۱۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۴۹
کد خبر: 85017700
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دعوا بر سر گاز در انگلیس

۱۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۴۹
کد خبر: 85017700
دعوا بر سر گاز در انگلیس

لندن – ایرنا – اقدام تکان‌دهنده بزرگترین شرکت توزیع کننده انرژی انگلیس موسوم به «بریتیش‌گس» در خصوص نصب زوری کنترهای شارژی گاز برای مشتریان بدحساب که عموما از اقشار آسیب‌پذیر جامعه بشمار می‌روند و در روزهای سرد زمستانی با چالش گرمایش مواجه هستند، خبرساز شده است.

نشریه تایمز چاپ لندن روز پنجشنبه گزارش داد که «بریتیش‌گس» یک شرکت خصوصی موسوم به «آوراتو فایننشال سلوشنز» را اجیر کرده تا کنترهای مشتریان بدحساب را با نوع شارژی، جایگزین کند.

تحقیقات این نشریه انگلیسی نشان می‌دهد بسیاری از کسانی که کنترهای آن‌ها به زور تعویض شده است، خانواده‌های کم‌بضاعت، مسن، بیمار و از اقشار آسیب‌پذیر بوده‌اند که توانایی مالی لازم را برای پرداخت قبوض خود نداشته‌اند. این درحالیست که ماموران آوراتو فایننشال سلوشنز، طبق یافته‌های تایمز عملیات تعویض کنتر را هیجان‌انگیز توصیف کرده‌اند.

بر اساس گزارش تایمز، ماموران این شرکت انگلیسی در یک مورد که خانه خالی‌ از سکنه بود، با کمک قفل‌ساز درب ورودی را باز کرده تا کنتر اصلی را از مدار خارج کند. این نشریه انگلیسی به نقل از ماموران آوراتو فایننشال سلوشنز، بعد از شکسته شدن قفل نوشت: این مرحله (برای نصب کنتر شارژی) هیجان انگیز است. خیلی دوست دارم.

نشریه انگلیسی همچنین گزارش داد که «بریش‌گس» طی این عملیات بی‌رحمانه، کنتر منزل یک مادر جوان با نوازدش، بیمار معلول و زن مسنی که مشکل راه رفتن داشت را نیز تعویض کرده است.

شرکت سنتریکا که صاحب بریتیش گس است می‌گوید که حکم دادگاه برای اجرای این عملیات تا بعد از زمستان هم معتبر است. وزیر بازرگانی انگلیس اما از گزارش تایمز ابراز تاسف کرده و گفته است: تعویض کنتر مشتریان، به ویژه برای اقشار آسیب‌پذیر باید به عنوان آخرین راه حال مورد استفاده قرار گیرد. اما به‌نظر می‌رسد که بریتیش‌گس مسیر دیگری را در پیش گرفته است.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. نرخ تورم در انگلیس براساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور از محدوده ۲ به ۱۰.۵ درصد رسیده و کشور به گفته رئیس بانک مرکزی وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده است.

از سویی میانگین قبوض انرژی در انگلیس از اکتبر گذشته دو برابر شده است. این میزان قرار بود سه برابر شود که با طرح پرداخت یارانه عمومی در حد دو برابر کنترل شد. طرح یادشده برای دو سال برنامه ریزی شده بود اما به دلیل مشکلات عمیق اقتصادی دولت، به ۶ ماه کاهش یافته است

داده‌های آماری نشان می‌دهد که ۷۶ درصد انگلیسی‌ها از پس مخارج گرمایش خانه‌های خود بر نمی‌آیند. طبق نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه معتبر «یوگاو» از هر ده انگلیسی سه نفر (۶۱ درصد) نمی توانند خانه خود را به اندازه‌ای که مایل هستند گرم کنند. این درحالیست که ۱۵ درصد اصلاً سیستم گرمایشی را روشن نکرده‌اند و فقط ۱۸ درصد مردم انگلیس از قدرت مالی کافی برای استفاده دلخواه از سیستم گرمایشی برخوردار هستند.

بر اساس مطالعات موسسه یوگاو، مسائل مالی اصلی‌ترین مشکل مردم انگلیس برای استفاده از سیستم‌های گرمایشی عنوان شده است. ۲۹ درصد انگلیسی‌ها می‌گویند که از توانایی مالی کافی برای گرم کردن خانه‌های خود برخوردار نیستند.

۱۵ درصد دیگر گفته‌اند که هرچند قادر به انجام این کار هستند اما «لازم می‌دانند» که این پول را برای مصرف سایر اقلام ضروری ذخیره کنند. این درحالیست که ۱۵ درصد دیگر «ترجیح می‌دهند» که در بحبوحه مشکلات اقتصادی، پول خود را ذخیره کنند. ۹ درصد انگلیسی‌ها هم ادعا کرده‌اند که سیستم گرمایشی را روشن نکرده‌اند چون سردشان نبوده است.

تحلیلگران میزان افزایش بهای سوخت، تورم و وضعیت نابسامان اقتصادی درانگلیس را در قیاس با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به مراتب شدیدتر و وخیم تر دانسته‌ و علل آن‌ را نبود ذخایر و ورشکستگی شرکت‌های توزیع کننده انرژی و سیاست های غلط لندن می دانند.

موسسات خیریه پیشتر هشدار داده بودند که افزایش هزینه‌های انرژی به این معناست که بسیاری از مردم در زمستان امسال باید بین وعده غذایی و یا گرم نگاه داشتن خانه های خود در مواجه با سرما یکی را انتخاب کنند که وضعیتی بسیار ناگوار است.

انگلیس تلاش می کند نیمی از گاز طبیعی را خود تولید کند اما اکنون تولید گاز دریای شمال بطرز بی سابقه ای به پایین ترین سطح خود رسیده و نبود ذخایر انرژی وضعیت را به مراتب برای انگلیس وخیم تر می سازد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha