۱۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۰۴
کد خبرنگار: 1178
کد خبر: 84930834
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

زندانیان سیاسی در عربستان؛ از احکام سنگین تا برخورد با خانوادهایشان

تهران- ایرنا- یک نهاد مدافع حقوق بشر اعلام کرد که وضعیت حقوق بشر در عربستان روز به روز بدتر می شود و آمار زندانیان عقیدتی - سیاسی در حال افزایش است و احکام قضایی صادر شده علیه زندانیان هر روز سنگین تر می شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از سایت سعودی لیکس، سازمان حقوق بشری "ذوینا" گزارشی از آخرین اوضاع حقوق بشر و فعالان سیاسی در عربستان در ماه اکتبر، به ویژه مسائل مربوط به زندانیان عقیدتی - سیاسی، از جمله فعالان، سیاستمداران، حقوقدانان، دانشگاهیان و سایر اقشار منتشر کرد.

براساس این گزارش، در اکتبر گذشته "عبدالله البعیز" درپی انتشار یک رشته توییت انتقادی از طبل زدن رئیس اداره سرگرمی و تفریحات عربستان ترکی الشیخ انتقاد کرد.

دراین گزارش همچنین به بازداشت شدن شیخ عبدالله المطیری و شیخ عید القحطانی قاضی و وکیل سابق در یکی از استانهای شرقی عربستان و نیز بازداشت شیخ حمیدی الفراعنه اشاره شده است.

این در حالی است که برپایه این گزارش، مقامات قضایی عربستان روند تشدید احکام قضایی علیه فعالان و سایر زندانیان عقیدتی - سیاسی را درپیش گرفته اند.

در ابتدای اکتبر گذشته، دادگاه سعودی داود العلی یک فعال اجتماعی را به ۲۵ سال زندان محکوم کرد و این حکم تنها به دلیل توییت‌های وی علیه روند عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی صادر شد.

دادگاه ویژه کیفری عربستان نیز سالم احمد الدینی معاون وزیر کار را که از سال ۲۰۱۷ در زندان به سر می برد، به ۱۵ سال حبس محکوم کرد.

در میان کسانی که با احکام سنگین مواجه شده اند، دهها مصری بودند که دادگاه کیفری تخصصی آنها را به مجازات های۱۰ تا ۱۸ سال زندان محکوم کرده است.  اتهام آنها "برگزاری مراسم گرامیداشت پیروزی مصر در جنگ اکتبر علیه رژیم صهیونیستی (دهم رمضان، ششم اکتبر ۱۹۷۳) بود.

عبدالله بصفر دبیرکل کمیته کتاب و سنت عربستان نیز بر اساس حکم دادگاه سعودی با مجازات سنگین ۱۲ سال زندان به خاطر ارتباط با مردم در میدان "ایاصوفیه" در ترکیه مواجه شده است.

دادگاههای عربستان همچنین اسراء الغمغم یک زن  فعال سیاسی و حقوق بشری را به احکام سنگین ۸ سال حبس محکوم کرده بودند اما در اکتبر گذشته این مجازات به ۱۳ سال افزایش یافت.

مهدیه مرزوقی پزشک تونسی مقیم عربستان به دلیل انتشار توئیت هایی در حساب کاربری خود از سوی دادگاه به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

وسام سعد کده یک شاعر دیگر است که به دلیل سرودن یک قصیده در مدح یکی شیوخ قبیله المهره یمن به ۱۴ سال زندان محکوم شد.

عبدالمجید الارکانی، شیخ قاری یکی دیگر از محکومین در عربستان است که درحالی که در آستانه اتمام دوران محکومیت خود بود، مجددا توسط دادگاه کیفری ویژه محاکمه و به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

عمران الارکانی یک فعال حوزه فعالیتهای بشردوستانه و خیریه است که در اکتبر ۲۰۱۲ توسط مقامات بازداشت و به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

مها الرفیدی که به ۶ سال حبس و ۶ سال ممنوع الخروجی محکوم شده ، تنها به دلیل توئیت هایی در حمایت از زندانیان عقیدتی و فعالان مدنی بازداشت شده در داخل عربستان این احکام رادریافت کرده است .

مروان المریسی (روزنامه نگار یمنی) یکی دیگر از زندانیان عقیدتی است که دادگاه حکم به برائت وی داده بود اما با نقض این حکم به ۵ سال حبس محکوم شد. وی در طول دوران زندان با بیماری فرزند ۷ساله اش و سپس مرگ وی مواجه شد که مسئولان زندان نه اجازه ملاقات با فرزند و نه بعد از آن اجازه شرکت در مراسم دفن و ختم کودکش را به وی دادند.

سعد ابراهیم المدی، یک شهروند با تابعیت آمریکایی نیز در عربستان به ۱۶ سال زندان محکوم شده است.

محمد بن فهد الربیعه یکی دیگر از زندانیان عقیدتی در عربستان است که دادگاه ابتدا وی را به ۶ سال زندان محکوم کرده بود و قرار بود طی چندماه گذشته آزاد شود اما مقامات قضایی با خودداری از آزادی وی، او را مجددا محاکمه کردند.

برپایه این گزارش، مقامات قضایی همچنان صدور احکام اعدام برای بسیاری از زندانیان را ادامه می دهند، از جمله این احکام می توان به موارد زیر اشاره کرد: "شادلی احمد محمود الحویطی برادر شهید عبدالرحمن الحویطی و ابراهیم صالح ابوخلیل الحویطی عموی شهید عبدالرحمن الحویطی".

از سوی دیگر، در ماه گذشته میلادی شاهد تداوم فعالیت جنبش حقوق بشری بودیم.

در این ماه ناصر القرنی فرزند دکتر عوض القرنی - یکی از برجسته ترین زندانیان عقیدتی - توانست عربستان را به مقصد اردن ترک کند و از آنجا مستقیماً به پایتخت انگلیس برود و پس از درخواست پناهندگی، فعالیت خود را برای حمایت از پدرش که در عربستان به اعدام محکوم شده و نیز برای دفااع از سایر زندانیان عقیدتی از سرگرفت.

دکتر محمد الخضری پس از چند سال بازداشت توسط مقامات عربستانی نیز در این ماه آزاد شد، این فعال فلسطینی الاصل و نماینده حماس در ریاض بدون محاکمه یا حکم بازداشت دستگیر شده بود.

اکتبر گذشته همچنین شاهد بسیاری از رویدادهای پراکنده مرتبط با موضوع حقوق بشر بود. در این ماه، عوض بن علی عایض الاحمری که به قساوت در برخورد با زندانیان عقیدتی مشهور است، به ریاست دادگاه کیفری ویژه منصوب شد.

محمد القحطانی یک زندان عقیدتی دیگر در این ماه از همسرش خواست که از مسئول مرکزی زندان الحایر به خاطر قطع ارتباط بین القحطانی و همسرش، طرح شکایت کند.

در این ماه همچنین محاکمه حسن فرحان مالکی یکی از بازداشت شدگان از اکتبر ۲۰۱۴ بار دیگر به تعویق افتاد.

عیسی النخیفی یک زندان سیاسی دیگر در عربستان که پس از پایان دوران محکومیت خود، همچنان در زندان به سر می برد، برای آزادی اقدام به اعتصاب غذا کرد.

سازمان حقوق بشر"ذوینا" با بیان اینکه وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی روبه وخامت می رود، از مقامات امنیتی و قضایی عربستان خواست تا با نگاهی دوباره به پرونده برخوردهای امنیتی و قضایی خود، با زندانیان و فعالان اجتماعی عقیدتی، سیاست‌ها و رویه‌های طاقت‌فرسا علیه شهروندان و شخصیت‌ها بازنگری کنند.

این سازمان با هشدار نسبت به پیامدهای اجتماعی، سیاسی و حقوقی این اقدامات بر جامعه عربستان افزود: تعداد زندانیان عقیدتی مدام در حال افزایش است و احکام قضایی صادر شده علیه زندانیان روز به روز شدیدتر می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha