۲ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۳۵
کد خبر: 85005447
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

روایتی از یک خبر| بازگشت فرانسه به مدار جنگ‌افروزی

تهران- ایرنا- افزایش چشمگیر بودجه دفاعی فرانسه به عنوان کشوری که سابقه دهه‌ها استعمار کشورهای جهان به ویژه آفریقایی را در کارنامه ننگین خود دارد، از بازگشت این استعمارگر پیر به مدار جنگ‌افروزی در عرصه بین‌المللی در قالب جنگ اوکراین حکایت می‌کند.

به گزارش ایرنا، دهه‌ها اشغالگری و حضور نظامی فرانسه در کشورهای آفریقایی همچون الجزایر، تونس و مالی، از فرانسه چهره‌ای استعمارگر در عرصه جهانی ترسیم کرده است؛ کشوری که این بار در راستای منافع خود حتی حاضر است بر آتش جنگ در شرق قاره سبز یعنی اوکراین نیز بدمد.

کشوری که از همان ابتدای جنگ در اوکراین از یکسو خود را مدافع مذاکره و گفت‌وگو با طرف‌های درگیر برای پایان جنگ معرفی می‌کند و از سوی دیگر با تقویت جبهه نظامی و مالی اوکراین، کفه ترازو را بیش از پیش به سمت جنگ‌افروزی سنگین کرده است.

پیشینه

رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه هفته گذشته از طرح خود برای افزایش چشمگیر بودجه نظامی و اطلاعاتی این کشور خبر داد؛ موضوعی که تحلیلگران آن را در راستای تقویت جبهه نظامی فرانسه در شرق اروپا و با هدف ادامه جنگ‌افروزی در اوکراین تعبیر می‌کنند.

روایتی از یک خبر/ بازگشت فرانسه به مدار جنگ‌افروزی

در همین ارتباط امانوئل مکرون مدعی شده است که نیروهای فرانسوی نیاز به بازسازی، اصلاح و تغییر دارند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بودجه دفاعی جدید دولت مکرون برای سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ معادل ۴۱۳ میلیارد یورو است؛ رقمی که رشد ۴۰ درصدی را نسبت به بودجه سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ با رقم ۲۹۵ میلیارد یورو نشان می‌دهد.

مکرون خطاب به نظامیان فرانسه در پایگاه هوایی مون-دو-مارسان (Mont-de-Marsan) در جنوب غربی این کشور اظهار داشت: قانون برنامه‌ریزی نظامی برای سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ نشان‌دهنده تلاش‌های دولت برای تقویت ارتش و متناسب با خطرات قابل توجه فعلی است.

وی ادامه داد: در سال های ۲۰۲۴-۲۰۳۰، دولت فرانسه ۴۰۰ میلیارد یورو به وزارت دفاع اختصاص خواهد داد.

اهمیت موضوع

همزمانی این سخنان در آستانه یک سالگی جنگ اوکراین معانی بسیاری برای سیاستمداران و تحلیلگران عرصه بین‌الملل دارد. موضوعی که شخص رییس جمهور فرانسه آن را امری ضروری ارزیابی کرده است.

اما برای درک بهتر راهبرد جدید فرانسه دقیقا باید به یک ماه قبل بازگشت؛ جایی که مکرون روی عرشه ناو هماپیمابر شارل دو گل با اشاره به ادامه جنگ در اوکراین گفت: بازگشت جنگ به اروپا، کشورمان را مجبور کرده است تا راهبرد نظامی خود را تقویت کنیم.

روایتی از یک خبر/ بازگشت فرانسه به مدار جنگ‌افروزی

سخنانی که می‌توان آن را از نخستین جرقه‌ها برای رونمایی از راهبرد جدید فرانسه در جهت تقویت بازوی نظامی این کشور به ویژه برای طولانی‌کردن جنگ در اوکراین تعبیر کرد.

رئیس جمهور فرانسه که آن زمان برای شرکت در جشن کریسمس با سربازان، روی این ناو هواپیمابر حاضر شده بود، تاکید کرد: هدف ما از تقویت راهبرد نظامی، آماده‌سازی ارتش‌ها بر اساس یک مدل کامل است.

مکرون مدل کامل خود را شامل ارتش‌هایی توصیف کرد که اطلاعات را می‌یابد، مستقل عمل کرده و شریکان خود را انتخاب می‌کند تا هم در خاک فرانسه، هم در اروپا و همچنین در دریای مدیترانه اقدام به محافظت از منافع خود کند؛ سخنانی کلیدی که تحلیلگران آن را نشان دهنده عمق نگاه فرانسه به مدیریت نظامی در جهان کنونی توصیف می‌کنند.

رئیس جمهور فرانسه همچنین در مصاحبه اختصاصی با شبکه رادیویی فرانس‌اَنفو (FranceInfo) بار دیگر بر تمایل خود برای تقویت راهبرد نظامی این کشور تاکید و اضافه کرد: این انتخابی است که من پنج سال پیش با سرمایه‌گذاری مجدد و گسترده در ارتش‌هایمان از طریق قانون برنامه‌ریزی نظامی انجام دادم و اکنون درحال تهیه قانونی جدید هستیم که در آن باید از این نیز فراتر برویم.

مکرون با بیان اینکه هم اینک در حوزه‌های نوینی همچون دریا، فضا و بخش سایبری درگیری وجود دارد، گفت: این امر ما را مجبور به سرمایه‌گذاری در حوزه انسانی، آموزش، سرمایه‌گذاری بر روی ظرفیت‌ها، نوآوری و همچنین سرمایه‌گذاری برای داشتن تجهیزات متعدد می‌کند.

وی بدون تعارف اعلام کرد که وقوع درگیری ها، بازگشت جنگ به اروپا و بازی قدرت‌ها، ما را ملزم می‌کند که خودمان را مجهز کنیم و راهبرد واقعی داشته باشیم.

رئیس جمهور فرانسه همچنین با بیان اینکه روسیه رفتار خود را تغییر داده است، تاکید کرد: باید به سرعت واکنش و تقویت قدرت ارتش خود توجه ویژه‌ای داشته باشیم، زیرا ما جنگ‌هایی که ممکن است مجبور به شرکت در آن باشیم، انتخاب نمی‌کنیم.

روایتی از یک خبر/ بازگشت فرانسه به مدار جنگ‌افروزی

ارزیابی

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، مکرون با افزایش چشمگیر بودجه نظامی فرانسه به عنوان یکی از قدرت‌های نظامی جهان که دارای سلاح هسته‌ای است، در حقیقت سخن از بیداری روح جنگ‌افروزی این کشور اروپایی و تلاش برای سهم‌خواهی در عرصه بین‌الملل داشته است.

رئیس جمهوری که با دخالت گسترده مالی و تسلیحاتی در جنگ اوکراین و همکاری در اعمال تحریم‌های گوناگون علیه مسکو، فرانسه را در کوران تورم و رکود خودخواسته گرفتار کرد و حال برای جبران مافات تلاش می‌کند با جنگ‌افروزی و سلطه‌گری نظامی در عرصه بین‌المللی، سهمی در بازار قدرت و اقتصاد جهان داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha