌های سیزدهگانه این مجتمع به سمت پالایشگاه ستاره خلیج فارس منتقل می‌شود تا ماده اولیه تولید نزدیک به ۴۵ درصد از بنزین تولیدی کشور تامین شود.

نقش آفرینی بی‌بدیل پارس جنوبی برای خوداتکایی ایران در نیازهای سوختی

رشد در راه است

آنطور که ایرنا به نقل از مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس گزارش داده در سالی که گذشت در برخی روزهای برای تامین نیاز سفرهای تابستانه کشور، رکورد تولید روزانه ۵۴ میلیون لیتر بنزین نیز در این پالایشگاه ثبت شده اما این میزان در روز بر روی عدد ۴۲ میلیون لیتر تثبیت شده در حالی که این رقم پیشتر ۳۴ میلیون لیتر بوده است.

علیرضا جعفرپور با بیان اینکه رسالت و مأموریت خطیر تولید حداکثری و تأمین فرآورده راهبردی بنزین مورد نیاز کشور بر عهده این شرکت است، افزایش تولید در این پالایشگاه به سبب به‌واسطه تنگنازدایی از واحدهای بنزین‌سازی را بی‌سابقه خوانده است.

با این وجود با توجه به افزایش روزافزون نیاز کشور بویژه در مصرف بنزین، حفظ خودکفایی در این سوخت راهبردی، نیازمند رشد تولید است تا هم‌ترازی در تولید و مصرف حفظ شود.

در این زمینه مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: پالایشگاه‌های پارس جنوبی در سالی که گذشت ۲۵۲ میلیون بشکه میعانات گازی تولید کردند و قرار است در سال جاری با اقدامات نوآورانه و ابتکارات تخصصی انتقال این میعانات برای تولید سوخت‌های مورد نیاز کشور افزایش یابد.

مجتمع گازی پارس جنوبی و ۱۳ پالایشگاه فعال در آن که به زودی چهاردهمین پالایشگاه که اسفند گذشته به دست رئیس جمهور بهره‌برداری شد، نیز به آن افزوده می‌شود نیمی از نیاز کشور به گاز و میعانات گازی را تامین می‌کند و در سال گذشته نیز با فرآورش ۲۲۱ هزار و ۱۷۱ میلیون متر مکعب گاز، تزریق یش از ۱۹۰ هزار و ۵۰۹ میلیون متر مکعب گاز شیرین به خط سراسری و تولید ۲۵۲ میلیون بشکه میعانات گازی، نقش بی‌بدیل خود را در سبد انرژی کشور بار دیگر اثبات کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha