۱۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۱۲
کد خبر: 84876893
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروژه های نیمه تمام یک چالش اساسی برای فارس است

۱۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۱۲
کد خبر: 84876893
پروژه های نیمه تمام یک چالش اساسی برای فارس است

شیراز- ایرنا- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس، با اشاره به وجود ۲ هزار و ۶۵۰ پروژه نیمه تمام در این استان گفت: این پروژه‌ها به یک چالش اساسی برای استان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد علی افکاری،روز  شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: برای تمام و تکمیل این پروژه‌ها ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است و اگر اعتبارات استان به طور کامل هم تخصیص پیدا کند که معمولا هم چنین نیست و پروژه جدید دیگری هم آغاز نشود، حداقل پنج سال زمان نیاز است که پروژه های نیمه تمام استان تکمیل شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر فشارهایی که برای شروع پروژه های جدید وارد می شود نیز بر این مشکلات دامن می زند.
او اظهار داشت: البته اساس دستورالعمل ها و بخشنامه‌ها این است که پروژه جدیدی شروع نشود مگر در مواردی که یک پروژه نیاز اساسی یک منطقه باشد.

تصویب یک میلیارد دلار از اعتبار راه آهن شیراز – بوشهر
وی، اعتبار مورد نیاز برای احداث پروژه راه آهن شیراز – بوشهر را یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برشمرد و افزود: از این میزان، یک میلیارد دلار از محل صندوق وسعه ملی مصوب شده است.
افکاری، ابراز امیدواری کرد که با تخصیص این پروژه روند احداث آن شتاب چشمگیری گیرد.
او افزود: برای سایر خطوط راه آهن استان نیز به دنبال جذب اعتبارات لازم هستیم.

رشد و تولید، اساس برنامه ۱۴۰۱
وی، با اشاره به اینکه بر اساس تکلیف، برنامه یک ساله فارس باید مبتنی بر تحقق نرخ رشد هشت و یک دهم درصدی تولید ناخالص داخلی استان نوشته شود گفت: اساس برنامه تهیه شده برای ۱۴۰۱ رشد و تولید است و اقداماتی که انجام می شود باید به کمک به تولید منجر شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس افزود: باید تا آنجا که می‌توانیم و امکان آن فراهم است پروژه هایی را به اتمام برسانیم که به بخش تولید و افزایش رفاه جامعه کمک می‌کند.
افکاری ادامه داد: به همین دلیل در توزیع اعتبارات سعی کردیم این سیاست را عملیاتی کنیم و در همین راستا کمک به بخش تولید و شرکتهای دانش بنیانی که منجر به کمک به تولید می‌شود را نیز به شکل ویژه دیده‌ایم.
او گفت: بودجه ابزار تحقق برنامه است و امسال تلاش کرده ایم که این ارتباط بین برنامه و بودجه برقرار شود.

عملیاتی شدن آمایش به عنوان سند بالادستی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، مهمترین موضوع در بحث آمایش را عملیاتی شدن آن به عنوان سند بالادستی دانست و گفت: این بدان منظور است که هر تصمیمی که در جهت توسعه در استان گرفته می‌شود بر اساس آمایش باشد.
افکاری افزود: با توجه به تاکید رئیس جمهور و بخشنامه وزیر کشور، سند آمایش مبنای اصلی تصمیم گیری‌ها خواهد بود و هیچ پروژه‌ای در استان فارس همانند سایر نقاط کشور بدون لحاظ سند آمایش مصوب نخواهد شد و اگر پروژه‌ای با این سند تطبیق نداشته باشد، باید اصلاحات لازم در آن اعمال شود.
وی، در خصوص شکل گیری مدیریت اجرایی آمایش در استان هم گفت: قرارداد مشاور برای تهیه این طرح منعقد شده و با اتمام آن به عنوان مبنا در کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
پروژه های نیمه تمام یک چالش اساسی برای فارس است
مالیات، منبع اصلی تامین درآمدهای استان
معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس هم، مالیات را منبع اصلی درآمدهای این استان دانست و گفت: ۹۶ درصد کل درآمد استان متکی به درآمدهای مالیاتی است.
عبدالحمید سنگی افزود: بر اساس مصوب پنج ماهه، تا پایان مردادماه ۹۴ درصد درآمدهای فارس محقق شده است.
وی ادامه داد: در مجموع برای استان در سال جاری ۹۸ هزار میلیارد ریال درآمد پیش بینی شده که این عدد نسبت به سال قبل رشد ۶۷ درصدی را نشان می‌دهد.
او افزود: پیش‌بینی مازاد درآمد امسال فارس ۲ هزار میلیارد تومان است که برای تحقق آن فشاری به مالیات دهندگان درون استان وارد نخواهد شد و سعی می شود که از محل انتقال پرونده شرکت‌های بزرگ فارسی مستقر در تهران و شناسایی فرارهای مالیاتی از عدد محقق شود.
معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس افزود: اعتبارات هزینه‌ای استان نیز ٢٨٠ هزار میلیارد تومان است که برای هزینه در ٢٤ دستگاه اجرایی تعریف شده که نسبت به سال گذشته ۲۶ و چهار دهم درصد رشد داشته است.
سنگی، اعتبارات تملک و دارایی امسال استان را بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان دانست و افزود: این اعتبارات از محل سرمایه‌های استانی، نفت و گاز، اعتبارات توازان و تملک و سرمایه‌ای تامین خواهد شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد حدود ۱۳ درصدی دارد.
پروژه های نیمه تمام یک چالش اساسی برای فارس است
نرخ هشت درصدی بیکاری فارس در بهار ۱۴۰۱
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس هم گفت: نرخ بیکاری استان در بهار امسال هشت درصد بوده که این عدد در کشور ۹ و ۲ دهم درصد بوده است.
سعید رضا زارعی افزود: این در حالی است که نرخ بیکاری در بهار سال ۱۴۰۰ هفت و ۶ دهم درصد بوده است.
او ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی استان نیز در سال گذشته ۳۷ و سه دهم درصد بوده که امسال به ۳۶ و ۹ دهم درصد رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha