پیشنهاد سازمان پیمان امنیت جمعی برای کمک به ارمنستان

تهران - ایرنا - دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: این سازمان طیف وسیعی از اقدامات را برای کمک به ارمنستان، از جمله اعزام هیاتی به مرز با جمهوری آذربایجان برای ارزیابی وضعیت، پیشنهاد کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، استانیسلاو زاس دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی در مصاحبه با رسانه بلاروسی تصریح کرد: «وضعیت ساده نیست، در درجه اول در مرز بین ارمنستان و آذربایجان، درگیری ها تقریباً روزانه در آنجا اتفاق می افتد. به طور کلی، مجموعه اقداماتی که توسط سازمان پیمان امنیت جمعی به عنوان کمک به ارمنستان پیشنهاد می شود متفاوت و از نوع سیاسی است.

زاس در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «او ان تی» گفت: آنها در زمینه دیپلماتیک و نظامی و از جمله اعزام یک مأموریت به این مرز که به طور واقع بینانه وضعیت را ارزیابی می‌کند، حمایت همه کشورها را پیدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: در اجلاس سازمان پیمان امنیت جمعی در ایروان توجه ویژه ای به وضعیتی شد که هم در بعد جهانی و هم در حوزه مسئولیت سازمان پیمان امنیت جمعی در هر سه منطقه امنیت جمعی - اروپای شرقی، قفقاز و آسیای مرکزی در حال گسترش است.
پیشنهاد سازمان پیمان امنیت جمعی برای کمک به ارمنستان
زاس تصریح کرد: «اگر نگاهی به وضعیت منطقه قفقاز بیندازیم، آنگاه روندهایی که اکنون در آنجا شکل می گیرد، خوش بینی محتاطانه ای را القا می کند و تمرکز همه شرکت کنندگان بر دستیابی امضای یک معاهده صلح است.

دبیرکل تصریح کرد: کشورهای منطقه اقداماتی از جمله ثبت قانونی مرزهای موجود و رفع انسداد راه‌های مواصلاتی را انجام می دهند که بسیار خوب است.

پیشتر نیکول پاشینیان، نخست وزیر امنستان پیش نویس بیانیه سازمان پیمان امنیت جمعی را به خاطر مسائل امنیتی با جمهوری آذربایجان امضا نکرد چون به عقیده وی عدم وجود یک ارزیابی سیاسی روشن از وضعیت در مرز ارمنستان - آذربایجان در متن ممکن است به معنای امتناع سازمان از تعهدات اش و تفسیر جمهوری آذربایجان به عنوان چراغ سبز برای تجاوز به ارمنستان تعبیر می شود.

زاس اظهار داشت که پیش نویس تصمیم برای کمک به ارمنستان در درجه بالایی از آمادگی قرار دارد. به گفته وی، در کل، مجموعه اقداماتی برای کمک به ارمنستان در شرایط مربوط به تنش در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان توافق شد، سند به طور کلی آماده است اما در تعدادی از مواضع آن نیاز به نهایی شدن دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: حل مناقشات در حوزه مسئولیت سازمان، امر مشترک مربوط به همه اعضای آن است و نه هر کشور به طور جداگانه.

در برابر تهدیدات ترکیبی آمادگی نداریم

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) همچنین گفت که این سازمان به طور کامل برای مقاومت در برابر تهدیدات ترکیبی آماده نیست زیرا منحصرا برای دفع تهدیدات نظامی ایجاد شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «استانیسلاو زاس» در مصاحبه با کانال تلویزیونی «او ان تی» (ONT) بلاروس تصریح کرد: «اکنون اشکال مختلفی از نفوذ ترکیبی وجود دارد: هم صرفا نظامی، هم تحریمی-اقتصادی، و هم اطلاعاتی و سیاسی. این همان چیزی است که ما در مورد حملات هیبریدی صحبت می کنیم. من می گویم که نه، سازمان پیمان امنیت جمعی در حال حاضر آمادگی کامل برای این نوع اقدام متقابل را ندارد.»

پیشنهاد سازمان پیمان امنیت جمعی برای کمک به ارمنستان

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی افزود: یک دلیل عینی برای این وجود دارد؛ این سازمان برای دفع تهدیدات منحصرا نظامی ایجاد شده است.

در عین حال، زاس تاکید کرد که سازمان پیمان امنیت جمعی در حال تغییر و گسترش امنیت به سایر حوزه‌ها، مانند تهدید تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جنایت، از جمله در بخش فناوری اطلاعات است.

زاس گفت: «بله، ما هنوز آماده نیستیم، اما به سمت این حرکت می کنیم.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ۲۳ نوامبر(۲ آذر) در ارمنستان گفت که مشکلاتی در کار سازمان پیمان امنیت جمعی وجود دارد، اما این سازمان به حفاظت از حاکمیت کشورهای عضو کمک می کند.

پوتین تصریح کرد: «البته، ما نه تنها دستاوردها، بلکه مشکلات را نیز می بینیم. اما همچنان برای ما بدیهی است که کار مشترک در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی نتایج عملی قابل مشاهده به همراه دارد و به حفظ منافع ملی، حاکمیت و استقلال کشورهایمان کمک می کند.»

سازمان پیمان امنیت ‌جمعی از سازمان‌های فعال نظامی و چند منظوره در حوزهٔ آسیای میانه و قفقاز است. از اهداف عمدهٔ این سازمان محدود کردن زمینهٔ گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو و نفوذ آمریکا در حوزهٔ کشورهای منطقه است.

قرقیزستان، بلاروس، قزاقستان، روسیه، تاجیکستان و ارمنستان عضو این سازمان هستند.

این پیمان نشانگر تمایل تمامی دولت‌های شرکت‌کننده به خودداری از استفاده یا تهدید به استفاده از زور است. امضاکنندگان این پیمان حق پیوستن به پیمان نظامی دیگری را ندارند و همانند بند ۵ ناتو، حمله نظامی به یکی از امضاکنندگان پیمان به منزله تعرض به تمامی امضاکنندگان تلقی می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha