۱۲۴ درصد از درآمد خراسان شمالی محقق شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی گفت: ۶۸۵ میلیارد تومان مبلغ مصوب درآمد این استان در سالجاری است که نیمه نخست امسال ۴۲۵ میلیارد تومان معادل ۱۲۴ درصد آن محقق شد.

به گزارش ایرنا، مجید درخشانی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: خراسان شمالی بیشترین دریافتی مالیات شرکت های از خصوصی را به نسبت منابع درآمدی در بین سایر استانها دارد و مالیات کسب شده بخش خصوصی بیش از بخش دولتی است.

به گفته وی؛ شرکت های پتروشیمی بجنورد، آلومینای جاجرم و لوله گستر اسفراین بیشترین پرداختی مالیات را در استان دارند و اصناف نیز با وجود شرایط کرونایی حدود چهار درصد و کمترین میزان پرداختی مالیات را داشته اند.

سهم ۹۹۰ میلیارد تومانی خراسان شمالی از تبصره ۱۸

مدیرکل امرو اقتصادی و دارایی خراسان شمالی در ادامه افزود: در مجموع ۳۲ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ در قالب تبصره ۱۸ به تسهیلات اشتغالزایی پیش بینی شده است که سهم این استان حدود ۹۹۰ میلیارد تومان معادل ۳.۱ درصد از کل این اعتبارات است.

وی عنوان کرد: منابع تبصره ۱۸ از محل هدفمندی یارانه ها تامین می شود که در صورت تحقق موجب رشد مناسبی در صنعت و اشتغالزایی خراسان شمالی خواهد داشت.

درخشانی افزود: این اعتبارات برای سرمایه گذاری در زمینه اتمام طرح های نیمه تمام، بازگرداندن طرح های راکد به چرخه تولید و سرمایه گذاری های جدید در بخش های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری، صنایع دستی و دانش بنیان ها، فرصت مناسبی است.

بر اساس تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی به دولت اجازه داده می‌شود ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را به شکل وجوه اداره شده و یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

رتبه ۳۰ خراسان شمالی در شاخص سطح رفاه

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی در ادامه یادآور شد: این استان بعد از سیستان و بلوچستان کمترین سطح رفاه در بین استان های کشور داراست.

وی اشتغال ناقص را دلیل این شرایط عنوان کرد و گفت: با این که سهم اشتغال خراسان شمالی از بخش کشاورزی ۳۷ درصد اعلام شده است ولی بدلیل اشتغال ناقص این سهم اکنون ۲۰ درصد در استان است که بیانگر اشتغال ناقص است.

اشتغال ناقص یعنی شمار افرادی که به دلیل محدودیت فرصت‌های شغلی کمتر از میزان استاندارد در هفته فعالیت می‌کنند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.   بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

خراسان شمالی در جایگاه دوم بالاترین نرخ تورم

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی همچنین نرخ کلی تورم در کشور ۴۵.۸ درصد عنوان کرد و افزود:ایلام با ۵۳.۱ درصد نرخ تورم در جایگاه نخست و خراسان شمالی با نرخ ۵۱.۶ درصد نرخ تورم در جایگاه دوم ایستاده است.

وی ادامه داد: از آنجاییکه خراسان شمالی استان تولید کننده کالا با نرخ ارزش افزوده بالا نیست و استانی وارد کننده و فاقد برنی شاخص است موجب رشد تورم شده است.

جذب ۱۵۰ هزار دلار سرمایه گذاری خارجی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی در ادامه گفت :۱۵۰ هزار دلار سرمایه گذاری خارجی در نیمه نخست سالجاری در استان جذب شده که بسیار ناچیز است.

مجید درخشانی اظهار داشت: این میزان سرمایه‌گذاری در قالب طرح مشارکتی از سوی سرمایه گذاری  از کشور افغانستان برای اجرای یک واحد صنعتی تولید مواد بهداشتی و شوینده در شهرک صنعتی بیدک بجنورد جذب شده است.

به گفته وی این واحد صنعتی در مرحله تکمیلی قرار دارد و بزودی با نصب تجهیزات و ماشین آلات به بهره برداری می رسد.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.

.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha