اتحادیه اروپا و مرکوسور در یک قدمی توافق تجارت آزاد/ آمریکای لاتین به اوکراین سلاح نمی دهد

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری آرژانتین و صدراعظم آلمان از عزم خود برای نهایی کردن توافق‌نامه تجارت آزاد میان مرکوسور (بازار مشترک جنوب متشکل از کشورهای آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، اروگوئه) و اتحادیه اروپا در سریع ترین زمان ممکن خبر دادند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، آلبرتو فرناندز در دیدار با اولاف شولتس، تاکید کرد: آرزوی ما این است که به طولانی شدن بحث ادامه ندهیم و بتوانیم به سرعت به توافق برسیم و آن را عملیاتی کنیم. ما متقاعد شده‌ایم که این توافق به اقتصاد اتحادیه اروپا و مرکوسور کمک می‌کند.

صدراعظم آلمان که به عنوان نخستین مقصد از تور آمریکای لاتین خود به آرژانتین سفر کرده است نیز در این دیدار بر اهمیت ویژه تصویب این توافقنامه برای هر دو بلوک که ۲۸ ژوئن ۲۰۱۹ (۷ تیر ۹۸) پس از ۲۰ سال مذاکره انجام شد، تاکید کرد.

شولتس خاطرنشان کرد: مهم این است که روحیه سازنده داشته باشیم، باید دست به دست هم دهیم تا راهی پیدا کنیم و مذاکرات به نتیجه برسد.

رئیس‌جمهوری آرژانتین در ادامه بر لزوم تصویب این توافقنامه یکبار برای همیشه تاکید کرد و به قدرت رسیدن لولا داسیلوا در برزیل را آخرین مرحله از به جریان انداختن مجدد مذاکرات دانست.

فرناندز با یادآوری سیاست‌های جنگل‌زدایی رئیس‌جمهوری سابق برزیل گفت: من فکر می کنم (با لولا) ما در موقعیت بهتری برای ترویج توافق هستیم زیرا موضوعات مشترک بیشتری بین دو بلوک، به ویژه در مسائل زیست‌محیطی وجود دارد.

به گفته فرناندز، تصویب توافقنامه بین اتحادیه اروپا و مرکوسور که متشکل از آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه است، امکان ترسیم محوری را فراهم می‌کند که چندجانبه‌گرایی را در جهانی که تمایل به قطبی شدن دارد، ترویج می‌کند.

رئیس جمهوری آرژانتین همچنین حمایت‌گرایی اعمال شده توسط برخی کشورهای اروپایی که به عقیده او، دسترسی محصولات کشورهای مرکوسور به بازار اروپا را دشوار می‌کند مورد انتقاد قرار داد.

صدراعظم آلمان روز گذشته نخستین دیدار رسمی خود را از آرژانتین آغاز کرد و پس از این کشور به شیلی و برزیل می‌رود.

درحالی که آلمان در هفته جاری، مجوز ارسال تانک‌های لئوپارد۲ به اوکراین را صادر کرده است، اولاف شولتس اطمینان داد که دولت او هر کار ممکن را انجام خواهد داد تا از تشدید جنگ بین روسیه و کشورهای عضو ناتو جلوگیری کند.

صدراعظم آلمان اذعان کرد که جنگ در اوکراین یکی از موضوعات گفت‌وگو در دیدار با آلبرتو فرناندز بوده که با او در مورد احترام به قوانین حقوق بین الملل موافق است.

آمریکای لاتین به اوکراین سلاح نمی دهد

فرناندز در پاسخ به سوالی درباره موضع وی در مورد ارسال تانک به اوکراین، اطمینان داد که صدراعظم آلمان نگاه خود را به این موضوع دارد و در عین حال اظهار داشت که کشورهای آمریکای لاتین به فکر ارسال سلاح به اوکراین یا هر جای دیگر در حال جنگ نیستند.

وی افزود: این موضوعی است که باید با هم روی آن کار کنیم. در نیمکره شمالی موشک‌ها در حال پرواز هستند و مردم می‌میرند، اما در نیمکره جنوبی این امر با هزینه‌های بالاتر و گرسنگی عواقبی برای مردم دارد.

رئیس‌جمهوری آرژانتین تصریح کرد: نمی‌توانم درباره تصمیم‌هایی که سایر کشورها می‌گیرند اظهار نظر کنم، اما آنچه مطمئن هستم این است که هم وزیر امور خارجه و هم من بیش از همه می‌خواهیم که صلح هر چه زودتر احیا شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha