استاد دانشگاه فردوسی: آموزش دانشگاهی باید به تفکر کردن منجر شود

مشهد -ایرنا- معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ارزش یک آموزش دانشگاهی تربیت کردن ذهن برای تفکر است ولی با کمال تاسف اکنون بیشتر به آموختن اندیشه ها توجه شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر رضا لطفی روز یکشنبه و در نشست هم‌اندیشی پیشرفت و عدالت در دانشگاه فردوسی مشهد که با حضور جمعی از دانشگاهیان برگزار شد، افزود: ما به آیات قرآنی توجه کمی داریم؛ در حالیکه تغییر و در مسیر راه رشد قرار گرفتن یکی از توصیه‌های قرآن است و این موضوع باید در سطح جامعه ترویج شود.

استاد گروه مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد پرسش خوب را نیمی از دانش دانست و اضافه کرد: این موضوع در دانشگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و حال آنکه غربی ها بر روی پرسش خوب بسیار کار کرده اند تا به مرحله ای برسند که مسائل دارای ارزش حل کردن را مد نظر خود قرار دهند، ولی متاسفانه ما به این موضوع کمتر توجه داریم.

او گفت: در حال حاضر دانشگاه‌ها به ایده توجه دارند و حال آنکه باید "مسئله" مورد توجه قرار گیرد. محصول اصلی دانشگاه ، مساله ای است که اکنون به آن پرداخته می‌شود و دانشگاه باید نگاه دستاورد محور خود را به پرورش " انسان ارزش آفرین" تغییر دهد.

لطفی افزود: زمانی که روش رایج انجام یک کار تغییر یابد، منجر به دستاورد محوری می‌شود و ما اگر قرار است انسان پرورش دهیم باید ملزومات ارزش و ارزش آفرینی را به دقت مورد بررسی قرار دهیم ولی متاسفانه نگاه وزارت علوم هنوز تغییر پیدا نکرده و دستاورد محوری که آسان ترین راه است، را دنبال می‌کند.

شکل گیری اتاق فکر

وی ادامه داد: بر همین اساس ، شکل گیری اتاق فکر در علوم انسانی یکی از برنامه های منجر به پرورش انسان است که در دانشگاه فردوسی مشهد پیگیری می‌شود.

رییس سابق بنیاد نخبگان خراسان رضوی اضافه کرد: برخی افراد صبر نمی‌کنند کسی برای آنها راهی خلق کند، بلکه خودشان حرکت را آغاز کرده و مسیر را پیدا می‌کنند، این در حالی است که تعدادی از دانشگاه های خارج از کشور با نگاه به این موضوع بر پرورش دانشجو سرمایه گذاری می‌کنند که منجر به "نوآوری " می‌شود و نکته مهم نیز، تاکید اسلام بر این ویژگی رفتاری است.

لطفی گفت: نسبت به موضوع مقاله باید از افراط و تفریط پرهیز کرد و تهیه مقالات اگر منجر به یک کار خوب شود ، ارزشمند است و با مقاله خوب می‌توان به دیگران افتخار کرد، از سوی دیگر برخی مقالات خوبی هم که تهیه می‌شود، نسبت به دغدغه مند بودن آن توجه نشده است و حال آنکه در خارج از کشور، آنها از مقاله به ثبت اختراع و حل مساله می‌رسند تا در نهایت محصولاتی تولید شوند ولی ما فقط به دنبال انتشار مقاله هستیم و کاری به فایده آن برای جامعه نداریم.

استاد دانشگاه فردوسی: آموزش دانشگاهی باید به تفکر کردن منجر شود

وی با اشاره به اینکه این مسیر باید تغییر یابد افزود: دانشگاهیان ، در زیست بوم شرق کشور مسوولیت دارند و نوآوری را باید به خوبی تعریف، تمرین و تبیین کنند زیرا این مسیر که منجر به سعی و تلاش شود، امیدوار کننده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس سعی شده است تا موضوع ترفیع استادان دانشگاه فردوسی مشهد مورد بازنگری قرار گیرد، تا فشارهایی که برای تهیه مقالاتی که منجر به نتیجه هم نیست، از دوش استادان برداشته شود. نگاه به تهیه مقاله، نباید به گونه ای باشد که همه زندگی فرد، به آن گره بخورد، بلکه کار دانشی و تهیه مقاله باید منجر به حال خوب در افراد شود تا در جامعه هم موثر باشد.

آرمانگرایی ، روی کاغذ

رییس اداره امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: پیشرفت، به معنای " پیش رفتن" و حرکت است ولی ویژگی آن جهت دار بودن است، زیرا هر حرکتی نمی‌تواند منجر به پیشرفت باشد و حتی ممکن است عقب گرد در مسیر باشد.

دکتر حسین بذرافشان افزود: موضوع پیشرفت و عدالت بسیار مهم است و به همین دلیل باید اول آن را در داخل خانواده دانشگاه تمرین کرد، سپس از راه رفته و تجربه به دست آمده، حرفی برای گفتن و در میان گذاشتن با مردم به دست آورد تا همه بدانند پیشرفت و عدالت محصول چه چیزی است؟

استادیار گروه فیزیک دانشکده علوم فردوسی مشهد بیان کرد: دانشگاه فردوسی مشهد با نزدیک ۸۰ سال فعالیت علمی خود، باید منجر به ساخت بهتر آینده و ارتباط مناسبتر بین دانشگاه و جامعه شود.طعم خوش پیشرفت وقتی چشیده می‌شود که نسخه خوبی برای شهر مشهد ، استان و کشور ارائه دهد.

رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد نیز با طرح سوالاتی گفت: پیشرفت فرایندی دارد که باید طی شود و آموزش و پرورش ، مینیاتوری از آن جامعه است و سوال اصلی این است که آموزش و پرورش و آموزش عالی ، آیا بر اساس نیاز سنجی به سراغ آموزش رفته اند و یا الویت آنها فقط موضوع آموزش است؟

دکتر غلامرضا حسنی درمیان افزود: کشور ایران ، بیشتر از چین، دانشگاه دارد ولی آیا دانشگاه ها و رشته ها بر اساس نیاز واقعی کشور ایجاد شده است؟ و حال آنکه برخی از رشته ها، فقط در سطح دانش متوقف نشده اند و توانسته‌اند گره ای از جامعه باز کنند، بر همین اساس چرا به نیاز سنجی کمتر توجه شده است؟

وی ادامه داد: آرمانگرایی بیشتر از واقعیت، روی کاغذ است ولی آیا توسعه‌ای که در جامعه پیشرفته به آن نیاز داریم شکل گرفته است؟

این استاد علوم اجتماعی بیان کرد: عدالت باید در خود فرد، وجود داشته باشد، توسعه یعنی سهم هر کشور در تولید علم و اثر آن نیز در جامعه باید منجر به ارزش افزوده شود و دانشگاه‌ها باید فرآیندهای خود را مورد بازنگری قرار دهند تا بر اساس نیازسنجی، نیازهای آینده برطرف شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha