۱۳ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۱۵
کد خبر: 85071269
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نگاهی به آیین سنتی روز طبیعت در مازندران

۱۳ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۱۵
کد خبر: 85071269
نگاهی به آیین سنتی روز طبیعت در مازندران

ساری- ایرنا- سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز به عنوان رسوم مشترکی که از گذشته های دور تاکنون در میان اقوام ایرانی متداول بوده است و مردم دیار سرزمین کهن مازندران به پاسداشت این سنت دیرینه به طبیعت پناه آورده و خاطرات شیرینی را در تقویم عمرشان به ثبت می رسانند.

به گزارش ایرنا، سیزدهم فروردین خانواده های مازنی هرآنچه که در چنین روزی به خاطر دارند، زیبا و شنیدنی است و مردم این دیار اعتقاد دارند که جشن بدرقه نوروزی فرصت خوبی برای آشتی با طبیعت، در کنارهم بودن خانواده ها است و بر این باورند که سپری کردن یک روز در دامان طبیعت و دیدن شگفتی ها و زیبای ها نشانه پی بردن به عظمت خالق هستی است.
در فرهنگ اساطیری نیز برای رسم های سیزده بدر معانی تمثیلی آورده و آن اینکه شادی و خنده در این روز به معنی فرو ریختن اندیشه های تیره و پلیدی، روبوسی نماد آشتی و به منزله تزکیه است.
فعال و مورخ فرهنگ مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : با نگاهی به آیین ها و آداب دیده می شود که روز سال تحویل و سیزده بدر به عنوان محوریت اصلی نوروز شناخته شده که هیچگاه به باد فراموشی سپرده نشده است.

نگاهی به آیین سنتی روز طبیعت در مازندران

علی رمضانی پاچی افزود : این روزها یادگاری است که در فرهنگ اساطیری ثبت شده است و جزو رسومی بوده که مردم از نخستین ساعات روز از خانه هایشان به بیرون آمده و به دامان طبیعت در کنار رودخانه ها، چشمه سارها، جنگل و جلگه می روند.
وی اظهارداشت : بردن سبزه و انداختن آن در کنار و یا داخل رودخانه ها از سوی دختران و پسران دم بخت از باورهای دیگری بوده که همچنان برخی از خانواده های مازنی در روز طبیعت به آن پایبند هستند و این به معنای آن که با چنین اعمالی بخت آن ها باز شود.
وی اظهارداشت : نکته دیگر آن پس از انداختن سبزه به داخل آب اشعار 'آی سبزه سبزه، بهارسبزه سبزه، سیزده روز بیه تی نومزه ' از سوی خانواده ها سروده می شد تا گره بخت این جوانان دم بخت باز شود و دعایی نیز به شکرانه تجدید حیات طبیعت خوانده می شود.
این فعال فرهنگی می گوید جشن آب یکی دیگر از عادات و باورهایی است که در میان خانواده های این استان همچنان وجود دارد و این نیز به خاطرتجدید حیات طبیعت و شکوفه زدن درختان چنین جشنی را برگزار می کردند.

نگاهی به آیین سنتی روز طبیعت در مازندران

در همین حال ضمن گذران مازنی ها در دل طبیعت در این روز، نهادهای متولی حفاظت از منابع طبیعی توصیه هایی ارائه می کنند که مردم آنها را رعایت می کنند.
از آن جمله منابع طبیعی مازندران توصیه های سیزده بدری خود را بدینگونه اعلام کرد که با توجه به اینکه سرمایه اصلی جنگلها پوشش درختی، درختچه ای و علفی کف جنگل می باشد از شکستن شاخه و قطع تنه درختان خودداری شود.
از روشن کردن آتش در پای درختان خودداری نموده و درصورت روشن کردن آتش در جنگل به منظور طبخ غذا قبل از خروج از جنگل از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنید.

نگاهی به آیین سنتی روز طبیعت در مازندران

زباله حاصله از تفرج را در پلاستیکهای زباله قرار داده و به سطل های زباله خارج از محیط جنگلی انتقال دهید.
از نوشتن یادگاری بر روی تنه درختان به منظور پیشگیری از هرگونه آسیب توسط آفات و بیماریها پرهیز کنید.
در صورت مشاهده هرگونه تخلف در اراضی ملی و جنگلی با شماره ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی تماس بگیرید.

نگاهی به آیین سنتی روز طبیعت در مازندران

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha