ماده ۱۰۰ به محملی برای کسب درآمد شهرداری‌ها تبدیل شده است

تبریز - ایرنا - رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه نوع نگرش و عمل به ماده ۱۰۰ باید تغییر یابد، گفت: ماده ۱۰۰ به محملی برای کسب درآمد شهرداری‌ها تبدیل شده است.

رضا دیزجی، روز دوشنبه با حضور در ایرنای مرکز آذربایجان شرقی و گفت و گو با ایرنا به ضرورت اصلاح قانون شهرداری ها و ماده ۱۰۰ اشاره کرد و افزود: ماده ۱۰۰ در تبریز هم محمل درستی نبوده ولی در شهرستان های مرند و سراب موضوع ۲ نقشه ای و ماده ۱۰۰ بیداد می کند.

وی خاطرنشان کرد: مطابق مادۀ ۱۰۰ قانون شهرداری مالکان زمین‌ها و املاکی که در محدودۀ شهر یا حریم آن واقع شده‌اند، باید قبل از هر اقدامی برای ساخت‌وساز یا تفکیک از شهرداری پروانه (مجوز) بگیرند.

وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند که هزینه های گزاف خدمات مهندسی و نظام مهندسی موجب روی آوردن سازندگان ساختمان ها به سمت انجام تخلف و ماده ۱۰۰ می شود، اظهار کرد: به عقیده من هر کس که از این موضوع حمایت کند هم‌رده و همسان با خائنان این مملکت و ملت هستند.

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی گفت: ساختمانی که بر اساس مباحث و مقررات ملی ساختمان احداث شود یقینا هزینه های ساخت آن بالا خواهد بود بنابراین برخی از سازندگان و مالکان برای کاهش هزینه های ساخت اقدام به تخلف کرده و از میلگردهای با نمره پایین و مصالح کم دوام استفاده می کنند.

دیزجی، با بیان اینکه ماده ۱۰۰ به نوعی سرپوش گذاشتن روی تخلفات ساختمانی استماده ۱۰۰ به نوعی سرپوش گذاشتن روی تخلفات ساختمانی است، ادامه داد: هیچ ساختمانی بعد از تخلف تخریب و قلع و قمع نمی شود و این کار نوعی دهن کجی به قوانین و مقررات ملی ساختمان و سازمان نظام مهندسی، ارگان های ناظر و مهندسان به عنوان سفیران ایمنی و آرامش این مملکت است.هیچ ساختمانی بعد از تخلف تخریب و قلع و قمع نمی شود و این کار نوعی دهن کجی به قوانین و مقررات ملی ساختمان و سازمان نظام مهندسی، ارگان های ناظر و مهندسان به عنوان سفیران ایمنی و آرامش این مملکت است.

وی یادآور شد: گزارشات مهندسان ناظر و به دنبال آن گزارشات سازمان نظام مهندسی به شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ضمانت اجرایی ندارد و سازنده و مالک از توقف کار امتناع کرده و به فعالیت خود ادامه می دهد.

ماده ۱۰۰ به محملی برای کسب درآمد شهرداری‌ها تبدیل شده است

جرم انگاری تخلفات ساختمانی مانع از تکرار تخلفات می شود

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی گفت: حوادث و زلزله های اخیر در گوشه کنار کشور زنگ خطری برای مسوولان استان است تا دوباره به مباحث مربوط به ایمنی ساختمان ها و شناسایی ساختمان های ناایمن توجه بیشتری کنند و اقداماتی برای جلوگیری از این حوادث انجام دهند.

دیزجی، با تاکید بر اینکه پی گیری های مسوولان در خصوص مباحث ساخت و سازهای غیرایمن، غیرمجاز و ناایمن باید همیشگی و مستمر باشد، افزود: حاکمیت از دولت گرفته تا قوای قضاییه و مقننه باید جرم انگاری تخلفات ساختمانی را پیگیری کنند زیرا قصور در کیفیت ساختمان ها و طراحی و نظارت توسط سازندگان، مالکان و مهندسان به منزله صدور حکم قتل و آسیب رساندن به برخی انسان هاست.قصور در کیفیت ساختمان ها و طراحی و نظارت توسط سازندگان، مالکان و مهندسان به منزله صدور حکم قتل و آسیب رساندن به برخی انسان هاست.

وی با بیان اینکه تخلف به منزله یک جرم تعلیقی بوده و باید جرم انگاری انجام شودتخلف به منزله یک جرم تعلیقی بوده و باید جرم انگاری انجام شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه تخلفات ساختمانی به منشا و محملی برای درآمد شهرها تبدیل شده است، مسوولان باید نسبت به این موضوع حساس باشند.

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی گفت: این کار موجب می شود تا اثربخشی مفاد ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها نیز در خصوص ابقای تخلفات کاهش یابد.

دیزجی، همچنین با تاکید بر الزام شهرداری ها به صدور پروانه ساختمانی به نام مجریان ذی صلاح و صاحبان حرفه، ادامه داد: با این اقدام سازندگان و مالکان ساختمان ها در نقش سرمایه گذار عمل می کنند و دیگر دخالتی در نحوه و روند کار نمی کنند.

وی با اشاره به توجه دوچندان در تبریز به ایمنی و استحکام ساختمان ها، یادآور شد: به جرات می توان گفت به علت نزدیکی تبریز به گسل و مهد زلزله، به موضوعات مربوط به ایمنی سازه ای و نظارت بر ساخت و سازها دوچندان اهمیت داده می شود و ساختمان سازی در این شهر به نسبت ایمن است.

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی گفت: برای ایمنی و استحکام بیشتر ساختمان ها در این شهر، حدود ۱۲ سال است که نمونه بتنی از ساخت و سازها گرفته می شود بنابراین در ساختمان هایی که مباحث و مقررات ملی ساختمان رعایت شده است بروز اتفاقات نادر خواهد بود.

دیزجی، افزود: از بدو شروع فعالیت سازمان نظام مهندسی در این شهر، رشد کیفی ساختمان ها افزایش یافته و ساختمان هایی که از حدود ۱۵ سال پیش بر اساس آیین نامه و مقررات ملی ساختمان احداث شده اند، ایمن تر هستند.

ماده ۱۰۰ به محملی برای کسب درآمد شهرداری‌ها تبدیل شده است

ساختمان‌های موجود در حریم گسل تبریز در معرض تهدید زلزله قرار دارند

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی گفت: ساختمان‌های موجود در حریم گسل تبریز و سکونتگاه‌های غیررسمی در معرض آسیب و تهدید زلزله قرار دارند.

دیزجی، با بیان اینکه این ساخت و سازها در برابر زلزله های بالای ۶ ریشتر ناایمن هستند، افزود: زلزله های اخیر در ترکیه و سوریه و شهرستان خوی نشان داد که به خاطر نزدیکی تبریز به گسل و مهدهای زلزله باید به موضوعات مربوط به ایمنی سازه ها بیش از پیش اهمیت داده شود.

ساختمان‌های موجود در حریم گسل تبریز و سکونتگاه‌های غیررسمی در معرض آسیب و تهدید زلزله قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در ساخت این ساختمان ها در نزدیکی گسل ها موارد ایمنی کمتر رعایت شده و این سیر همچنان ادامه می یابد، اظهار کرد: مسوولان و متولیان موضوع باید به این ضرورت اهتمام بیشتری داشته و در واقع علاج واقعه را قبل از وقوع آن باید کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه حرایم مربوط به گسل ها باید در ساخت و سازها جدی گرفته شود، گفت: در این مناطق ساختمان ها در قالب سکونتگاه های غیررسمی به صورت شبانه و کاملا غیرمجاز ساخته می شوند و با توجه به ایمن نبودن آن ها در زمان وقوع زلزله تهدیدی جدی به شمار می روند.

دیزجی، ادامه داد: ساختمان هایی که بر اساس قوانین و مقررات ملی ساختمان ساخته می شوند کمتر در معرض آسیب های زلزله قرار می گیرند و مهندسی سازی ساختمان ها باید بیشتر مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

وی یادآور شد: حوادث اخیر از جمله حادثه متروپل و پلاسکو و زلزله های اخیر، ارزش و جایگاه حضور مهندسان در ساخت و سازها را بیشتر نشان داد و در سال های اخیر نیز سازندگان ساختمان ها نیز با درک مسوولیت اجتماعی و حرفه ای، کار را به مهندسان می سپارند و کمتر در انجام روند ساخت و ساز دخالت می کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ورود اصناف مختلف به ساخت و سازهای شهری، گفت: فعالیت در این عرصه باید به دست صاحبان حرفه و افراد صلاحیت دار سپرده شود.

دیزجی، با تاکید بر رعایت حق الزحمه مهندسان و تناسب آن با خدمات مهندسی، ادامه داد: این کار موجب ارتقای عملکرد مهندسان و ساخت ساختمان های ایمن و مستحکم می شود.

وی با اشاره به بازدید از منطقه زلزله زده خوی، اظهار کرد: در این منطقه ساختمان هایی که حتی با حداقل موارد ایمنی و مقررات ملی ساختمان ساخته شده بودند کمتر آسیب دیده و عمده آسیب ها هم از موارد غیرسازه ای نشات گرفته بود.

ماده ۱۰۰ به محملی برای کسب درآمد شهرداری‌ها تبدیل شده است

حجم عظیم دانشجو در رشته ساختمان، توازن در این حوزه را برهم زده است

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به حجم عظیم دانش آموختگان دانشگاهی در رشته ساختمان در کشور، گفت: کوتاهی و قصور وزارت راه و شهرسازی و دولت در افزایش تعداد پذیرفته شدگان رشته های مربوط به ساختمان موجب عدم ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا در این رشته شده است.

دیزجی، افزود: از مقطع زمانی سال ۱۳۸۴ تاکنون دانشگاه ها به پذیرش حجم عظیم دانشجو در رشته ساختمان مبادرت کرده اند و وزارت راه و شهرسازی اقدامی به کنترل این موضوع نکرد طوری که نیاز مملکت به افراد دانش آموخته در حرفه ساختمان رعایت نشد.

وی با اشاره به عضویت ۶۰۰ هزار نفر در سازمان نظام مهندسی کشور ناشی از عدم کنترل مبادی آموزشیعضویت ۶۰۰ هزار نفر در سازمان نظام مهندسی کشور ناشی از عدم کنترل مبادی آموزشی، یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی همچنین به جای اینکه دوره کارآموزی و بازه ورود به حرفه در این رشته را افزایش و سختگیری بیشتری در این زمینه انجام دهد، این بازه زمانی را با برگزاری آزمون های نزدیک به هم و افزایش تعداد آزمون ها کاهش می دهد.

دیزجی، با بیان اینکه میزان کاری که در این حوزه در جامعه وجود دارد، کفاف معیشت مهندسان را نمی دهد، ادامه داد: عدم رعایت نسبت ها در حرفه مندی مهندسان احداث، ناظر و طراح، تمرکز از روی ساختمان ها برداشته می شود، کیفیت کاهش می یابد و ضربه ای بر پیکره ایمنی ساختمان ها وارد می شود.

آذربایجان شرقی سومین استان کشور از نظر تعداد مهندسان است

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه این استان از لحاظ تعداد مهندسان بعد از تهران و خراسان رضوی در رده سوم قرار دارد، گفت: هم اکنون ۳۶ هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی استان هستند که از این تعداد ۱۷ هزار نفر دارای پروانه اشتغال می باشند.

دیزجی، با اشاره به وجود ۱۴ دفتر نمایندگی و ۲ شعبه در شهرستان های استان، افزود: با توجه به تعداد بالای مهندسان در این استان، اشتغال در این حوزه کفاف زندگی یک پنجم مهندسان را نمی دهد.

وی اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی استان تنها ارگانی است که وظایف خود را در ایمنی و استحکام ساختمان ها انجام داده و باید سایر سازمان ها و تشکیلات نیز در این حوزه به وظایف خود عمل کنند.

وی یادآور شد: سازمان استاندارد نیز باید در زمینه نظارت بر تولید مصالح استاندارد در بازار، سازمان فنی و حرفه ای در تربیت و آموزش کاریاران ماهر در صنعت ساختمان، اداره کار در خصوص بازرسی بهداشت کار و ایمنی، راه و شهرسازی در نظارت بر ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی ساختمان و شهرداری در افزایش تعداد بازرسان اهتمام ویژه ای کند.

دیزجی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۳۵ مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان ها و طرح های شهرسازی و عمرانی شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آن ها الزامی است بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی خواهد بود.

سازمان استاندارد باید در زمینه نظارت بر تولید مصالح استاندارد در بازار، سازمان فنی و حرفه ای در تربیت و آموزش کاریاران ماهر در صنعت ساختمان، اداره کار در خصوص بازرسی بهداشت کار و ایمنی، راه و شهرسازی در نظارت بر ماده ۳۵ و شهرداری در افزایش تعداد بازرسان اهتمام ویژه ای کند.

۷۰ درصد درآمد سازمان نظام مهندسی با حذف ۲ وظیفه آن، از دست رفت

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دیوان محاسبات کشور در سال جاری با ۲ رای خود، ۲ وظیفه را از این سازمان گرفت، گفت: با رای این دیوان، پنج درصد حق الزحمه کنترل و هزینه دفترچه مشخصات فنی ملک از این سازمان گرفته شده است.

دیزجی، ادامه داد: با این رای ۷۰ درصد درآمد سازمان نظام مهندسی از بین رفت و قوه قضاییه باید به این موضوع رسیدگی کند زیرا کاهش درآمد سازمان مانع از انجام وظایف اصلی آن می شود.

وی با بیان اینکه آموزش و نظارت بر حسن اجرای خدمات از جمله وظایف اصلی این سازمان است، اظهار کرد: انجام این وظایف نیاز به درآمد دارد و کاهش درآمدهای این سازمان آسیب جدی بر پیکره تنها ارگان غیردولتی که در جهت افزایش ایمنی و استحکام ساختمان ها تلاش می کند، می زند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha