برچیده شدن بساط رنگ های قرمز و نارنجی کرونایی در مازندران

ساری – ایرنا – ارزیابی های جدید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد که نه تنها هیچیک از شهرستان های مازندران در وضعیت قرمز قرار ندارد حتی در سطح بعدی رنگبندی پرخطر کرونایی یعنی نارنجی نیز هیچ شهرستان این استان در این وضعیت قرار ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بنا به اعلام وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هیچ یک از شهرستان های کشور رنگ قرمز کرونایی قرار ندارند و ۲۰ شهرستان در وضعیت نارنجی ، ۲۲۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۹ شهرستان در وضعیت آبی یا همان عادی قرار دارند.

نقشه رنگ بندی کرونایی وزارت بهداشت نشان می دهد هیچیک از شهرستان های مازندران در محدوده های قرمز و نارنجی قرار ندارند و موج هفتم کرونا در این استان مسیر نزولی خود را می پیماید.

در عین حال از ۲۲۹ شهرستان با رنگ زرد کشور هفت شهرستان مربوط به مازندران است و همچنان می بایست در این شهرستان ها نکات و الزامات کرونایی از سوی مردم رعایت و جدی گرفته شود.

مابقی شهرستان های مازندران در حال حاضر در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند که در اصطلاح وضعیت عادی تلقی می شود.

اسفند سال ۱۳۹۸ و اعلام شیوع بیماری کرونا در کشور  با شناسایی نخستین بیماری مبتلا به این بیماری در بابل رسما این استان در جرگه استان های گرفتار در این بیماری قرار گرفت و  طی این مدت بیماری در این استان فراز و فرودهای پرشماری با پشت سرگذاشته است.

موج هفتم کرونا از اوایل تابستان امسال آغاز شد و همراه با این موج موارد ابتلا در استان مازندران مشاهده شد اما از دو هفته قبل همزمان با فروکش کردن این بیماری در کل کشور ، مازندران نیز از این مقوله مستثنی نبود و آمارهای مربوط به ابتلا و مرگ و میر سیر نزولی به خود گرفت.

مازندران که همواره یکی از کانون های ابتلا به بیماری کرونا قرار داشته است به مدد پوشش مناسب تزریق واکسن کرونا از ۲ هفته گذشته ابتلا به این بیماری فروکش کرد و بابل که پیشتر و در زمان آغاز همه گیری کرونا به عنوان پیشگام در ابتلا به آن قرار داشت به همراه بابلسر نخستین شهرستانهای آبی مازندران دراین موج معرفی شدند.

این روند فروکش کردن کرونا در هفته گذشته نیز ادامه یافت به طوریکه تعداد شهرستان های آبی مازندران به هفت شهرستان افزایش یافت و بابل، آمل، بابلسر، میاندرود، نور، نوشهر و سیمرغ شهرستان آبی بودند.

براساس داده های آماری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی شهرستان های جویبار ، بهشهر ، چالوس ، سوادکوه ، فریدونکنار ، رامسر و گلوگاه در وضعیت زرد قرار دارند.

همچنین شهرستان های ساری ، قائمشهر ، بابل ، آمل ، بابلسر ، تنکابن ، سوادکوه شمالی ، سیمرغ ، محمودآباد ،نکا ، نور ، نوشهر در وضعیت آبی یا عادی قرار دارند.

وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر به شرایطی اطلاق می‌شود که در یک شهر از هر صد هزار نفر، دست‌کم ۱۰ نفر روزانه به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شوند.

رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است و آمار روزانه بستری در این مناطق بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت می باشد.

وضعیت زرد به معنای نسبتا پرخطر کرونایی محسوب می شود. مناطقی که با این رنگ مشخص می شوند به این معناست که در آنجا بستری روزانه کرونایی در بیمارستان ها بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر جمعیت است.

برچیده شدن بساط رنگ های قرمز و نارنجی کرونایی در مازندران

کرونا در کمین واکسن نزده ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بااشاره به فروکش کردن موج هفتم کرونا در استان گفت: مردم همچنان تزریق واکسن را جدی بگیرند و این موضوع تضمین کننده جان آنها است.

عباس علیپور افزود: برخلاف ذهنیتی که در برخی افراد وجود دارد کرونا هنوز از بین نرفته است و این بیماری همچنان در جامعه وجود دارد و افراد را مبتلا می کند.

وی ادامه داد: شرایط این بیماری به گونه ای است که افراد دچار نقص ایمنی را بیشتر مورد آسیب قرار می دهد که سالمندان و بیماران زمینه ای از جمله افرادی هستند که دچار نقص ایمنی هستند و برای همین شاهد هستیم بیشتر مبتلایان و فوتی ها از میان همین افراد هستند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در موج هفتم نیز شاهد بودیم که اکثر فوتی های استان را سالمندان و بیماران زمینه ای تشکیل می دهند که بیشتر آنها مراقبت های بهداشتی لازم که همان تزریق واکسن بود را انجام نداده بودند.

علیپور افزود: این در حالی است که به کرات در خصوص ضرورت تزریق واکسن مطالب و آموزش های لازم ارائه شد و افراد به خصوص این نوع بیماران و سالمندان پس از گذشت ۶ ماه از تزریق واکسن ، این تزریق را انجام دهند.

به گفته وی درحال حاضر بیش از ۱۰ درصد مردم مازندران دُز چهارم واکسن کرونا را تزریق  و حدود ۶۴ درصد نیز دُز سوم واکسن خود را تزریق کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha