۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۳۰
کد خبر: 85487659
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تسلیت و همدردی در اروپا  به مناسبت شهادت رئیس‌جمهوری ایران

لندن – ایرنا – صدها تن از سفرا و دیپلمات‌های خارجی از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اروپا برای عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهوری ایران و سایر شهدای سانحه هوایی در سفارت‌خانه‌های کشورمان حاضر شده و دفتر یادبودی را که به همین دلیل گشوده شده امضاء کردند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان کشورها در دیدار با اعضای سفارت‌خانه‌های کشورمان، این ضایعه ناگوار را به دیپلمات‌های ایرانی تسلیت گفته و با ملت و دولت ابراز همدردی کردند. در لندن سفیر پاکستان نخستین کسی بود که برای ادای احترام به رئیس جمهوری شهید و همراهان وی که در سانحه هوایی به مقام شهادت نائل شدند، در سفارت حاضر و دفتر یادبود را امضاء کرد.

به دنبال آن، نمایندگان عمان، تاجیکستان، اقلیم کردستان، کوبا، ارمنستان و ده‌ها کشور دیگر نیز در سفارت حضور یافته و به شهدای خدمت ادای احترام کردند. خانم اسمارا وارگس والتر سفیر کوبا در لندن به خبرنگار ایرنا گفت: لحظه بسیار غم‌انگیزی برای ایران است. ایران و کوبا ۲ کشور دوست هستند و ما در پی این رویداد غم‌انگیز عزای عمومی اعلام کردیم.

وی افزود: در این لحظات سخت به ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گویم.

واروژان نرسیسان سفیر ارمنستان در انگلیس نیز به ایرنا گفت: ما از درگذشت رئیس جمهور رئیسی، وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و سایر مقام‌های ایران (در سانحه هوایی) عمیقا اندوهگین هستیم.

وی افزود: هم رئیس جمهوری و هم وزیر امور خارجه ایران دوستان خوبی برای ارمنستان بودند. ما در این رویداد غم‌انگیز به ملت و دولت ایران تسلیت می‌گوییم و کنار آن‌ها ایستاده‌ایم.

بیرون از ساختمان سفارت هم ایرانیان مقیم و دوستداران انقلاب با قرار دادن دسته‌گل، مراتب غم و اندوه خود را از این ضایعه ناگوار به نمایش گذاشتند. بر اساس برنامه اعلام شده، فردا (شنبه) نیز مراسم گرامیداشت شهدای خدمت قرار است مقابل سفارت کشورمان در لندن برگزار شد. همچنین مراسم دیگری از سوی شورای علما و مراکز اسلامی انگلیس عصر امروز در مرکز لندن برگزار می‌شود.

تسلیت و همدردی در اروپا  به مناسبت شهادت رئیس‌جمهوری ایران

سازمان بین‌المللی دریانوردی که مقر آن در لندن روز دوشنبه به احترام شهدای ایران یک دقیقه سکوت کردند. این مراسم در نشست ۱۰۸ کمیته ایمنی، که از ارکان اصلی سازمان بین المللی دریانوردی به شمار می‌رود، برگزار شد. همچنین در جریان این نشست، نمایندگان کشورهای مختلف شهادت رئیس جمهوری ایران و هیات همراه وی را به نماینده کشورمان تسلیت گفتند.

در کشور دانمارک نیز دوستداران انقلاب در پی این حادثه غم‌انگیز دسته‌گل‌هایی را مقابل سفارت کشورمان قرار داده و با ملت ایران ابراز همدردی کردند. دیروز (پنجشنبه) هم مراسمی به همین مناسبت در محل سفارت کشورمان در کپنهاگ برگزار شد.

افسانه نادی پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در دانمارک در این مراسم ضمن قدردانی از حضور گسترده علاقه‌مندان و ابراز همدردی و همبستگی آنها با ملت و دولت ایران، یاد و خاطره شهدای خدمت را گرامی داشت.

وی با اشاره به ضایعه بزرگ و جبران‌ناپذیر فقدان شخصیت‌هایی همچون شهیدان آیت الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، تأکید کرد که راه آنان همچنان ادامه خواهد یافت.

سفیر ایران، شخصیت امیرعبداللهیان را به عنوان فردی حرفه‌ای، کارآزموده، فرزانه، نیک‌کردار و نیک‌اندیش، عارف مسلک توصیف کرد که در مدت کوتاه دوره وزارت خود منشاء خدمات و اقدامات بسیار مهمی برای نظام و کشور ایران بود.

در این مراسم علاوه بر هموطنان ایرانی، نمایندگانی از جوامع اسلامی مقیم دانمارک از جمله عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، پاکستان، افغانستان و سودان نیز حضور داشتند و با ایراد سخنرانی، خواندن شعر و نوحه‌سرایی از خدمات شهدای گرانقدر خدمت به پاس حمایت بی‌دریغ از آرمان‌های اسلامی به ویژه حمایت از محور مقاومت تجلیل و قدردانی کردند.

آنها همچنین دفتر یادبودی را که به همین مناسبت در سفارت گشوده شده است، امضا و به این طریق ادای احترام خود را نسبت به این عزیزان ابراز کردند.

تسلیت و همدردی در اروپا  به مناسبت شهادت رئیس‌جمهوری ایران

در ژنو نیز سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه پرچم خود را به حالت نیمه برافراشته درآورد و پرچم سایر کشورها را به احترام شهدای ایران پایین آورد. همچنین شرکت کنندگان در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد به احترام شهادت رئیس جمهور ایران و سایر شهدای سانحه هوایی، یک دقیقه سکوت کردند.

سفیر روسیه در این نشست ضمن تسلیت به دولت و ملت ایران، خواستار یک دقیقه سکوت و ادای احترام به شهید آیت الله رئیسی رئیس جمهور فقید و شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه فقید جمهوری اسلامی ایران شد.

در ادامه سفرا و نمایندگان کشورهای عضو، مراتب تسلیت و همدردی خود با مردم ایران را ابراز کردند.

گفتنی است کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد متشکل از ۶۵ عضو از نظر نظامی مهم و وظیفه تدوین اسناد بین‌المللی در حوزه صلح و امنیت بین الملل به ویژه تسلیحات کشتار جمعی را بر عهده دارد.

ایران از اسفند سال گذشته ریاست کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل به عنوان اصلی ترین سازوکار مذاکراتی ملل متحد برای خلع سلاح را عهده‌دار است. این نشست به ریاست ایران برای تدوین برنامه کار کنفرانس خلع سلاح تشکیل شد که پیش‌نویس آن تحت ریاست ایران و با رایزنی‌های سفیر کشورمان در ظرفیت رئیس کنفرانس با اعضا تهیه شده است.

در وین سفیر کشورمان میزبان ده‌ها دیپلمات و نماینده کشورهایی بود که با حضور در سفارت و امضاء دفتر یادبود، به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند. مرکز اسلامی امام علی (وین) نیز مراسم یادبودی را به مناسبت گرامیداشت شهدای خدمت برگزار کرد.

در همین حال دبیرخانه سازمان ملل متحد طی نامه‌ای خطاب به نمایندگان کشورهای عضو نوشت که پرچم این سازمان به احترام شهدای ایران روز سه‌شنبه نیمه افراشته شده و پرچم کشورهای عضو پایین خواهد آمد.

غاده ولی، مدیرکل دفتر سازمان ملل متحد در وین هم طی نامه‌ای خطاب به محسن نذیری‌اصل سفیر و نماینده کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، این ضایعه ناگوار را تسلیت گفت.

تسلیت و همدردی در اروپا  به مناسبت شهادت رئیس‌جمهوری ایران

روز دوشنبه هم شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی امنیت هسته ای در وین، به درخواست رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و به احترام شهدای خدمت، یک دقیق سکوت کردند.

دبیرخانه اوپک هم تصویر رئیس جمهوری ایران را در مقر این سازمان در وین به نمایش گذاشت و از این طریق، با مردم و دولت ایران ابراز همدردی کرد. هیثم الغیص دبیرکل اوپک با انتشار بیانیه‌ای ضایعه ناگوار درگذشت شهدای خدمت را تسلیت گفت و افزود: «با کمال تأسف و اندوه فراوان از درگذشت حزن‌انگیز سیّد ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران و دیگر مقام‌های بلندپایه دولتی باخبر شدیم. اینجانب در این شرایط سخت از طرف خود و همه کارکنان دبیرخانه اوپک، مراتب تسلیت و همدردی خود را به رهبر عالیقدر و ملت جمهوری اسلامی ایران و خانواده‌های آقای رئیسی و دیگر مسئولان ابراز می‌کنم.»

وی در این بیانیه افزود: «همه اعضای اوپک با خانواده آقای رئیسی، رهبر عالیقدر و مردم جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی می‌کنند.»

در کشور ایرلند هم مایکل دی هیگینز رئیس جمهوری این کشور ضمن صدور پیام تسلیت به ملت و دولت ایران، در محل سفارت ایران در دوبلین حاضر شد و دفتر یادبودی را که به این مناسب گشوده شده است، امضا کرد.

وی روز دوشنبه طی بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای ریاست جمهوری ایرلند منتشر شد گفت: مایلم به عنوان رئیس جمهوری ایرلند ضایعه درگذشت غیرمنتظره رئیس جمهوری اسلامی و وزیر امور خارجه ایران و همه آن‌هایی که در سانحه سقوط بالگرد جان باختند را به ملت ایران تسلیت عرض کنم.

وی افزود: از طرف مردم ایرلند، در این ایام سوگواری با خانواده‌های آنها ابراز همدردی می کنم.

شورای اروپا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از دیگر شخصیت‌هایی بودند که این ضایعه ناگوار را به ملت و مردم ایران تسلیت گفتند.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha