دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی: در برابر تهدیدات ترکیبی آمادگی نداریم

تهران - ایرنا - دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) گفت که این سازمان به طور کامل برای مقاومت در برابر تهدیدات ترکیبی آماده نیست زیرا منحصرا برای دفع تهدیدات نظامی ایجاد شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «استانیسلاو زاس» در مصاحبه با کانال تلویزیونی «او ان تی» (ONT) بلاروس تصریح کرد: «اکنون اشکال مختلفی از نفوذ ترکیبی وجود دارد: هم صرفا نظامی، هم تحریمی-اقتصادی، و هم اطلاعاتی و سیاسی. این همان چیزی است که ما در مورد حملات هیبریدی صحبت می کنیم. من می گویم که نه، سازمان پیمان امنیت جمعی در حال حاضر آمادگی کامل برای این نوع اقدام متقابل را ندارد.»

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی افزود: یک دلیل عینی برای این وجود دارد؛ این سازمان برای دفع تهدیدات منحصرا نظامی ایجاد شده است.

در عین حال، زاس تاکید کرد که سازمان پیمان امنیت جمعی در حال تغییر و گسترش امنیت به سایر حوزه‌ها، مانند تهدید تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جنایت، از جمله در بخش فناوری اطلاعات است.

زاس گفت: «بله، ما هنوز آماده نیستیم، اما به سمت این حرکت می کنیم.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ۲۳ نوامبر(۲ آذر) در ارمنستان گفت که مشکلاتی در کار سازمان پیمان امنیت جمعی وجود دارد، اما این سازمان به حفاظت از حاکمیت کشورهای عضو کمک می کند.

پوتین تصریح کرد: «البته، ما نه تنها دستاوردها، بلکه مشکلات را نیز می بینیم. اما همچنان برای ما بدیهی است که کار مشترک در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی نتایج عملی قابل مشاهده به همراه دارد و به حفظ منافع ملی، حاکمیت و استقلال کشورهایمان کمک می کند.»

سازمان پیمان امنیت ‌جمعی از سازمان‌های فعال نظامی و چند منظوره در حوزهٔ آسیای میانه و قفقاز است. از اهداف عمدهٔ این سازمان محدود کردن زمینهٔ گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو و نفوذ آمریکا در حوزهٔ کشورهای منطقه است.

قرقیزستان، بلاروس، قزاقستان، روسیه، تاجیکستان و ارمنستان عضو این سازمان هستند.

این پیمان نشانگر تمایل تمامی دولت‌های شرکت‌کننده به خودداری از استفاده یا تهدید به استفاده از زور است. امضاکنندگان این پیمان حق پیوستن به پیمان نظامی دیگری را ندارند و همانند بند ۵ ناتو، حمله نظامی به یکی از امضاکنندگان پیمان به منزله تعرض به تمامی امضاکنندگان تلقی می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha