۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۳
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 84912199
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تبادل اطلاعات تسلیحات استراتژیک آمریکا و روسیه در سایه بی اعتمادی طرفین

تهران – ایرنا – آمریکا و روسیه در حالی ماه گذشته میلادی و بنابر پیمان «نیواستارت» (New START) اقدام به تبادل اطلاعات در زمینه تسلیحات راهبردی تهاجمی کردند که طرف روسی اعلام کرده نمی تواند مناسب بودن کاربرد این تسلیحات تهاجمی از سوی آمریکا را مورد تایید قرار دهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای خبری اسپوتنیک به نقل از وزارت امورخارجه روسیه، نوشت: مسکو و واشنگتن بنابر پیمان «کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی» موسوم به پیمان نیواستارت، در ماه سپتامبر اقدام به تبادل اطلاعات در این زمینه کردند.

براساس این گزارش، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: مبادله اطلاعات در زمینه مجموع  تسلیحات تهاجمی استراتژیک روسیه و آمریکا براساس  اطلاع رسانی منعقد شده در پیمان نیواستارت منطبق بر بند دوم از بخش دو فصل چهارم این پیمان در سپتامبر ۲۰۲۲  صورت گرفته  و در این تبادل اطلاعات، تعداد کل تسلیحات تهاجمی استراتژیک روسیه و ایالات متحده تا اول سپتامبر، به طرفین اعلام شده است.

تبادل اطلاعات تسلیحات استراتژیک آمریکا و روسیه در سایه بی اعتمادی طرفین
بمب افکن بی-۵۲ از سوی آمریکا بعنوان یک سلاح تهاجمی راهبردی یاد می‌شود

بنابر اعلام وزارت خارجه روسیه طرف آمریکایی نسبت به داشتن ۴۱ فروند هواپیمای بمب افکن بی-۵۲اچ (B-۵۲H) ، ۵۶ پرتاب گر موشک های بالستیکی «ترایدنت۲» (Trident II)  که از طریق زیردریایی شلیک می شوند و همچنین  چهار سیلو پرتاب کننده موشک های بالستیک قاره پیما در آمریکا که به «سیلوهای آموزشی» تغییر نام یافته اند، اطلاع رسانی کرده است.

تبادل اطلاعات تسلیحات استراتژیک آمریکا و روسیه در سایه بی اعتمادی طرفین
سیلو پرتاب موشک قاره‌پیما «تیتان۲»حامل کلاهک اتمی واقع در آریزونا آمریکا

به نوشته اسپوتنیک، طرف روسی اعلام کرده که نمی تواند مناسب بودن کاربرد این تجهیزات تهاجمی استراتژیک مانند بمب افکن  های سنگین بی-۵۲ و پرتاب کننده موشک های SLBM برای استفاده (مجهز شدن) از سلاح های هسته ای  که از سوی آمریکا اعلام شده را مورد تایید قرار دهد.

پیمان نیواستارت  آوریل سال ۲۰۱۰ میلادی در شهر پراگ پایتخت جمهوری چک بین باراک اوباما و دیمیتری مدودف روسای جمهوری وقت آمریکا و روسیه به امضا رسید، این پیمان با هدف کاستن از تسلیحات هسته ای طرفین جایگزین «پیمان مسکو» شد که در سال ۲۰۱۲ به اتمام می رسید و به موجب آن طرفین اجازه داشتند حداکثر تا یکهزار و ۵۵۰ کلاهک اتمی دراختیار داشته و مستقر کنند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha