حال و هوای شیراز در ۲۲ بهمن ۵۷

شیراز-ایرنا-ابراهیم شعرا مبارز انقلابی و فعال سیاسی در دوران انقلاب در گفت‌وگو با ایرنا حال و هوای شیراز در ۲۲ بهمن ۵۷ را روایت کرد و از ماجرای تسخیر کلانتری‌های شهر شیراز در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ گفت، رخدادی که در آن بیش از ۵۰ نفر در یک روز به شهادت رسیدند.

ابراهیم شعرا شنبه در روایتی از خیزش مردم شیراز در ۲۲ بهمن 1357 به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: روز ۲۲ بهمن‌ از ستاد مرکزی انقلاب در تهران خبر رسید که دولت و نیروهای نظامی قرار است از استان‌ها به مرکز اعزام شوند؛ چراکه از ساعت ۱۶ بعدازظهر روز ۲۱ بهمن ماه در تهران و سایر شهرستان‌ها حکومت نظامی اعلام شده بود. لذا برنامه تظاهراتی پیشبینی شد که این تظاهرات در صبح روز ۲۲ بهمن ماه به وسیله بلندگو در سطح شهر به اطلاع مردم رسید؛ در آن روز شهر به صورت نیمه تعطیل درآمد و مردم در حرم مطهر شاهچراغ (ع) جمع شدند و مرحوم طاهری در این مکان سخنرانی کرد و از مردم خواست که به کلانتری‌ها بروند و آنها را خلع سلاح کنند.

تسخیر کلانتری‌ها در شیراز توسط مردم

شعرا ادامه داد: مردم به صورت رژه و دوان دوان به سمت کلانتری ۳ شیراز که نزدیکترین محل به حرم شاهچراغ (ع) بود آمدند. مأموران و نیروهای کلانتری تسلیم شدند و این مکان با آرامش و بدون درگیری تسخیر شد؛ پس از آن به سمت کلانتری‌های ۲، ۴، ۵ و ۷ رفتند که این کلانتری‌ها هم قبل از حضور مردم تخلیه شده بودند.
وی افزود: سپس مردم به سمت کلانتری یک و شهربانی که در مرکز شهر و میدان شهرداری واقع شده بود رفتند و از اطراف خیابان‌های پیرامون کلانتری با کوکتل مولوتـوف و سنگ، مأموران را مورد حمله قرار دادند؛ برخی مردم مسلح شده بودند و تعدادی از عشایر فیروز آباد هم با تفنگ برنو در این برنامه مشارکت داشتند و با مأمورانی که از ارگ کریمخانی به سمت مردم شلیک می‌کردند به مقابله پرداختند و در نهایت مأموران این کلانتری ساعت ۱۶ بعدازظهر تسلیم شدند؛ شهربانی آتش گرفت و مردم با ورود به شهربانی به انبار اسلحه‌ دسترسی پیدا کردند و بیشتر مسلح شدند.

تانک ارتش به مردم ملحق شد

شعرا عنوان کرد: پس از تسخیر شهربانی، مردم با تیراندازی هوایی در میدان شهرداری به شادی پرداختند. در این مبارزه بیش از ۱۵۰ نفر از نیروهای نظامی و مأمورین پادگان زرهی به مردم پیوستند و حتی یک تانک ارتش به مردم ملحق شد. شیراز دومین شهر بود که بر نیروهای نظامی پیروز و مسلط شد و مردم شیراز به دنبال این پیروزی شیرینی و نقل و شکلات در خیابان‌های شهر توزیع کردند؛ در خیابان‌های شهر سرودهای انقلابی با رادیو و بلندگوها پخش و شادی و شعف خاصی بین مردم ایجاد شده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha