وقوع زلزله هشداری برای نوسازی بافت فرسوده است/ پیش پرداخت خرید ۶۳۰ واگن از چین

تهران - ایرنا - رئیس شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و بیست و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت نوسازی بافت فرسوده تاکید کرد و گفت: همه زلزله ها هشداری برای تهران است.

به گزارش ایرنا ، مهدی چمران روز سه‌شنبه پیش از آغاز یکصد و بیست و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با یادآوری زلزله های اخیر به وضعیت نوسازی تهران اشاره کرد و اظهار داشت: باید در مقاوم سازی شهر و روستا بازنگری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سالهاست هشدار زلزله عنوان می شود، افزود: در شهرها هنوز خطر زلزله را احساس نکردند و ایده های سوداگرانه هنوز می چربد و این موضوع سبب شده است که در نوسازی بافت فرسوده عقب باشیم.

چمران با بیان اینکه اگر زلزله در بافت فرسوده رخ دهد خرابی های فراوانی خواهیم داشت، گفت: امیدواریم اتفاقی رخ ندهد اما همه زلزله ها هشدار هایی است که به تهران داده می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه درباره تصویب عوارض در شورای شهر نیز گفت: عوارض و بهای خدمات هر ساله وجود داشت و وزارت کشور امسال جداول و اسامی را تغییر داد.

وی افزود: در برخی موارد در حد تورم سالیانه افزایش مبالغ انجام شد چرا که مبالغ قبلی کم بوده و در مواردی نیز میزان افزایش پنج درصد بوده است.

پیش پرداخت خرید ۶۳۰ واگن مترو از چین
چمران درباره خرید واگن نیز اظهار داشت: دولت باید ۱۵ درصد هزینه به چین برای واگن های مترو را پرداخت کند که بر اساس تعاملات، بین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و شهرداری، این اقدام انجام شد.

وی با بیان اینکه این روند یک سال و نیم طول کشید و اکنون به بار نشسته است، گفت: در روزهای گذشته پرداخت انجام شد و شرکت چینی اعلام کرد زمانی که پیش پرداخت واریز شود تا یک سال و نیم به تدریج واگن ها تحویل داده خواهد شد.

چمران گفت: ۶۳۰ واگن که از سال ۹۶ در برنامه وجود داشته تا یک سال و نیم آینده وارد خواهد شد.

وی افزود: همه واگن ها متعلق به تهران است و یک قرارداد ۱۱۳ دستگاهی نیز بر محوریت ساخت داخل وجود دارد و با همکاری مپنا و واگن سازی تهران، اراک و شرکت ترمزسازی و تولید تجهیزات اختصاصی در شیراز، تولیدات انجام می شود.

وی در آغاز جلسه امروز نیز با اشاره به عفو رهبر انقلاب اظهار داشت: عفو عزتمندانه و پدرانه رهبری برای ما ذی ارزش است و برای دشمنان سخت ناراحت کننده است.

چمران همچنین خواستار شد که لایحه ای برای کمک نقدی به زلزله خوی از سوی شهرداری به شورا بیاید تا بعد از تصویب به این شهر کمک شود .

برخی به دلایل سیاسی مانع نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شدند

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه به ارایه تذکرات خود پرداختند و مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تبریک دهه فجر به موضوع زلزله های اخیر در خوی،ترکیه و سوریه پرداخت.

وی، به دولت و مردم سوریه جان باختن شهروندان در پی زلزله را تسلیت گفت و اظهار داشت: تعداد زیادی از شهروندان این کشور در زلزله جان خود را از دست دادند و این موضوع زنگ هشداری است برای همه شهرها و شهر تهران که بیش از ۴ هزار هکتار بافت فرسوده و بخش زیادی بافت ناپایدار دارد.

پیرهادی‌ با بیان اینکه از ابتدای این دوره چندین بار ضرورت نوسازی و بهسازی بافت فرسوده را تذکر داده ام ، گفت: برخی صرفا به جهت فعالیت سیاسی خودشان و تخریب اذهان عمومی، سعی کردند نوسازی، بهسازی و بازسازی بافت فرسوده در تهران به تأخیر افتد، گرچه این هجمه ها در این دوره شورای تاثیر نگذاشت.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: شاهد بودیم که شهرداری و شورا در این دوره نسبت به صدور جوازهای مختلف و تشویق نوسازی در بافت فرسوده و بافت ناپایدار تلاش کردند.

وی ادامه داد: اگر این زلزله که در ترکیه رخ داد، در شهر تهران رخ دهد، در تهران صدها هزار نفر کشته می دهیم و فاجعه ملی رخ می دهد و اگر امروز دولت و وزارت راه و شهرسازی نسبت به این موضوع نیاندیشد، پایتخت جمهوری اسلامی دچار بحران می شود .

وی خطاب به مسئولان، اظهار داشت: امروز به این موضوع فکر کنید و تصمیم بگیرید ، از هجمه های رسانه ای و تبلیغات برخی افراد سودجو و سیاسی که به فکر جان مردم نیستند، نهراسید؛ به صلاح مردم تصمیم بگیرید و در شهر تهران تحول اساسی ایجاد کنید.

شایعه های زلزله صحت ندارد 
حجت الاسلام سید محمد آقامیری عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص زلزله خوی و ترکیه گفت: علت زلزله ترکیه گسل آناتولی شرقی است که تا خوی هزار کیلومتر فاصله دارد و اینکه شایعه شد ممکن است زلزله ترکیه در تبریز نیز روی دهد، واقعیت ندارد.

وی افزود: سوال اصلی این است که ۱۵۸ سال از دوره بازگشت و آخرین زلزله در تهران به قدرت ۷ ریشتر گذشته و تهران مستعد این زلزله است و با این زلزله چه اتفاقی در تهران خواهد افتاد؟

آقامیری افزود: سازه های فعلی که امروز ساخته می شود، در صورت ساخت صحیح و درست، در برابر زلزله های با قدرت ۸ تا ۹ ریشتر را دارد.

چاره اندیشی برای بافت فرسوده تهران
نرجس سلیمانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به زلزله های اخیر، گفت: باید درس بگیریم و برای صدها هکتار بافت اطراف گسل ها اقدامی عاجل انجام شود.

وی با بیان اینکه در زمان تصویب بودجه سال ۱۴۰۲ می توان تعیین تکلیف در این خصوص را جلو انداخت، گفت: مشکل قنوات لایروبی نشده و ساخت و ساز سه دهه اخیر از جمله تونل توحید و ساختمان های بلندمرتبه مشکلات جدیدی را تدارک دیده اند که به نگاه نو نیاز دارند.

ضرورت اصلاح طرح موضعی اسلام آباد 
زهرا شمس‌احسان دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در زمان تذکر خود، بر ضرورت شناسایی و رفع  چالش‌های پیش روی طرح موضعی اسلام آباد منطقه ۲ تهران تاکید کرد و افزود: محدوده منطقه ۲ شهرداری تهران، از دهه‌های پیشین با ساخت و سازهای غیرمجاز مواجه شده و گروهی از مردم در پلاک‌های مسکونی غیرمجاز و ناایمن زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۸۳۷ پلاک در حریم های مختلفی از قبیل رود دره، رودخانه و بزرگراه قرار دارند، گفت: امسال در کارگروه فنی کمیسیون ماده ۵ شهر تهران طرح موضعی این محدوده مطرح و پس از توضیحات مشاور و شهرداری منطقه با طرح پیشنهادی موافقت شد.

وی ادامه داد: طرح موضعی محدوده اسلام آباد با محدوده مداخله‌ای به مساحت ۱۱۵ هکتار، دارای چهار کلان حوزه ساختاری که با توجه به ملاحظات حقوقی، شهرسازی، اجتماعی، اکولوژیکی، پدافندی و اقتصادی خاص محدوده اسلام آباد، هنوز برخی کاستی‌ها و پیچیدگی‌هایی در محتوای ساختاری و پهنه بندی پیشنهادی طرح وجود دارد که نیازمند بررسی مجدد و واقع بینانه‌تری با مشارکت شهروندان و مشاورین ذی صلاح است.

از کوچکترین تخلف ساخت و ساز نیز نباید گذشت 
ناصر امانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در زمان تذکر خود، با اشاره به زلزله های اخیر گفت: در ساخت و ساز تهران باید اصول شهرسازی و معماری را رعایت کرد و از کوچکترین تخلفات در این زمینه نباید گذشت.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی باید برنامه خود را در خصوص ایمنی ساختمان ها ارائه می کرد، گفت: بسیاری از مراکز درمانی تهران فرسوده است و یک مرکز درمانی در منطقه ۱۲ به دلیل ناایمن بودن و قدمت ۷۰ ساله پلمب شده است.

وی با اشاره به فرسوده بودن برخی مدارس در تهران نیز اعلام کرد: چطور جرأت می کنیم اجازه دهیم دانش آموزان به مدارسی بروند که ناایمن هستند.

امانی همچنین از موازی کاری و تداخل کاری و همچنین عدم وجود متولی مشخص در مدیریت بحران انتقاد کرد و افزود: مدیریت بحران و ایمن سازی در اولویت برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران قرار گرفته است.

بلیت برج میلاد ۱۲۰ هزار تومان شد 
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه امروز به بررسی لایحه تعیین بهای خدمات در شهر تهران پرداختند، بر این اساس بهای خدمات استفاده از مراکز تفریحی شهر تهران و برج میلاد در دستور کار قرار گرفت.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز اظهارداشت: پیشنهاد شهرداری تهران برای کل طبقات ۱۴۰ هزار تومان و برای سکوی باز ۱۰۰ هزار تومان بود که تغییر یافت.

وی با بیان اینکه با توجه به مجوز وزارت کشور ۴۵ درصد به مبالغ افزوده شد، گفت: برای اقشار مختلف از جمله پرسنل، فرهنگیان، معلولان، دانشجویان و دانش آموزان تخفیف‌ در نظر گرفته شده است.

علی اصغر قائمی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه این بازدیدها به طور خانوادگی انجام می شود و یک خانواده چهار نفره برای بازدید برج میلاد باید ۵۰۰ هزار تومان هزینه کند، افزود: این نرخ به این معناست که استفاده از این امکانات برای برای اقشار خاص امکان پذیر است.

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه نباید فقط به قشر خاصی توجه داشته باشیم، گفت: با این وضع حقوق افزایش ۴۵ درصدی بهای برج میلاد بسیار زیاد است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه صحبت ما با ۴ درصدی‌ها نیست بلکه درباره ۹۶ درصدی‌ها صحبت می‌کنیم، افزود: نباید اجازه دهیم دیدن نمادهای ملی برای عده‌ای آرزو شود.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز در خواست کرد که بهای بلیط بازدیدکنندگان خارجی به واحد دلار نباشد تا ارزش پول ملی نشان داده شود.

محمد امین توکلی زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز در توضیح این لایحه با اشاره به اینکه مبنای عدالت این است که بخش‌هایی که نیاز دارند یارانه دهیم؛ اگر یارانه غیرهدفمند و به همه داده شود، کار ناعادلانه ای است، گفت: قیمت تمام شده بیش از ۳۰۰ هزار تومان است و باید در محاسبات لحاظ شود تا بتوانیم به نرخ درست برسیم.

وی، هزینه نگهداشت و استهلاک برج میلاد را بالا عنوان کرد و گفت: این برج بعد از ۱۲ سال هزینه استهلاک زیادی دارد و تاکنون ۷۰ درصد فاز یک برج میلاد افتتاح شده و بسیاری از بخش‌هایی که باید درآمدزایی کنند هنوز درآمدزایی ندارد.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران، بهای بلیت ۱۲۰ هزار تومانی کل طبقات و ۸۰ هزار تومانی سکوی باز و بهای بازدیدکنندگان خارجی ۲۵ دلار به تصویب رسید.

تصویب دو فوریت کمک شهرداری تهران به زلزله زدگان خوی
اعضای شورای اسلامی شهر با  تصویب طرحی ۲ فوریتی در صحن علنی شورای شهر، به شهرداری تهران مجوز دادند تا با ارایه لایحه به شورای شهر، تا سقف ۱۵ میلیارد تومان به زلزله زدگان خوی کمک‌ کند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران هم‌چنین در ادامه این طرح که به شکل دو فوریتی تصویب شد، حقوق پنج روز کاری خود را به زلزله زدگان تقدیم کردند.

افزایش ۲۵ درصدی بهای خدمات آتش نشانی و ایمنی در تهران
همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران بررسی لایحه عوارض خدمات آتش نشانی را در دستور کار قرار دادند و مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: پیشنهاد افزایش ۲۵ درصدی سامانه پایش هوشمند در سال جاری ارایه شده است.

وی افزود: برای بخش مسکونی ۲۵ درصد و برای ساختمان های اداری و تجاری ۴۰ درصد پیشنهاد داده شد که در فرمانداری برای تمام بخش ها رقم ۲۵ درصد مصوب شده است.

قدرت الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه افزایش ۴۰ درصدی رقم چندانی نیست،  گفت: مبلغ کل خدمات ایمنی ساختمان پلاسکو برای هر ماه هشت میلیون تومان و برای ساختمانی با ۶ هزار متر مربع و برای ۶۰ واحد زیربنا ماهیانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده و سهم هر واحد ۳۰ هزار تومان است.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با افزایش بهای  ۲۵ درصدی خدمات ایمنی و آتش نشانی موافقت کردند.

تصویب قیمت جدید بلیت موزه ها و خانه موزه‌های تهران
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه بهای خدمات، تعیین بهای بلیت موزه‌ها و مراکز فرهنگی شهرداری تهران را در دستور کار قرار دادند و پس از بررسی، لایحه را تصویب و بر این اساس بهای موزه‌ها ۲۵ هزار تومان و برای اتباع خارجی ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد ، همچنین بهای باغ موزه‌ها ۲۰ هزار تومان، برای اتباع خارجی ۷۵ هزار تومان، بهای خانه موزه‌ها ۷ هزار تومان و برای اتباع خارجی ۶۵ هزار تومان تعیین شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha