۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۲۲
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 84921610
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پاییز آنفلوآنزایی البرز و ضرورت رجوع دوباره مردم به ماسک

کرج - ایرنا- نخستین ماه پائیز۱۴۰۱ در البرز با اینکه بدون بارندگی و کمترین اثری از سردی هوا سپری شد اما بیماری آنفلوآنزا در همین ایام گوی سبقت را از کرونا ربوده و شمار زیادی از مردم را راهی مراکز درمانی و مطب های پزشکان این استان کرده است.

به گزارش ایرنا، امواج خطرناک بیماری منحوس کووید ۱۹ در ماه های اخیر با تلاش دولت سیزدهم و اجرای واکسیناسیون گسترده تا حدود زیادی فروکش کرده هر چند که هنوز آثار این بیماری به قوت خود باقی است اما در کف ابتلا ثابت مانده است.
با این وجود گویا آنفلوآنزا که در ۲ سال اخیر به دلیل رعایت سفت و سخت موازین بهداشتی مانند استفاده از ماسک  و رعایت فاصله اجتماعی مجالی برای شیوع نداشت، در مهرماه امسال به سبب عادی انگاری و کنار گذاشتن ماسک ها و سایر ضوابط بهداشتی نفس تازه پیدا کرده و به دل جمعیت زده است.
آنطور که شواهد نشان می دهد  از کودکان خردسال گرفته تا میانسالان و سالمندان با علائمی همچون گلودرد ، سینه درد ، سرفه ، عطسه ، آبریزش بینی و سردرد همراه با بی حالی مواجه شده ، علائمی که با کرونا مو نمی زند و تنها با انجام آزمایش وجه تمایز این ۲ مشخص می شود.
استفاده از ماسک در مدارس  استان البرز الزامی است اما تراکم جمعیت کلاس های درس سبب شده تا گاهی مواقع برای راحتی تنفس این وسیله حیاتی از جلوی دهان ها کنار رود غافل از اینکه ویروس آنفلوآنزا و کرونا منتظر همین لحظه ها هستند.
 شدت شیوع آنفلوآنزا در استان پرجمعیت البرز اگر چه بنا به گفته برخی مسوولان بهداشتی درمانی بسیار بالا نیست اما سهل انگاری و عادی آنگاری می تواند از آن موجی سهمگین بسازد ؛ چه بسا این بیماری گاهی مواقع از کرونا نیز مرگبارتر است .
بنا به گفته کارشناسان بهداشتی ، بیماران قلبی ، تنفسی و دارای ضعف بدنی و امراض خاص می تواند طعمه مرگبار آنفلوآنزا قرار گیرند هر چند که به زعم بسیاری از مردم آنفلوآنزا همان سرماخوردگی معمولی است که شاید با کمی استراحت و مصرف دارو و مایعات درمان شود.
 افزایش شمار مبتلایان به آنفلوآنزا اگرچه علل و عوامل متفاوتی می تواند داشته باشد اما انگشت اشاره متولیان امور بهداشت و درمان و کارشناسان به سمت رعایت نکردن موازین بهداشتی مانند استفاده از ماسک در مکان های پرازدحام نظیر مترو ، بازارها یا مدارس است.

علائم آنفلوآنزا و کرونا مشابه هم است

پاییز آنفلوآنزایی البرز و ضرورت رجوع دوباره مردم به ماسک ها



دکتر شهرام آقایی از پزشکان بهداری نفت استان البرز به خبرنگار ایرنا  با بیان اینکه در این روزها میزان مراجعه بیماران به مراکز درمانی در البرز افزایش یافته ،گفت :طبق بررسی ها بیشترین افراد مبتلا به آنفلوآنزا هستند در عین حال علائم بالینی کرونا و آنفلوآنزا مشابه هم است که باید توصیه های های بهداشتی را جدی بگیریم .
وی ادامه داد: افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند بیماران قلبی و عروقی ، تنفسی ، دیابت نوع شدید و امثال آن باید در این شرایط بیش از پیش مراقب سلامتی خود باشند چرا که آنفلوآنزا و کرونا می توانند برای این افراد مخاطره آمیز باشند.

توصیه به مبتلایان

پاییز آنفلوآنزایی البرز و ضرورت رجوع دوباره مردم به ماسک ها



آقایی به بیماران مبتلا به آنفلوآنزا و کووید۱۹ توصیه کرد که از حضور در مکان های جمعیتی خودداری کنند ضمن آنکه تا پایان دوره بیماری از ماسک استفاده نمایند. عطسه می تواند بزاق و ویروس ها را تا سه متر و سرفه تا ۱.۵ متر اطراف خود را آلوده کند؛ بنابراین داشتن ماسک برای این افراد الزامی است.
این پزشک  افزود: بیماران مبتلا به آنفلوآنزا و کووید۱۹ مصرف میوه های دارای ویتامین «ث» و مایعات را اولویت قرار دهند؛ مصرف آب سیب ، آب هویج و لیمو برای سلامتی بیماران مبتلا به کووید۱۹ و آنفلوآنزا موثر است.

آقایی تاکید کرد: استفاده از ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی ، قرار نگرفتن در مکان های پرازدحام و آلوده مهمترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا است .
وضعیت کرونا در البرز ثابت اما آنفلوآنزا بی قرار است 
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی البرز وضعیت ابتلا به کووید۱۹ در البرز را ثابت دانست و گفت : در روزهای اخیر تا حدودی شاهد افزایش مبتلایان هستیم که بیشتر آنان مبتلا به آنفلوآنزا هستند.

دکتر احمد مهدوی  تاکید کرد: اکنون فصل شیوع آنفلوآنزا بوده و علائم آن هم با کووید۱۹ همخوانی دارد لذا باید به شدت مراقبت کرد.
وی که ریاست مرکز فوریت های پزشکی البرز را نیز عهده دار است ، بیان داشت : تفاوت کووید۱۹ با آنفلوآنزا در این است که آنفلوآنزا تمام گروه های سنی اعم از کودکان تا سالمندان را در برمی گیرد و در واقع میزان شیوع آن گسترده تر می باشد.

ضرورت واکسیناسیون پرخطر ها

پاییز آنفلوآنزایی البرز و ضرورت رجوع دوباره مردم به ماسک ها


مهدوی به گروه های پرخطر استان البرز توصیه کرد که تزریق  واکسن آنفلوآنزا را جدی بگیرند ضمن آنکه سایر گروه ها از تکمیل و اکسن کرونا غفلت نکنند.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز افزود: مدت زمان ابتلا به آنفلوآنزا بین هفت تا ۱۴ روز است که بیمار باید مراقبت های لازم را به عمل آورد ضمن آنکه اطرافیان نیز فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

با این وجود گزارش ها از سطح مدارس استان البرز حاکی است که شماری از دانش آموزان این استان به آنفلوآنزا مبتلا شده که این دانش آموزان برای درمان و استراحت به مراکز درمانی و منازل فرستاده می شوند.

براین اساس رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده مردم از ماسک و خودمراقبتی مهمترین توصیه ها برای مهار آنفلوآنزا و کرونا در استان البرز است .

اکنون از مجموع هفت شهرستان استان البرز ، کرج در وضعیت زرد و مابقی آبی کرونایی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha