صدراعظم آلمان در تور آمریکای جنوبی به دنبال چیست؟

تهران- ایرنا- صدراعظم آلمان در شرایطی از امروز سفر خود به سه کشور آمریکای جنوبی را آغاز می کند که اهمیت این منطقه در بحبوحه جنگ اوکراین و تنش‌ها با روسیه و عزم اتحادیه اروپا برای کاهش خطر در روابط خود با چین، به طور فزاینده‌ای برجسته می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای فرانس۲۴، اولاف شولتس صدراعظم آلمان از ۲۸ تا ۳۱ ژانویه (هشتم تا یازدهم بهمن) راهی کشورهای آرژانتین، شیلی و برزیل می‌شود. صدراعظم آلمان درحالی این تور آمریکای جنوبی را برگزار می کند که احتمالا کیف مشکی قدیمی‌اش که برای دهه‌ها، همراه وفادار او بوده است را به همراه خواهد داشت.

در مورد این کیف قدیمی، مقالاتی در مطبوعات آلمان منتشر شده و گمانه‌زنی‌هایی در مورد اصالت و محتوای آن وجود داشت؛ تا اینکه اولاف شولتس تصمیم گرفت شخصا وارد میدان شده و شک و تردیدها را برطرف کند: وی اطمینان داد که این کیف را حدود ۴۰ سال پیش، وقتی یک وکیل جوان بوده، خریداری کرده است و حتی آن را در تعطیلات همراه داشته و عینک و روزنامه و اسناد کاری خود را در آن قرار می‌دهد.

اسناد کاری که شولتس در سفر به آمریکای جنوبی حمل می‌کند، احتمالا مرتبط با اهمیت استراتژیک این منطقه برای آلمان، روابط اقتصادی عمیق اما پیچیده، مناسبات نزدیک در موضوعات فرهنگی، علمی و یا چالش‌ها در زمینه صلح و حقوق بشر است. همه این‌ها بدون احتساب پیامدهای جنگ اوکراین است؛ درگیری که اروپا را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار داده و در عین حال، آمریکای لاتین از آن در امان نبوده است.

همکاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر

یکی از پیامدهای گسترده جنگ اوکراین را می‌توان در علاقه فزاینده آلمان برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی جست‌وجو کرد. تنوع بخشیدنی که پاسخگوی نیاز آلمان در به حداقل رساندن وابستگی به انرژی روسیه خواهد بود. تمایل آلمان در این زمینه به شکل افزایش واردات زغال سنگ کلمبیا و تلاش برای همکاری در زمینه انرژی تجدیدپذیر با مخروط جنوبی (جنوبی‌ترین کشورهای آمریکای جنوبی؛ آرژانتین، شیلی، اروگوئه) نمود پیدا کرده است. این مسئله‌ای است که شولتس همزمان با میزبانی از آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهوری آرژانتین در ماه می سال گذشته میلادی (۲۰۲۳)، بر آن تاکید کرد.

صدراعظم آلمان در آن دیدار اعلام کرد: کشورهای ما بر اینکه در زمینه انرژی، همکاری نزدیک داشته باشند، اتفاق نظر دارند. آرژانتین دارای پتانسیل عظیمی است؛ به ویژه برای انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید هیدروژن سبز.

این انگیزه بالا برای تقویت روابط جدید یا عمیق‌تر در حوزه انرژی، تا حدودی این مسئله را روشن می‌کند که چرا شولتس با هیاتی متشکل از ۱۴ تاجر به آمریکای جنوبی سفر می‌کند.

ماریان بریگ از موسسه آمریکای لاتین در دانشگاه آزاد برلین به فرانس ۲۴ گفت: اینکه شولتس فقط با نمایندگان جامعه تجاری راهی این تور می‌شود، بسیار به مشکل فوری آلمان در بخش انرژی و منابع مرتبط است.

شرکای مهم اقتصادی

با این حال، در کیف دستی مشکی شولتس احتمالا اسنادی وجود دارد که بر این نکته تاکید می‌کند که این رابطه، فراتر از معاملات فوری انرژی است.

از طرفی، آلمان دارای روابط نزدیک و دیرینه با منطقه و به ویژه با برزیل به عنوان شریک اصلی اقتصادی در آمریکای جنوبی است. طبق داده‌های فدراسیون صنایع آلمان، نزدیک به یکهزار و ۶۰۰ شرکت آلمانی فعال در برزیل حضور دارند. فقط در سائوپائولو، ۸۰۰ شرکت آلمانی وجود دارند که بیش از ۲۵۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند.

در برزیل و همچنین در آرژانتین و شیلی، شولتس و همراهانش قرار است با رهبران سیاسی و بازرگانان محلی جلساتی برگزار کنند. در بوئنوس آیرس بازدید از یک کارخانه فولکس واگن برنامه‌ریزی شده است، در حالی که انتظار می‌رود شولتس در سانتیاگو در یک مجمع اقتصادی سخنرانی کند.

صدراعظم آلمان در تور آمریکای جنوبی به دنبال چیست؟

از سوی دیگر، سفر شولتس در چارچوب پویایی بخشیدن سیاسی و اقتصادی فراتر از روابط دوجانبه است.

برای آلمان و اتحادیه اروپا، اهمیت آمریکای لاتین در زمانی که روسیه دیگر شریک اقتصادی قابل اعتمادی نیست و اتحادیه اروپا خواهان کاهش خطر در روابط خود با چین است، به طور فزاینده ای برجسته می‌شود.

تقویت روابط با آمریکای لاتین چنان که شولتس در تور پیش‌رو دنبال می‌کند، می‌تواند به توافق تجاری بحث‌برانگیز بین اتحادیه اروپا و کشورهای مرکوسور (آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، اروگوئه) نیز جان تازه‌ای ببخشد.

آمریتا نارلیکار رئیس موسسه مطالعات جهانی و منطقه‌ای آلمان نیز معتقد است: اگر اولاف شولتس این تصویر استراتژیک گسترده‌تر را ارائه دهد (به ویژه با توجه به حضور رو به رشد چین در آمریکای لاتین)، می‌تواند به ایجاد فضای مساعدتری در اروپا برای توافق تجارت آزاد مرکوسور و اتحادیه اروپا کمک کند. ، شولتس سال گذشته در مورد این موضوع گفته بود، پیشرفت مهم است، اما توافقات در مورد مسائل زیست محیطی، اجتماعی و حقوق بشر نیز ضروری است.

اهمیت استراتژیک

این دیدگاه جهانی‌تر به درک این که چرا آلمان آمریکای لاتین را دارای «اهمیت استراتژیک» می‌داند، کمک می‌کند، هرچند برخی کارشناسان معتقدند برلین توجه کافی به این منطقه نداشته است.

با این حال، دولت آلمان نشان داده است که آمریکای لاتین را در مسائل جهانی مانند حمایت از حقوق بشر، امنیت غذایی یا مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی، متحد خود می‌داند.

سخنگویان دولت آلمان اطمینان داده‌اند که موضوع تغییرات آب‌وهوایی، یک «مسئله اساسی در همکاری با برزیل» است. بازدید از پارک ملی برزیل و دیدار با نمایندگان اجتماعی و بومی از جمله برنامه‌هایی است که در دستورکار شولتس در سفر به این کشور قرار دارد.

بریگ همچنین تاکید کرد: اکثر کشورهای آمریکای لاتین به طور سنتی بازیگران چندجانبه خوبی هستند.

چنان که دولت آلمان هنگام اعلام سفر آمریکای جنوبی شولتس عنوان کرد، «آن‌ها شرکای ارزشمندی در تعهد به نظم بین‌المللی چندقطبی مبتنی بر قوانین هستند».

به این ترتیب، تور آمریکای جنوبی صدراعظم آلمان در شرایطی انجام می شود که جنگ اوکراین به پایان نرسیده است و برلین به طور فزاینده‌ای بر اهمیتِ داشتن متحدان تاکید می‌کند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha