ارتقای ارتباطات در روستاهای مازندران با اجرای ۳۶۰ کیلومتر فیبر نوری

ساری - ایرنا - مدیرکل ارتباطات و فناری اطلاعات مازندران با اشاره به اجرایی شدن "نهضت فیبر نوری" مورد نظر دولت سیزدهم در استان ، گفت: در راستای اجرای این طرح تاکنون ۳۶۰ کیلومتر فیبر نوری در روستاهای استان نصب شده است .

اسماعیل اعزی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل بگیرد.

وی ادامه داد : در این راستا در بهمن ماه سال ۱۴۰۰، رونمایی از طرح ملی توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها با افتتاح ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری پرسرعت، آغاز شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران توضیح داد: همسو با این طرح ملی اجرای فیبر نوری در استان از روستاها آغاز شده است و در فاز اول اجرای ۶۶۰ کیلومتر فیبر نوری ابلاغ شد.

اعزی یادآور شد: از این میزان با اجرای ۳۶۰ کیلومتر فیبر نوری در روستاها مازندران با افزایش پهنای باند تلفن همراه و سیار ارتقای ارتباطات در این مناطق فراهم شده است.

وی ادامه داد: دولت برای اجرای هر کیلومتر فیبر نوری ۱۲۰ میلیون تومان اعتبار هزینه کرده که این رقم با افزایش قیمت ها هم اکنون به ۱۵۰ میلیون تومان برای هر کیلومتر افزایش یافته است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران همچنین از ابلاغ جدید وزارت ارتباطات مبنی بر اجرای ۴۶۰ کیلومتر فیبر نوری در روستاهای مازندران گفت: با اجرای این میزان سطح خدمات ارتباطی در روستاها که به عنوان مناطق کمتر برخوردار به شمار می روند افزایش خواهد یافت .

ارتقای ارتباطات در روستاهای مازندران با اجرای ۳۶۰ کیلومتر فیبر نوری

تداوم عملیاتی شدن نهضت فیبر نوری در شهرهای مازندران

اعزی بخش دیگری از اقدامات انجام شده برای اجرای فیبر نوری استان در شهرها اشاره کرد و افزود: یک شرکت اپراتور در مرحله عقد قرارداد برای اجرای این طرح در هفت شهر چالوس ، رامسر ، سادات شهر، کتالم ، عباس آباد مجوز حفاری  ، کلاردشت حفاری ، شیرود و کیاکلا است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود جمعیت حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری در مازندران سهم این استان در اجرای این طرح ملی را ۷۷۲ هزار خانوار است تا به اهداف سه ساله برای اجرای این طرح جامه عمل پوشانده شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران، تعداد پورت های فیبر نوری منصوبه فعلی در مازندران را ۲۸ هزار و ۵۰۰ پورت اعلام کرد و گفت که از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۵۰ پورت فعال است که تمامی این پورت های نصب شده توسط شرکت مخابرات مازندران نصب و در دسترس افراد قرار گرفته است.

اعزی با تاکید بر اینکه لازمه افزایش کیفیت و سرعت اینترنت، توسعه فیبر نوری است ، ادامه داد: راه اندازی نهضت فیبر نوری در کشور گامی موثر در این زمینه به شمار می رود.

وی به جایگزینی فیبر نوری برای تسهیل سرعت ارتباطات اشاره کرد و گفت: اکنون در مناطق پرجمعیت اگر دکل‌های مخابراتی کم باشد، کاربر احساس کندی سرعت می کند و همچنین ارتباط کاربر، مبتنی بر سیم‌های مسی است که سرعت محدودی دارد. 

وی تصریح کرد: به همین دلیل دولت سیزدهم تاکید بر اجرای نهضت فیبر نوری دارد که بدین منظور، نیازمند مشارکت بخش های مختلف دولتی و خصوصی چون شهرداری ها و توانیر هستیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران گفت: دولت سیزدهم تصمیم دارد اپراتورهای ثابت و سیار را درگیر مقوله فیبرکشی تا درب منازل کند تا کار با سرعت بیشتری پیش رود.

اعزی با اشاره به پایش ها و داده های وب‌سایت پایش طرح توسعه فیبر نوری ، افزود: براساس این سامانه مازندران از لحاظ اجرای این طرح در جایگاه پنجم کشور قرار دارد .

فیبر نوری چیست؟

فیبر نوری یا (Fiber To The x) FTTx، یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که در آن به جای تمام یا بخشی از کابل مسی، از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد؛ بسته به این که به جای x چه حرفی قرار بگیرد، به روش‌های مختلف ارائه آن به کاربر اشاره می‌کند؛ در مدل (Fiber To The Home) FTTH، کابل‌کشی فیبر نوری تا منزل یا واحد کاربر ادامه پیدا می‌کند و به عبارت دیگر فیبر نوری در تمام مسیر از مخابرات تا داخل منزل جایگزین کابل مسی می‌شود.

اما در مدل (Fiber To The Building) FTTB، کابل فیبر نوری به ساختمان می‌رسد و در نهایت خدمات توسط کابل مسی (معمولا VDSL) تحویل داده می‌شود و در مدل (Fiber To The Cabinet) FTTC، فیبر نوری به نزدیک‌ترین کافو به کاربر (در فاصله کمتر از ۵۰۰ متری کاربر) ارائه داده می‌شود و مشترک در نهایت از طریق یکی از فناوری‌های DSL (نظیر VDSL) به شبکه متصل می‌شود.

هدف‌گذاری برای ۲۰ میلیون فیبر نوری توسط وزارت ارتباطات بدین صورت است که بهمن‌ماه سال گذشته ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری افتتاح شد و به دنبال آن، برنامه‌ریزی شده تا پنج میلیون پورت فیبر نوری در سال ۱۴۰۱ در کلان شهرها واگذار شود؛ بر اساس این برنامه، مقرر است در سال ۱۴۰۲ نیز حدود هفت میلیون پورت و در سال ۱۴۰۳ حدود هشت میلیون پورت راه‌اندازی شود که در نهایت در سال ۱۴۰۳ به هدف مورد نظر برسیم. برای دستیابی به این هدف به‌تازگی تفاهم‌نامه پروژه فیبرنوری توسط رگولاتوری با ۹ اپراتور منعقد شد و آنها موظف شدند ظرف مدت یک سال، ۸.۵ میلیون پورت فیبر نوری راه‌اندازی کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha