ظرفیت های علمی و عملی البرز به کمک توسعه سواحل مکران بیاید

کرج – ایرنا – دبیر اجرایی شورای توسعه مکران واقع در جنوب شرقی کشور ، بهره گیری از ظرفیت علمی و عملی استان البرز برای توسعه و پیشرفت سواحل مکران را ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار حسین دهقان روز چهارشنبه در حاشیه آیین انعقاد تفاهم نامه با دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی در راستای توسعه مکران که در سالن شورای مرکزی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد افزود: در این نشست مشترک که به منظور انعقاد تفاهم نامه برگزار شد، همکاری و توافق با استان البرز به منظور توسعه سواحل مکران در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه استان البرز از گذشته در حوزه صنعتی و همچنین در مسیر فعالیت‌های کشاورزی، ظرفیت‌های متعددی داشته است ، اظهار کرد: اگر بتوانیم این ظرفیت ها را به درستی کنار هم قرار داده و از آن ها استفاده کنیم بدون شک شاهد پیشرفت معجزه‌آسایی در مکران خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های ما باید به صورت هم افزایی در حوزه‌های مختلف اجرایی شود، یادآور شد: با این تفاسیر جنبه علمی و اجتماعی مد نظر قرار خواهد گرفت تا بتوانیم درست عمل کنیم.

دهقان بااشاره به تنظیم سند همکاری دانشکده کشاورزی سواحل مکران، گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در شرایط منطقه در مسیر بهبود وضعیت سواحل مکران پیش خواهیم رفت.

ویگفت: هفت استان ساحلی کشور ۱۵ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده اند در حالیکه در دنیا ۸۰ درصد جمعیت شان در استان های ساحلی مستقر هستند.

وی افزود: بخش زیادی از سواحل کشور به خصوص در جنوب کشور خالی از جمعیت است و نشانی از توسعه و صنعت در آن دیده نمی شود.

دبیر اجرایی شورای توسعه مکران اظهار کرد: البرز می تواند در سه حوزه کشاورزی، شیلات و صنایع مربوطه به توسعه سواحل مکران کمک کند.

انعقاد تفاهم نامه شورای توسعه مکران با دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با حضور استاندار البرز انجام شد.

سواحل مکران در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است و این منطقه از حوزه گواتر و پسابندر چابهار آغاز شده و تا منطقه میناب هرمزگان ادامه دارد که ۶۰ درصد سواحل مکران در استان هرمزگان قرار گرفته است.

سواحل مکران علاوه بر بهره‌مندی از مردمی نجیب و پر مهر و پرتوان و سخت‌کوش، دارای منابع خدادادی معدنی، ظرفیت‌های شیلاتی و بندری ویژه‌ای است که می‌تواند بستری برای رونق تولید ماهی و میگو در قالب طرح‌های پرورش در دریا و مزارع پرورش میگو باشد. همچنین وجود منطقه کوه مبارک که دومین پایانه صادراتی نفتی کشورمان است و وجود تأسیسات مهم در این منطقه می‌تواند میزبان شرکت‌های مختلف پالایشگاهی و پتروپالایشی برای ساخت مجموعه‌های جدید ارزش آفرین در حوزه نفت باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha