ضعف زیرساخت‌های ارتباطی عامل اصلی ایجاد تورم در خراسان‌شمالی است

بجنورد-ایرنا- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی گفت: ضعف زیرساخت­ های ارتباطی از جمله راه‌ های حمل و نقل نامناسب زمینی، ریلی و هوایی از چالش­ های اصلی این استان در ایجاد تورم است.

محمد رحمانی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا درباره شعار سال با عنوان «کاهش تورم و رشد تولید» اظهار کرد: ضعف زیرساخت ها سبب افزایش بهای تمام شده کالاهای مصرفی در استان می شود.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم در سال ۱۴۰۰ در کشور ۴۰.۲ درصد بود در صورتیکه این رقم در این استان ۴۱.۶ درصد بوده و بر این اساس خراسان شمالی رتبه ۱۷ را بین استان‌های کشور دارد.

وی بیان کرد: کاهش واسطه ها و بهبود سیستم بنکداری در استان یکی از راهکارها است که در این زمینه با حمایت‌های دولتی می توان برای مهار تورم گام برداشت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی افزود: بهبود شبکه توزیع و حذف واسطه گرها همچنین راه اندازی انبار و تاسیسات ذخیره سازی خصوصی در استان و راه اندازی واحدهای صنفی جدید و افزایش سرانه جمعیتی واحدهای صنفی شهری از دیگر مواردی است که می تواند در مهار تورم در استان راهگشا باشد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به ضرورت رشد تولید اشاره کرد و گفت: تاکید رهبر انقلاب به واژه تولید، بیانگر اهمیت به این مقوله در اقتصاد کشور است.

رحمانی افزود: سرانه تولید ناخالص داخلی در کشور در سال ۱۴۰۰ معادل یک میلیون و ۹۳ هزار ریال گزارش و این شاخص در استان خراسان شمالی ۵۷۵ هزار ریال ثبت شد که در این شرایط این استان رتبه ۲۶ را بین استان های کشور دارد.

وی گفت: خراسان شمالی منابع، ذخایر، موقعیت اقلیمی مناسب و بصورت بالقوه توانایی تولید بیشتر را دارد که با تمرکز بر زیرساخت ها و حمایت از تولیدکننده ها و کشاورزان استان می توان سطح تولید را افزایش داد.

راهکارها برای افزایش تولید

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی در ادامه افزود: سهم ارزش افزوده استان در بخش های خدمات، کشاورزی و صنعت در سال ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۵۵.۸، ۲۴.۸ و ۱۹.۴ درصد است.

رحمانی گفت: برای رشد تولید در بخش کشاورزی نیاز است تا نظام بازاریابی محصولات کشاورزی بهبود یابد همچنین توان تولیدی کشاورزی با استفاده از نژادهای داخلی و ذخایر ژنتیکی و الگوهای بهینه کشت احیا و تقویت شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی افزود: در بخش خدمات هم باید تلاش شود تا راه‌های ارتباطی استان با مراکز استان های همجوار بهبود و توسعه یابد تا بازرگانی و همچنین افزایش ورود و خروج گردشگران ارتقا یابد.

رحمانی خاطرنشان کرد: راه اندازی حمل و نقل ریلی استان موجب افزایش سطح رفاه و هم باعث افزایش اشتغال در بخش خدمات می شود که باید مورد توجه باشد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی گفت: برای رشد تولید در بخش صنعت هم باید ایجاد صنایع تبدیلی بویژه در بخش صنعت استان و توسعه و تقویت شهرکهای صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha