۱۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 84877535
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرخدار کهنسال گیلان در فهرست ملی میراث طبیعی نشست

۱۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 84877535
سرخدار کهنسال گیلان در فهرست ملی میراث طبیعی نشست

رشت - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از قرارگیری درخت سرخدار کهنسال ویسترود شفت در فهرست ملی میراث طبیعی خبر داد و اعلام کرد: با این ثبت این اثر کهن تعداد میراث طبیعی ثبت شده در فهرست ملی کشور به ۳۰ اثر رسید.

 ولی جهانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مراتب ثبت اثر یاده شده طی نامه علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور به دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان ابلاغ شده و در آن آمده است :

«در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور مصوب دی‌ماه ۱۳۸۲ و آئین‌نامه اجرایی آن مصوب چهارم مرداد ۱۳۸۴ به شماره ۲۶۹۷۵/ت ۳۲۹۱۵ هیأت وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی «درخت سرخدار کهنسال ویسترود» واقع در استان گیلان، شهرستان شفت، بخش امامزاده ابراهیم(چوبر) دهستان ویسترود، روستای ویسترود که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۱۰۴۶ مورخ ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده، ابلاغ می‌گردد.

اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این سازمان است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این سازمان خواهد بود. هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر اصالت اثر شود، ممنوع است».

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: ثبت هر اثر طبیعی علاوه بر فراهم‌آوردن امکان حفاظت بهتر و معرفی گسترده، جذب گردشگران داخلی و خارجی را مهیا کرده که در این راستا طی سال‌های اخیر شاهد رشد تعداد آثار ثبتی گیلان در فهرست ملی کشور بودیم که از مجموع بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و طبیعی ثبتی استان بیش از ۵۰۰ مورد مرتبط با میراث‌ طبیعی است.

بیش از پنج هزار اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در گیلان شناسایی شده که بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ مورد آن از گیلان در این فهرست ملی به ثبت رسیده و بخشی از جنگل‌های هیرکانی گیلان نیز بعنوان میراث طبیعی ثبت جهانی شده است.

ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی (از بقایای جنگل های دوران سون زمین شناسی) که بخش عمده‌ای از آن در گیلان قرار دارد در تیرماه سال ۹۸ در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان اعلام شد.

جنگل‌های هیرکانی چهار استان گیلان، مازندران، گلستان و سمنان برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو پیشنهاد شد؛ بخش هایی از مناطق حفاظت شده سیاهرود رودبار، گشت رودخان فومن و لیسار تالش، سه سایت پیشنهادی استان گیلان هستند که سال گذشته مورد بازرسی بازرسان یونسکو قرار گرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha