۲۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۳۹
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 84888261
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یکم مهرماه، " همه برای ثبت جهانی ماسوله "

۲۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۳۹
کد خبر: 84888261
 یکم مهرماه، " همه برای ثبت جهانی ماسوله "

رشت - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ‌گیلان" همه برای ثبت جهانی ماسوله "را کارزاری برای مشارکت گیلانیان در راستای پاکسازی مسیر این شهر تاریخی از زباله در روز یکم مهر تشریح کرد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، ولی جهانی با توجه به بازدید کارشناسان یونسکو در مهرماه امسال برای ثبت جهانی منظر تاریخی ماسوله از عموم دوستداران تاریخ، فرهنگ و محیط زیست خواست تا همگی در تحقق این امر مهم مشارکت کنند.
وی ضمن قدردانی از دستگاه‌های اجرایی، دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان گردشگری و فعالان محیط زیست که تاکنون این اداره کل را برای تحقق این امر مهم یاریگر بوده‌اند، از آنان خواست: با حضور پر رنگ خود در روز جمعه یکم مهرماه سال جاری برای پاکسازی مسیر فومن به ماسوله شرایط را برای این امر مهم فراهم سازند.
جهانی عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌ آن است تا در روز اعلام شده وسایل نقلیه  به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.
وی ادامه داد: اطلاع رسانی در این خصوص از طریق رسانه ها انجام می‌شود.
ماسوله با قدمتی یک‌هزار ساله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در دل جنگل‌های البرز قرار دارد، سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و هم اکنون فرآیند ثبت جهانی را طی می کند.
شهرک تاریخی ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به طور موفق ثبت شد تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته شود. در گذر سالها، این شهر رفت و آمد مدیران، کارشناسان بین‌المللی، ملی و استانی بسیاری را به خود دید که بررسی‌ها و گزارشات متعددی را از این قطعه تاریخی به همراه داشت.  
اما همچنان پرونده جهانی شدن ماسوله اندرخم یونسکو باقی مانده بود تا اینکه آبان ماه ۱۴۰۰ ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین المللی را از آن خود کرد که به اعتقاد کارشناسان قدمی مهم در مسیر ثبت جهانی آن محسوب می‌شود.
بهمن ماه سال گذشته ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله نیز در فهرست میراث جهان اسلام (آیسسکو) خبری تازه و امیدبخش برای این شهر و دوستداران میراث فرهنگی بود و در اوایل ۱۴۰۱ ماسوله به اتحادیه شهرهای تاریخی جهان پیوست.
عزم مسئولان گیلان در پی سلسله پیگیری‌های مدام در رفع موانع ثبت جهانی ماسوله که در صدر آنها پیگیری و حمایت‌های استاندار این خطه قرار دارد، پس از گذشت ۱۱ سال از آغاز فرآیند این پروسه جزم‌تر شده است.
گیلان طی پنج ماه میزبان بیش از۳۰ میلیون گردشگر بود در این میان ثبت جهانی ماسوله بعنوان برند گردشگری استان از یک سال قبل به اولویت بارز استان بدل شده و اینک استاندار خبر از حضور ارزیابان یونسکو در مهرماه را اعلام کرده است.
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha