۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۱
کد خبر: 83126291
T T
۰ نفر

خراسان شمالي از استان هاي گران كشور است

۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۱
کد خبر: 83126291
خراسان شمالي از استان هاي گران كشور است

بجنورد- ايرنا- معاون اقتصادي اداره كل امور اقتصادي و دارايي خراسان شمالي گفت: اين استان يكي از گرانترين بازارها را در بين استان هاي كشور دارد و قيمت اجناس در آن بالاتر از ديگر مناطق است.

مجيد درخشاني روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: بالا بودن قيمت ها بيشتر مربوط به اجناس و كالا است اما قيمت خدمات در بازار استان گرانتر از ديگر استان ها نيست.
وي افزود: نرخ تورم در خراسان شمالي معمولا از ميانگين كشوري بالاتر است و بر اساس اعلام مركز آمار ايران، آبان ماه امسال، اين استان جزو 10 استان نخست كشور در بالا بودن نرخ تورم بوده است.
معاون اقتصادي اداره كل امور اقتصادي و دارايي خراسان شمالي، علت اصلي بالا بودن نرخ تورم و قيمت اجناس را نبود واحد توليدي بزرگ در بخش هاي مختلف همچون مواد غذايي و پوشاك دانست.
درخشاني افزود: در اين استان توليدكننده بزرگ و قوي در زمينه مواد غذايي و يا پوشاك وجود ندارد و بنك دار قوي هم در اين استان فعاليت ندارد.
وي خاطرنشان كرد: خراسان شمالي، استاني مصرف كننده و از نظر توليدي ضعيف است كه مايحتاج مردم اين منطقه از ديگر استان ها وارد مي شود.
وي افزود: بخش بسيار بزرگي از اصناف و بازاريان استان در مكان هاي استيجاري فعاليت دارند و اين امر هزينه هاي آنان را افزايش داده و سبب ضعف در توان اقتصادي شان شده است.
درخشاني درباره نقش نظارت ها بر بازار و گراني ها اظهار داشت: نظارت ها انجام مي شود و البته اين امر نمي تواند عامل چندان تعيين كننده اي در گراني ها و تورم باشد.
معاون اقتصادي اداره كل امور اقتصادي و دارايي خراسان شمالي گفت: اصناف و بازاريان اين خطه در تامين نقدينگي مشكل دارند و به لحاظ مالي قوي نيستند.
خراسان شمالي داراي بيش از 26 هزار واحد صنفي داراي پروانه كسب است كه در قالب هفت اتاق اصناف و 136 اتحاديه فعاليت دارند.
با توجه به اينكه بر اساس ميانگين كشوري هر واحد صنفي براي 2.5 نفر اشتغال ايجاد مي كند مي توان گفت اصناف خراسان شمالي براي 65 هزار نفر اشتغال ايجاد كرده اند.
7185/5132